Rozmiar ramy to jeden z kluczowych parametrów, które musimy wziąć pod uwagę przy zakupie roweru. Dobrze dobrany rozmiar sprawi, że na rowerze będzie się nam jeździło wygodnie, szybko i bezpiecznie. Natomiast za mały lub co gorsza – za duży rower, będzie powodować frustrację i zniechęcenie do jazdy. Warto poświęcić trochę czasu na dobór odpowiedniego rozmiaru ramy, tak aby potem cieszyć się z nowego jednośladu przez długi czas.
Jak sprawdzić rozmiar ramy rowerowej?
To umowne określenie, identyfikujące jeden z wymiarów ramy rowerowej. Przyjęło się, że w rowerach górskich/crossowych/trekkingowych/miejskich (tu przeczytasz więcej o rodzajach rowerów) rozmiarem jest długość pionowej rurki ramy (mierzona od środka suportu). Zwykle mierzona jest od środka suportu do środka poziomej rurki ramy (zielona kreska na zdjęciu powyżej), czasem do końca rurki podsiodłowej (czerwona kreska).
W przypadku rowerów szosowych/przełajowych/gravelowych, najczęściej rozmiar ramy to efektywna długość górnej rury ramy (niebieska linia).
Przyjęło się (nie pytajcie dlaczego), że rozmiar brany od rury podsiodłowej podajemy w calach (13 cali, 15 cali, 17 cali itd.), ale rozmiar brany od poziomej rurki – w centymetrach (52 centymetry, 54 centymetry itd.).
Jaką ramę wybrać – S, M, L czy XL?
Producenci rowerów zaczęli opisywać rozmiary ram symbolami XS, S, M, L, XL – żywcem wziętymi z odzieżowej rozmiarówki. Zapomnijcie o nich! Wiele osób (zwłaszcza panów) wychodzi z założenia, że „noszę koszulki w rozmiarze L, to przecież nie kupię roweru w rozmiarze S – jak jakieś dziecko„! To błędne myślenie i rozmiar roweru nie ma nic wspólnego z rozmiarem noszonej odzieży.
Dodatkowo, to że u jednego producenta pasuje ci M-ka, nie znaczy, że u innego nie będzie dobra S-ka, albo L-ka… Nie ma żadnego standardu w opisywaniu rozmiaru ram odzieżowymi symbolami.
Przy okazji zapraszam do obejrzenia odcinka wideo Rowerowych Porad, w którym opowiadam jak dobrać rozmiar ramy. Będzie mi miło jeżeli zasubskrybujesz mój kanał :)
Rozmiar ramy roweru do wzrostu

Wzrost to tylko jeden z parametrów, na które trzeba spojrzeć podczas wyboru rozmiaru roweru. Drugim z nich jest przekrok, który powie nam czy w rowerze uda się ustawić siodełko na odpowiedniej wysokości, a także czy staniemy nad ramą.
Jak zmierzyć swój przekrok? Stań boso w lekkim rozkroku przy ścianie, między nogi wsuń książkę (a najlepiej poziomicę) i przesuń ją maksymalnie do góry, dociskając do krocza. Przyda się druga osoba, która zmierzy teraz odległość od grzbietu książki do ziemi.
Znając swój wzrost i przekrok, możesz sprawdzić poniżej, jaka mniej więcej rama będzie dla Ciebie dobra. Ale! Podkreślam to kilka razy w tym tekście: nie traktuj tego wyniku jako wyroczni! To tylko wstępne określenie rozmiaru ramy, weryfikacja powinna nastąpić w sklepie. Ramy różnią się geometrią, są mniej i bardziej sportowe, mają różne proporcje.
Rozmiar ramy: rower górski z kołami 27,5 i 29 cali
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok: 66-76 cm – rama 14 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy 15 cali)
- Wzrost: 161-170 cm i przekrok: 66-78 cm – rama 15 cali (przy 170/78-81 przymierzyłbym się także do ramy 17 cali)
- Wzrost: 171-183 cm i przekrok: 74-86 cm – rama 17 cali (przy 182/84-89 przymierzyłbym się także do ramy 19 cali)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama 19 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 21 cali)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama 21 cali
Warto pamiętać, że jeżeli producent przygotowuje dany model w tym samym rozmiarze, ale z dwoma wielkościami kół, to przekrok w modelu z kołami 29 cali będzie o ok. 2 centymetry wyższy. Warto to wziąć pod uwagę przymierzając się w sklepie, czy nie zawiśniemy krokiem na ramie.

Kupując rower all-mountain/enduro możesz także zerknąć na tabelę, którą przygotował Michał z bloga 1enduro.pl Parametr reach (tzw. zasięg, czyli odległość pomiędzy środkiem mufy suportowej, a środkiem rury sterowej) oraz ETT (effective top tube length czyli efektywna długość górnej rurki ramy) danego roweru znajdziecie w tabelce na stronie każdego producenta.
Jak dobrać rozmiar w rowerze szosowym/gravelowym
- Wzrost: 160-165 cm i przekrok: 66-76 cm – rama ok. 51-52 cm (efektywna długość poziomej rury ramy). Przy 165/71-76 przymierzyłbym się także do ramy 53-54 cm
- Wzrost: 166-173 cm i przekrok: 69-81 cm – rama ok. 53-54 cm (przy 173/76-81 przymierzyłbym się także do ramy 55 cm)
- Wzrost: 174-180 cm i przekrok: 74-84 cm – rama ok. 55 cm (przy 180/81-86 przymierzyłbym się także do ramy 56 cm)
- Wzrost: 181-185 cm i przekrok: 76-86 cm – rama ok. 57 cm (przy 185/86-89 przymierzyłbym się także do ramy 58 cm)
- Wzrost: 186-193 cm i przekrok: 79-91 cm – rama ok. 58 cm (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy 60 cm)
- Wzrost: 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama ok. 60 cm
Rower crossowy/trekkingowy/miejski – jaka rama do wzrostu
W przypadku damskiej ramy w rowerze miejskim, czy trekkingowym także należy patrzeć na przekrok. Nie chodzi o miejsce pod ramą, bo tu tego nie będzie brakować, ale o możliwość poprawnego ustawienia siodełka. Za duża rama może sprawić, że siodełko nawet w najniższym ustawieniu będzie za wysoko.
