Rozmiar ramy to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.
Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej?
To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (tu przeczytasz więcej o rodzajach rowerów) rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Zwykle mierzona jest od środka suportu do środka poziomej rurki ramy (zielona kreska na zdjęciu powyżej), czasem do końca rurki podsiodłowej (czerwona kreska).
W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/gravelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).
Przyjęło się (nie pytajcie dlaczego), że rozmiar brany od rury podsiodłowej podajemy w calach (13 cali, 15 cali, 17 cali itd.), ale rozmiar brany od poziomej rurki – w centymetrach (52 centymetry, 54 centymetry itd.).
Jaką ramę wybrać – S, M, L czy XL?
Producenci rowerów zaczęli opisywać rozmiary ram symbolami XS, S, M, L, XL – żywcem wziętymi z odzieżowej rozmiarówki. Zapomnijcie o nich! Wiele osób (zwłaszcza panów) wychodzi z założenia, że „noszę koszulki w rozmiarze L, to przecież nie kupię roweru w rozmiarze S – jak jakieś dziecko„! To błędne myślenie i rozmiar roweru nie ma nic wspólnego z rozmiarem noszonej odzieży.
Dodatkowo, to że u jednego producenta pasuje ci M-ka, nie znaczy, że u innego nie będzie dobra S-ka, albo L-ka… Nie ma żadnego standardu w opisywaniu rozmiaru ram odzieżowymi symbolami.
Przy okazji zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Rozmiar ramy roweru do wzrostu
Wzrost to tylko jeden z parametrów, na które trzeba spojrzeć podczas wyboru rozmiaru roweru. Drugim z nich jest przekrok, który powie nam czy w rowerze uda się ustawić siodełko na odpowiedniej wysokości, a także czy staniemy nad ramą.
Jak zmierzyć swój przekrok? Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń ją maksymalnie do góry, dociskając do krocza. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.
Znając swój wzrost i przekrok, możesz sprawdzić poniżej, jaka mniej więcej rama będzie dla Ciebie dobra. Ale! Podkreślam to kilka razy w tym tekście: nie traktuj tego wyniku jako wyroczni! To tylko wstępne określenie rozmiaru ramy, weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są mniej i bardziej sportowe, mają różne proporcje.
Rozmiar ramy: rower górski z kołami 27,5 i 29 cali
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok: 66-76 cm – rama 14 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy 15 cali)
- Wzrost: 161-170 cm i przekrok: 66-78 cm – rama 15 cali (przy 170/78-81 przymierzyłbym się także do ramy 17 cali)
- Wzrost: 171-183 cm i przekrok: 74-86 cm – rama 17 cali (przy 182/84-89 przymierzyłbym się także do ramy 19 cali)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama 19 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 21 cali)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama 21 cali
Warto pamiętać, że jeżeli producent przygotowuje dany model w tym samym rozmiarze, ale z dwoma wielkościami kół, to przekrok w modelu z kołami 29 cali będzie o ok. 2 centymetry wyższy. Warto to wziąć pod uwagę przymierzając się w sklepie, czy nie zawiśniemy krokiem na ramie.
Kupując rower all-mountain/enduro możesz także zerknąć na tabelę, którą przygotował Michał z bloga 1enduro.pl Parametr reach (tzw. zasięg, czyli odległość pomiędzy środkiem mufy suportowej, a środkiem rury sterowej) oraz ETT (effective top tube length czyli efektywna długość górnej rurki ramy) danego roweru znajdziecie w tabelce na stronie każdego producenta.
Jak dobrać rozmiar w rowerze szosowym/gravelowym
- Wzrost: 160-165 cm i przekrok: 66-76 cm – rama ok. 51-52 cm (efektywna długość poziomej rury ramy). Przy 165/71-76 przymierzyłbym się także do ramy 53-54 cm
- Wzrost: 166-173 cm i przekrok: 69-81 cm – rama ok. 53-54 cm (przy 173/76-81 przymierzyłbym się także do ramy 55 cm)
- Wzrost: 174-180 cm i przekrok: 74-84 cm – rama ok. 55 cm (przy 180/81-86 przymierzyłbym się także do ramy 56 cm)
- Wzrost: 181-185 cm i przekrok: 76-86 cm – rama ok. 57 cm (przy 185/86-89 przymierzyłbym się także do ramy 58 cm)
- Wzrost: 186-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama ok. 58 cm (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 60 cm)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama ok. 60 cm
Rower crossowy/trekkingowy/miejski – jaka rama do wzrostu
W przypadku damskiej ramy w rowerze miejskim, czy trekkingowym także należy patrzeć na przekrok. Nie chodzi o miejsce pod ramą, bo tu tego nie będzie brakować, ale o możliwość poprawnego ustawienia siodełka. Za duża rama może sprawić, że siodełko nawet w najniższym ustawieniu będzie za wysoko.
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok 66-76 cm – rama XS – 14/15 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze S)
- Wzrost: 161-173 cm i przekrok 66-81 cm – rama S – 16/17 cali (przy 173/78-83 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze M)
- Wzrost: 174-183 cm i przekrok 74-86 cm – rama M 18/19 cali (przy 183/81-86 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze L)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok 79-91 cm – rama L 20/21 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze XL)
- Wzrost 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama XL 22/23 cale
A ja mam inny rozmiar ramy, a rower mam dobry!
Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Sama długość pionowej czy poziomej rurki to nie wszystko, liczy się także wysokość główki ramy, kąty, stack, reach. Na to jak będziesz się czuć na rowerze wpływa także długość wspornika kierownicy (niejednokrotnie jego wymiana na centymetr dłuższy lub krótszy, potrafi znacznie zmienić nasze odczucia za kierownicą). My też różnimy się budową ciała – przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg czy rąk.
Niemniej jeżeli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na góralu z ramą 19 lub 21 cali to zdecydowanie coś jest nie tak :\
W każdym razie, wynik który znajdziesz powyżej, traktuj jedynie jako punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie po przymiarce (a jeszcze lepiej po jeździe próbnej).
Przekrok ramy
Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą).
Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr niż ten na ramie, dla rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.
Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna kwestia. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała, mogą mieć problem, ponieważ rama teoretycznie dobra do wzrostu, może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, gdzie uda się już nad nią stanąć, okaże się za mała. Czy pisałem już o tym, aby wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów w różnych rozmiarach? :)
Mam krótkie nogi, co teraz?
Chodzi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Ale dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabela ze wzrostem i długością nóg od Gianta, którą wstawiłem poniżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Co wtedy?
Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie była maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów gravelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar ramy, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.
W każdym razie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.
Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?
Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).
Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.
Często dwa rozmiary ramy pasują
To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam. Zwiększenie rozmiaru ramy sprawi, że będziemy mieli dalej kierownicę, czyli plecy bardziej się wyciągną. Niekoniecznie musi to być dla każdego wygodna opcja.
Podsumowanie
Jak widać wybór rozmiaru ramy rowerowej to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do lektury moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.
Witam, świetny artykuł! Od wielu lat jeżdżę po mieście rowerem Giant Tourer CS (taki treking miejski) rama XL 60 cm i jest mi na nim bardzo wygodnie., mam 193 cm wzrostu, przekrok ok. 92 cm.
Chciałem jednak kupić rower na wycieczki po lesie i drogach szutrowych, lekki i szybki, sportowy. Wybór padł na Giant Roam. W sklepie mi pasował, jednak po pierwszej dłuższej wycieczce czułem spory bół pleców. Po drugiej także :( Mam wrażenie, że kierownica jest za nisko, że jestem za bardzo pochylony. Rower wymusza na mnie jednak taką pozycję.
Myślałem, że skoro miałem XL Gianta w miejskim, to w crossowym będzie również mi pasowało, tym bardziej, że większych nie ma. W specyfikacji roweru Roam producent podaje, że rama XL jest przeznaczona dla osób powyżej 190 cm. Jednak w jego przypadku rama XL ma tylko 55 cm. Aż 5 cm mniej niż w moim starym Tourerze XL.
Nie wiem co teraz zrobić, kombinować z podniesieniem kierownicy (wymiana mostka?), może jej wymianą? Zwrócić oczywiście się już nie da :(
Pozdrawiam
Cześć,
w Roam’ie masz chociażby niższą główkę ramy, co pomaga w przyjęciu trochę bardziej pochylonej pozycji za kierownicą. Roam to nadal rekreacyjny rower crossowy, nie siedzi się na nim sportowo w pełnym tego słowa znaczeniu. Niemniej jeżeli przyzwyczaiłeś się do wyprostowanych pleców, to nic dziwnego, że na Roam’ie jest dziwnie. Pomóc może wymiana wspornika kierownicy na regulowany i np. lekko podniesiony, coś tego typu: https://allegro.pl/oferta/wspornik-kierownicy-ahead-regulowany-28-6mm-7504706483 Kwestia sprawdzenia jaką masz średnicę kierownicy.
Druga sprawa to szerokość kierownicy – być może jest za szeroka dla Ciebie, a to też wymusza pochylenie pozycji za kierownicą. Kwestia sprawdzenia (przekładając ręce) czy skrócenie kierownicy (wystarczy szlifierka albo pilnik) cokolwiek by pomogło w tej materii.
witam
przymierzam sie do roweru cube agree c:62 jednakże ze zmiana na prostą kierownice. mój wzrost 181 cm noga 85 cm. posiadam rower górski cube reaction c:62 w rozmiarze 19 cali i jest idealny na mnie. I tu dylemat czy ten szosowy brać 56 czy 58 cali. pozdrawiam
andrzej
Cześć,
szczerze mówiąc – nie wiem :) Przeróbka na prostą kierownicę trochę zmieni pozycję. Najlepiej byłoby się przysiąść i sprawdzić samemu.
Dzień dobry Panie Łukaszu!
