Skocz do zawartości

Specialized Chisel Hardtail Comp M 2023 Satin Light Silver


Rekomendowane odpowiedzi

Specialized Chisel Hardtail Comp M 2023 Satin Light Silver

 

image.thumb.jpeg.d005032b88d9018d589afb81d72a6590.jpeg

 

Rower na stronie Specialized:

https://www.specialized.com/pl/pl/chisel-hardtail-comp/p/199641?color=319922-199641

________________________________________

Uwaga lanie wody:

Rower kupiony końcem wakacji 2023 roku z polskiej dystrybucji za 8300,00 zł. Mam zamiar go sobie zostawić do końca, roweru albo mojego.

W tej samej cenie mogłem kupić karbonowego Epica Hardtail posiadającego prawie identyczną geometrię jak Chisel, ale chciałem ramę z aluminium, na karbon przyjedzie jeszcze czas.

Raty RRSO 0% 10x, które właśnie kończę spłacać. Do zakupu przekonał mnie kolor i nie widoczny napis Specialized. Gdybym wiedział że kilka miesięcy później będzie można kupić Chisela z Hiszpanii za nie wiele ponad 3 000 zł to zaoszczędziłbym trochę kasy...

 

To mój pierwszy prawdziwy rower MTB z amortyzatorem i kołami 29 cali, kupiony grubo po trzydziestym roku życia, a więc z 15 lat za późno, ale lepiej późno niż wcale.

Tak, nigdy wcześniej nie miałem roweru z amortyzatorem, ani z kołami 29 cali, że o hamulcach tarczowych nie wspomnę.

Dopiero teraz prawie zakończyłem przekładanie części i zaczynam oswajać się z maszyną, obecny przebieg ok. 30 km.

Wiem; dołożyłem prawie. 10 000,00 zł do roweru na aluminiowej ramie i wciąż nie wiele w nim mam, ale mam wszystko co mi potrzebne.

Z powodów zdrowotnych na razie ograniczam się do jazdy po ścieżkach rowerowych i lekkim terenie. Do takich celów kupuje się teraz Gravela, jednak ja chciałem MTB, który w każdej chwili może zjechać ze ścieżki rowerowej do lasu.

Koniec lania wody.

________________________________________

 

Opis specyfikacji skopiowany ze strony Specialized z naniesionymi zmianami i ich kosztem. Miejscami plany na przyszłość. Nie zawsze wliczam koszt robocizny.

 

Specyfikacje techniczne


========================================

FRAMESET

========================================
____________________

Rama
____________________

Specialized D'Aluisio Smartweld M5 Alloy, Hydroformed tubes, Progressive XC
Geometry, internal cable routing, BSA BB, 12x148mm spacing, 30.9mm Dropper post
compatible


____________________

Zacisk sztycy
____________________

Specialized Alloy, 34.9mm

W przyszłości pewnie go zmienię, nie orientowałem się w temacie.


========================================

ZAWIESZENIE
łącznie 2688,77 zł

Wiem mogłem kupić SID-a, albo iść w FOX-a, ale wyszło jak wyszło.

========================================
____________________

Widelec

2238,77 zł widelec
+200,00 zł serwis zerowy w Specialized
+250,00 zł wymiana amortyzatora w Specialized
____________________

RockShox Reba RL 29 z manetką OneLoc na kierownicy
Solo Air, 51mm offset, 15x110 boost, 100mm of travel

Waga:
1640 g (wg. sprzedawcy, przed skróceniem rury sterowej, jak będę go wysyłać na
serwis to powiem żeby zważyli)

Kod producenta:
00.4020.558.006

Fabrycznie:
RockShox Judy Gold, 
Motion Control damper, Solo Air, 42mm offset, 15x110mm thru-axle, 100mm of travel


========================================

KOKPIT
łącznie 2491,79 zł

========================================
____________________

Mostek
____________________

3D-forged alloy, 
31.8mm, 7-degree rise

W przyszłości pewnie go zmienię, nie orientowałem się dokładnie w temacie. 
Słyszałem żeby brać mostek aluminiowy od Specialized.