- Wzrost: 150-160 cm i przekrok 66-76 cm – rama XS – 14/15 cali (przy 160/73-76 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze S)
- Wzrost: 161-173 cm i przekrok 66-81 cm – rama S – 16/17 cali (przy 173/78-83 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze M)
- Wzrost: 174-183 cm i przekrok 74-86 cm – rama M 18/19 cali (przy 183/81-86 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze L)
- Wzrost: 184-193 cm i przekrok 79-91 cm – rama L 20/21 cali (przy 193/89-94 przymierzyłbym się także do ramy w rozmiarze XL)
- Wzrost 194-198 cm i przekrok 84-94 cm – rama XL 22/23 cale
A ja mam inny rozmiar ramy, a rower mam dobry!
Nie ma w tym nic dziwnego, rowery różnią się od siebie geometrią. Sama długość pionowej czy poziomej rurki to nie wszystko, liczy się także wysokość główki ramy, kąty, stack, reach. Na to jak będziesz się czuć na rowerze wpływa także długość wspornika kierownicy (niejednokrotnie jego wymiana na centymetr dłuższy lub krótszy, potrafi znacznie zmienić nasze odczucia za kierownicą). My też różnimy się budową ciała – przy tym samym wzroście możemy mieć różną długość nóg czy rąk.
Niemniej jeżeli masz 170 cm wzrostu i jeździsz na góralu z ramą 19 lub 21 cali to zdecydowanie coś jest nie tak :\
W każdym razie, wynik który znajdziesz powyżej, traktuj jedynie jako punkt wyjścia. Ostatecznego wyboru i tak najlepiej dokonać w sklepie po przymiarce (a jeszcze lepiej po jeździe próbnej).
Przekrok ramy
Informacja o naszym przekroku jest bardzo ważna jeszcze z jednego powodu. Każda rama rowerowa, w każdym rozmiarze, ma trochę inny przekrok. Nie każdy producent podaje ten parametr, ale na szczęście staje się to coraz powszechniejsze. Znając swój przekrok, możemy bez wychodzenia z domu sprawdzić, czy po zsunięciu się z siodełka „na ramę”, nie będziemy wisieć kroczem na górnej rurze (nie dotyczy to oczywiście rowerów miejskich/trekkingowych z „damską” ramą).

Dodaj do swojego przekroku ok. 1,5 cm dla butów szosowych i 2,5 cm dla butów MTB. W przypadku rowerów szosowych Twój przekrok w butach powinien być większy przynajmniej o 1 centymetr niż ten na ramie, dla rowerów górskich o co najmniej 5 centymetrów.
Ale z przekrokiem to też nie jest taka jednoznaczna kwestia. Osoby o krótkich nogach w stosunku do reszty ciała, mogą mieć problem, ponieważ rama teoretycznie dobra do wzrostu, może okazać się za wysoka, a mniejszy rozmiar ramy, gdzie uda się już nad nią stanąć, okaże się za mała. Czy pisałem już o tym, aby wybrać się do sklepu i poprzymierzać do różnych rowerów w różnych rozmiarach? :)
Mam krótkie nogi, co teraz?
Chodzi oczywiście o krótkie nogi w stosunku do wzrostu. Jak to sprawdzić? Nie dokopałem się do jednoznacznych norm określających przeciętną długość nóg. Ale dobrym punktem odniesienia może być chociażby tabela ze wzrostem i długością nóg od Gianta, którą wstawiłem poniżej. Jeżeli dla Twojego wzrostu, Twój przekrok znajduje się na skrajnie lewym polu (albo wręcz wypada poza skalę), to można powiedzieć, że masz niski przekrok. Co wtedy?
Musisz liczyć się z tym, że możesz (ale nie musisz) być zmuszony do zakupu roweru w rozmiarze mniejszym, niż wynika to z zalecanego wzrostu (żeby nie zawisnąć na ramie kroczem, albo żeby rura podsiodłowa nie była maksymalnie wsunięta do ramy). Może się też okazać, że dany rower po prostu nie jest dla Ciebie (dzieje się tak zwłaszcza w przypadku rowerów gravelowych/przełajowych) – niektóre ramy mają bardzo wysoko poprowadzoną górną rurę ramy i zwyczajnie nie uda Ci się stanąć nad ramą. Albo gdy się to uda, okaże się, że pasuje Ci najmniejszy rozmiar ramy, który jest na tyle krótki, że nie da się tego wyrównać długością mostka w zadowalający sposób.
W każdym razie warto sprawdzić, czy przypadkiem nie masz krótkich nóg, tak żeby nie złapać się tylko na patrzenie na swój wzrost.

Nie mam opcji przymierzenia się w sklepie do roweru – co zrobić?
Zdarza się i tak, że zakup przez internet to jedyna opcja. Oczywiście masz prawo do zwrotu zakupionego roweru, ale wiadomym jest, że lepiej tego uniknąć. Co wtedy? Niektórzy producenci wysyłkowi (dystrybuujący rowery głównie przez internet) oferują na swoich stronach kalkulator rozmiaru, gdzie po podaniu przynajmniej wzrostu i przekroku, otrzymujemy podpowiedź, jaki rozmiar ramy roweru będzie dla nas najlepszy (taki kalkulator ma m.in. Canyon).
Sposobem może być także sprawdzenie geometrii roweru, na którym aktualnie jeździcie (czy jeździ kolega/koleżanka i ich rower Wam pasuje). Jeżeli rozmiar Wam odpowiada, sprawdźcie najważniejsze wymiary i poszukajcie roweru, który z grubsza będzie podobny.
Często dwa rozmiary ramy pasują
To też nie jest tak, że nie da się jeździć na rowerach ciut (podkreślam – CIUT!) za małych lub ciut za dużych. Da się. Wyliczony rozmiar nie jest wyrocznią i często spotykam się z sytuacją, że na tym samym rowerze może jeździć mama i córka, które różnią się wzrostem i długością nóg. Ale tak czy siak, na rowerze musisz czuć się dobrze. Mówi się, że gdy wypadniemy gdzieś pomiędzy dwoma rozmiarami ramy, do sportowej jazdy można kupić mniejszą ramę (zwłaszcza w przypadku roweru szosowego), natomiast do bardziej relaksacyjnej większy rozmiar ramy, by była wygodniejsza. Nie jest to jednak żadna wyrocznia, każdy musi to sprawdzić sam. Zwiększenie rozmiaru ramy sprawi, że będziemy mieli dalej kierownicę, czyli plecy bardziej się wyciągną. Niekoniecznie musi to być dla każdego wygodna opcja.
