Skocz do zawartości

Osadzanie łożysk sterów


Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry, mam nową ramę MTB: Accent Peak. Rama aluminiowa. Stery zintegrowane IS42/IS52. Górne łożysko mogę wcisnąć palcami. Od spodu, opiera się ono na bieżni główki tj. faza łożyska opiera się na skośnej powierzchni wewnątrz rury sterowej. Dolne łożysko wchodzi z oporem. Do montażu obu łożysk wykorzystałem przyrząd: podkładki o dużej średnicy na trzpieniu gwintowanym, skręcając nakrętki osadziłem łożyska. Łożyska zostały oczywiście posmarowane. Żeby łatwiej było osadzić łożyska w ramie, miejsca ich osadzania przed montażem podgrzałem opalarką (od wewnątrz rury sterowej). Dolne łożysko trzyma się w ramie, górne - jak pisałem wcześniej. Po montażu amortyzatora, "na sucho", mogę spokojnie skasować  luz bez nadmiernego ściskania łożysk - obracają się swobodnie. Składam ten rower, także pierwsza przejażdżka dopiero przede mną, ze względu na brak czasu pewnie za jakieś 2/3 tygodnie. Niepokoi mnie fakt że łożyska tak lekko osadza się w ramie. Czy przypadkiem średnice otworów nie są za duże? Jakie powinny być ich wartości?

Odnośnik do komentarza

Rama uderzona podczas transportu i zowalizowane gniazdo. Łożyska IS powinny wchodzić luźno (pod wałasnym ciężarem, na sucho, powinny wypadać). Gnaizdo książkowo ma wymiar 52,2mm z tolerancją +0,1/-0. To cienkościenne łożyska, które trzymają się na ściętych krawędzich gniazd po ściągnięciu sterów śrubą.  Jeśli bez żadnych wyczuwalnych porów bieżnia wewnętrzna osadzonego łożyska się obraca to zostaw. Jesli pracowałoby ciacno albo skokowo to frezowanie gmiazda i nowe łożysko.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź. Raczej mnie upewniłeś  że jednak wszystko jest ok. Bałem się że w trakcie użytkowania gniazdo (w główce sterowej) wyrobi się od obracającej się bieżni zewnętrznej i powstaną luzy.  Pomierzę wymiary. Jak rozumiem górne gniazdo 42,2 z tolerancją +0,1/0. Na lakierze brak śladów uderzeń. Pomiar w kilku przekrojach da odpowiedź czy jest owal na średnicach. Łożyska wkleja się?

Odnośnik do komentarza

Zadałem też to pytanie na szosa.org i rzeczywiście, dość zacny użytkownik owego forum również potwierdził że łożyska wchodzą lekko. Szczerze to mnie to trochę dziwi, bo w przypadku lekkiego zatarcia łożyska bieżnia zewnętrzna zacznie wyrabiać gniazdo, powstaną luzy a miejsca na tulejowanie to tam raczej nie ma...

Odnośnik do komentarza

Stery trzeba serwisować. Co jakiś czas zajrzeć, wyczyslścić, zadać świeżego smaru zarówno do łożysk jak i wokół nich. Poza tym kontrolować luż bo jak nie będą ściągnięte poprawnie to jak najbardziej gniazda się wyklepią.

Odnośnie owalizacji - wystarczy, że rama spadła w czasie transportu, w kartonie i tym miekkim zabezpieczeniu główki. Ja średnio odsyłam z tego powodu 1 na 10 ram. Poza tym często ramy są niepoprawnie obrobione i dot. to zarówno marek niskopółkowych jak i ram za 7kEUR.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...