Skocz do zawartości

GT Karakoram 1999 - jak "odkurzyć" staruszka?


eyofhh

Rekomendowane odpowiedzi

Jako nastolatek przemierzałem sporo kilometrów po górach i bezdrożach i w nagrodę dostałem świetny - jak na owe czasy GT Karakoram (1999) (rama cro-mo, osprzęt głównie Deore LX, tylna przerzutka Deore XT, przednia STX RC, obręcze mavic (jakiś tam). Potem miłość do rowerów nagle minęła, po prostu mi się znudziło i to na dobre... 20 lat. Niedawno mi przeszło, bo chciałem zacząć z dzieciakami gdzieś jeździć i wyciągnąłem rower z piwnicy, aby zrobić z niego "dzieciowóz": dodałem bagażnik, siodełko dla dziecka, lampki, dzwonek, błotniki, zmieniłem opony (20-paroletnie WTB) na trochę cieńsze. Na krótkie jazdy z dziećmi było jak ulał. 

Ostatnio zacząłem jednak trochę więcej jeździć (a raczej poruszać się nim) po mieście - głównie dla zdrowia, jako zamiennik auta. Jestem pod wrażeniem jak ten rower się trzyma. Zero luzu na manetkach, biegi wrzucają się płynnie mimo, że minęło 20-pare lat. Jest tylko jeden problem: nie wygodnie mi na nim, jestem za duży. Rower był kupiony gdy byłem mniejszy, stąd i rozmiar ramy - 18", a koła 26". Podczas dłuższej jazdy po mieście po prostu jestem za bardzo skulony i czuję, że jest po prostu za mały (mam 182cm wzrostu, 83kg wagi). 

No i tu potrzebuję Waszych porad ? Mógłbym przecież go sprzedać i kupić sobie rower na miarę, ale.. jakoś jestem sentymentalnie do tego roweru przywiązany oraz świadomy jakości podzespołów no i zastanawiam się, czy jest coś, co mógłbym zrobić by jednak dostosować go pode mnie? Znajomy zasugerował bym kupił sobie amortyzator przedni, który automatycznie podniesie mi kierownicę, co spowoduje zupełnie inny komfort jazdy. I tu się zaczynają pytania:

1. Czy faktycznie kupno amortyzatora i podniesienie kierownicy poprawi coś? Jeśli tak to jaki amortyzator musiałbym kupić, by pasował do mojej ramy? (Nie wiem jak fachowo nazywa się miejsce styku widelca z przodem ramy). Gdy byłem w serwisie rowerowym i pytałem o dodanie amortyzatora to mi powiedziano, że do takich rozwiązań jak mam w rowerze to już nie ma amortyzatorów. Coś jednak mi się nie chce wierzyć.. (zdjęcie punktu styku zamieszczam poniżej)

2. Czy istnieje jakiś patent by również trochę oddalić kierownicę? Może są jakieś takie specjalne? Siodełko mam już maksymalnie odchylone, wiec "z tyłu" już nic nie uzyskam jeśli chodzi o miejsce dla mnie.

3. A może jednak za bardzo kombinuję i jednak rama 18" + koła 26" są po prostu za małe? 

4. ... jakiekolwiek inne wskazówki - będę bardzo wdzięczny! ? 

Plan mam na razie taki, żeby spróbować z niego z powrotem zrobić rower MTB, którym również będę się mógł spokojnie przemieszczać w mieście na niewielkich dystansach - do 10-15km. Jeśli moje próby jednak nie wypalą to kupię gravela (do poruszania się po mieście), a tego pewnie zostawię dzieciom (bo serio, wygląda na taki co jeszcze kolejne 20 lat wytrzyma ? )

 

IMG_1632.JPEG

IMG_1634.JPEG

IMG_1633.JPEG

IMG_1637.JPEG

IMG_1639.JPEG

IMG_1640.JPEG

IMG_1638.JPEG

Odnośnik do komentarza

wymiana mostka pomoże bardziej niż wymiana widelca na amortyzator ?

Rower fajny, zabytkowy. Rozumiem wartość sentymentalną, ale nie przeceniał bym wartości użytkowej. Części już do tego nie ma i trzeba się trochę naszukać by znalezc coś w dobrym stanie. Pojawiają się też różnego typu wyzwania ze standardami, które jednak się zmieniają. Choćby przerzutka przednia STX RC, jest dedykowana do innej wielkości blatów niż to co masz zamontowane. Ktoś to ustawił i działa, ale nie tak jak shimano przewidziało. Te stare manetki shimano lx się wyrabiają w srodku, potem jest problem by znalezc etc. Nowsze rowery jednak jezdzą lepiej. Zmienił bym mostek na dłuższy i wyższy jeśli chcesz koniecznie zostawić sobie ten rower.