Podsumowanie
Jak widać wybór rozmiaru ramy rowerowej to nie jest taki błahy temat. Oczywiście, nie ma się czego bać i mając trochę cierpliwości, na pewno uda się Wam znaleźć rower, który będzie idealnie dopasowany do Waszej budowy ciała, potrzeb i wymagań. A jeżeli oprócz rozmiaru ramy wahacie się nad wyborem roweru, zapraszam do lektury moich wpisów o tym jaki rower kupić w konkretnym przedziale cenowym.
Witam,
Na wstępie muszę pochwalić niezły blog – fajnie, że znajduje Pan czas na jego prowadzenie i podpowiadanie mniej doświadczonym rowerzystom, bo zdobycie rzetelnych informacji od sprzedawców jest coraz trudniejsze. Być może w dużych sklepach czy sieciówkach typu Decathlon czy InterSport, sprzedawcy mają większe „pole do popisu” i odradzą 3 rowery, bo wiedzą, że mają na stanie taki który będzie pasował „pod rowerzystę”, w małych sklepach sprzedawca gotów jest sprzedać za duży/za mały rower tylko po to by zarobić te kilka stów „na chleb” – a w razie co pokaże katalog producenta, gdzie dana rama nieraz jest przyporządkowana do bardzo dużego (kilkanaście cm) zakresu wzrostu. Patrząc na kilka katalogów człowiek dosłownie głupieje – ja przy 176 cm wzrostu i przekroku ok. 76-78 cm w zależności od danych producenta mogę jeździć na rowerach 18-21″ (trekking).
Po kilkunastu latach bez rowerka, postanowiłem wrócić do tej wspaniałej formy rekreacji i nabyć rower crossowy/trekkingowy (jak cross to i tak dozbroję go w bagażnik).
Zastanawiam się czy jest metoda abym mógł dobrać sensownie rozmiar roweru bez przymiarki oraz dlaczego producenci nie podają wymiaru który zaznaczyłem na zielono na pańskiej ikonografii – moim zdaniem przekrok powinien być podawany właśnie w ten sposób. Przy idealnej „matematycznej” geometrii (oś supportu w jednej linii z osią koła – pomarańczowa linia) sprawa byłaby prosta – biorę połowę koła, uśmiecham się do Pitagorasa i mam swój wymiar.Ale geometrie ram mamy różne , a poza tym kupujemy rower, a nie przypominamy sobie podstawy geometrii.
Czemu wymiar ten jest moim zdaniem tak ważny – wydaje mi się (a powyżej był przykład kolegi , który wydaje się to potwierdzać – wzrost 164 i jeździ na ramie 22″), że długość rury podsiodłowej określa TYLKO czy dosięgniemy nogami do pedałów siedząc na siodełku – jeśli kolega którego przykład przytoczyłem ma przekrok powiedzmy 66 cm to przy ramie 22″ (ok. 55 cm) dosięgnie, tyle że wysokość od rury poprzecznej ramy do podłoża będzie miał jeśli dobrze liczę grubo ponad 85 cm !!! Zawiśnie „klejnotami” na ramie i może spowodować groźny wypadek. Inna historia, że też różne wartości osiągniemy dla kół 26″ i 28″ , a spotyka się trekkingi także z kołami 26″ (np. Unibike Pamir)
Dlatego też, wszelkie przeliczniki nie mają chyba większego sensu (jeśli się mylę, proszę sprostować – po to własnie pisze ten post, by potwierdzić lub zanegować mój tok myślenia) -używanie przeliczników może sprawdziłoby się to przy jednakowym odwzorowywaniu geometrii ram przez wszystkich producentów, w rzeczywistości nie jest tak kolorowo.
Na koniec zadam pytanie, które nie daje mi spokoju – jeśli chce kupić crossa/trekkinga, to przy posiadanym przeze mnie przekroku 76-78 cm powinienem brać rower z wymiarem który zaznaczyłem na zielono (górna rura ramy – podłoże) ok 74- 75 cm, czy może aż za bardzo boję się o „nabiał” i dobierając takie parametry kupię rower „komunijny” (za mały) a nie wygodny połykacz kilometrów??
Przy okazji mój wpis (i pytanie kolegi na jednym z forum – „czy dobrze mierzysz??” ) dał mi impuls do ponownego pomiaru przekroku ;P
Teraz wyszło 80 cm.
Błąd jaki popełniłem przy wcześniejszych pomiarach – pomiar „na bosaka” (bo model na zdjęciu tak miał) oraz przepraszam za wyrażenie „złe obejście z klejnotami” – tu najlepiej wziąć grubą książkę między uda, i mierzyć do krawędzi grzbietu ;)
Pomysł z książką całkiem sensowny;) Wychodziło mi 77 cm, przy metodzie książkowej 80 (i to w skarpetkach;).
Witaj,
wszelkie teoretyczne obliczenia rozmiaru ramy są…tylko teoretyczne :) Oczywiście, że najlepiej jest wybrać się do sklepu i przymierzyć się do wybranego modelu i sprawdzić dwa czy trzy rozmiary ramy.
Wszystkie teoretyczne wyliczenia polegają na tym, że producenci najczęściej budują ramy proporcjonalnie. Wraz z wydłużaniem się pionowej rurki, wydłuża się też pozioma. I statystyczny Kowalski im ma dłuższe nogi, tym ma dłuższy grzbiet i ręce.
Odnośnie obijania klejnotów, to jest to istotne w rowerach górskich. Dlatego w takich rowerach górna rurka ramy ostro opada, by między nogami było jeszcze trochę miejsca. W rowerach szosowych czy crossowych nie ma to większego znaczenia, bo nie zdarzają się sytuacje, by można sobie było zrobić jakąś krzywdę. To znaczy teoretycznie można taką sytuację spowodować, ale szansa jest niewielka.
