Skocz do zawartości

Łańcuch


gosc

Rekomendowane odpowiedzi

Na razie krótko i hasłowo. Drobna awaria i dylemat, co ew. wybrać?

1. opcja, wywalić pęknięte złącze i zastąpić spinką? Jaką?  Tego typu, czy inną? https://prorowery.pl/pl/p/Spinka-lancucha-KMC-CL573R-srebrna-6-7-8-bieg/998405 Co polecacie. ? Łukasz pokazywał właśnie tego typu jw. w linku. 

2. opcja, "kombinować" nowy łańcuch ze spinką? Jaki?  Rower 3x6, łańcuch ma 112 złącz. Jak przeglądałem oferty, większość ma 114 lub 116, a niby są/były do napędu 6 biegowego. Shimano podobno się rozciągają, nawet te droższe, jakiś z KMC? Jest jakiś odpowiednik mojego modelu?

Taki skuwacz jest ok? https://prorowery.pl/pl/p/Klucz-do-lancucha-skuwacz-lancucha-et.-PROAKCESORIA/996724 Nie chciałbym wydawać worka pieniędzy.

l2.jpg

l3.jpg

l1.jpg

l4.jpg

l5.jpg

l6.jpg

l7.jpg

Odnośnik do komentarza

To co wyżej. Ten łańcuch wygląda jakby orał w błocie. Naprawdę wystarczy co jakiś czas przetrzeć go jakąś grubszą skarpetą ale wypraną. Po każdym oliwieniu, pokręcić co jakiś czas korbą i dobrze wytrzeć. Porad nawet podstawowych jak dbać o łańcuch jest pełno. Brud na pewno mu nie pomaga. Spinka na amatorskie potrzeby wystarczy praktycznie dowolna byle pasowała. Doktoratów na temat spinek też w sieci pełno. Sam mam dwa łańcuchy KMC x10 z spinkami już paroletnie i żyją. Łańcuchy zamieniam co sezon z jedną spinką a druga (nietykana) w torebce podsiodłowej na zapas łącznie ze skuwaczem i zapasowym pinem. 

Skuwacz mam podobny ale jeszcze nie używany. Czasami piszą do ilu rzędowych łańcuchów jest przeznaczony. Niby każdy powinien pasować ale 6x różni się szerokością od 9, 10, 11x a nie wiadomo jaką przestrzeń swobody zostawił pan Chińczyk.

3 godziny temu, gosc napisał(a):

2. opcja, "kombinować" nowy łańcuch ze spinką? Jaki?  Rower 3x6, łańcuch ma 112 złącz. Jak przeglądałem oferty, większość ma 114 lub 116, a niby są/były do napędu 6 biegowego. Shimano podobno się rozciągają, nawet te droższe, jakiś z KMC? Jest jakiś odpowiednik mojego modelu?

Pytanie czy to oryginalna długość czy coś było kombinowane. Porady jak przeliczyć właściwą długość łańcucha (ilość ogniw) znajdziesz w sieci. Po prostu łańcuchy mają fabrycznie ileś ogniw i ewentualnie trzeba skrócić lub dodać. Czasem można kupić łańcuch z rolki. Producent roweru mógł jechać łańcuchami z rolki albo już zamówionymi gotowcami a ilość ogniw dobierał na potrzeby napędu.
Z wytrzymałością łańcuchów to jest różnie. Jedno to jak dbasz tak masz a drugie to co jakiś czas jakiś łańcuch jest dobry a potem zjazd z jakości. Chwilę temu wspomniane KMC polecane a Shimano nie. Ostatnio coś czytam i teraz piszą na odwrót. Moje kupowałem około 5 lat temu jak nie więcej i mają się dobrze ale faktem jest że mam mało nalatane i są delikatnie traktowane (np. raczej nie tyram pod górę na ciężkich przełożeniach które zmieniam przeważnie jakbym miał sprzęgło oraz trochę czyszczę i smaruję. Deszczu, wody to ledwo posmakowały.

Odnośnik do komentarza

> Ile ten łańcuch już przejechał? Może czas wymienić na nowy ale jeśli kaseta też jest zajechana to nowego łańcucha nie przyjmie. 

Ile wcześniej, to nie wiem. Osobiście przejeździłem, szacunkowo gdzieś co najmniej 2000 km. Nie mam kasety, tylko wolnobieg, jw. napęd 3x6. Jak go oglądałem, to nie wygląda, że jest zjechany. Ząbki są w normie, rekinków nie zauważyłem.

