Polscy producenci rowerów, ram i części

W Polsce sprzedawanych jest ponad milion rowerów rocznie. Swój duży udział w tym rynku, mają firmy z polskim kapitałem. Celowo nie użyłem słowa: „producenci”, ale zrobiłem to tylko z przekory. Wiele osób oburza się, że prawdziwych polskich rowerów praktycznie już nie ma. Że kiedyś to było… A teraz, Panie, z Chin wszystko ściągają i u nas tylko kilka śrubek dokręcą. Cóż, takie są uroki globalizacji. Produkuje się tam, gdzie się to najbardziej opłaca i praktycznie cały świat zleca produkcję na Dalekim Wschodzie. I jeżeli coś jest robione w Chinach czy na Tajwanie, wcale nie jest gorszej jakości. Dostaniemy zazwyczaj tyle, ile za to zapłaciliśmy.

Nie jest tak w przypadku wszystkich polskich producentów rowerów, ale większość z nich dopiero w Polsce dokonuje ostatecznego montażu rowerów. Maluje się ramy, zaplata koła i składa cały rower. Rowery często są u nas projektowane, tak aby trafiały w gusta potencjalnych klientów. A fabryki na wschodzie szykują ramy lub inne elementy na specjalne zamówienie (i pod nadzorem) naszych marek. Także oględnie mówiąc, w Polsce mało jest fabryk rowerów, za to sporo montowni.

Powyższe akapity nie dotyczą wszystkich producentów. Jest w Polsce grupa firm, które produkują np. rowery dla osób niepełnosprawnych, tandemy, riksze, mobilne bary, rowery customowe, zjazdowe, ale także miejskie i inne. Oczywiście oni też często korzystają z ogólnodostępnych części, produkowanych przez największych światowych producentów. Ale sam projekt roweru oraz jego rama jest przygotowywana w Polsce, często na indywidualne zamówienie.

Niedawno w Podgrodziu koło Dębicy powstała fabryka ram rowerowych, z docelowym potencjałem na 400 tysięcy sztuk rocznie. Przybliży nas to do stwierdzenia o całkowicie polskich producentach rowerów :)

Zaktualizowałem na 2023 rok najprawdopodobniej największą listę polskich producentów rowerów. Ale zdaję sobie sprawę z tego, że nie jest ona pełna. Wielu producentów pojawia się, próbują swoich sił i znikają z rynku. Jest też wielu z nich, którzy są po prostu mało internetowi (czego w dzisiejszych czasach nie rozumiem) i ciężko ich znaleźć w Google. Jeżeli znacie polskie marki rowerów, których nie ma tutaj na liście, śmiało piszcie w komentarzach – będę ją uzupełniał.

Na końcu tego tekstu znajdziecie także listę polskich producentów ram rowerowych oraz części i akcesoriów.

Polskie rowery
fot. Anne Davis 773

Polscy producenci rowerów

Accent – marka stworzona przez gliwickie Velo. W swojej gamie posiada rowery szosowe, gravelowe, przełajowe, górskie, trekkingowe i młodzieżowe.

Andar Bike – producent z Szubina pod Bydgoszczą. Oferują budżetowe rowery miejskie, młodzieżowe i trekkingowe.

Arkus – rowery produkowane są przez spółkę Arkus&Romet Group. Mają w ofercie rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Baltica Bicycles – jak sami o sobie piszą, produkują miejskie rowery retro. Stalowe ramy spawane są we Włoszech, a rowery składane w Gdyni. W ofercie znajdziemy typowe rowery miejskie, typu single speed oraz gravelowy model Baltica Sopot.

Cossack – marka z Nowogrodu Bobrzańskiego (jak donosi internet, montażem ich rowerów zajmuje się Sprick ze Świebodzina). W swojej ofercie skupia się na rowerach miejskich, ale są dostępne także modele trekkingowe, typu cruiser oraz dziecięce.

Creme Cycles – za tę markę, tak jak w przypadku NS Bikes, odpowiedzialna jest gdańska firma 7Anna. Creme to bardzo stylowe rowery miejskie, urban, szosowe, gravelowe i dziecięce – część z nich także w wersji elektrycznej.

Dallas – polski producent rowerów z Włocławka. Oferują rowery miejskie oraz typu cruiser.

Dartmoor – konstruowaniem tych rowerów zajmuje się gliwicka firma Velo. Są to rowery do enduro, trailu, freeride’u, dirtu, a także BMX-y.

Delta – rowery pod tą marką produkowane są przez Arkus&Romet. Nie ma na ich temat zbyt wielu informacji w internecie, po prostu są dostępne w sklepach, nieraz opisywane jako Arkus Delta. Oferują rowery górskie, trekkingowe, miejskie czy dziecięce.

Ecobike – ten wrocławski producent skupił się na rowerach elektrycznych. W ich ofercie znajdziemy elektyczne górale, trekkingi i mieszczuchy, a także składaki.

Embassy – warszawska firma produkująca oryginalne w formie rowery miejskie i dziecięce biegówki.

Folta – firma z Malborka. W swojej ofercie mają rowery miejskie, crossowe, trekkingowe i szosowe.

Fuzlu – producent z Tomaszowa Mazowieckiego, robiący rowery miejskie oraz dziecięce.