Zresztą zobacz na zdjęcie, które załączyłem. Kolarze się tym raczej nie przejmują. Zresztą poszedłem sprawdzić swój rower i ja też praktycznie nie mam luzu gdy stoję obiema nogami na ziemi.
W każdym razie kupienie za małego roweru to masakra. Niektórzy lubią jeździć na ciut mniejszych ramach, ale jeśli kupisz zdecydowanie za małą ramę, to będziesz nie tylko wyglądał jak na rowerze od młodszego brata, ale także będzie utrudnione choćby skręcanie.
Witam
Mam ogromną prośbę, nie znalazłam nic o doborze ram (a także ogólnie roweru) dla dzieci, jeśli mógłbyś mi pomóc będę ogromnie wdzięczna. Stoję przed wyborem roweru dla dziewczynki 11 lat, wzrost 150cm. Może mógłbyś mi też doradzić czy te rowery, nad kupnem których myślę, są dobre:
http://rower-sport.pl/pl/p/DEMA-ISEO-24-SF-2014/2143
Giant Revel 24 Girls 2014
http://www.dobrerowery.pl/kross-lizzy-2015
Jestem kompletnym laikiem „rowerowym”, dlatego nie wiem czy dobrze wybiorę, a nie chcę sugerować się wyglądem. Wiem, że to nie „rower na całe życie” (choć pewnie takich nie ma), ale chciałabym dobrze wybrać, a nie ma mi kto pomóc.
Ponieważ „wpadłam” dziś dopiero na Twoją stronę, widząc, że bardzo przystępnie opisujesz wiele zagadnień dotyczących rowerów, może i mnie mógłbyś pomóc :)
Pozdrawiam, Ewa
Witaj,
o dobieraniu roweru dla dziecka napisałem co nieco w tym wpisie:
https://roweroweporady.pl/rower-dla-dziecka-jaki-kupic/
Jeżeli chodzi o rowery, które podesłałaś to są do siebie dość podobne i oba będą bardzo dobrym wyborem. To na pewno nie będą rowery na całe życie, bo myślę, że córka jeszcze trochę urośnie :) Ale do momentu gdy z niego nie wyrośnie, na pewno rower wytrzyma.
Jeżeli chodzi o rozmiar, to najlepiej byłoby gdyby się po prostu przysiadła do danego roweru, ustawiła siodełko i sprawdziła jak się na nim czuje. Gdy się przejedzie na rowerze, od razu będzie wiedzieć czy rama jest za duża czy za mała. Jeśli będzie odrobinę za duża, to jeszcze podrośnie, ale nie może być za mała.
Ale wydaje mi się, że te powinny być dobre dla osoby o wzroście 150 cm.
Witam, mam dylemat co do rozmiaru roweru mam 174cm wzrostu i 74 cm długość nogi co daje 18.5 cala w rozmiarze roweru które szukam czyli szybki rower miejski. Interesuje mnie rower firmy Scott gdzie rozmiar ramy jest 18.9 a mniejszy w rozmiarze 17.4 przymierzam się do 18.9 i podnosząc kolo na wysokość 8cm gdzie sugerowana jest 10cm, a sprawdzajac na siodelku długość nóg na pedalach wyszło ze siedzenie jest ustawione na 0 ( wiadomo można obniżyć siodełko, ale producent sugeruje minimum zero) który wybrać rozmiar 18.9 czy ten mniejszy?
Szczerze mówiąc nie bardzo wiem o czym piszesz. Możesz trochę jaśniej? O jakim rowerze Scotta myślisz?
Przymierzalem w sklepie http://www.scott.pl/produkt/184/627/rower-sportster-50/ w rozmiarze m
bo ma podobną geometrię do moich typów Scott sub speed 10 rozmiar M
i Scott sub Evo 40 rozmiar S,
myślisz ze będę dobre czy wybrać mniejszy rozmiar?
Jeszcze jedno w innym poście rowery do 2500 poleciłes mi Cube Hyde w jakim rozmiarze tego cube bym miał szukać?
Mam problem bo u mnie nie mogę przymierzyć żadnego cube mam dostęp do kross giant author unibike i scott. Pisałeś gdzieś ze cube ma pomieszana rozmiarówkę.
Cube ma pomieszane nazewnictwo rozmiarowe. Trzeba po prostu patrzeć na długość pionowej rurki ramy.
W Cube Hyde jesteś pomiędzy ich rozmiarami 46 i 50 (44 cm i 48 cm długości pionowej rurki). „Idealnie” byłoby 46,5 cm czyli jesteś prawie pomiędzy tymi dwoma. Jedni wolą mniejsze, inni większe ramy. Ja bym brał większą, bo jest jednak bliżej. A tak naprawdę z obu powinieneś być zadowolony.
Jaki rower wybrać Kands Opera City 28 czy Damka Labedz Burghard 28 3 biegi? Przy wzroście 168cm i dl nog 80 rama w rowerze Kands nie będzie za duza?
Witaj, z tego co widzę oba te rowery są do siebie dość podobne, więc wybierz tego, który Ci się bardziej podoba.
Odnośnie wielkości ramy, fajnie byłoby się przysiąść do wybranego roweru przed zakupem. Aczkolwiek jeżeli producent dobrze wszystko podaje, to ja bym się skłaniał ku ramie 19 cali. 17 może być za mało. Tzn. na takim rowerze się zmieścisz, ale możesz czuć się na nim trochę dziwnie :)
Witam.
Mam 164 cm wzrostu i długość wewn nogi 74 cm i chce zakupić rower firmy kross – damkę. Na chwile obecna jeżdżę góralem rama 18 cali na dość długie dystanse. I chce zmienić na jakiś nowy. Wg Pana z jaka ramą kupić rower tzn 17 czy 19 cali i czy lepiej będzie się jeździło prosto czy sylwetka ma być troche pochylona do przodu. Co lepiej wg pana służy
kręgosłupowi.
Cześć. Ale jakiego typu rower chcesz kupić? Górski (koła 26? 29 cali)? Trekkingowy?
Na rowerze im bardziej wyprostowana sylwetka, tym wygodniej i zdrowiej dla kręgosłupa, ale naprawdę wyprostować się można tylko na rowerze miejskim.