Ze strony Specialized pasuje mi:

S-Works Future Stem
31.8MM X 70MM, 6 degree 

Tylko nie orientuje się jaką długość wybrać, czy nie trzeba zrobić bike fitting
przed wymianą.

Strona Specialized:
https://www.specialized.com/pl/pl/s-works-future-stem/p/173512?color=271300-173512

Mostek widzę za nie całe 300,00 zł:
https://kapibara-bikes.pl/mostki/368-future-stem-comp-blk-318x70-6d.html

____________________

Kierownica

726,00 zł
____________________

S-Works Carbon Mini Rise
8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm, 780mm

Fabrycznie:
Specialized Alloy XC minirise, 
double-butted alloy, 
8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm, 780mm


____________________

Siodło

279,50 zł
____________________

WTB Volt Cromoly Narrow 150 mm

Fabrycznie
Specialized Body Geometry Power Sport, steel rails


____________________

Sztyca myk myk

899,89 zł - używana "jeden" sezon 
+200,00 zł serwis Wichu Workshop  
+17,00 zł wysyłka do mnie
+250,00 zł manetka, nie pamiętam już dokładnej ceny
____________________

Fox Transfer Performance Elite 30,9 mm x 150 mm
Już po zakupie doczytałem, że podobno ta konstrukcja jest awaryjna, pojeździmy,
zobaczymy.


fabrycznie:
Specialized Alloy, Single Bolt, 30.9mm


____________________

Gripy / Korki

69,49 zł chwyty
50,00 zł korki chwytów
____________________

Chwyty rowerowe ESI Chunky 

Korki chwytów Supacaz BP-28 czarne

Fabrycznie
Specialized Trail Grips


========================================

HAMULCE

łącznie 472,00 zł

Nie miałem budżetu i pomysłu na wymianę całych hamulców, planowana wymiana na coś lepszego przy wymianie napędu. Może Magura albo Shigura.

========================================
____________________

Przedni hamulec

117,00 zł tarcza
42,00 zł adapter
77,00 zł klocki
____________________

SRAM Level T hydraulic disc, 2-Piston Caliper

Adapter Galfer 20mm

Tarcza 180mm 
Galfer Wave Fixed 6 śrub Czarno - srebrna

Klocki Galfer fioletowe do rowerów elektrycznych

Fabryczne tarcze i klocki Sram
Sram Centerline Rotor, 160mm
____________________

Tylny hamulec

117,00 zł tarcza
42,00 zł adapter
77,00 zł klocki
____________________


SRAM Level T, Post Mount

Wyczytałem w specyfikacji Chisela, że na tył można dać tarcze 180mm, na które właśnie czekam.

Adapter Galfer 20mm

Tarcza 180mm 
Galfer Wave Fixed 6 śrub Czarno - srebrna

Klocki Galfer fioletowe do rowerów elektrycznych 

Fabryczne tarcze i klocki Sram
160mm Sram Centerline Rotor


========================================

NAPĘD
łącznie 560,60 zł

W przyszłości po zużyciu kasety wymiana całego napędu.

========================================
____________________

Tylna przerzutka
____________________

SRAM NX Eagle, 12-speed

W przyszłości przerzutka X01


____________________

Manetki
____________________

SRAM NX Eagle, trigger, 12-speed

W przyszłości coś lepszego.

____________________

Kaseta
____________________

SRAM NX Eagle, 12-speed, 11-50t

W przyszłości kaseta GX


____________________

Łańcuch ze spinką

303,60 zł
____________________

Uwaga na podróbki łańcuchów SRAM

Łańcuch Sram X01 Eagle 12rz 126 ogniw (skrócony w serwisie)

W miarę nabijania kilometrów planuję kupno jeszcze dwóch takich łańcuchów i jeżdżenie na zmianę: co 500 km wrzucać najkrótszy

Spinka Sram PowerLock 12rz 1szt kolor rainbow - teraz brałbym bardziej wyróżniający się kolor

W przyszłości łańcuch XX1

Fabrycznie
SRAM, SX Eagle, 12-speed


____________________

Mechanizm korbowy
____________________

SRAM X1000 Eagle, DUB, 170/175mm 32T

Myślę teraz nad zmianą zębatki na 34T, tylko już mam nowy łańcuch skrócony, mam gdzieś z niego ogniwa.