Geobike – producent ze Szczecina. Produkują różne modele rowerów elektrycznych.

Goldie&Oldie – producent stylowych (i stalowych) rowerów z Warty. Charakterystyczne w niektórych modelach są drewniane kierownice oraz błotniki.

Goodman – rodzinna firma z Andrychowa. W swojej ofercie mają rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i młodzieżowe.

Impuls – rowery elektryczne z Dziekanowa Małego spod Warszawy.

Interbike – firma z Sopotu, montuje na terenie Unii Europejskiej rowery elektryczne, w tym trójkołowca z elektrycznym wspomaganiem.

Indiana – marka stworzona przez spółkę TERG, właściciela sklepów Media Expert, Electro.pl oraz Avans. Część rowerów jest (była?) produkowana w Polsce, w fabryce Krossa – ale nie wiem czy nadal się tak dzieje.

Karbon – firma z Pruszkowa/Siedlec oferująca rowery dziecięce oraz biegowe.

KimRide – producentem tych rowerów jest firma Kimet z Wręczycy Wielkiej pod Częstochową. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie, dziecięce, składaki i MTB, a także… sanki :)

Kokkedal – producent z Poznania. W swojej ofercie posiadają rowery miejskie oraz beach cruisery.

Konwa Bike – firmę prowadzi zawodnik MTB Marek Konwa. Można u niego poskładać rower górski z wybranych elementów bądź kupić samą ramę (także przełajową/gravel). Sklepowi internetowemu brakuje kilku funkcjonalności (chociażby podanych cen przy poszczególnych produktach), ale za to, jestem pewny, że otrzymamy profesjonalne wsparcie i podpowiedzi, przy zamawianiu roweru.

Kozzak – marka z miejscowości Kozaki w woj. lubelskim. Firma ma w swojej ofercie ramy rowerowe i różne części sygnowane logiem Kozzak (w tym koła). Składają także rowery pod klienta na swoich ramach, o czym za bardzo nie chwalą się na stronie, ale pokazują swoje projekty na Facebooku. Mogliby częściej informować o cenach tych rowerów, zamiast się z tym kryć :)

Kross S.A. – jeden z dwóch (razem z Rometem) największych producentów rowerów w Polsce. Posiadają swoją montownię w Przasnyszu, skąd wyjeżdżają różne typy rowerów, nie tylko górskie, urban i trekkingowe, ale także szosowe, fitnessowe, gravelowe czy triathlonowe.

Le Grand – marka stworzona przez Krossa, produkuje i sprzedaje rowery miejskie.

Loca Bikes – manufaktura rowerowa z Wrocławia. W swojej ofercie mają rowery typu ostre koło/single speed oraz stylowe rowery miejskie. Są otwarci na dostosowanie roweru pod indywidualne oczekiwania klientów.

Majdller  rodzinna firma z Wielunia, założona przez Jana Majchrowskiego. Od 2004 roku produkują rowery miejskie, trekkingowe, crossowe, górskie i dziecięce pod marką Majdller.

Maltrack – tajemnicza marka budżetowych rowerów, pojawiających się także w marketach. Krótkie śledztwo doprowadziło mnie do firmy Malis z Poznania, importera zabawek i elektrotechniki z Chin.

Maxim – rowery produkowane przez firmę Zasada Bikes z Wielunia, którą prowadzi Jan Zasada. W swoim portfolio posiadają rowery miejskie, crossowe, górskie oraz elektryczne. Bardzo ciekawy jest fakt, że część napędów elektrycznych oparta jest na ich autorskim pomyśle, wspartym przez naukowców z Politechniki Łódzkiej. Także baterie są produkowane w Polsce.

Mexller – producent rowerów z Częstochowy. Skupiają się głównie na rowerach miejskich i dziecięcych.

Northtec – od 2007 roku firma Artex z Czechowic-Dziedzic produkuje rowery marki Northtec. Mają bardzo fajną politykę, jeżeli chodzi o wyposażanie rowerów – w większości modeli unikają czegoś takiego jak „mit tylnej przerzutki„, o którym opowiadałem w jednym z odcinków na YouTube. Jeżeli w nazwie roweru jest XT, to faktycznie rower ma sporą część osprzętu Shimano XT, a nie tylko tylną przerzutkę. W ich ofercie oprócz rowerów górskich, znajdziemy także trekkingi, crossy, rowery szosowe, miejskie i dziecięce.

NS Bikes – marka ta jest znana na całym świecie. W środowisku zjazdowców, streetowców i dirtowców uznawana jest za kultową. A stoi za nią… Szymon Kobyliński wraz z żoną Anną, którzy prowadzą w Gdańsku firmę 7Anna. Wszystkie projekty rowerów, a także części i akcesoria są projektowane w Polsce, przez specjalny zespół.

Octane One – kolejna marka od gdańskiej firmy 7Anna. Octane One oprócz ram rowerowych, oferuje także gotowe modele gravelowe, urban, dirt oraz ścieżkowce.

Onilus – siedlecka firma, która oferuje przystępne cenowo rowery miejskie, trekkingowe, crossowe i dziecięce.

