ArekPerla Opublikowano 22 godziny temu Udostępnij Opublikowano 22 godziny temu Dzień dobry Panowie obecnie jeżdżę na Domane SL7 gen 3 di2 na kołach Aeolus ProV3 37 mm, Pirelli P Zero. Pomyślałem sobie aby kupić lżejszy rower. Budżet mam do 15 000. Nie jestem do końca przekonany czy warto zamieniać Domane ze względu na komfort. Jedynie myślę o wadze roweru czy coś mi to da? Także liczę na wiadro zimnej wody:) Wiek 41 lat, Moja waga 70 kg, 183 cm, szosa 2 lata, wcześniej MTB. Głównie jeżdżę po płaskimi, drogi asfaltowe różnej jakości, nie ścigam się jeszcze. Trenuje na siłowni, plan treningowy mam, jestem dobrze rozciągnięty. Od szosy oczekuje przede wszystkim komfortu na końcu aerodynamicznosci. Nie jeżdżę ze średnią 40 km. Znajomy ma obecnie dwa modele na sprzedaż Tarmac Sl6 2019 7.2 kg na kolach BMC CRD 321, oraz Emonde SLR 7 2019, 6.99 kg na di2, geo H2, Aeolus 37 mm. Tarmac za 12500 Emonda po 10 000. Kwoty na rower zgadzają mi się. Kwestia co wybrać? Co byście poradzili? A może odpuścić? Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 20 godzin temu Udostępnij Opublikowano 20 godzin temu Wszystko zależy jakie kto ma potrzeby. Tarmac SL6 posiadam ale w wersji obręczowej i w wersji Pro, czyli o oczko niższej. Rama jest z grubsza bardzo podobna w modelu obręczowym i tarczowym. S-Works SL6 to najwyższy model ramy i obiekt westchnień wielkiej rzeszy szosowców 🙂 Z najbardziej wycieniowanego karbonu. Rama waży 850 gramów. Rower na tej ramie będzie bardzo responsywny. Jest to rama do zastosowań wyścigowych. Sztywna i i bardzo lekka. Nie jest nadmiernie niewygodna. Natomiast jest mocno wycieniowana i może nie przeżyć większej gleby. Maksymalna szerokość opony to 30 mm z tego co pamiętam. Jeździłem na modelu S-Works SL6 skonfigurowanym tak że rower bez pedałów ważył 6,35 kg. Nie pamiętam dokładnej konfiguracji ale na pewno był na DuraAce Di2 i na stożkach 50 mm. Chyba Roval CLX 50 oponkowych. Tarmac S-Works był zawsze skonfigurowany na najwyższym Di2 lub najwyższym SRAM AXS. Nie wiem w jakiej wersji oferuje go znajomy. Koła 35 mm do jazdy po płaskim z mojego punktu widzenia są bez sensu. Ale ktoś może uważać inaczej. Waga po płaskim nie ma prawie żadnego znaczenia. Oprócz momentów kiedy przyspieszamy. Osobiście jeżdżę na Zippach 58 mm albo Rovalach 64 mm. Ale brutalna prawda jest taka że przy 30 km/h różnica między szybkimi kołami karbonowymi a zwykłymi aluminiowymi wynosi 4-5W. A do jazdy 30 km/h potrzeba 150-160W. Więc za wiele różnicy nie ma. Emonda SLR to jak się nie mylę najwyższy model ramy w Treku produkowany w USA. W przeciwieństwie do niższych produkowanych w Chinach. Przejechałem się na Emondzie z Ultegrą Di2 ale nie pamiętam z jakiego roku. z grubsza 2020. I był to stosunkowo wygodny rower. Jeśli chodzi o feedback to mam taki: Znajomy, kolarz zawodowy, jeżdżący w zespole sponsorowanym przez Treka mówił mi że jest to rower kompletnie nie nadający się do wyczynu bo jest miękki jak plastelina. Ale to jest kolarz mający ponad 190 wzrostu i swoje ważący. Co potwierdza to że jest to miękki i wygodny rower. Dla niektórych to wada, dla innych zaleta. Koledzy naprawiający karbon mówili że mieli w naprawie Emondę, gdzie użytkownik skontrował nogami w poprzek ramy opierając się o kolegę, żeby nie upaść i rama pękła. Więc niestety jest nadmiernie wycieniowana. Znajomy mechanik mi mówił, że do któregoś roku Emondy miały tak beznadziejnie zrobiony suport wciskany że łożyska można było wyjąc gołą ręką. I że z punktu widzenia wykonania nigdy by tego nie kupił. Więc jeśli jest to model z suportem wkręcanym to można rozważać. Ale jak z wciskanym to niechętnie. Aerodynamicznie Emonda jest dużo wolniejsza. Ostatnio robiłem sobie analizy przy pomocy DeepSeek. Wyszło mi że SL8 jest o 1W szybszy niż SL7 przy 45 km/h. A SL7 jest 2W szybszy od SL6. Więc na poziomie 30-35 km/h między SL8 a SL6 jest bardzo znikoma różnica. Ta Emonda będzie od Tarmaca jakieś 15-20W wolniejsza przy 45 km/h. Ile to będzie przy niższych prędkościach można poprosić żeby DeepSeek policzył jeśli ma to dla kogoś znaczenie. Odnośnik do komentarza