 

____________________

Suport
____________________

SRAM DUB, BSA 73mm, Threaded

 

W przyszłości coś lepszego.

____________________

Ugniatacze mocy

232,00 zł

25,00 zł nakrętki samohamowne
____________________

Pedały platformowe Nukeproof Horizon Pro Downhill Flat Pedals

Wiem są ciężkie i duże, ale były tanie to długo się nie zastanawiałem.

Jak zobaczyłem jakie te pedały mają piny to musiałem je "wykastrować". Kupiłem i nakręciłem na nie nakrętki ze stali nierdzewnej:

Nakrętka samohamowna A2 nierdzewna M4 50szt. (pinów jest 40)

Nigdy nie jeździłem na SPD i tak już zostanie.

 

========================================

KOŁA I OPONY

łącznie 522,46 zł

W przyszłości lepsze koła, chociaż podobno te nie są złe i nie ważą tak dużo.

========================================
____________________

Obręcze
____________________

Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width


____________________

Przednia piasta
____________________

Alloy, sealed cartridge bearings, 15x110mm thru-axle, 28h


____________________

Tylna piasta
____________________

Alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 28h


____________________

Szprychy
____________________

Stainless, 14g


____________________

Przednia opona
219,23 zł
____________________

Continental Race King ProTection Black chilli
CO0101473 rozmiar koła 29 " 2,2 " 55 mm 605 g
Podobno dobre zarówno w teren jak i na asfaltowe ścieżki rowerowe.

Fabryczne
Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35


____________________

Tylna opona
219,23 zł
____________________

Continental Race King ProTection Black chilli
CO0101473 rozmiar koła 29 " 2,2 " 55 mm 605 g
Podobno dobre zarówno w teren jak i na asfaltowe ścieżki rowerowe.

Fabryczne
Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35


____________________

Dętki
84,00 zł (2 sztuki)
____________________

MAXXIS DH 29
Trochę za dużo ważę, więc kupiłem mocne dętki :), na tubeless przyjdzie jeszcze czas.
Dętka o grubej, 1,5mm ściance do Downhill'u. Jej grubość zapobiega łapaniu tzw. snake'ów oraz umożliwia jeżdżenie na niskim ciśnieniu.

Rozmiar 29 x 2.2/2.50

Grubość Ścianki: 1,50mm

Dętka wyposażona w zawór PRESTA 48mm

Fabryczne
Standard 40mm PV 29x1.75-2.4


========================================

INNE

łącznie 3236,79 zł

========================================

____________________

Folia PPF 200 mikronów
około 500,00 zł
____________________

Folia na rower bike połysk standard Total Samoregenerująca.

Po tym jak spadł mi bit czy coś innego metalowego nie dużego i zrobił odprysk na lakierze wielkości kilku mm to stwierdziłem że kupuję folie PPF.

Kupiłem zestaw folii do roweru, rakle, płyn do klejenia na mokro, odtłuszczacz IPA.

Podczas klejenia okazało się, że znam dużo przekleństw, nawet takie o których wcześniej nie słyszałem.

____________________

Torba rowerowa pod siodłowa wodoodporna
163,00 zł
____________________

Topeak Wedge Drybag M - Black

Z plastikowym mocowaniem do siodełka, jest druga wersja z mocowaniem na rzepy do siodełka - ale nie wyglądała dobrze.

____________________

Adapter do montażu torby pod siodłowej do sztycy myk myk
109,00 zł
____________________

Topeak, obejma jest za mała na sztyce 30,9mm, jednak trzyma się stabilnie.

 

____________________

Ograniczniki sztycy myk myk
50,00 zł
____________________

Dwie obejmy ze stali nierdzewnej do rur, mają zakładaną gumę ochronną.

Musiałem zamontować taki wynalazek, ponieważ przy chowaniu sztycy do ramy, torba pod siodłowa uderzała o błotnik

Nie znalazłem gotowych ograniczników sztycy do rozmiaru 30,9mm. Na dobrą sprawę ograniczniki się delikatnie ruszają góra - dół, ale wszystkie 3 (2x obejma +1x adapter torby) wspierają się o "obejmę" siodełka. Żeby nie uszkodzić sztycy tym poruszaniem się ograniczników nakleiłem folie PPF w miejscu gdzie są zamontowane. Jednak folia PPF nie może wychodzić poza gume ograniczków, ponieważ folia jest tak cienka że może wejść między sztyce a uszczelki sztycy i wyciągnąć smar na wierzch (raz mi się to zdarzyło).