Choć nie każdemu taka pozycja za kierownicą pasuje, ja wolę być troszkę pochylony, mam wtedy wrażenie, że bardziej panuję nad rowerem.
W każdym razie jeżeli to ma być góral, to celuj w ramę 17″, a jeżeli trekkingowy to bardziej w 19″. A i tak najlepiej byłoby gdybyś przysiadła się do roweru przed zakupem.
Nie wiem czy wyprostowane pozycja jest taka zdrowa dla kręgosłupa na rowerze,czytałem że właśnie jeżdżąc na rowerach miejskich wszystko idzie w kręgosłup, a jeżdżąc bardziej pochylony idzie w ręce ,co o tym myślisz?
Wystarczy omijać dziury i podnosić się z siodełka na krawężnikach :) Wyprostowana sylwetka podczas jazdy właśnie odciąża kręgosłup.
Proszę o pomoc w wyborze ;)
Cześć,
Chciałabym kupić rower trekkingowy, przeznaczenie: głównie ścieżki leśne, polne, trochę bruku, niewielkie wzniesienia, asfalt.
Początkowo miał być crossowy, niestety w tych rowerach nie ma regulacji kierownicy góra- dól, a zależy mi na pozycji w miarę wyprostowanej (problemy z kręgosłupem).
W sklepie zaproponowano mi model Kross Trans Alp, po jeździe próbnej muszę przyznać, że rower jest bardzo wygodny (podobno posiada wzmocnione koła). Wzrost 175cm, długośc nogi 84 cm rozmiar ramy L. Czy rozmiar L jest dla mnie ok?
Znalazłam jeszcze kilka modeli w tym przedziale cenowym. Czy ktoś może mi doradzić, który model wybrać?
UNIBIKE 2014 – NAJLEPSZE ROWERY BYDGOSZCZ – VOYAGER LDS
ARKUS & ROMET Group Sp. z o.o. / Rowery / TREKKING CROSS / Romet / Kolekcja rowerów 2015 / Gazela 3.0
ARKUS & ROMET Group Sp. z o.o. / Rowery / TREKKING CROSS / Romet / Kolekcja rowerów 2015 / Gazela 4.0
KROSS TRANS ARCTICA LADY 2014 – Sklep i serwis rowerowy w Warszawie – duży wybór profesjonalnego sprzętu
Trans Alp | Kross – Rower górski, rowery trekkingowe, rowery miejskie
Pozdrawiam
W Krossie Trans Alp damska L-ka to 19 cali a długość rurki podsiodłowej to 48 centymetrów. Według tabelki damska L-ka może być trochę za mała na Ciebie, chyba, że patrzysz na wersję z męską ramą L (21 cali, 53 cm), bo wtedy powinna być jak ulał. Choć oczywiście warto wcześniej wsiąść, przejechać się i sprawdzić.
Ten Kross to będzie dobry wybór, ale spojrzałem na Unibike i Rometa i tamte rowery też są bardzo fajne i porównywalne do tego Krossa.
Czy nie wydaje ci się, że przeliczniki doboru ramy, oraz tabela zawyżają rozmiar roweru w przypadku 29er. Posiadam authora instincta w rozmiarze 19″ i wydaje mi się za duży. Mój wzrost 185, a przekrok 88 na boso. Chyba, że to specyficzna geometria authora lub rowerów 29.
Z rozmiarami ram jest ten problem, że tutaj żadna tabelka nie da jednoznaczniej odpowiedzi. Oprócz długości rury podsiodłowej w grę wchodzi jeszcze kilka innych wymiarów. Tabelka jest jedynie poglądowa niestety i wiele zależy od tego, co producent wymyślił w danej ramie. Zresztą napisałem o tym w tekście.
Który dokładnie przeczytałem i uważam że jest bardzo rzeczowy.Diabeł tkwi w szczegółach-przyzwyczaiłem się do pozycji na 26″i pewnie tu tkwi przyczyna mojego niezadowolenia.Dobranie odpowiedniej pozycji to syzyfowa praca i należałoby objechać kilka ram zanim wybierze się tą własciwą
Cześć Łukasz, zmieniam jednak nieco front i przechodzę na 29-er. Niestety mój wymarzony rower uciekł mi z przed nosa i został tylko w rozmiarze 19 a chciałem 21. mam 186 cm a wewnętrzna długość nogi to 88. wychodzi mi z obliczeń prawie 21 cali. czy na 19 będzie bardzo źle? rower ma ramę dość klasyczną bo to kellys tnt 90.najgorzej ,że nie mam możliwości przymiarki….
Serdecznie Cię pozdrawiam i wielkie dzięki za ostatnie podpowiedzi
Maciej
Bardzo fajny rower :) Odnośnie rozmiaru, to niestety tabelka jest jedynie wskazówką i punktem wyjścia. Zawsze najlepiej jest się przymierzyć.
Odnośnie mniejszych ram, to jest grupa osób, które jeżdżą na mniejszych ramach, głównie ze względów sportowych. Ale nie jestem w stanie powiedzieć czy w Twoim przypadku mniejsza rama będzie ok. Oprócz długości rurki podsiodłowej w grę wchodzi też sporo innych parametrów, które tak naprawdę da się ustalić jedynie wsiadając na rower.
Tak więc nie chcę Cię wkopać na minę. Rama może i będzie dobra, a może się okazać, że to będzie kompletna pomyłka i nie dla Ciebie.
Dziękuję Łukasz za wskazówki.
Witam mam 176 cm i rower typu MTB rama 18 która pasuje mi idealnie. Przymierzam się do zakupu czegoś szybszego – cross lub hybryda i tutaj podług tabeli rama powinna mieć 20 cali – około 50 cm.
Mam pytanie z czego wynika że do rowerów typu cross, hybryda rama powinna być większa niż do MTB, a do roweru szosowego nawet jeszcze większa?
Patrząc teoretycznie rower typu cross czy hybryda ma większe koła bo 29 cali a więc rower sam w sobie jest nieco wyższy, do tego dochodzi jeszcze większa rama w stosunku do MTB – co z przekrokiem skoro rower stoi na wyższych kołach plus dodatkowo większa rama – czy nie stanowi to problemu?