Odnośnik do komentarza
9 godzin temu, eyofhh napisał(a):

Jako nastolatek przemierzałem sporo kilometrów po górach i bezdrożach i w nagrodę dostałem świetny - jak na owe czasy GT Karakoram (1999) (rama cro-mo, osprzęt głównie Deore LX, tylna przerzutka Deore XT, przednia STX RC, obręcze mavic (jakiś tam). Potem miłość do rowerów nagle minęła, po prostu mi się znudziło i to na dobre... 20 lat. Niedawno mi przeszło, bo chciałem zacząć z dzieciakami gdzieś jeździć i wyciągnąłem rower z piwnicy, aby zrobić z niego "dzieciowóz": dodałem bagażnik, siodełko dla dziecka, lampki, dzwonek, błotniki, zmieniłem opony (20-paroletnie WTB) na trochę cieńsze. Na krótkie jazdy z dziećmi było jak ulał. 

Ostatnio zacząłem jednak trochę więcej jeździć (a raczej poruszać się nim) po mieście - głównie dla zdrowia, jako zamiennik auta. Jestem pod wrażeniem jak ten rower się trzyma. Zero luzu na manetkach, biegi wrzucają się płynnie mimo, że minęło 20-pare lat. Jest tylko jeden problem: nie wygodnie mi na nim, jestem za duży. Rower był kupiony gdy byłem mniejszy, stąd i rozmiar ramy - 18", a koła 26". Podczas dłuższej jazdy po mieście po prostu jestem za bardzo skulony i czuję, że jest po prostu za mały (mam 182cm wzrostu, 83kg wagi). 

No i tu potrzebuję Waszych porad ? Mógłbym przecież go sprzedać i kupić sobie rower na miarę, ale.. jakoś jestem sentymentalnie do tego roweru przywiązany oraz świadomy jakości podzespołów no i zastanawiam się, czy jest coś, co mógłbym zrobić by jednak dostosować go pode mnie? Znajomy zasugerował bym kupił sobie amortyzator przedni, który automatycznie podniesie mi kierownicę, co spowoduje zupełnie inny komfort jazdy. I tu się zaczynają pytania:

1. Czy faktycznie kupno amortyzatora i podniesienie kierownicy poprawi coś? Jeśli tak to jaki amortyzator musiałbym kupić, by pasował do mojej ramy? (Nie wiem jak fachowo nazywa się miejsce styku widelca z przodem ramy). Gdy byłem w serwisie rowerowym i pytałem o dodanie amortyzatora to mi powiedziano, że do takich rozwiązań jak mam w rowerze to już nie ma amortyzatorów. Coś jednak mi się nie chce wierzyć.. (zdjęcie punktu styku zamieszczam poniżej)

2. Czy istnieje jakiś patent by również trochę oddalić kierownicę? Może są jakieś takie specjalne? Siodełko mam już maksymalnie odchylone, wiec "z tyłu" już nic nie uzyskam jeśli chodzi o miejsce dla mnie.

3. A może jednak za bardzo kombinuję i jednak rama 18" + koła 26" są po prostu za małe? 

4. ... jakiekolwiek inne wskazówki - będę bardzo wdzięczny! ? 

Plan mam na razie taki, żeby spróbować z niego z powrotem zrobić rower MTB, którym również będę się mógł spokojnie przemieszczać w mieście na niewielkich dystansach - do 10-15km. Jeśli moje próby jednak nie wypalą to kupię gravela (do poruszania się po mieście), a tego pewnie zostawię dzieciom (bo serio, wygląda na taki co jeszcze kolejne 20 lat wytrzyma ? )

 

IMG_1632.JPEG

IMG_1634.JPEG

IMG_1633.JPEG

IMG_1637.JPEG

IMG_1639.JPEG

IMG_1640.JPEG

IMG_1638.JPEG

To, że jesteś "skulony" świadczy, że rama jest niedomierzona (zbyt mała). Nowy mostek wydłuży Twoja pozycję ale nie stanie sie bardziej relaksacyjną. Dalej: wymiana napędu: łańcuch, korba, tarcze, platformy, hamulce (masz zamiar wozić dzieciaki), siodełko, kaseta (!!!) plus regulacje luzów (manetki ?) to w dzisiejszych warunkach jeśli sam tego nie zrobisz pociągnie cię do kosztu jakiś 0,8 -1 tys zł.