____________________

Odblaski na szprychy
49,90 zł
____________________

3M SCHOTCHLITE RURKI 36 sztuk
Śmiejcie się :D, mi się podobają, wrzucę kiedyś zdjęcie zrobione w nocy to sami takie sobie zamówicie 😄


____________________

Błotnik przód
116,90 zł
____________________

SKS Mudrocker

Nie, nie zdemontuje błotników :D.

Dobrze się trzyma, na minus jest bardzo mało miejsca między oponą, a błotnikiem, kiedyś liść mi się tam zablokował i hałasował podczas jazdy, nie widzę tego błotnika podczas jazdy w błocie, jednak jazdy w błocie nie planuję :)
Lekkie problemy z montażem, w amorze nie było miejsca na śruby do błotnika (górna część amora, więc musiałem omprowizować i zrobić montaż trochę inaczej niż w instrukcji)
____________________

Błotnik tył
134,99 zł
____________________

SKS Mudrocker

Nie, nie zdemontuje błotników :D.

Nieźle się trzyma, jednak jak to błotnik tylny bez mocowania do tylnego trójkąta w okolicach kasety - będzie się trochę bujał na boki, nie zwróciłem jeszcze uwagi czy bardzo.

Na minus jest mało miejsca między oponą, a błotnikiem.
____________________

Stojak parkingowy

350,00 zł

____________________

Specialized Kilian Bike Stand,

spodobały mi się te stojaki, są używane w sklepach z rowerami Specialized, tam też taki kupiłem.

 

____________________

Lampki

łącznie 400,00 zł

____________________

Lampki dzienne (tylna nadaje się też na noc)

312,00 zł

Zestaw Lampek Bontrager Ion 200 RT + Flare RT

Doskonale widoczne w dzień, nawet z dużych odległości.

 

Lampka nocna przednia

88,00 zł

Lumintop B01 

Świetna latarka w dobrej cenie, stworzona do rowerów. Lampka posiada odcięcie, dzięki czemu nie oślepia się innych kierowców i pieszych.

____________________

Uchwyt na telefon

łącznie 201,00 zł

____________________

138,00 zł Ram Uchwyt Na Telefon Quick-Grip XL

Numer katalogowy producenta

RAM-HOL-PD4U

Nie ma możliwości żeby telefon wypadł. Nie trzeba zapinać żadnych gumek, ani skręcać śrub. Góra uchwytu jest ściągana sprężynami, które gdy włoży się telefon są cały czas napięte (rozciągnięte).

 

63,00 zł RAM Mount uchwyt rowerowy do kierownicy

RAP-274-1U

Co prawda uchwyt do mostka trzyma się na dwóch trytytkach, ale trzyma się stabilnie. Można kupić też uchwyt skręcany, ale wtedy telefon chyba nie będzie na środku mostka.

 

____________________

Dzwonek

40,00 zł

____________________

ROCKBROS 15-1BBK styl retro

Budżetowy, ale wydaje spoko dźwięk. Za brak dzwonka w rowerze podczas poruszania się w ruchu drogowym można dostać do 500 zł mandatu.

____________________

Akcesoria SWAT / Koszyki na bidon

łącznie 470,00 zł

W ramie w rozmiarze M na styk weszły dwa koszyki boczne, box swat i narzędziownik swat.

Niestety ale bidony 750 ml też wchodzą na styk, opierają się o ramę, muszę je wymienić na 500 ml.

____________________

160,00 zł MTB XC Box

Schowek na dętkę, montowany do koszyka na bidon i do ramy. Można kupić taniej, ale kompletowałem zamówienie za 500,00 zł ze strony Specialized, żeby mieć darmową wysyłkę na kask.