Dodatkowo z założenia rower typu cross powinien być wygodniejszy do dłuższych wycieczek od roweru typy MTB poprzez bardziej wyprostowaną pozycję – skoro rama w rowerach typu cross hybryda przypada większa to dłuższa jest też rura pozioma co automatycznie powinno „rozciągać” pozycję a nie powodując ją bardziej wyprostowaną ???
Chyba, że cała różnica w pozycji na crossie polega na mostku skierowanym nie w dół a w górę i dodatkowo często gięta kierownica przez ca automatycznie „kokpit” jest wyższy w stosunku do MTB i przez co pozycja jest bardziej wyprostowana????
Pamiętaj, że tabelka jest jedynie wstępną wskazówką. Wiele zależy też od całej geometrii ramy. Do długości rurki pionowej dochodzą takie kwestie jak rozstaw kół, wysokość główki ramy, długość amortyzatora/widelca, kąty ramy.
No i tak jak piszesz, pozostaje kwestia gięcia kierownicy i mostka, a także wysokości samego mostka. Cóż, tak naprawdę to jest temat na książkę o bikefittingu, a do tego ja niestety aż takiej wiedzy nie mam.
Witam,
Czy znasz rowery firmy FOCUS i masz na ich temat zdanie ??
Znam i Focus to bardzo fajna marka rowerów.
Witam chce kupić crossowy lub treking męski na wzrost 169. Osprzęt z grupy alivio, najtaniej wychodzi kands tylko ze lepsze modele są od ramy 19 z alivio i amortyzatorem. Wg tabelki powinienem mieć ramę 17 choć część sprzedawców poleca 19. Czy warto zlecić złożenie takiego sprzętu na 17 ramie alivio i bez amortyzatora z kołami 28 i dynamo w piaście? Dzięki za odpowiedź, a może jakaś konkretna firma?
Jeżeli chodzi o rozmiar, to ciężko, żeby sprzedający polecali 17″, skoro Kands nie ma takiego rozmiaru :)
Jeżeli chodzi o dobranie rozmiaru, najlepiej byłoby gdybyś wybrał się do jakiegoś dobrze wyposażonego sklepu rowerowego w okolicy i poprzymierzał się do kilku rowerów. Wtedy obiektywnie sprawdzisz jaki rozmiar Ci pasuje.
Oczywiście pozostaje kwestia, że rozmiar rozmiarowi nierówny, ale Kands nie podaje geometrii swoich rowerów niestety.
Jeżeli chodzi o składanie roweru, to hmmm… w takim budżecie nie wiem czy jest to opłacalne z punktu widzenia finansowego. Ale z drugiej strony może się opłacać, bo rower będzie dokładnie taki jak będziesz potrzebować.
Witam :) Pozwolę się odnieśc do artykułu na przykładzie siebie samego, przy wzroście 164 cm. Otóż w ubiegłym roku zbudowałem profesjonalnie od podstaw rower hybrydę (tu ukłony w stronę pana Łukasza, który swoimi fachowymi artykułami zainspirował mnie i wsparł), bazując na aluminiowej ramie roweru trekkingowego, o rozmiarze 22 cale.
Na owej ramie jeżdżę intensywnie dziesiąty rok bez kontuzji, bez dyskomfortu i to zadecydowało, że nie zdecydowałem się na zakup nowego roweru. Sugerując się praktyką i dobierając poszczególne elementy poprawiłem znacząco dynamikę oraz nieco ergonomię jazdy i duszkiem mogę przejechać 100 km. Więc czy mniejszy rower miałby sens? Tak, nie obijałbym sobie cohones o ramę :P
Trochę trudno sobie wyobrazić rower na ramie 22 cale dla Twojego wzrostu. Ja na takim samym rozmiarze roweru tego samego typu nie jestem w stanie bezpiecznie jeździć o zsiadaniu nie wspominam, a mam 185 cm wzrostu. NIe chce mi się wierzyć że 22 cale może mieć aż takie nachylenie górnej rury, nie w rowerach tego typu.
A tam, od razu najlepiej krytykować BO JA, JA JA JA… Kolego, z całym szacunkiem bądźmy dla siebie fair play i wypadało by chociaż mnie na tym rowerze zobaczyć a nie snuć dyskryminujące teorie o wzroście i nie wyobrażaniu sobie tego czy owego. Rama jest prosta, spod siekiery, koła 28„, wsiadam normalnie, jeździ się bajka, ani razu nie skasowałem czegoś na drodze czy ktoś mnie, bo to ja panuję nas sprzętem a nie on nade mną. Bezpieczeństwo jest pojęciem względnym i wiele zależy od techniki, pamiętaj. Jak inaczej wytłumaczysz mi fakt, że latam na motocyklu 250cc, typowy enduro i kurcze ledwo palcami ziemi sięgam kiedy stoję pod światłami? No sorry, wszystko jest dla ludzi tylko z głową. Cieszę się że masz 185, z góry to zawsze lepszy widok. Pozdrawiam.
Nie denerwuj się Adam, szkoda sensu. Jak długą masz pionową rurkę ramy? Ja ostatnio jeździłem na rowerze trekkingowym z ramą 21,5 cala, a sam mam 175 cm wzrostu. Rama niby była okej, ale przy opuszczonym na maksa siodełku (tyle ile się dało, bo wspornik miał amortyzację), przy maksymalnie wyciągniętym pedale ja miałem bardzo wyciągniętą nogę. Po przejechaniu kilku kilometrów już zaczynały mnie palce u stóp mrowić.