Planuje wymienić swój rower na coś lepszego. Przeczytałem Pana poradniki i w oczy rzucił mi się 3 modele:
-Kross Inzai
-Marin Presidio 3
-Cannondale Bad Boy 3
Na rowerze będę przeważnie jeździł po mieście ewentualnie krótkie wycieczki do lasu/parku. Zdaje sobie sprawe , że Kross z tego zestawienia jest zdecydowanie tańszy więc jest to nierówne porównanie ale porównywałem wszytkie 3 i wydają mi się być podobnie wyposażone. Ostani rower również wybrałem z Pana pomocą więc już mam zaufanie do Pańskich rad :)
Pozdrawiam,
Kuba
Cześć,
Cannondale… cóż, jak na taką cenę jest wyposażony dość biednie, ten producent jest znany z dość wysokiego wyceniania swoich rowerów (myślę o cenie katalogowej, dochodzi jeszcze kwestia komu uda się wynegocjować jaki rabat).
Oczywiście wrażenie w Bad Boy’u robi sztywny widelec Lefty, na pewno rama jest bardzo dobrze wykonana, reszta no jakiegoś wybitnego szału nie robi. Choć, żeby być sprawiedliwym, jest kilka innych marek, które podobnie wyceniają swoje rowery :)
Na Inzai miałem okazję jeździć: https://youtu.be/yyQ7Db7FESU
i bardzo dobrze go wspominam, fajny, względnie uniwersalny rower do miasta, na asfalt poza miastem i po jakichś lekkich bezdrożach też spokojnie przejedziesz.
Marin kusi napędem paskowym Gates, niestety nie miałem okazji pojeździć na rowerze z takim napędem, ale sporo marek ma je w ofercie. Dużym plusem takiego napędu jest to, że się dużo mniej brudzi (paska się nie smaruje) i jest bardziej wytrzymały od tradycyjnego łańcucha.
Bardzo dziękuje za odpowiedź! Mnie intryguje właśnie ten napęd paskowy bo czytałem pozytywne opinie na jego temat. To jeszcze jedno pytanie korzystając z okazji. W Inzai producent zastosował przerzutkę Shimano Alfine a Marin w Presidio – Shimano Nexus 8D. Obie te przerzutki są umieszczone w piaście. O Alfine mówiłeś w swojej recenzji, więc wiem troch więcej :)
Z tego co ja przeczytałem główną różnicą są rodzaje manetek oraz jakie hamulce z nimi współpracują. Czy masz może jakieś zdanie/spotkałeś się z przerzutką Nexus i jak Twoim zdaniem wypada ona w porównaniu do Alfine?
Alfine to po prostu wyższy model, z lepszymi uszczelnieniami, być może lepszą jakością materiałów. Już Nexus jest porządną przerzutką i jest obecny w całej rzeszy rowerów z tego typu przerzutką w Polsce.
Super bardzo dziękuje za pomoc! :)
Cześć mam na imię Mateusz i też przymierzam się do kupna roweru, ale problem mam trochę nietypowy. Na początku zaznaczę, że słabo znam się na rowerach, a potrzebuję rowerów dla całej rodziny i nie tylko…Ja mam 189cm wzrostu, długie ręce i 90 cm przekroku, Żona jest raczej standardowych rozmiarów: 163 cm wzrostu i 63 w przekroku.
Potrzebuję rowerów górskich na których będzie nam się dobrze jeździło rekreacyjnie, ale chciałbym je również udostępniać moim letnikom, którzy zatrzymają się w moim gospodarstwie turystycznym. Ze względu, że nieswojego mienia zbytnio się nie szanuje potrzebuję rozwiązania budżetowego i wytrzymałego( o ile idzie to w parze). Na 3 rowery(męski, damski i dziecięcy) mam budżetu około 4000zl.
Będę bardzo wdzięczny za sugestie co do modeli rowerów i wszelkie porady.
Pozdrawiam, Mateusz
Cześć,
sprawdziłbym na początek czy żona na pewno ma przekrok 63 cm. To bardzo, bardzo mało, wykraczając poza „standardowe” wymiary. Jeżeli tak jest, koniecznie musi przymierzyć się do kupowanego roweru i raczej celowałbym w koła 26 cali z małą ramą.
Jeżeli chodzi o polecane rowery, to znajdziesz je tutaj: https://roweroweporady.pl/jaki-rower-kupic/
Ale dobrze wiem, że teraz z dostępnością rowerów jest różnie. Wybrałbym się do 2-3 sklepów rowerowych, poprzymierzał do różnych modeli i rozmiarów. W granicach 1500 zł większość rowerów jest naprawdę podobnie wyposażona. Czy to będą wytrzymałe rowery? Do rekreacyjnych i mało intensywnych przejażdżek – jak najbardziej. Niemniej nie liczyłbym na to, że taki rower „przeżyje” brutalne traktowanie :)
Witam
Wzrost 178 cm, przekrok około 80 cm.
Czy rama 21″ w rowerze Romet Mistral City będzie dla mnie ok?
Czy do miasta – głównie ścieżki rowerowe, wystarczy Mistral Urban z 9 przełożeniami czy jednak dopłacić do Mistral City?
https://allegro.pl/oferta/rower-romet-mistral-urban-wyprzedaz-grafitowy-21-8705965558
https://allegro.pl/oferta/rower-romet-mistral-city-rama-21-gratis-7761945605
Romet bardzo twardo zestopniował napędy w obu tych rowerach, w Urbanie naprawdę twardo. To w sumie dziwne, bo przerzutka obsłuży kasetę o większym zakresie. Duża tarcza na korbie pozwoli rozbujać się spokojnie do 45 km/h (jeżeli komuś starczy siły), jednocześnie przez to brakuje lekkich biegów.