Numer części: 53217-1000

____________________

250,00 zł Koszyk Zee Cage II prawy z narzędziownikiem

Czarny mat

Numer części: 43020-2151

____________________

60,00 zł Koszyk Zee Cage II lewy

Czarny mat

Numer części: 43020-2102

 

 

____________________

Pompka

171,00 zł

____________________

Pompka rowerowa LEZYNE GAUGE DRIVE HV M ABSMAN 90PSI 232MM / SREBRNA

 

 

____________________

Kask

250,00 zł

____________________

Specialized Tactic czarny L z Mips

Numer części 60221-1314

 

____________________

Licznik / czujniki

175,00 zł

____________________

110,00 zł licznik IGPSPORT BSC100S GPS

65,00 zł czujniki kadencji i prędkości Magene S3+

 

____________________

Bidony

56,00 zł

____________________

 

2x

Elite Bidon FLY MTB TEX Clear, Grey Logo 750ml 

Niestety są za duże do koszyków w ramie w rozmiarze M, nawet do bocznych koszyków wchodzą na styk i opierają się o ramę, muszę je wymienić na 2x 500 ml.

____________________

Polecano mi też bidony Specialized Purist Insulated Chromatek Watergate.

Podobno są pokryte od środka jakimś krzemianem dzięki czemu woda smakuje jak ze szklanej butelki.

Mam zamiar kupić takie bidony, ale szukam jakiś fajnych kolorów.

____________________

Powyższe zmiany dokonywałem stopniowo przez ostatnie 7 miesięcy.

Odnośnik do komentarza

Tak jak Jacek w innym temacie radził, planuję zakup haka przerzutki, żeby wozić ze sobą w razie awarii.

Wg. specyfikacji ze strony Speca taki hak pasuje do Chisela:

Hak przerzutki Specialized S172600001

Koszt około 70 - 80 zł, jednak tak na szybko szukając widzę brak dostępności, a na allegro kosztuje 141,00 zł 😄

https://allegro.pl/oferta/hak-do-specialized-s172600001-demo-epic-chisel-13492818561

 

Pasuje też kupić skuwacz do łańcucha, ten narzędziownik SWAT Specialized mocno przepłacony, ale zostanie więcej miejsca w torbie podsiodłowej, np. na skuwacz 😄

 

kask.jpg

Odnośnik do komentarza

Chciałbym jeszcze przed "majówką" czyli w ciągu najbliższych 9 dni wymienić zębatkę z fabrycznej SRAM 32T na SRAM 34T.

Zębatka stalowa NX kosztuje ok. 70 zł, aluminiowa GX ok. 150 zł. 

Aluminiowa się będzie szybciej zużywać, a planuję zużyć i wymienić w przyszłości cały napęd, więc chyba zdecyduję się na aluminiową GX, tym bardziej że lepiej wygląda.

 

Teraz nie wiem jaki wybrać offset zębatki, w specyfikacji na stronie Speca nie ma takiej informacji, jest tylko:

https://www.specialized.com/pl/pl/chisel-hardtail-comp/p/199641?color=319922-199641

Mechanizm korbowy

SRAM X1000 Eagle, DUB, 170/175mm 32T

Suport

SRAM DUB, BSA 73mm, Threaded

 

Offset w zębatkach GX wynosi 3mm albo 6mm, znalazłem jeszcze spoko kolor: Lunar:

Jednak w jednym sklepie znalazłem opis że offset 3mm jest do systemu BOOST 148mm (taki jak w Chiselu), a offset 6mm dla 135mm oraz 142mm.

Czyli powinienem kupić zębatkę z offesetem 3mm. Jutro jeszcze zadzwonię do serwisu Specialized potwierdzić moje ustalenia.

 

Zębatka SRAM GX Eagle X-Sync 2 DM 3mm Offset BOOST 1x12 - Lunar

Kod produktu
11.6218.046.00

https://www.sbike.pl/pl/products/zebatka-sram-gx-eagle-x-sync-2-dm-3mm-offset-boost-1x12-lunar-655.html?query_id=1

 

Zębatka SRAM GX Eagle X-Sync 2 DM 6mm Offset 1x12 - Lunar

Kod produktu
11.6218.046.0

https://www.sbike.pl/pl/products/zebatka-sram-gx-eagle-x-sync-2-dm-6mm-offset-1x12-lunar-656.html?query_id=1

 

Będę jeszcze musiał przedłużyć łańcuch i założyć drugą spinkę. Dobrze że odcięte ogniwa gdzieś mi się walają po garażu.