Pafaro – Pafaro to bydgoska marka rowerów, która powstała tuż po wojnie. Współcześnie została wskrzeszona przez Marcina Nowaka z Dębicy (jest on również właścicielem marki Vellberg). Pafaro w ofercie posiada rowery górskie, szosowe i gravelowe. Wszystkie są malowane pod konkretnego klienta, można również wybrać własną specyfikację roweru.

Plumbike – warszawski producent rowerów miejskich i typu beach cruiser. Świetną sprawą jest możliwość skonfigurowania kolorystyki każdego z modeli pod siebie. Możemy wybrać kolor w zasadzie wszystkich elementów w rowerze.

Polka Bikes – po kilku latach przerwy, marka rowerów Polka Bikes została reaktywowana. W ofercie posiadają stylowe rowery miejskie dla pań i panów – każdy z modeli zbudowany jest na ramie ze stali chromowo-molibdenowej i poza tym, że wyglądają ładnie, to są do tego relatywnie lekkie.

Qark – producent rowerów mający siedzibę w Gniewie, sprzedają rowery górskie oraz miejskie/urban. Na stronie widnieje informacja o przygotowywaniu rowerów pod zamówienie klienta, niestety brak na ten temat szczegółowej informacji. W sieci znajdziecie ich także na Facebooku, gdzie jest więcej zdjęć. Aha, szukając tej firmy w Google, zwróćcie uwagę, że nie nazywa się ona Quark, a Qark (bez 'u’).

Rayon – rowery tej marki (a także marki Extero) produkuje firma Showa Industrial z Poznania. W ofercie mają rowery górskie, crossowe, miejskie, trekkingowe i dziecięce.

R-Land – producent z Broszkowic pod Oświęcimiem, w swojej ofercie posiada rowery miejskie, MTB, dziecięce oraz trekkingowe.

Roko.bike – firma z Wisły specjalizująca się w produkcji bardzo lekkich i dobrze wyposażonych rowerów dziecięcych.

Romet – marka wspominana przez wiele osób z sentymentem. W swojej ofercie Romet trzyma nadal model Wigry oraz Jubilat, na którym jeździł chyba każdy, kto urodził się przez 1990 rokiem :) Pozostałymi modelami Romet odcina się od PRL-owskich czasów, oferując rowery górskie, szosowe, gravelowe, trekkingowe i miejskie.

Rondo – kolejna marka rowerów, przygotowana przez firmę 7Anna. Rondo w swojej ofercie posiada rower typu urban, rowery gravelowe oraz aerodynamiczne szosy (do których da się założyć koła 27,5 cala z szerszymi oponami).

RoyalBi – toruńska firma, zajmująca się składaniem rowerów z ramą typu beach cruiser. Oprócz zakupu gotowego roweru, jest także możliwość zaprojektowania własnej kolorystyki.

Saveno – polska marka z Warszawy, która produkuje rowery na terenie Unii Europejskiej. W swojej ofercie, oprócz tradycyjnych rowerów, mają także elektryczne modele.

Spartacus – pochodzą ze Straszęcina, w ofercie mają rowery górskie, trekkingowe, miejskie i crossowe.

Storm – tajemniczy producent z miejscowości Muchy pod Kaliszem. Dlaczego tajemniczy? Na swojej stronie nie chwalą się, skąd są, ani kto jest właścicielem firmy (wiadomo tylko, że to pan Adam). W swojej ofercie mają rowery górskie, miejskie, crossowe i trekkingowe.

Tabou – producent rowerów ze Szczytna. W swojej ofercie mają rowery crossowe, górskie, trekkingowe, gravelowe, miejskie, młodzieżowe oraz dziecięce.

Tosa Bikes – marka rowerów z Rybnika. Tosa w swojej ofercie posiada rowery elektryczne – enduro, all-mountain oraz trekkingowo-terenowy. Wszystkie rowery zbudowane są na ramie wykonanej z włókna węglowego.

Trans Rower – produkują rowery pod takimi markami jak Kands, Lazaro, Laguna. Moim zdaniem zupełnie niepotrzebnie, ponieważ są one w wielu przypadkach bardzo do siebie podobne. Chyba lepiej na początku zbudować świadomość jednej marki. Swego czasu niektóre ich modele były określane mianem „króla Allegro”, dzięki bardzo dobremu stosunkowi jakości do ceny. Dziś na tym rynku zrobiło się trochę tłoczniej :) Oferują rowery górskie, trekkingowe, crossowe, miejskie, elektryczne, szosowe czy gravelowe.

Turbo – rowery częstochowskiej firmy Artpol, produkującej je od 1986 roku. Oferują przede wszystkim rowery dziecięce i młodzieżowe, a do tego trójkołowe rowery rehabilitacyjne. Poza rowerami, w ofercie posiadają także własnej produkcji kółka podporowe, chwyty kierownicy, a także drążki do prowadzenia.

Unibike – producent z Bydgoszczy, który działa od 1990 roku. W ich ofercie znajdziemy rowery górskie, crossowe, trekkingowe, miejskie i dziecięce. Podobają mi się ich rowery – mają w wielu przypadkach bardzo fajnie dobrany osprzęt.