Jeżeli jeździsz po względnie płaskim, Urban wystarczy, niemniej większy i dłuższy podjazd może dać w kość. Oczywiście z czasem zawsze można dopasować napęd pod siebie.
Odnośnie rozmiaru ramy, warto byłoby się przymierzyć przed zakupem. Jest szansa, że 21″ będzie okej, bo górna rura jest dość krótka w stosunku do pionowej. Niemniej przymierzyłbym się, bo różnica między 19″ a 21″ jest dość duża.
Witam.
Mam możliwość zakupu w dobrej cenie Stevens Strada 600. W rozmiarze 52.
Mam 175cm wzrostu i wewnętrzną długość nogi ok 84cm.
Niestety nie mam możliwości przymiarki do roweru.
Czy ramę traktować jako miejską czy szosową?
To będzie coś pomiędzy szosą a crossem. Rama może być dobra, ja mam 175/74 i jeździłem długi czas na Cube SL Road w rozmiarze 53, a Stevens ma podobną długość górnej rury.
Ale gwarancji Ci nie dam, czy ten rozmiar będzie na Ciebie okej.
Jest ok. Zaryzykowałem i jest dobrze ?
Cześć! Planuję zakup roweru trekingowego Indiana x-road 4.0 z męską ramą. Do wyboru mam rame M-19 lub L-21. Do tych rowerów nie ma gdzie się przymierzyć, bo mają przedziwną sieć dystrybucji, a wyposażenie vs cena bardzo korzystne, więc chciałam spróbować przez internet, ale wg nawet po Twoim obszernym i szczegółowym artykule mam wrażenie, że jestem zupełnie na pograniczu… Wzrost 180 cm, przekrok 86 cm, czyli np wg tabelki Gianta ten przekrok jest nieproporcjonalnie duży do wzrostu… Z wzrostu wynika M, z przekroku już L, ale skoro nogi dłuższe to korpus krótszy, a pasowałoby dosięgać kierownicy ? no i nie wiem. Myślę, że jednak 19″ ale nie mam pełnego przekonania. Jakieś sugestie? Czy jednak bez przymiarki ani rusz?
Pozdrawiam!
Cześć,
z Indianą jest ten problem, że nie podają geometrii swoich ram. I można się tylko domyślać :\
Media Expert podaje, że rozmiar 19″ jest na wzrost 172-175 cm (bardzo dziwny, trochę za mały zakres), natomiast 21″ na wzrost 175-185 cm.
Sam mam 175 cm wzrostu i w życiu nie wziąłbym roweru w rozmiarze 21 cali, już pomijając mój niski przekrok. Miałem okazję testować ten rower w rozmiarze 19 cali i było okej.
Natomiast w Twoim przypadku… możesz być gdzieś na styku rozmiarów. Warto byłoby się mimo wszystko przymierzyć, może jednak w Twojej okolicy mają gdzieś takie X-Roady?
Mam Krossa Trans Global M 19. 175cm, długość wewnętrzna nogi 84cm. Jest idealny
Cześć. Jestem na etapie rozglądania się za rowerem triathlonowym i upatrzyłem Kross Vento TR 2.0, na codzień jeżdżę na szosie rozmiar 56, mam 180 cm wzrostu i przekrok 81 cm. Niestety dostępne rozmiary w/w roweru są ograniczone i najbliższy „mojemu” to M czyli w przeliczeniu 51, generalnie to rozum podpowiada że jest za mały ale… według obliczenia długość nogi x 0,665 wychodzi mi 54… A spotkałem się jeszcze z przelicznikiem że ramy triathlonowe powinno się obliczać długość nogi x 0,665-3 i przy tym przeliczniku wychodzi że ta rama 51 jest dobra… Co robić? W co wierzyć? Niestety nie mam możliwości przymierzyć się do tej ramy.
Cześć,
niestety wsiąść w auto/pociąg, jechać i się przymierzyć. A jeszcze lepiej wydać kilka stówek na profesjonalny bikefitting. Rama musi być dobrze dobrana, a triathlonowa, czy w ogóle jakakolwiek sportowa już w szczególności.
Cześć. Chciałabym uzyskać szersze informacje o doborze ramy względem odległości siodełka od kierownicy. Wykonując przeliczenia wg wzoru i porównując parametry z danymi z tabeli wychodzi na to, że będą pasować do mnie dwa bardzo różne rozmiary ramy dlatego chciałabym to sprawdzić również pod kątem długości rurki poprzecznej. Mam 169 cm wzrostu, a przekrok o długości 82 cm. Mnożąc dł. przekroku przez współczynnik 0,25 wychodzi mi rozmiar ramy 20,5 cala. Wg Twojej rozpiski dla rowerów crossowych/trekkingowych/miejskich wychodzi mi rozmiar S czyli 16-17′ także rozbieżność jest duża.