Pewnym rozwiązaniem byłaby oczywiście wymiana amortyzowanego wspornika na zwykły, wtedy opuściłbym go bardziej, no i może dłuższe chociaż o 5 mm ramiona korby. Ale to nie był mój rower :) Sam kupiłbym ciut mniejszą ramę :)
Dodałbym fragment o slopingu
O slopingu ciekawy artykuł znajduje się w Bike Boardzie. Co prawda z 2006 roku, ale sporo ciekawych rzeczy tam piszą:
http://download.bikeboard.pl/pdf/200608_sloping.pdf
Sloping nie ma wpływy na rozmiar ramy, jedynie jajeczka ochroni.
np: http://www.mondraker.com/15/esp/bikes/crafty/402/geometria
z tego co wiem i o czym można przeczytać np. tu (http://wrower.pl/porady/jak-dobrac-rame-do-roweru-dla-zaawansowanych,5972.html ) sloping robi różnicę w rozmiarówce
Porównaj proszę giant’a propela z tcr, pierwszy ma klasyczną ramą, drugi slopingową. Dla rozmiaru L górna rura wynosi 58.5 cm w obu przypadkach. W podsiodłowych jest róznica 2cm. jednak rozmiar jest ten sam: L, a z podlinkowanego artykułu wynika, że rura podsiodłowa powinna róznić się o 8 cm
Rura podsiodłowa to zaledwie jeden z wielu składników geometrii ramy i nie jest ona wyznacznikiem rozmiaru.
Wzystkie tabelki i przliczniki doboru rozmiaru powstały z goła 30 lat temu. Od tego czasu rowery mocno ewoluowały.
Oczywiście, że tak. Tabelki i przeliczniki służą jedynie do zgrubnego określenia rozmiaru ramy.
Zresztą, tak jak pisałem gdzieś wyżej, nie widzę opcji, żeby kupując rower szosowy za dyszkę, nie przymierzyć się do niego przed zakupem.
Co innego w tańszych rowerach, tam bardzo często jest wszystko klepane standardowo, na jedną modłę. Ale to też nie zawsze.
W każdym razie wyliczenia to tylko jakiś punkt zaczepienia i wyjścia do dalszych poszukiwań.
Żeby z grubsza dobrać rozmiar ramy, wystarczy popatrzeć na metkę koszulki, którą się nosi :)
Z rowerami za ponad 10k niestety jest taka bieda, że często nie ma gdzie się do nich przymierzyć i zostaje dobór rozmiaru na podstawie doświadczenia i geometrii.
Bardzo dobry art. Wiele osób zupełnie nie wie jak dobrać wielkość ramy a sprzedawcy w sklepach …. cóż, to już temat na osobny artykuł ;-) Ja dodałbym jeszcze, że niektórzy producenci wielkość ramy mierzą nie do końca rurki podsiodłowej a do środka połączenia w górną rurą przedniego trójkąta (zwłaszcza w szosówkach, które póki co mają „klasyczny” wygląd ramy).
Tak, trzeba na to zwrócić uwagę przy przeglądaniu strony producenta. Choć coraz więcej producentów podaje oba te wymiary.
A w sklepach to inny temat, to prawda :) Pisałem o tym co nieco tutaj:
https://roweroweporady.pl/10-glupot-ktore-uslyszysz-w-sklepie-rowerowym/
Dobry post. Z pewnością powrócę do niego za czas jakiś gdy tylko zacznę na poważnie myśleć o nowym rowerze. Będzie to nie lada wyzwanie, bo mam 180 cm i absolutnie, koniecznie muszę mieć damską ramę, bo sukienki i spódnice to znacząca część mojej szafy. A mieszczucha nie chcę, bo lubię pocisnąć. ;) I ot, problem.
No to powiem Ci, że będziesz musiała poszperać poważnie po producentach. Niestety prawo popytu tutaj działa i rowery z damskimi ramami często zatrzymują się w pewnym momencie i jeśli masz 180 cm, to może się okazać, że mało który producent o Tobie pomyślał.
Ja pewnie będę miała podobny problem – wzrost 1,77 m i noga 86 cm. Pobieżnie przejrzałam oferty popularnych producentów i wygląda na to, że nikt nie przewiduje damek w takich rozmiarach. Kross w swojej rozmiarówce nawet nie przewiduje takiego stosunku wzrostu do długości nogi :P
Przymierzam się do crossowej Meridy i z tego, co widzę damki mają w rozmiarze 50. Zdaje się, że to tegoroczny wymysł, bo w modelach z poprzednich lat nie ma tego rozmiaru, nie ma go też w ichniejszej tabelce z rozmiarami. Tutaj jest rozmiar 48 a po nim od razu 52 i niby mój wzrost lokuje się na granicy. Ciekawa więc jestem jak prezentuje się 50. Ostatecznie męska rama chyba nie byłaby tragedią, chociaż nigdy z takiej nie korzystałam ;)
„Damska” rama na pewno ułatwia wsiadanie i zsiadanie z roweru, pomaga gdy nosi się sukienkę. Ale tak poza tym, nie ma to większego znaczenia moim zdaniem. Jest od groma Pań, które nawet nie patrzą w stronę „damskich” ram :)
A powyżej pewnego poziomu cenowego takich ram po prostu już nie ma.
Producenci wielu przedmiotów mało kiedy o mnie myślą. :P
Muszę jednak wspomnieć, że mój obecny rower to niemal pełnoletni góral klasy 0. Zapewne jakikolwiek większy rower lepszej generacji na który wsiądę będzie cudowną odmianą, nie chcę jednak dokonać nieprzemyślanych decyzji. Mam nadzieję, że zanim do zakupu dojdzie coś może się jeszcze na rynku rowerowym pojawić (a przedtem pomęczę nieco producentów mailami – i tak mam kolejne postanowienie na 2015 rok). W każdym razie jeszcze raz dzięki za post i w ogóle za całego bloga, Twoje wpisy czyta się z ogromną przyjemnością.
Bardzo dziękuję za miłe słowa :) Powodzenia w poszukiwaniach.
Fajnie, że odświeżasz starsze posty. Łatwiej do nich trafić dzięki temu. :)
Z tym mam największą zagwozdkę, bo przydałby mi się jakiś „interaktywny” spis treści. Ale na razie musi wystarczyć ten, który jest na górze w menu.
Na blogu jest ponad 350 tekstów, więc ułożenie tego jakoś sensownie robi się bardzo trudne. A stare teksty odświeżam, bo są zazwyczaj z początków bloga i brakuje w nich sporo informacji :)
Łukasz, wydaje mi się, ze spłaszczenie rozmiarów ram mtb jedynie do długości rury podsiodłowej jest zbyt dużym uproszczeniem. Rama 19″ jednego producenta będzie dłuższa nawet o 6 cm od ramy 19″ innego producenta.