Vellberg – marka rowerów powstała w Dębicy. W swojej ofercie posiadają modele trekkingowe, crossowe oraz miejskie.

Zeger – producent rowerów z Pajęczna. W swojej ofercie mają rowery miejskie oraz dziecięce.

Zumbi – myślenicka firma, założona przez entuzjastę rowerów zjazdowych, Pawła Matuszyńskiego. Ramy do oferowanych rowerów (ścieżkowce, enduro i downhill) są produkowane w Polsce.

Polscy producenci rowerów
fot. John Loo

Manufaktury rowerowe produkujące na zamówienie

Anty (wcześniej Antymateria) – warszawska firma, projektująca i montująca swoje customowe rowery na miejscu. Specjalizują się w rowerach gravelowych oraz typu urban.

Baluma – firma z Augustowa przygotowująca oryginalne rowery pod zamówienie klienta.

Bikes With Benefits – producent fatbike’ów ze śląskiego Knurowa. Adrian Badura przygotowuje rowery pod zamówienie klienta, co ciekawe może przygotować wzmocnioną wersję dla osób ważących nawet 200 kilogramów.

City Surfer – Aleksander Kubiak z Łodzi, założyciel firmy, zajmuje się produkcją ram rowerowych. Ale także składa całe rowery według projektu ustalonego z kupującym. Różne projekty można obejrzeć na Facebooku firmy.

Custom Bikes – firma produkuje ramy oraz rowery customowe, dopasowane w najdrobniejszym szczególe do wizji kupującego. Firmę w Białymstoku prowadzi Adrian Łucejko.

FBN Customs – producent z Rawy Mazowieckiej. Firmę prowadzi Fabian Skoneczny, przygotowujący customowe ramy rowerowe i całe rowery.

Fera Bikes – manufaktura rowerowa z podwarszawskiego Józefowa. Oferują rowery miejskie, ostre koła i inne, mniej typowe modele. Istnienie możliwość złożenia roweru pod własne wymagania, także z bambusową ramą (własnej produkcji).

Hultaj – wrocławska manufaktura tworząca rowery na indywidualne zamówienie – projektują ramę, spawają, malują i składają rower pod klienta.

JAAN Bikes – firma prowadzona przez Jana Antkowiaka, byłego kolarza przełajowego, obecnie trenera. Buduje on wyścigowe rowery szosowe oraz górskie (na swoich karbonowych ramach), na dowolnie wybranym osprzęcie.

Kahaki – firma z Krakowa, zajmująca się produkcją customowych ram oraz rowerów typu cruiser.

Kajak Custom – za firmą stoi Kamil Uścieński z Wrocławia. Produkuje ramy na indywidualne zamówienie oraz składa całe rowery. Wszystko skrojone idealnie pod potrzeby kupującego.

Kamilos Kuztom Kreationz – tę firmę prowadzi Kamil Stysiak i działa w… (co za niespodzianka) Białymstoku :) Białystok wyrósł na stolicę polskich rowerów customowych.

Karamba Bikes – rzeszowska manufaktura, przygotowująca ramy (i całe rowery) pod konkretne zamówienie. Geometria ramy jest ustalana wspólnie z przyszłym użytkownikiem (może zostać przeprowadzona sesja bike fittingu), a sama rama wykonywana jest ze stali od Columbusa.

Lopato Bike – manufaktura rowerowa z Łodzi – przygotowują na zamówienie rowery typu single-speed.

Mad Bicycles – rowery na zamówienie, od zera projektuje i wytwarza Adam Zdanowicz z Białegostoku.

Manutra – tworzą ciekawe i fantazyjnie gięte ramy rowerowe z drewna (a także składają całe rowery).

Woo Hoo Bike – sklep rowerowy z Raciborza, gdzie chłopaki tworzą rowery na zamówienie, także pod własną marką Woo Hoo. Specjalizują się w ostrych kołach.

Rowery „nietypowe”

AT Instytut – łódzki producent riksz, rowerów towarowych, rowerów do przewozu niepełnosprawnych, a także typu beer bike.

Bicykle – skupiają się na produkcji bicykli czyli rowerów z wielkim przednim kołem. W ofercie mają także trycykle, czyli coś na kształt rikszy, ale z dużymi kołami tylnymi i małym przednim. Swoją siedzibę mają w Kwiatkowicach Lesie pod Łodzią.

Buzzy Bike – ten wrocławski producent skupia się na ciekawych w formie rowerach elektrycznych, które mogą być wyposażone w silniki i akumulatory o różnej mocy/pojemności. Dostępne są rowery ze stałą ramą, składaki, a także w planach jest wprowadzenie roweru cargo (transportowego).

Carbon Bike (Magnus) – firma z miejscowości Skierdy pod Warszawą. Produkują rowery typu hand bike (napęd ręczny) oraz trój- i czterokołowe. W swojej ofercie posiadają modele dla dzieci, dla początkujących, a także profesjonalne maszyny do ścigania się.

Carbon-Project LTD – producent z Sanoka przygotowujący wykonane z włókna węglowego rowery hand bike. Na ich rowerach jeździ wielu zawodników i zawodniczek na paraolimpiadach czy Mistrzostwach Świata.