Poszukuję roweru trekingowego lub crossowego do którego dorzucę akcesoria do jazdy z sakwami i zależy mi na tym by pozycja na rowerze była jak najbardziej komfortowa dla mojego kręgosłupa gdyż mam problemu z odcinkiem lędźwiowym i szyjnym. Do tej pory jeździłam na leciwym Leader fox-ie Sumava o ramie 20,5′ ale właśnie problem polegał na tym, że moja pozycja była zbyt pochylona, przez to cierpiały także nadgarstki. Sztycę w kierownicy mogłam wysunąc raptem o 1 cm więc nie pomogło mi to za wiele. Miałam wymienić ją na dłuższą ale zabierałam się do tego kilka lat;) a teraz stwierdziłam. że chcę zainwestować w nówkę rower więc nie opłaca mi się bawić z jakimiś przeróbkami.
Cześć,
metoda z obliczaniem rozmiaru ramy na podstawie samego przekroku jest jakimś punktem zaczepnym, ale niestety nie sprawdzi się bez spojrzenia na jego powiązanie ze wzrostem.
Zobacz, ja mam 175 cm wzrostu, a przekrok tylko 74 cm (typowo przy tym wzroście powinienem mieć przekrok 78-82 cm, ale to już inna sprawa). I patrząc na sam przekrok, okazałoby się, że powinienem mieć mniejszą ramę od Ciebie, a przecież jestem wyższy :)
Dlatego nic nie zastąpi przymierzenia się do roweru w sklepie, najlepiej do dwóch sąsiadujących ze sobą rozmiarów. Od razu poczujesz, gdy rower będzie na Ciebie dużo za duży lub dużo za mały. Rozmiar rozmiarowi także nie jest równy, producenci różnie podchodzą do geometrii ram i 17 cali w jednym przypadku może być porównywalne z 18,5 cala w innym.
Niemniej akurat 20,5 cala to już na pewno za dużo jak na Twój wzrost i wcale nie dziwię się, że Ci się źle jeździło na poprzednim rowerze.
Łukasz rewelacyjny artykuł! przekopuję internet w poszukiwaniu wskazówek w doborze ramy i nigdzie nie znalazłam tak wyczerpującego podejścia do tematu ;) Mimo to dalej mam problem. Przymierzam się do zakupu damskiego Kellys clea 90, dostępnego z ramą 17″ albo 19″. Mój wzrost 163 cm, przekrok 73,5 cm, sądzę że mam odrobinę dłuższe ręce niż statystyczna osoba o tym wzroście. We wszystkich kalkulatorach wychodzę gdzieś na pograniczu jeśli chodzi o rozmiar ramy. Do tej pory jeździłam na pożyczonym Kellys clea 60 z ramą 19″ – i niby jest ok, ale zawsze bolą mnie nadgarstki. Niestety nie mam szans przymierzyć się do 17″, w sklepach w mojej okolicy nie mają takiej ramy. Oglądając geometrię tych rowerów widzę, że przy krótszej ramie skraca się też odległość między siodełkiem a kierownicą. Jak to wpłynęłoby ma moją sylwetkę podczas jazdy – nadgarstki będą bolały mniej czy jeszcze bardziej? podsumowując: 17″ czy 19″?
Cześć,
nie wiem czemu wiele osób ma tendencję do parcia w stronę większej ramy :) 19 cali to dla Ciebie zdecydowanie za dużo. Sam Kellys podaje na swojej stronie z tym modelem, że rozmiar S (17″) jest na wzrost 158-172 cm. A M (19″) 167-181 cm.
Bierz 17 cali i będzie dobrze. Będziesz miała bliżej od siodełka do kierownicy, sylwetka stanie się trochę bardziej wyprostowana i jednocześnie bardziej naturalna dla Ciebie. A nacisk na kierownicę się zmniejszy, co może mieć pozytywny wpływ na kwestię nadgarstków.
Dziękuję ;)
Cześć,
Super wartościowy artykuł! Zresztą już raczej wszystkie na stronie przeczytane, naprawdę super.
Mam pytanie o doradzenie w doborze rozmiaru ramy. 180 cm/80 cm przekrok/78 kg i chcialbym kupić Marin Muirwoods. Rozmiar L czy XL? :)
Pozdrawiam!
Cześć,
Marin proponuje rozmiar L i przy takim bym został. Popatrz na tabelkę z geometrią na stronie Marina. Rozmiar XL ma przekrok (standover height) 78 cm, czyli rama będzie może nie na styk, ale będzie ciasno.
Warto oczywiście się przymierzyć, ale nie pchałbym się na siłę w za duży rower, a XL najprawdopodobniej taki będzie.
Bardzo dobry artykuł, bardzo czytelnie i zeozumiale napisany. Ale skoro już tu jestem to też zasięgnę małej porady.
Mam 180 cm wzrostu, zakupiłem rower crossowy KANDS 1100 na ramie 21 cali i 28calowymi kołami. Wiem,za dużo i potwierdzam że mecze się strasznie i na wcześniejszym i mniejszym MTB jechało się lżej pomimo mniejszych kół i szerszych opon.decydujac się na ten zakup chciałem osiągnąć ten sam efekt co w poprzednim MTBku czyli noga prosta na pedale, kierownica niżej niż siedzenie. Po prostu wole pozycje zamknięta bo mniej się męcze przez mniejszy opór powietrza i na MTBku siedziałem nad osią pedałów a teraz siedzę o dużo za daleko przez co wykonuje niepotrzebne ruchy nogami.
chodzi o to że bardziej angażuje uda a jednak wolałbym pracować łydkami i ograniczyć dźwiganie ud. Reasumując źle dobrana rama co powoduje że na starym MTBku z 26 calowymi kołami jezdzilem szybciej niż na crossie na kołach 28cali. w związku z tym pytanie brzmi jak osiągnąć efekt o którym tyle się rozpisalem? ;) Zależy mi na zamkniętej pozycji ale nie chcę też od razu kupować szosówki bo to nie dla mnie. Na co dzien jeżdżę po drogach ale w las też fajnie wjechać ;) może mi pan coś doradzić? Będę bardzo wdzięczny.