>To co wyżej. Ten łańcuch wygląda jakby orał w błocie. Naprawdę wystarczy co jakiś czas przetrzeć go jakąś grubszą skarpetą ale wypraną. Po każdym oliwieniu, >pokręcić co jakiś czas korbą i dobrze wytrzeć. Porad nawet podstawowych jak dbać o łańcuch jest pełno. Brud na pewno mu nie pomaga. Spinka na amatorskie >potrzeby wystarczy praktycznie dowolna byle pasowała.

W błocie nie orał, ale jeździł cały rok. Raz na jakiś czas oczywiście przejadę szmatką, psiknę WS-50 (nie mylić z WD-40, dwa różne środki) i jadę dalej. ? To leciwy rydwan, więc nie ma co się bawić w olejki i itp.. ?

> Pytanie czy to oryginalna długość czy coś było kombinowane.

Nie wiem, czy cos było kombinowane. Zakładam, że oryginał ze 112 ogniwami, np. https://www.velosaloon.com/products/nos-nib-shimano-uniglide-cahin-cn-ug50-in-1-2-x-3-32-with-112-links-from-the-1980s

> Porady jak przeliczyć właściwą długość łańcucha (ilość ogniw) znajdziesz w sieci. Po prostu łańcuchy mają fabrycznie ileś ogniw i

> ewentualnie trzeba skrócić lub > dodać. Czasem można kupić łańcuch z rolki. Producent roweru mógł jechać łańcuchami z rolki albo już

> zamówionymi gotowcami a ilość ogniw dobierał na potrzeby napędu.

Tak, czytałem i oglądałem porady, min Łukasza.

Można kombinować, ale trochę nie chce mi się pitolić z wyciskaniem pinów. Wystarczy, że ew. "napocę" się przy spince (jeśli przyjmę ten wariant). Jeśli miałbym kupować cały łańcuch, to wolałbym gotowca ze 112 ogniwami i spinką. Wkładam, spinam i jadę. ? 

 

> Z wytrzymałością łańcuchów to jest różnie. Jedno to jak dbasz tak masz a drugie to co jakiś czas jakiś łańcuch jest dobry a potem zjazd z jakości. Chwilę temu

> wspomniane KMC polecane a Shimano nie. Ostatnio coś czytam i teraz piszą na odwrót. Moje kupowałem około 5 lat temu jak nie więcej i mają się dobrze ale

> faktem jest że mam mało nalatane i są delikatnie traktowane (np. raczej nie tyram pod górę na ciężkich przełożeniach które zmieniam przeważnie jakbym miał

> sprzęgło oraz trochę czyszczę i smaruję. Deszczu, wody to ledwo posmakowały.

W sumie, jakikolwiek łańcuch się kupi, to i tak będzie się kręcić. ? 

Pod górkę (zależy jaka), jak jest możliwość, to się można rozpędzić i jechać szybko na wyższym biegu, żeby utrzymać prędkość i ew. zrzucać na luźniejsze (jeśłi trzeba ;-)) lub jechać wolno, oczywiście, na niższych przełożeniach. :-)

 

Spinki tego typu są też OK, czy za dużo zabawy lub się wypinają? https://prorowery.pl/pl/p/Spinka-lancucha-turysta-Z-410-3-elementowa-CT-840-braz/785275

Zakładanie lub zdejmowanie wygląda na dosyć łatwe https://www.youtube.com/watch?v=sxqwg1EM-GA

 

Odnośnik do komentarza

Czy to wolnobieg czy kaseta to nie ma w tej chwili znaczenia. Ważny jest teraz stopień zużycia, uszkodzenia. Gdy byś zmieniał napęd lub jego część to wtedy ma znaczenie choćby by wiedzieć jakiego typu ... wielotryb nabyć ale jak piszesz jest dobrze.

Łańcuch ewidentnie źle smarowany bo jeżeli go czasem czyścisz to nie powinien tak wyglądać. Po jakimkolwiek smarowaniu należy go ze dwa razy wytrzeć w pierwsze dwa dni bo potem to już oblepione mocno. Rozumiem, że to nie rydwan a powiedzmy np. nawet rower całoroczny na dojazdy do pracy itp. Co do psikaczy to może jednak lepiej oliwki. Zobacz sobie Unbroken reed - Jak smarować łańcuch rowerowy - tam gość pokazał jak wygląda cały rower po psikaniu. Twoja decyzja nie wnikam. Sam od dawna mniej lub bardziej zajmowałem się smarowaniem i czyszczeniem i bywało, że łańcuch miałem uwalony ale dopiero kilkukrotne oglądanie filmików oraz wielokrotna lektura treści na forach spowodowała, że ma to teraz większą skuteczność. Nawet moja oliwka już nie jest taka brudnolepna choć ma tendencje do tego z natury ale to ja nie do końca prawidłowo robiłem.

