Skocz do zawartości

Rekreacyjne MTB/Crossowy - 3-5k PLN


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, obecnie jeżdżę na starym MTB Giant Boulder (około 15-20 lat). Powoli odkładam sobie pieniądze i chciałbym kupić coś nowego w okolicach 3-5k. Czego szukam? Coś pomiędzy rekreacyjnym MTB, a rowerem crossowym. Całe życie jeździłem na MTB i jestem trochę w bańce. Ostatnio byłem z żoną w sklepie, przejechałem się rowerem crossowym i mam dylemat. Jak jeżdżę? Zazwyczaj 80% asfalt, szutr, reszta to las ale nie jakoś hardcorowo. W lesie jeżdżę głównie wytyczonymi drogami, czasem wjadę na górkę, zdaży się jakiś korzeń. I mam teraz dylemat czy celować bardziej w crossa czy takie rekreacyjne MTB? Jeżdżę również często z dzieckiem w foteliku Hamax Siesta (dziecko niecałe 2 lata). Lubię także sam lub z kompanem uderzyć na jakąś traskę zazwyczaj 30-50 km. Czasami jednak mam wrażenie, że na tym swoim MTB przy 30-40 km opadam już sił, prędkość jest słaba i jak dojdzie wiatr na mieście to robi się ciężko. Chętnie posłucham kogoś mądrzejszego w tej kwestii, może ktoś poleci mi jakiś rower? Budżet 3-5k PLN. 

Moje wymiary: waga 69 kg, wzrost 176 cm, mężczyzna

Jechałem ostatnio dla porównania nowym rowerem żony KROSS Espera 5.0 27.5 (MTB rekreacyjne). Dużo lepiej mi się jeździło.

Odnośnik do komentarza
  • DominoNR zmienił(a) tytuł na Rekreacyjne MTB/Crossowy - 3-5k PLN

storm x7/x8 to takie rowery mtb na ramach z geo crossową. Przy szybkiej oponie nie będzie na asfalcie ustępować rowerom crossowym a można wjechać w teren. 

Osobiście uważam, że wydawanie więcej niż 2,5-3 za crossa jest bez sensu. Opory aero na mtb i na crossie będą porównywalne, więc zmęczysz się tak samo. Szybka opona typu Raceking utrzyma tempa oponom crossowym. Amortyzatory w MTB ze względu na większą popularność są tańsze i lepsze a często mają podobną wagę (np. porównując rs paragon do manitou markhora czy recona golda). Idealnie byłoby znaleźć rower z napędem 2x10 deore. 

 

Drugą stroną są rowery gravelowe, te dają więcej chwytów na kierownicy, łatwiej przejechać większe odległości po asfalcie czy szutrze, przejadą też przez las, ale bez przyjemności, bo nas wytłucze. Za to super można się schować przed wiatrem, ale to dla osób, które lubią robić trasy po np. 100 km. Opony wchodzą takie jak do roweru crossowego, ale ze względu na modę, te rowery dalej są drogie. 

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź. Jeśli chodzi o rowery crossowe bardziej mnie przekonała jego lekkość w porównaniu do MTB niż geometria. Geometrycznie właśnie jestem przyzwyczajony do MTB. Miałem też porównanie jak facet jechał przedemną na mieście. Dużo lżej prowadził rower.  Z drugiej strony jak przesiadłem się ze swojego czołgu 15 letniego na rower żony to taki MTB rekreacyjny mi się fajnie prowadzi. 

A jeśli chodzi o takie rekreacyjne MTB co możecie polecić w tym budżecie? Też od razu napiszę, że nie chciałbym za bardzo ingerować w zakupiony rower. 

 

Gravele niestety mnie nie przekonały. Miałem kilka podejść i to nie moja bajka. 

Odnośnik do komentarza

EXPL 540 nie ma crossowej pozycji. Pozycja jest dość wyciągnięta, decathlon się ratuje krótkim mostkiem, ale w porównaniu do polecanej przeze mnie indiany to expl w rozmiarze M jest dłuższy niż indiana w XL 🙂 

W expl na dzień dobry trzeba wymienić zębatkę na 34t, 30t jest spoko jak ma to być rower tylko do lasu, napęd 1x10 jest dobry, mało awaryjny i umie go ustawić szympans po krótkim przeszkoleniu, która śruba za co odpowiada. Napędy 1x12 mają lepszą rozpiętość, ale musisz mieć doktora nauk aby po roku jazdy ustawił ten napęd tak, aby wszystkie biegi idealnie wchodziły - napędy 1x12 mają mniejsze przejścia między biegami, więc ustawienie przerzutki musi być dokładniejsze a hak i wózek przerzutki idealnie proste. Coś za coś. 


Ja bym szedł na Twoim miejscu w Storma X7, cena powinna wynosić około 3k, alternatywa expl 540 ale w cenie również 3k (obecnie w decathlonie jest za 4k). 

Odnośnik do komentarza
10 minut temu, DominoNR napisał(a):

Czy napęd 1:10 będzie dobry?

Jeżeli braknie Ci przełożeń i będziesz chciał dużo szybciej jeździć, to niektórzy podmieniają przednią zębatkę na większą. Do zastosowań rekreacyjnych, moim zdaniem, napęd fabryczny jest ok. Forumowicze często "doktoryzują" się z roztrząsania spraw... Omawia się sytuacje, które zwykle nie mają zastosowania w amatorskim, rekreacyjnym użytkowaniu roweru. 

Odnośnik do komentarza

@DominoNR nie potrzebujesz blokady na kierownicy w powietrznym i działającym amortyzatorze. Jak masz dobrze ustawione powietrze to może sobie coś tam pracować, nie przeszkadza to specjalnie. W krossach za 2100 są atrapy amortyzatorów, które nie mają tłumików olejowych, strasznie przez to bujają podczas pedałowania i stąd konieczność blokady. Ale rzeczywiście, w nowym EXPL 540 nie ma wskazania, wcześniejsza wersja na deore miała. Wskazanie w zasadzie nie występuje w żadnym wyższym napędzie. Storm X7 z napędem 2x10 w wersji z shimano deore ma wskazania. 

@APZ miałem ten rower, w teren spoko, na ddr moja mam narzekała, że jej przełożeń brakuje 😐 Przy korbie 30 przy 90 rpm (większość amatorów jeździ z dużo niższą kadencją) ma 32 km/h, dla porównania 34 zęby mają już 37. Kiedyś z lazaro rozmawiałem, czemu w rowerach crossowych dają korby 28/38/48 zamiast lepszej moim zdaniem 24/34/42, odpowiedzieli, że niedzielni rowerzyści, którzy kupowali rowery z korbą 42 byli rozczarowani bo nie mogą szybko jechać... z korby 48 są zadowoleni bo przy swojej kadencji 60 rpm jadą szybko. Jeśli ktoś na forum pyta o rower, to nie posądzam go o pedałowanie z kadencją 60, ale sporo osób, którym polecałem EXPL były rozczarowane vmaxem z korbą 30t

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...