Dekers – producent z Paradyża. Specjalizuje się w elektrycznych, trójkołowych rowerach poziomych, także dopasowywanych pod potrzeby klienta.

EV4 – warszawska firma prowadzona przez Jacka Kopińskiego, który zaczynał od budowy ultralekkich samolotów. Obecnie w swojej ofercie posiada także oryginalne pojazdy elektryczne, w tym rower trójkołowy i poziomy czy pojazd terenowy dla osób niepełnosprawnych.

FlexiCargoBike – swoją siedzibę mają w Ząbkach. Zajmują się produkcją rowerów towarowych (cargo bikes) i riksz.

Hazay – w Poznaniu produkują elektryczne rowery cargo. W ofercie posiadają rowery w wersji do przewozu dzieci, zwierząt czy zakupów, ale także służące profesjonalnemu transportowi.

Kamrad – producent rowerów trójkołowych z Kuźni Raciborskiej.

Manufaktura Rowerowa – krakowska firma zajmująca się produkcją rowerów towarowych.

Matix Bike – ten producent skupia się w dużej mierze na trójkołowych rowerach poziomych (także poziomych tandemach). Swoją siedzibę mają w Chotowej pod Dębicą.

MaxPro – rodzinna firma z Wałbrzycha, specjalizująca się w obróbce skrawaniem CNC. Na polskiej stronie wspominają o rowerach tylko w jednym miejscu i zaznaczają, że 100% produkcji idzie na eksport. A wytwarzają riksze oraz rowery typu cargo, o czym można przeczytać na anglojęzycznej witrynie internetowej.

MPX4 – w podkarpackiej miejscowości Frysztak swoje rowery trój- i czterokołowe (także elektryczne) produkuje Piotr Mikuszewski. Jego projekty można obejrzeć na stronie internetowej, a także na profilu Facebookowym.

Pima VeloBike – producent ze Zgłobic pod Tarnowem, produkują „cab bike’i” (nie wiem czy jest na to jakieś określenie po polsku) czyli zabudowane rowery poziome, swoim kształtem przypominające mikrosamochody. Cab bike może być napędzany tradycyjnie lub możemy domówić opcjonalny silnik elektryczny. Prima oferuje także przyczepki i akcesoria o czym napiszę w odpowiednim dziale.

Rowery Nietypowe TROP – ta firma ze Staniszewa zajmuje się, jak sama nazwa wskazuje, produkcją rowerów nietypowych. Są skrojone pod potrzeby kupujących, w dużej mierze osób niepełnosprawnych. Trop produkuje także tandemy, riksze, rowery poziome, transportowe i wiele, wiele innych.

Rowery Jasid – ten lubelski producent skupia się na produkcji tandemów, także składanych, nietypowych i z napędem elektrycznym.

Sport On – firmę założył Jarosław Rola z Bukowca. Prawie 10 lat temu stracił obie nogi w wypadku. Nie przeszkodziło mu to w dalszym realizowaniu sportowej pasji. Najpierw przygotował dla siebie wyczynowy rower górski, napędzany ręcznie (hand bike), którym wjechał m.in. na Śnieżkę i Kilimandżaro. Później swoje doświadczenie przekuł w firmę, która produkuje dziś rowery ręczne: górskie i szosowe.

Stork Cargo Bike – poznańska firma założona przez pasjonatów rowerów cargo. Podglądali zagraniczne konstrukcje i ostatecznie wypuścili własny, ulepszony produkt. Dostępny jest model tradycyjny oraz ze wspomaganiem elektrycznym. Oba przewiozą kierowcę do 100 kg, a w skrzyni bagaż lub małych pasażerów o łącznej wadze do 80 kg. A stork to po angielsku bocian :)

Tolek – firma produkuje w Choceniu rehabilitacyjne rowery trójkołowe, także elektryczne. W swojej ofercie posiada akcesoria, dzięki którym można dopasować rower do potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Urvis – polska marka rowerów transportowych, która należy do olsztyńskiej spółki Bike Idea. Rama do ich elektrycznego roweru cargo jest spawana w Polsce, a sam rower oferuje udźwig do 150 kilogramów i zasięg wspomagania do 70 kilometrów.

Velogic – producent rowerów poziomych z Oławy. Obecnie w ofercie posiadają rower na kołach 20″, wyposażony w hamulce tarczowe i z możliwością założenia bagażnika.

Polscy producenci ram rowerowych

Na liście wymieniłem tylko firmy, które produkują ramy w Polsce. W większości przypadków można zamówić ramę pod siebie, włącznie z malowaniem (niejednokrotnie także złożenie całego roweru na tej ramie). Na pewno brakuje tu kilku producentów, niemniej zanim w komentarzu zapytacie – a gdzie Iksiński Frames?! Sprawdźcie najpierw czy ta firma jeszcze działa. Niestety sporo producentów, którzy kiedyś byli kultowi i powszechnie znani, obecnie już nie dają znaku życia.

W poszukiwaniu ramy do roweru koniecznie zajrzyjcie też wyżej, do kategorii „Rowery nietypowe” oraz „Manufaktury rowerowe„. W większości przypadków firmy te produkują ramy do swoich rowerów, a często także na zamówienie klienta.