ArekPerla Opublikowano 18 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 18 godzin temu @jajacek dziękuję za odpowiedź, skarbnica wiedzy z Ciebie, fajnie że dzielisz się nią na forum. Z chęcią czytam Twoje wypowiedzi. Bardziej skłaniałbym się do Tarmaca, jest na elektronice, koła BMC CRD 321, ale dziś pojawiła się też opcja na kupno poniższego Treka Madone Sl6 gen 8 z foto i muszę pomyśleć. Do wyboru ze stożkami RSL62 lub V35. Trek cięższy ale wizualnie mi leży. Zastanawiam się który będzie bardziej komfortowy. Mam wrażenie że ta Madonka to będzie jeździć jak mój Domane 🙂 A wydać kasę nie sztuka. Treka na V35 miałbym w cenie niewiele większej niż ten Tarmac z 2019. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 18 godzin temu Udostępnij Opublikowano 18 godzin temu Kolega kupił dopiero co tego Treka na Shimano 105 Di2. Na stożkach 35 mm waga 8,40 bez pedałów. Namawiałem go żeby tego nie robił. Ale zaproponowali mu 4,5 tys Euro i się skusił. Trudno powiedzieć coś o komforcie bez przejechania się. Kolega na razie mówi że dupa go boli 🙂 Rozwiązanie podsiodłówki dla mnie nie do przyjęcia. Jakość laminatu karbonowego w modelach poniżej SLR, czyli produkowanych w Chinach też pozostawia do życzenia. Odnośnik do komentarza
ArekPerla Opublikowano 17 godzin temu Autor Udostępnij Opublikowano 17 godzin temu @jajacek Waga spora za nawet te 4500 euro. Ta podsiodłówka to też dziwna sprawa, mam wrażenie, że pęknie jak tylko podeprę rower i oprę się o niego. Czytałem sporo na temat tej Madony gen8 na forach USA. Części ludzi co mają Domane mówią, że komfort jazdy jest bardzo podobny. Czy jest szybsza? Myślę, że to zależy od kolarza i poziomu wytrenowania. Bo przy wadze Domane czy tej nowej Madony różnic wielkich nie uzyskam. Jacku wyjaśnij mi jeszcze proszę jedną kwestię. Ten Tarmac SL6 z 2019 roku, wiele się różni od późniejszych modeli z lat 2020, 21 itd. pod kątem geometrii i użytego materiału do wykonania ramy? Wiemy ile kosztuje sworks chociażby z roku 2024. Czy jak kupię ten z 2019 wiele będę odstawała? 🙂 Aha Tarmac jest na ultegrze di2. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 14 godzin temu Udostępnij Opublikowano 14 godzin temu Kolejne wersje Tarmaca poprawiały głównie jego aerodynamikęi zmniejszały wagę. Tarmac SL6 był uniwersalną szosę race z optymalizacją aerodynamiczną ale nie był czystym rowerem aero. Takim "czystym" rowerem aero był Venge. W SL7 połączono SL6 z Venge dając przód od Venge a resztę od SL6. I dorobiono marketing że jest to najszybszy rower w historii. Tak nie było ale mało kto jest to w stanie sprawdzić 🙂 Natomiast niemiecki Tour Magazine robi najlepsze i najbardziej obiektywne testy. I na ich podstawie sobie pewne rzeczy modeluję mając dostęp do tych danych. Najszybszym rowerem zrobionym kiedykolwiek przez Speca jest obręczowy Venge Vias Venge tarczowy jest 4W wolniejszy SL8 jest 1W wolniejszy od Venge tarczowego SL7 jest 1W wolniejszy od SL8 SL6 jest 2W wolniejszy od SL7 Więc aerodynamicznie te różnice są znikome. Natomiast oprócz wagi rowery te różnią się sztywnością. Ja znajdę te dane to wkleję. SL7 był przez te zmiany ciut sztywniejszy. SL8 miał rzekomo pobić go o 2W i być jeszcze sztywniejszy. 2W to jest nic, więc widać ja ciężko już coś nowego wymyśleć. Natomiast w jaki sposób zostały ułożone kolejne warstwy karbonu nie wiadomo. Od paru lat rowery te są projektowane przez niemiecką firmę Denk Engineering. Potem prototypy trafiają do tunelu aero i zawodników testowych Speca takich jak Evenepoel czy Alaphilippe. Po feebacku od nich są robione kolejne poprawki. W SL8 rama i widelec zostały wycieniowane do granic możliwości. Moim zdaniem poza granice bezpieczeństwa. Czy SL6 odstaje od SL7 lub SL8? Z punktu widzenia amatora bardzo wątpię. Ponieważ zawodowy peleton przeszedł masowo z szytek na tubeless co spowodowało wzrost wagi, zawodnicy chcieli mieć rowery ważące nie więcej niż 7 kg. I takie dostali. Oczywiście to odchudzenie wiąże się ze spadkiem ich wytrzymałości. Jeśli chodzi o karbon to stosowane są kodowe oznaczenia Speca: R12 - najcieńszy i najlżejszy, najbardziej wychudzony laminat używany przez Speca R11 - deczko gęstszy i ciut cięższy R10 - lekki i stosunkowo wytrzymały. Mam Speca Epica MTB z tego karbonu i jest stosunkowo pancerny. Ale mój SL6 już pancerny nie jest. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się