2 godziny temu, gosc napisał(a):

Nie wiem, czy cos było kombinowane. Zakładam, że oryginał ze 112 ogniwami,

Najlepiej po prostu sprawdzić. Nie wiem czy to rower po kimś. Jeżeli tak to mógł skrócić łańcuch lub wymienić zębatki. Czasem nic się wiele nie zmienia a czasem przekroczono granicę tolerancji.

2 godziny temu, gosc napisał(a):

Można kombinować, ale trochę nie chce mi się pitolić z wyciskaniem pinów. Wystarczy, że ew. "napocę" się przy spince (jeśli przyjmę ten wariant). Jeśli miałbym kupować cały łańcuch, to wolałbym gotowca ze 112 ogniwami i spinką. Wkładam, spinam i jadę. ? 

Na upartego do swoich potrzeb nie musisz nawet kupować skuwacza. Po prostu podłuż nakrętkę(i) od śruby, odpowiedni np. gwóźdź, młotek (na początek byłby pomocny punktak) lub połóż na odpowiednio rozwartych szczękach imadła i delikatnie wybij pin tak by nie zmasakrować ogniwa. Z drugiej strony to nie majątek a robota łatwiejsza bez pitolenia.
Ze spinką możesz się napocić ze względu na naciąg sprężyny przerzutki. Najbardziej przy zakładaniu. Przełożenia ustaw tak by było jak najluźniej. Można sobie zrobić taki trzymacz z drutu a na upartego ze sznurka lub odkręcić kółko przerzutki (sprawdź wtedy czy kółeczko nie wymaga odpowiedniego montażu pod kątem kierunku i strony choć tu się tego nie spodziewam). Gdy ją dobrze wstępnie założysz to potem wystarczy depnąć w pedał i się zatrzaśnie albo poleci w siną dal. Do mnie już leci tani, prymitywny przyrząd do spinania i rozpinania spinek za dychę bo mam dość kombinowania z zdezelowanym jeszcze po dziadku prawdopodobnie przyrządem do pierścieni segera. Końcówki miał pewnie wymienne bo są na śrubkach. Trochę latają i jeden jest krótszy co nie pomaga.

Spinka ma na pewno pasować do danego łańcucha. Też musiałbym się doktoryzować które publika aktualnie uznaje za the best. Do tego typu napędu może to zbędne ale zwróć uwagę czy spinka jest kierunkowa i czy przewidziana jest do wielokrotnego użycia. O tym masz u szajbajka - 7 grzechów rowerzysty w serwisowaniu łańcucha.

3 godziny temu, gosc napisał(a):

Spinki tego typu są też OK, czy za dużo zabawy lub się wypinają? https://prorowery.pl/pl/p/Spinka-lancucha-turysta-Z-410-3-elementowa-CT-840-braz/785275

Zakładanie lub zdejmowanie wygląda na dosyć łatwe https://www.youtube.com/watch?v=sxqwg1EM-GA

Na filmikach jest psiejsko czarodziejsko a w rzeczywistości bywa ... trudniej i boleśnie. Czy u ciebie tak ładnie wystają piny z łańcucha by mieć dobry punkt oparcia ? Czy masz już spinkę w ręku o takiej samej konstrukcji i twardości ? W poradnikach widziałem jak robią to rękami lub sznurkiem. Niestety albo i bardziej stety moje (takie miałem z inwentarzem łańcuchów) się nie poddają takim zabiegom. Nawet mój "pomocnik" wspomniany wyżej miewa z tym problemy bo nie do końca pasuje (Twój łańcuch jest szerszy więc łatwiej wcisnąć głębiej szpikulce).

3 godziny temu, gosc napisał(a):

W sumie, jakikolwiek łańcuch się kupi, to i tak będzie się kręcić. ?

Tak tylko, że producenci mają różne klasy łańcuchów i lepsze lub gorsze materiały, wykonanie. Niektóre dobrze wytrzymują obciążenia na rozciąganie, orkę w błocie, piachu a inne się zużywają od samego patrzenia. Może być polecany ale producentowi coś w danej partii nie wyszło albo oszczędza odcinając kupony od popularności.
Czasem nawet w najlepszym jest wada ukryta lub gdzieś oberwał co nie dyskwalifikuje całej linii łańcuchów.

Odnośnik do komentarza

Ale się rozpisałeś. ?

> Łańcuch ewidentnie źle smarowany bo jeżeli go czasem czyścisz to nie powinien tak wyglądać. Po jakimkolwiek smarowaniu należy go ze > dwa razy wytrzeć w pierwsze dwa dni bo potem to już oblepione mocno.