AG Motors – pierwsza polska, współczesna fabryka ram rowerowych (działająca na dużą skalę) powstała w Dębicy, tuż obok montowni rowerów Romet oraz Arkus. Docelowo mają produkować 400 tysięcy ram rocznie.

Antidote Bikes – butikowy producent z Krakowa zajmujący się ręczną produkcją karbonowych ram zjazdowych.

Bio Bike – firma posiadająca zakład produkcyjny w Chełmży pod Toruniem. Zajmują się budową ram i rowerów szosowych, triathlonowych, tandemów oraz typu handbike.

Dragon Bike – oprócz części rowerowych, ta bielska firma produkuje ramę rowerową do ścieżkowego sztywniaka MTB.

Gromada – w Warszawie działa Paweł Gromada, który buduje, naprawia i restauruje stalowe ramy.

Karpiel – to kultowa marka ram do downhillu, stworzona przez Jana Karpiela. Tu znajdziecie opisaną bardzo ciekawą historię pana Jana, a z różnych internetowych źródeł można wywnioskować, że Karpiel nadal produkuje swoje ramy na małą skalę.

Kross – oprócz montowania dziesiątek modeli rowerów, Kross zajął się także produkcją ram – obecnie w Przasnyszu powstają ramy z włókna węglowego.

Lisiecki – projekty Piotra znajdziecie na Facebooku oraz Instagramie. Z tego co widać na zdjęciach, skupia się na tworzeniu ram (i całych rowerów) do rowerów szosowych, gravelowych oraz urban.

Omen Racing – manufaktura z Radzionkowa, tworząca ramy zjazdowe, także z geometrią dostosowaną do użytkownika.

Orłowski – producent stalowych ram (być może robią też inne), specjalizujący się w rowerach szosowych, wyprawowych, górskich i fixie (a przynajmniej głównie takie pokazują na Facebooku).

Rychtarski – rodzinna firma ze Szczecina, prowadzona przez Lecha Rychtarskiego. Przygotowują ramy (ulubiony materiał to stal Columbus) oraz widelce rowerowe, a także zajmują się naprawą ram karbonowych.

True Love Cycles – za tą marką stoi dwóch panów z Warszawy – Jan Lutyk oraz Konrad Ippohorski. Produkują stalowe ramy dostosowane pod wymagania klientów. W swoim portfolio mają przygotowane kilka bazowych modeli do adaptacji pod konkretne wymagania.

Velove – producent z Michałowic, w swojej ofercie ma ramę Torro (typu ostre koło/tor). Zajmują się także odnawianiem rowerów i samych ram (posiadają profesjonalną lakiernię).

Zumbi – myślenicka firma wykonująca ramy (a także składająca rowery) z aluminium lotniczego (stop 7020) do enduro i downhillu.

Polscy producenci części i akcesoriów rowerowych

Tu najbardziej czekam na Wasze podpowiedzi, odnośnie produkowanych w Polsce części i akcesoriów (pomyślę też nad późniejszym rozbudowaniem tekstu o firmy odzieżowe). Na liście staram się zamieszczać firmy, które stawiają na produkcję w Polsce.

Abi – producent siodełek rowerowych – swoją siedzibę mają w Legionowie, a zakład produkcyjny w Siennicy.

absoluteBLACK – znany na całym świecie producent zębatek rowerowych, a także m.in. chwytów kierownicy czy piast. Firma siedzibę ma w Londynie, ale założycielem jest Polak i większość produkcji odbywa się w Polsce.

Antidote Bikes – oprócz karbonowych ram, oferują także kierownice, mostki i trochę akcesoriów dedykowanych rowerom zjazdowym.

Banless – śląski producent okrągłych i owalnych zębatek do korb wykonanych z aluminium.

Bikepack – lubelski producent toreb do bikepackingu. Szyją także torby pod wymiar.

Bitul – producent narzędzi, wieszaków i stojaków rowerowych. W swojej ofercie ma całkiem sporą ich liczbę.

Blahol – w swojej ofercie mają np. torby kurierskie, plecaki, torebkę podsiodłową, osłonę na ramę, pokrowiec na narzędzia. Wszystko szyte ręcznie w Polsce.

Brador – łódzka firma produkująca m.in. sakwy rowerowe. Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że szyte są w Polsce.

Crosso – białostocki producent sakw rowerowych. Z dumą podkreślają, że sami przygotowują swoje produkty, nie zlecając tego na zewnątrz.

Dagabum – Łukasz, właściciel firmy, sam szyje torby i worki transportowe do bikepackingu. Dodatkowo w swojej ofercie posiada koszyki i uchwyty transportowe, które też są rodzimej produkcji.

Dragon Bike – producent z Bielska-Białej, posiada w ofercie zębatki rowerowe, napinacze łańcucha i  inne części.

ExtraWheel – w Harklowej koło Nowego Targu powstają znane na całym świecie, jednokołowe przyczepki rowerowe, wymieniane jednym tchem obok takich marek jak Burley czy BOB. Poza tym produkują także sakwy rowerowe oraz worki transportowe.

GB Leather – patrząc na nazwę, myślałem, że chodzi o producenta z Wielkiej Brytanii :) Ale GB to inicjały właściciela pracowni, gdzie tworzy m.in. skórzane owijki kierownicy, siodełka, torby na narzędzia i inne.