Rozglądamy się za używką na kółku 29 ".

Odnośnik do komentarza
20 godzin temu, Veriv napisał(a):

wymiana mostka pomoże bardziej niż wymiana widelca na amortyzator ?

Zmienił bym mostek na dłuższy i wyższy jeśli chcesz koniecznie zostawić sobie ten rower.

Dzięki za opinię. Czy wiesz może czy każdy mostek będzie pasować czy są tutaj różne rozmiary, na które muszę zwrócić uwagę? Zanim zacznę mierzyć, to muszę wiedzieć co mierzyć. Czy masz może na myśli jakiś konkretny egzemplarz, który mógłby pomóc? ew. Chociaż nakierować mnie na jakiś model. Będę wdzięczny.

Odnośnik do komentarza

Przejeździłem tym rowerem Beskidy wzdłuż i wszerz. Z tym, że mój egzemplarz oryginalnie był wyposażony w amorka Rock Shox Judy XC w rozm. 1 1/8.  Aktualnie pomimo 20 lat w dalszym ciągu jest używany przez mojego brata do jazdy rekreacyjnej. Amor dalej hula, zresztą jak i cały osprzęt. Widzę, że tego amora idzie kupić za parę stówek. W rowerku przed laty wymieniłem jedynie cały napęd i siodełko na bardziej wygodne.

Odnośnik do komentarza
4 godziny temu, amphasis83 napisał(a):

...egzemplarz oryginalnie był wyposażony w amorka Rock Shox Judy XC w rozm. 1 1/8.  Aktualnie pomimo 20 lat w dalszym ciągu jest używany przez mojego brata do jazdy rekreacyjnej. Amor dalej hula, ...

no to chyba jest poytrzeba zweryfikowania opinii o JRS Judy bo już wszyscy (ja też) odbyli nad nim sąd i skazano Judy na "wymianę".

Odnośnik do komentarza

Cóż, ten Amor swoje przejeździł i śmiga całkiem całkiem.  Nie wiem o jakim sądzie piszesz ale de gustibus non est disputandum. W każdym razie odpowiadając autorowi postu: Amor musi mieć rozmiar 1 i 1/8 ahead, rura nie gwintowana i długości ok 25 cm. Jest parę jak widzę amorków dostępnych w tych rozmiarach pod v-brake. Przesylam zdjęcia jak u brata to wygląda obecnie.  

IMG-20230902-WA0001.jpg

IMG-20230902-WA0000.jpg

Odnośnik do komentarza
1 minutę temu, amphasis83 napisał(a):

Cóż, ten Amor swoje przejeździł i śmiga całkiem całkiem.  Nie wiem o jakim sądzie piszesz ale de gustibus non est disputandum. W każdym razie odpowiadając autorowi postu: Amor musi mieć rozmiar 1 i 1/8 ahead, rura nie gwintowana i długości ok 25 cm. Jest parę jak widzę amorków dostępnych w tych rozmiarach pod v-brake. Przesylam zdjęcia jak u brata to wygląda obecnie.  

IMG-20230902-WA0001.jpg

IMG-20230902-WA0000.jpg

Ps. Ten rower był kupiony 23 lata temu. Wtedy taki Amor to byl sztos..hydra coil. Mało który miał takie cacko wtedy.

Odnośnik do komentarza

Podusmowując

 

1. Amortyzator

Chciałbym zrozumieć jedno. Czy zakładając dalej, że teoria "kupisz amortyzator, to podniesiesz kierownicę przez to Twój komfort jazdy będzie lepszy" - łudzę się, że może ma sens, to czy faktycznie jestem skazany jedynie na kupno używanych amortyzatorów z epoki mojego roweru (np wspomniane RS Judy) czy również mogę kupić nówki, zakładając, że potrzebuję filtrować po:

image.png.47f5d7a1bb3911fafe06e85ac1aa483b.png

?

Przykład wyboru w pierwszym, lepszym sklepie internetowym z tymi filtrami tutaj

 

 

2. Mostek

Druga opcja ze wskazówek w tym wątku to regulowany mostek - czy np. taki by się nadał? 

image.png.c1b070e00b162f7ae1b5bd4837475e69.png

Jeśli ktoś ma coś lepszego do podsunięcia to bardzo poproszę! 

 

3. Kierwonica

Zastanawiam się czy może odpowiedni kształt kierownicy może również trochę wydłużyć moją pozycję? Jeśli tak to będe wdzięczny za przykład

 

 

image.png

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...