A na marginesie w MTB miałem górna rure (łącząca siedzenie z kierownicą ) prosta,tzn była równoległa do drogi a teraz pomimo za dużej ramy jednak ta rura opada w stronę siedzenia. Może problem leży również w geometrii ramy? Dziękuję za cierpliwość i proszę o wyrozumiałość i o wszelaką pomoc.
Cześć,
myślę, że sam sobie odpowiedziałeś na pytanie – kupiłeś rower z za dużą ramą. Rozmiarem ramy nie ustala się pozycji za kierownicą. Do tego służy przede wszystkim geometria ramy, a potem można to trochę modyfikować np. ilością podkładek pod wspornikiem kierownicy, ustawieniem wspornika kierownicy (na plus lub minus), kątem tego wspornika i jego długością.
Poza tym, to jest odwrotnie niż piszesz – im mniejszy rozmiar ramy, tym siodełko będzie wyżej w stosunku do kierownicy, przy tym samym jego wyciągnięciu.
Wybierz się do kilku sklepów, poprzymierzaj do różnych rowerów i poszukaj czegoś, co z jednej strony będzie w dobrym rozmiarze, a jednocześnie zapewni Ci taką pozycję za kierownicą, jaką będziesz chciał.
Witam noszę sie z zamiarem kupna szosy scott speedster 20 mam 185 cm wzrostu czy rama 56 bedzie ok….
Cześć,
powinien być dobry, niemniej warto abyś się przymierzył, bo możesz być na styku rozmiarów i ten np. nie będzie Ci pasować.
Bardzo dziękuję!
Hej,
Bardzo ciekawy blog. Naczytałam się trochę Twoich wpisów i doszłam do wniosku, że chcę kupić spartacusa premier 3.0. I tutaj zaczyna się problem, bo nie można ich nigdzie przymierzyć. Ja mam tylko 157 cm (przekrok 69 o ile dobrze zmierzyłam) i obawiam się, że rama 17″ może być za duża. Producent podaje, że jest ona dla osób o wzroście od 155 cm. W sklepie rowerowym mierzyłam tabu kinetic 3.0 i rometa gazella 3.0 – oba rowery rama 17″. Dobrze mi się na nich jechało. Na tym tabou pewniej, bo miał szersze opony. Przy czym w obu rowerach jak siedzę na siodełku nie dotykam nogami podłoża (brakuje może 1-2 cm) i obawiam się, czy to nie jest problem. Może powinnam szukać roweru z ramą 15″. Np. kross trans 3.0 występuje z ramą 15″. Jest trochę droższy od spartacusa. Ale może byłby lepszy dla mnie? Nie wiem, bo w sklepie stacjonarnym nie mieli takiego roweru, żebym mogła zmierzyć. Jak Ci się wydaje zamówić tego spartacusa 17″, czy szukać czegoś z ramą 15″? Czy w ogóle trzeba dotykać nogami podłoża? Zdanie sprzedawców w sklepach stacjonarnych w tym temacie było podzielone.
Cześć,
to, że nie dotykasz pełną stopą podłoża, gdy siedzisz na siodełku, jest całkowicie naturalne w większości rowerów. Gdy poprawnie ustawi się siodełko, w najniższym położeniu pedałów, noga prawie całkowicie powinna się prostować. Tak więc „braknie nogi”, żeby jeszcze dosięgnąć ziemi :) Normalna sprawa i albo podpierasz się czubkiem stopy, albo przechylasz na bok żeby postawić stopę na ziemi, albo zsuwasz z siodełka. Trochę inaczej będzie w przypadku np. rowerów z ramą typu beach-cruiser, gdzie często siodełko jest przesunięte bardziej do tyłu, nogi ustawiają się w trochę innej pozycji i łatwiej dosięgnąć stopą ziemi, mimo, że podczas pedałowania nogi nadal będą się prostować. Przykład: https://media.alltricks.com/hd/5b9b69a8d8807.jpg
Wracając do rozmiaru ramy, mniejsza rama nie pomoże w dosięganiu stopą do ziemi, bo siodełko i tak musisz wysunąć do góry na taką odległość, by prawie prostować nogę w kolanie podczas pedałowania. No chyba, że np. w dużo za dużej ramie siodełko jest już tak nisko opuszczone, że nie da się niżej, a nadal jest za wysoko i wtedy jest problem.
