Skocz do zawartości

"slalomowanie" rowerem a prędkość...


Rekomendowane odpowiedzi

Witam.


 


No więc tak...


Jestem zielony jeśli idzie o nazewnictwo, nazwy prawideł fizycznych, itd.


 


Kojarzycie zapewne taki wynalazek jak "Trikke" ? Taki hulajnogopodobny trójkątny twór, który jedzie do przodu tylko dlatego, że się nim umiejętnie buja na boki...


 


 


No i właśnie od tego chciałem zacząć - zauważyłem że w rowerze działa podobne prawo. Otóż przy minimalnej prędkości da się jechać dalej, skręcając kierownicą raz w lewo, raz w prawo, takim jakby slalomem... i się nie wytraca prędkości, i jedzie te 5-10 na godzinę.


 


Tak, wiem, mało.


Ale intryguje mnie jak się nazywa to prawo w fizyce.


 


 


Otóż z własnego doświadczenia zauważyłem, że po rozpędzeniu się, jak rower jedzie dalej na "luzie", z dużą prędkością, to ona się dłużej wytraca jak się tak rowerem "buja" jadąc umiejętnym slalomem (przy "skręcie" i przechyle mam wrażenie że rower pzyśpiesza... a jednak jedzie nadal w kierunku który obrałem, tylko tak nie prosto, tylko, no wiecie smile.png


 


 


Szukałem ale nigdzie nie znalazłem jak się ten efekt nazywa i co z tego wynika..


Odnośnik do komentarza

Jadąc prosto masz stałą prędkość (w przybliżeniu) i zerowe przyspieszenie. Skręcając działa na Ciebie przyspieszenie (zmiana kierunku) i zwiększenie prędkości w nowym kierunku ale sumaryczna wypadkowa prędkość będzie ostatecznie niższa - skręcając działają duże siły na łożyska i opony, mamy tarcie, wydzielane jest ciepło i zmniejsza to naszą prędkość.

 

Jadąc wolno dajesz radę jechać ze względu na dodatni kąt wyprzedzenia kierownicy i tarcia które powodujesz skręcając kierownicę - za każdym razem skręcając lekko odpychasz się oponami od podłoża.