Green Cell – polska firma znana z produkcji akumulatorów do przeróżnych urządzeń, oferuje także baterie do rowerów elektrycznych, a są one produkowane w podkrakowskich Balicach.

HCC Components – produkują zębatki do korb rowerowych. Poza anodowaniem, cały proces produkcji przeprowadzany jest w ich własnym zakładzie w Osielsku pod Bydgoszczą.

Hell’o MTB – producent zębatek do korb oraz do kaset. Produkty mają na sobie wyraźny grawer – Made in Poland albo Wyprodukowane w Polsce.

Mack – producent lekkich piast rowerowych do MTB, na szosę, a także do rowerów torowych.

Mozartt – w dobrze wyposażonym garażu w Kochanowicach, Mateusz Domagała konstruuje napinacze i prowadnice do łańcucha, używane przez zawodników i zwykłych riderów na całym świecie.

Pima VeloBike – opisywany wyżej producent rowerów cab bike, w swojej ofercie mają także zabudowane, wodoszczelne przyczepki rowerowe o opływowych kształtach.

Renol – firma produkująca artykuły metalowe, w tym także stopki rowerowe i stojaki.

Ron Wheels – polski producent aerodynamicznych dysków szosowych, w swojej ofercie mają także inne koła aero. Swoją siedzibę mają w Środzie Wielkopolskiej.

Saiko – w Złotkowie pod Poznaniem produkują obręcze oraz składają koła rowerowe.

Simpla – swoją siedzibę oraz zakład produkcyjny mają w Nysie. Oferują błotniki rowerowe, koszyczki na bidon i osłonki na ramę.

Soul Kozak – producent ze Świdnika, dysponujący własnym parkiem maszynowym. Najbardziej znani są z lekkich piast rowerowych.

Spółdzielnia Inwalidów im. H Derdowskiego – zakład pracy chronionej z Chojnic, gdzie produkują m.in. bagażniki rowerowe, błotniki, koszyczki na bidon, skrzynki na narzędzia czy stojaki rowerowe. 50% ich produkcji jest eksportowana do innych krajów Unii Europejskiej.

Totka – wrocławska manufaktura szyjąca torby, plecaki, torebki, nerki, generalnie różne akcesoria do pakowania się na rower.

Triglav – szczecińska manufaktura Dawida Szewczyka, który szyje torby do bikepackingu. Właśnie tworzy nową stronę internetową, ale ofertę można podejrzeć np. tutaj.

Wamtechnik – przedsiębiorstwo z Piaseczna od wielu lat produkujące akumulatory do różnych urządzeń. Produkują także dla wielu zewnętrznych marek, m.in. Panasonic czy czy Samsung. Ich baterie znajdziecie m.in. w rowerach Maxim.

Zasada Bikes – ten wieluński producent rowerów w niektórych elektrycznych modelach montuje silniki i sterowniki własnej produkcji, natomiast akumulatory pochodzą od innego polskiego producenta (Wamtechnik).

Zator – firma ze Zgierza szyjąca pokrowce do transportowania rowerów oraz kół.

Firmy zagraniczne, które montują rowery i produkują części w Polsce

Bafang – popularny producent osprzętu do rowerów elektrycznych jedną ze swoich europejskich fabryk otworzył w Bielanach Wrocławskich.

EcoRide – rowery elektryczne produkowane przez szwedzką spółkę Pronordic Group w Pruszczu Gdańskim.

Garbaruk – znany ukraiński producent zębatek rowerowych, a także kaset i akcesoriów. W 2019 firma przeniosła swoją siedzibę oraz produkcję do Krakowa.

Ideal Europe – międzynarodowa firma składająca rowery w Kutnie. Składają m.in. rowery górskie, szosowe i trekkingowe.

Jobobike – chińskie przedsiębiorstwo Jinhua JOBO Technology otworzyło swoją europejską montownię w podwarszawskim Sokołowie. W swojej ofercie posiadają różnego rodzaju rowery elektryczne.

Merida – ten producent pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich.

Skilled Bike – firma z włoskim właścicielem, ale swoją siedzibę ma w Podegrodziu/Olszance. Produkują rowery pod marką SKL – górskie, miejskie i crossowe.

Sprick – zakład produkcji rowerów w Świebodzinie. Spółka z niemieckim kapitałem jest zarejestrowana w Polsce i daje pracę naszym pracownikom. Składają ponad 300 tysięcy rowerów rocznie pod różnymi markami. Specjalizują się w rowerach miejskich i trekkingowych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

337 komentarzy

  • Witam nie wiem czy ktoś już wspominał o takich firmach jak goetze – śrem . Storm – Adam Ziętek Czajków . Oraz firma Rayon z pod Poznania .

  • Witam, świetny artykuł. Dodałbym markę Goodman z Andrychowa. Dobre rowery, moja dziewczyna posiada ich rower i jest wykonany naprawdę dobrze.

  • Fajnie by było w takim zestawieniu mieć informację, gdzie dana marka produkuje swoje rowery. Choć wiem, to nie proste…

    • Takich informacji nie znajdziesz na stronach internetowych producentów. A znalezienie ich na własną rękę jest zazwyczaj niemożliwe.