Jeżeli chodzi o rozmiar ramy dla Ciebie, to być może 17″ byłoby okej (w zależności od konkretnego modelu roweru), niemniej przymierzyłbym się także do jakiegoś roweru z ramą 15″. Sprzedający lubią „wciskać” to co mają na stanie, nie myśląc do końca o wygodzie rowerzysty. Warto odwiedzić taki sklep, gdzie będziesz miała możliwość przymierzenia tego samego modelu w dwóch rozmiarach ramy do porównania.
Dzięki
Hej
Może Ci to pomoże. Moja żona ma podobne „parametry” do Twoich i właśnie zaczęła używać Krossa Transa z ramą 15″. Wcześniej jeździła na 17″. Mniejsza rama bardziej jej pasuje, głównie z powodu bardziej wyprostowanej sylwetki. Pozdrawiam Mariusz
Hej,
Proszę o podpowiedz, mam możliwość kupna Tribana 540 ,rozmiar L, Mam 183 cm wzrostu i przekrok chyba 82 jesli dobrze zmierzyłem. Czy L w tym wypadku to dobry rozmiar. Nie mam Decathlonu kolo siebie zeby nawet sprawdzic i rower tez daleko.
Pozdrawiam
Cześć,
warto byłoby się przymierzyć przed zakupem, niemniej jest duża szansa, że ten rozmiar będzie pasować.
Mam dylemat z doborem Gianata Roam 0 bądz 1, mam wzrost 180,5cm, przekrok 80cm mierząc w butach. Nie moge sie zdecydowac miedzy ramą M a L. Prosze o poradę.
Cześć,
według tabelki Gianta: https://giantcdn-qu2qwwv2de7wv85rz.stackpathdns.com/remote/www.giant-bicycles.com/_upload_ca/bikes/series/sizingsheets/2017_GIANT_ROAM_SIZING.jpg
odpowiedni będzie rozmiar M.
Czym rama 15 cali/38 cm/ będzie dobra na wzrost 165, przekrok 69 cm. ? Rower crossowy merida męski.
Cześć,
jesteś pewny, że chodzi o rower crossowy. Zajrzałem na stronę Meridy i np. model Crossway 15-D jest w najmniejszym rozmiarze 44 cm (17 cali) oznaczany jako XS. A ich kalkulator podaje, że na 165/69 pasować będzie rozmiar 46 cm (18 cali) oznaczany jako S.
Co się zresztą nijak ma do mojej rozpiski :) Z czego wynika to co pisałem – ramy różnią się geometrią i grunt to przymierzyć się w sklepie, a nie patrzeć na tabelki.
Mam pyta6,moja córka ma 1.67 cm i jest szczupła osobę ,czy rozmiar 49 cm będzie za mały .
Cześć,
a o jaki rower chodzi? Najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć, ponieważ oprócz wzrostu, ważny jest także przekrok czy długość ramion.
Witam, ze wzg na wzrost 200 cm :) wytypowałem sobie 3 modele rowerów.
Trek xcaliber 7 (cena 3200) z rama xxl oraz cube attention (cena 3150) i attention sl (cena 3600) oba na ramie 23′.
Jezdze raczej sporadycznie ze wzg na male dzieci (nie daja pojezdzic zbyt dlugo )
Wczesniej jezdzilem merida matts sportem 300.
Rama treka wydaje sie ogromna w porownaniu do 23′ cube.
Mam pytanie odnosnie tych rowerow, ktory bys polecil badz moze jakis inny model.
Czytajac Twoje porady to najlepiej wypada chyba w tym zestawieniu cube sl.
Prosze o porade
Cześć,
jeżeli porównujesz ze sobą dwa rowery tego samego producenta, to oczywistym jest, że lepszy będzie ten droższy :) W SL dostajesz powietrzny amortyzator i oczko wyższy napęd – dla amortyzatora zdecydowanie warto dopłacić, no chyba, że to rower na bardziej rekreacyjne przejażdżki po lesie i bezdrożach.
X-Caliber też ma w porządku amortyzator, za to napęd jest jak z rowerów o co najmniej półkę niżej. No ale to Trek, oni się cenią. Ale! Najważniejsze to żeby pasowała Ci geometria roweru i rozmiar ramy, kwestie osprzętu są mniej istotne, bo i Trekiem będzie się dobrze jeździło, jeżeli tylko będzie dobrze pasował.
Witam, będę wdzięczna za poradę. Szukam roweru do max 2000 (ale to już taki naprawdę max)
Chciałabym amortyzator o troszkę większym skoku niż 50 mm, niestety oferta na rynku z takimi amortyzatorami dla ram w rozmiarze S – 15, 16 ” jest bardzo okrojona
W zasadzie znalazłam jeden model
https://allegro.pl/oferta/rower-trekkingowy-northtec-boudicca-vb-al-2020-9115254238
czy mógłbyś powiedzieć czy warto ? Czy jednak lepiej kupić np kross 3.0, mimo innego (niż bym chciała) amortyzatora. Chodzi mi o jakość ramy, osprzętu itd.
Będę wdzięczna za opinię
Dzień dobry,
Bardzo dziękuję za super serwis. Chcę kupić rower do 2500 złotych. Myślałem o Indiana X-Pulser 5.9. Są tylko modele z 2019 roku. Ale moje pytanie tyczy się ramy. Mam 185 cm wzrostu i nie wiem czy wziąć ramę 19 czy 21. Na stronie producenta wychodzi mi 20 ?