Taką tabelę znalazłem odnośnie długości łańcuchów przy określonych zębatkach.

Mam teraz zębatkę 32T, 116 ogniw w łańcuchu i odległość od środka suportu do środka osi tylnego koła wynoszącą: 435mm.

Czyli wg. poniższej tabeli powinienem dołożyć dwa ogniwa do łańcucha, czyli jedno ogniwo i jedną spinkę, to będę mieć dwie spinki w łańcuchu.

Nie wiem czy można inaczej przedłużyć łańcuch posiadając oryginalne ogniwa, raczej oddam rower do serwisu, wolę zapłacić w serwisie za przedłużenie, ponieważ moje zdolności manualne skończą się kupnem nowego łąńcucha.

 

image.thumb.jpeg.2b0460d2c8d3b1129fbc28816801870d.jpeg

 

Odnośnik do komentarza

 

 @Grzegorz88 czytałem, mało co rozumiejąc, z coraz większym zdumieniem, ale dopiero tą pompką za dwie stówy mnie rozwaliłeś 🙂

16 godzin temu, Grzegorz88 napisał(a):

Dopiero teraz prawie zakończyłem przekładanie części i zaczynam oswajać się z maszyną, obecny przebieg ok. 30 km.

Serio? Tu nie ma pomyłki?  Szczerze Ci doradzę, abyś miał więcej czasu na jazdę:  łańcucha nie zmienia się co 500km!  Jeżeli Cię to niepokoi to zmierz zużycie metodą przez pomiar suwmiarką, długą 250mm i więcej, np:

Screenshot_2024-04-19-21-17-34-949_com.android.chrome.thumb.jpg.4b20ff78dc0745f570a98c8622bd5b1f.jpg

 

Mój nowy łańcuch po ~1ooo km:

0,2mm rozciągnięcie, praktycznie żadne

254mm baza pomiaru 10" czyli 20 ogniw

0,2mm/254mm*100%=0,07874% jeszcze długo pojeździ do 0,5% i pierwszej zmiany 🙂

 

Mój stary rower po kilku tysiącach km:

0,7mm/254mm*100%=0,27559% jeszcze spokojnie, gdy będzie 0,4-0,5% to założę nowy łańcuch, który już czeka, a potem rotacyjnie 😉 

Tak, tak, wiem że zawodowe konie zużywają łańcuch w czasie jednego wyścigu,  ale My, "spacerowicze" rowerowych ścieżek? 🙂

Odnośnik do komentarza
3 minuty temu, Turysta05 napisał(a):

 

 @Grzegorz88 czytałem, mało co rozumiejąc, z coraz większym zdumieniem, ale dopiero tą pompką za dwie stówy mnie rozwaliłeś 🙂

Serio? Tu nie ma pomyłki?  Szczerze Ci doradzę, abyś miał więcej czasu na jazdę:  łańcucha nie zmienia się co 500km!  Jeżeli Cię to niepokoi to zmierz zużycie metodą przez pomiar suwmiarką, długą 250mm i więcej, np:

Pompka jak ją kupowałem była ostatnią sztuką w sklepie, przecenioną o ok. 50,00 zł. Wyszedłem z założenia, że pompki nie kupuje się co roku i kupiłem porządną (chyba).

 

Z łańcuchem to mam zamiar mieć łącznie 3 sztuki i co 500 km wrzucać najmniej rozciągnięty. Nie, nie będę ich wyrzucać co 500 km 😄

Nie mam jeszcze miernika zużycia, ale różne osoby, nawet tu na forum polecały:

Miernik zużycia łańcucha Park Tool CC-4 za ok. 80,00 zł

https://allegro.pl/oferta/miernik-zuzycia-lancucha-park-tool-cc-4-15128162084

 

Suwmiarkę też jakąś w domu mam.

Odnośnie jeżdżenia to wczoraj zamontowałem w końcu te obejmy ograniczające sztycę przed uderzeniem torbą podsiodłową o błotnik, więc rower jest w pełni gotowy do jazdy. Teraz tylko pogoda potrzebna.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...