Czyściłem, a że się coś przylepia, to nic na to nie poradzimy. ?

 

>Rozumiem, że to nie rydwan a powiedzmy np. nawet rower całoroczny na dojazdy do pracy itp.

Tak jak napisałem, rydwan lub inaczej rower "geriatryczno-rehabilitacyjny". ? Metalowiec nieznanej daty, ok. 17kg, ale jak się przyciśnie, to średnia wyszła mi ok 20 km/h. ?

 

> Co do psikaczy to może jednak lepiej oliwki. Zobacz sobie Unbroken reed - Jak smarować łańcuch rowerowy - tam gość pokazał jak

> wygląda cały rower po psikaniu.

Dzięki za podpowiedź, spróbuje w wolnej chwili spojrzeć. ? Jednak innych filmików, porad, komentarzy, teorii i itp. te już wcześniej się naoglądałem/naczytałem. Jak ktoś powiedział, Ilu ludzi, tyle opinii. ?

 

> Najlepiej po prostu sprawdzić. Nie wiem czy to rower po kimś. Jeżeli tak to mógł skrócić łańcuch lub wymienić zębatki. Czasem nic się wiele > nie zmienia a czasem przekroczono granicę tolerancji.

Jeżdżę na takim jaki jest, więc może oryginalnie (w fabryce) łańcuch był skracany do aktualnej długości. Jak napisałeś, z metra. ? Napięcie, moim zdaniem, jest prawidłowe. Wizualnie, wersja ze 116 ogniwami, może być za długa. Chociaż w przypadku łańcucha ze spinką, można go założyć i zobaczyć faktyczne napięcie i działanie. ?

 

> Spinka ma na pewno pasować do danego łańcucha. Też musiałbym się doktoryzować które publika aktualnie uznaje za the best. Do tego typu napędu może to

 

> zbędne ale zwróć uwagę czy spinka jest kierunkowa i czy przewidziana jest do wielokrotnego użycia.

Tak, wiem. ?

 

> O tym masz u szajbajka - 7 grzechów rowerzysty w serwisowaniu łańcucha.

Tez kiedyś oglądałem. ?

 

> W poradnikach widziałem jak robią to rękami lub sznurkiem.

Tez to oglądałem. ? Zadziała, czy nie, to zawsze jest jakiś patent. ? 

 

> (Twój łańcuch jest szerszy więc łatwiej wcisnąć głębiej szpikulce).

Jak będą za szerokie, to też nie wejdą. ? 

 

Trzeba wziąć łańcuch pod pachę i do sklepu, żeby dopasować spinkę. ?

 

 

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Gratulacje ?
Jo sie w końcu szarpnął na takie cudo by się nie szarpać. Poszło aż 9,73 zł. Stykło by na dwa browary albo jeden lepszy ?

A60be60ac759d40b89b34f02c3b1aaa46X.jpg

Działanie sprawdzę pewnie w przyszłym sezonie jeżeli jakimś cudem w tym nie nabiję kilometrów bo same jazdo godziny nie wpływają za bardzo na łańcuch. Nawet nie pamiętam czy w tamtym roku zamieniałem łańcuchy ale w tym sezonie bez mikrometru wyglądały na tą samą długość i ten zakładany w tym roku był wypucowany więc jednak w tamtym roku robiłem zamianę robiąc przy okazji szejka ale wstrząsając nie mieszając i nawet zębatki od korby wykąpałem. Każdą z osobna czyli był też demontaż korb. Chwale się czy żalę. Któż to wie ?

Odnośnik do komentarza
12 godzin temu, grzegorz75jan napisał(a):

Gratulacje ?
Jo sie w końcu szarpnął na takie cudo by się nie szarpać. Poszło aż 9,73 zł. Stykło by na dwa browary albo jeden lepszy ?

A60be60ac759d40b89b34f02c3b1aaa46X.jpg

Działanie sprawdzę pewnie w przyszłym sezonie jeżeli jakimś cudem w tym nie nabiję kilometrów bo same jazdo godziny nie wpływają za bardzo na łańcuch. Nawet nie pamiętam czy w tamtym roku zamieniałem łańcuchy ale w tym sezonie bez mikrometru wyglądały na tą samą długość i ten zakładany w tym roku był wypucowany więc jednak w tamtym roku robiłem zamianę robiąc przy okazji szejka ale wstrząsając nie mieszając i nawet zębatki od korby wykąpałem. Każdą z osobna czyli był też demontaż korb. Chwale się czy żalę. Któż to wie ?

Jak to klasyk mówił "no ładne cacko" ?. Jakby co, powinien pasować. :-)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...