Czy może lepiej kupić Romet Rambler r9.4 albo Hexagon 6. A może coś innego? Rower jest mi potrzebny do jazdy po drogach, ścieżkach utwardzonych, rzadko po piasku.
Jeżeli chodzi o przekrok, to w spodenkach i butach 91 cm, a bez butów będzie 86 około.
Cześć,
ta Indiana to bardzo dobry wybór. Jeżeli chodzi o rozmiar, to niestety najlepiej wybrać się do sklepu i przymierzyć. Niemniej szedłbym w stronę 19 cali. 21 cali to naprawdę dużo.
Ten „przejaskrawiony” przykład z fotki wcale nie taki przejaskrawiony jak by się wydawało. Ostatnio w modzie jest ponoć jazda na 16-calowym Pelikanie, z maksymalnie wydłużoną sztycą pod siodło i takąż pod kierownicę. Geometrii tam chyba raczej nikt nie mierzy ;-)
Hej Łukasz, bardzo fajny artykuł. Chcę kupić rower w przystępnej cenie, żeby dojeżdżać nim do pracy. :) Wstępnie wybrałam model Kellys Vanity 10, ale mam problem z doborem parametrów. Mój wzrost to 170. Jaką ramę najlepiej wybrać do tego wzrostu? 17 (425mm) czy 19 (475mm)? I czy koła 27,5 będą Twoim zdaniem ok.
Cześć,
koła 27,5 cala jak najbardziej okej. Kellys dedykuje wersję z kołami 26″ paniom o wzroście do 163 cm (małe rozmiary ramy).
Jeżeli chodzi o rozmiar, to jesteś gdzieś na styku tych dwóch rozmiarów i może się okazać, że oba będą dobre. Jaki masz przekrok? Jeżeli 78 cm i więcej, zastanowiłbym się nad L-ką. Jeżeli mniej, raczej skłaniałbym się ku M-ce.
Chociaż kurczę, najlepiej byłoby się przymierzyć w sklepie do obu rozmiarów. Wszystkie tabelki i wyliczenia to jedno, ale weryfikacja tego na żywo to drugie.
Witam.
Mam 188 cm i 90 cm przekrok i znalazłem w outlecie Romet Rambler rama 20″ koła 27,5″.
O ile wysokość ramy jest ok, to problemem jest długość górnej rury która wynosi tylko 59,4 cm (tyle to mają 17″ ramy w rowerach XC)
Nie mam możliwości się do niego przymierzyć i boję się że będę zbyt wyprostowany, zwłaszcza że mam długie ręce nawet jak na mój wzrost.
Sądzisz że te 3 cm mniej od standardowej długości ram 19-21″ pogorszy komfort jazdy?
Pozdrawiam
Artur
Cześć,
Rambler to nie jest rower cross-country. Popatrz na geometrię np. Krossa Hexagon 3.0 – to rower z tej samej półki cenowej i także służący rekreacyjnej jeździe. Pomiędzy ramą 19″ (585 mm) a 21″ (605 mm) w Hexagnie zmieści się akurat 595 mm z Ramblera :)
Druga kwestia – zastanów się czy przy Twoim wzroście nie lepiej wziąć rower na kołach 29 cali. No chyba, że z pełną świadomością bierzesz mniejsze koła, to spoko – w tym nie ma nic złego :)
Hej, Mam 185cm wzrostu i 89/90 cm długości przekroku, na Tribana 500 będzie rama XL czy L ?
Cześć,
najlepiej będzie przymierzyć się do obu i sprawdzić. Raczej celowałbym w L, zresztą sam Decathlon zaleca ten rozmiar.
witam mam problem z kupnem roweru mam wzrost 186 cm w kroku 90 cm interesuje mnie rower unibike viper problem w tym ,że ja po obliczeniach mam miarę na ramę 22 cale a unibike ma ramy 21 i 23 w sklepie poradzili kupno ramy 21 ze względu bezpieczeństwa bo jest większy przedział miedzy kroczem a rama ,ale to na 23 mi się wygodnie jeździło czy rama 21 cala nie będzie dla mnie za mała ?
Cześć,
moim zdaniem kwalifikujesz się na ramę 20-21 cali, nie na 23 cale. Nie wiem czemu wiele osób próbuje na siłę wybrać większą ramę.
Jeżeli na 23″ wisisz krokiem na ramie, to zdecydowanie ten rozmiar ramy nie jest dla Ciebie. W Viperze masz regulowany wspornik kierownicy, możesz obniżyć mu kąt, przez co kierownica odsunie się trochę od siodełka.
Warto też przymierzyć się do innych rowerów, sprawdzić jak się na nich będziesz czuć.
Witam, planuję kupić używany Triban 500 z zaufanego źródła. Mam 185/186 cm wzrostu i już jeździłem chwilkę na takim rowerze w rozmiarze L i XL, ale nie mogłem się zdecydować co lepsze. Przy takim wzroście na którą opcję się zdecydować? , podpowiecie coś ze swojego doświadczenia ?
Cześć,
Grunt to się przymierzyć, przejechać i samemu sprawdzić. Raczej celowałbym w L-kę, czyli w tym przypadku ramę 57 cm.