Jeśli chodzi o ramy mtb zabrakło także takich parametrów jak reach i stack oraz generalne zależności miedzy długościami rur a kątami główki i podsiodłówki.
Co do wyniku z tabelki, dla mojej nogi 90 cm wynika rozmiar 21.5 dla koła 29″, niestety większość producentów ram z zawieszeniem swoją rozmiarówkę kończy na 20,5/21. Co prawda nie jest to problem bo rozmiar 19″ pasuje mi prawie idealnie.
Jeżeli chodzi o inne wymiary ramy, masz zdecydowanie rację. Ten wpis kieruję głównie dla amatorów, w tym sensie, że dla osób, które jeżdżą rekreacyjnie. I chcą kupić rower przez internet.
Gdy idziesz do sklepu i tak najlepiej się dokładnie przysiąść i sprawdzić czy geometria jest okej. A nie wyobrażam sobie kupienia roweru za 10 koła, bez wcześniejszego dokładnego sprawdzenia czy rower będzie pasował. Zresztą zawsze można wymierzyć swój stary rower i porównać z nowym, jeśli ściągamy rower np. z zagranicy.
W każdym razie większe dopasowywanie ramy wkracza już w obszar bike-fittingu, na którym ja już się nie znam.
Co do wielkości ram, to jeden cal specjalnej różnicy w rozmiarze nie zrobi. Ale są producenci, którzy robią większe ramy niż 21″ :)
Aaha! To już wiem, dlaczego czasem szoruję stopą o opony mojego staruszka :) A myślałam, że to kwestia dużych opon (28 cali). Z drugiej strony wątpię, czy 20 lat temu też tak bardzo zwracali uwagę na rozmiary ram :)
No tak, mój wujek kiedyś powiedział „to rowery robią w różnych rozmiarach”? :) Pewnie mu zostało z czasów gdy się brało to, co jest w sklepie i się nie narzekało :)
Tylko dopiero jak mu powiedziałem, że osoba o wzroście 160 cm będzie się źle czuła na rowerze osoby która ma 200 cm, to załapał :)
Ja w sumie też niespecjalnie kojarzyłam, dopóki nie zaczęłam rozglądać się za nowym sprzętem :)
Ale mam wrażenie, że te rozmiary to trochę jak z rozmiarami butów, niby są jakieś numerki ale w każdej firmie znaczą coś innego. Np. zarówno wg Twojej tabelki jak i przelicznika Krossa powinnam mieć ramę 19, a na żywo już 17 wydawała się nieco duża. Całe szczęście, że Krossy mają praktycznie w każdym rowerowym i nie ma problemu z przymierzeniem :)
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Myślę że Berlin niebieski mnie porostu oczarowal. Pozdrawiam
Jeśli chodzi o Kettlera, to jest to bardzo ciekawy i fajny rower. Oponami specjalnie się nie przejmuj, zawsze możesz wymienić je na węższe. Na szerokich oponach wcale nie będzie trudny w prowadzeniu, w zasadzie wręcz przeciwnie, będzie stabilniejszy i mniej wrażliwy na dziury.
Trek też jest bardzo fajny i w zasadzie wybierz ten, który Ci się bardziej podoba albo na którym lepiej jeździ.
Witaj,
Zamierzam kupić rower miejski i mam problem strasznie podoba mi się kettler berlin, ale on jest na tych oponach apple i nie wiem czy one nie są trudne w prowadzeniu, a może to dobry wybór czy można je wymieniać na węższe?
Drugi model to Trek L200
Ostatecznie kettler nena lub Julia można jeszcze dostać nena w ramie 53 cm, ale mój wzrost to 178 cm, a długość nóg to 89 cm, pomocy zanim załatwię się na lata.
Pozdrawiam serdecznie
@Jola – hej, trzeba się po prostu dobrze rozejrzeć i zawsze coś się znajdzie w odpowiednim rozmiarze. Oczywiście najlepiej byłoby się jeszcze przejechać na takim rowerze, bo co producent, to czasami różne oznaczanie rozmiaru ramy. Ale są produkowane rowery w rozmiarze 18 cali, na przykład:
http://unibike.pl/
https://www.kross.pl/pl/2014/city/animato (rama M to 17 cali)
Witam,
Chcę kupić rower miejski – konkretnie holenderkę model Amsterdam, problem w tym, że większość z tego typu rowerów ma ramy 19″ lub 21″, a ja mam 161 cm wzrostu i 72 cm wew. długość nogi, czyli z przeliczeń wynika, że powinnam mieć rozmiar ramy 17,5″ max. 18″ czy jest sens kupować taki rower i czy wiesz może, gdzie mogę kupić odpowiedni?
Batavus robi bardzo dobre i trwałe rowery. Za tą marką ciągnie się legendarna historia, rowerów które „zrowerowały” min. Holandię i Belgię. Jeśli chodzi o przerzutki planetarne, to nie mam specjalnie uwag do tego. Tutaj na blogu, we wpisie o tego typu przerzutkach:
https://roweroweporady.pl/przerzutki-w-piascie-czy-warto/
ciągnie się bardzo długa, merytoryczna dyskusja. I są tam sami zwolennicy takiego typu napędu.
O hamulcach rolkowych nie wiem zbyt wiele, ale znam kilku ich użytkowników i nie narzekają specjalnie na te hamulce. Miliony miejskich rowerów nie mogą się mylić :)
Jeśli chodzi o rozmiar ramy, to chyba bardziej 56-58 cm. Jeżeli nie jesteś pewny, najlepiej się przymierzyć i samemu sprawdzić przed zakupem.
Witaj Łukaszu
Mam pytanie w sprawie roweru tzn wielkości ramy. Otóż na stronie rowery holandia znalazłem kilka mi odpowiadających np batavus intermezzo lub kreidler.
Pierwsze pytanie – jaka jest Twoja opinia o takich markach?
Po drugie? jak sprawują się biegi Shimano nexus w piastach?
Po trzecie jak sprawują się hamulce rolkowe w przednich kołach i najważniejsze?
Jaki dobrać rozmiar ramy? Dla damki i męskiego ewentulanie?
Mam ok 186-7 wzrostu noga wewnątrz ok 90-91cm? Jak na moje wyliczenia rozmiar ok 50 -53cm?
Proszę o pomoc
Pozdrawiam