  • Jest jeszcze taka manufakturka (?) Omen-Racing Frames …
    Kumpel z podstawówki bawi się w projektowanie i produkcję ram … dawno z nim nie rozmawiałem ale czasem podejrzę na FB co tam słychać.
    Nie wiem jakie rozmiary komercyjne ma ta działalność ale pozwolę sobie podlinkować :

    https://pl-pl.facebook.com/omenracingbikes/

    Pozdrawiam

  • Jeszcze brakuje mi rowerów Tander. Wydaje mi się, że produkuje je Trans-Rower, niestety nie mogę znaleźć oficjalnych info o producencie marki, a są bliźniaczo podobne do Kands i też swego czasu były głównie na Alle… . Może ktoś wie coś więcej?

    • Z takimi markami mam największy problem. Nie mogę znaleźć informacji kto je robi. Być może to jest osobna marka Trans-Roweru, a może robi je ktoś jeszcze. Kiedyś myślałem, że oni robią rowery Spartacus, ale okazało się, że produkuje je Infinity Bike.

      Tandery równie dobrze może składać dla kogoś np. Sprick…

  • Kands to była swego czasu (lata 90.) marka znana na tyle, żeby się ugruntować. Niestety coś poszło nie tak. ;-)

    • KANDS to legenda? Ich podstawowy „rower górski” ważył 18 kg (zero zawieszenia) i był rzepą: słabe obręcze, szybko wyginająca się tylna oś koła, beznadziejne (słabe) hamulce. Rower tylko z nazwy był górski i nie nadawał się do żadnej jazdy w terenie, najwyżej po drogach polnych czy po miękkim runie leśnym. Takimi rowerami można tylko zniechęcić do jazdy.

      • Wiesz, wtedy dobry (zagraniczny) rower typu Giant kosztował sporo jak na możliwości przeciętnego polskiego klienta. Kands to była marka robiąca rowery na nową modłę (Romet próbował gonić trendy, ale z różnym skutkiem) i chociaż nie szło im dobrze, to raczej odnieśli jakiś tam sukces jako marka.
        Nie znam wszystkich możliwych mankamentów Kandsa ale coś musi być w tym, co piszesz: mój miał wymieniony cały osprzęt (część z powodów technicznych, cześć po prostu estetycznych, bo taki miałem gust). Koledze wygięła się rama ale stwierdzono, że jest za ciężki (prawie 2 m wzrostu, koszykarz).
        Mój Kands z serii 10.5 (pierwszej) miał ramę CroMo (wtedy strasznie reklamowaną i mającą zwolenników bo wchodziły i aluminiowe) ale dość lekką (obecny aluminiowy rower trekkingowy waży tylko kilo-dwa mniej, choć fakt, nie jest najlżejszy na rynku). Dwa lata temu (po 18 latach służby) sprzedałem go za bodajże 300 złotych. A kupiłem za 600. ;-)

        • Nie chodzi o kasę ale o możliwości rozbudowy. Dziś jeżdżę na ciężkim stalowym rowerze po wielu modyfikacjach:
          – wspawane uchwyty pod hamulce tarczowe,
          – wymiana rury sterowej na bezgwintową (hamulec tarczowy szybko zniszczył gwintowaną nakrętkę sterów)
          – porządne piasty
          – wytrzymałe obręcze
          Nie jest to rower marki KANDS.

          KANDS nie nadawał się do żadnych większych modyfikacji. Mógłbym np. wsadzić lepsze obręcze i lepsze hamulce w tego złoma ale … tylne widełki ramy KANDS były tak miękkie że w zakręcie tył roweru mocno ujeżdżał i rower nie prowadził się pewnie. Widelec przedni można wymienić ale tylnych widełek już nie wymienisz.

          Większość rowerów jest robionych na jedną modłę i nie ma żadnego zapasu na rozwój. Romet zatrzymał się w rozwoju. Tylko małpują. Szukam dziś 3-kołowego porządnego roweru transportowego i Romet nie ma takiego w ofercie. Moda na rowery górskie jest manią i ma cechy choroby, przecież mało kto mieszka w Górach Stołowych. A jazda do sklepu (na zakupy) czy turystycznie po asfalcie nie wymaga stosowania „roweru górskiego”.

          • Nie miałem w swoim Kandsie takich problemów, więc się nie odniosę. Do moich zastosowań (rower miejsko-wiejski, w sumie trekking zrobiony na bazie – modnego wtedy – górskiego) wystarczył i gdyby nie to, że był pod koła 26″ (a ja potrzebuję 28-9) to pewnie wsadziłbym porządny osprzęt i już.
            Co do mody na rowery górskie, to chyba teraz jest bardziej na szosowe i te ładne, z koszyczkiem. ;-)
            A bardziej dziwi mnie moda (a raczej snobizm) na fatbike.

          • Z początku myślałem że fat-bike to tylko moda… Ale zastosowań jest sporo. Jak są np. krawężniki na ścieżkach rowerowych i nie podniesiesz tyłka na zwykłej oponie to:
            a) dobijesz obręczą dętkę, przebijesz dętkę (tzw. „snake-bite”)
            b) uszkodzisz obręcz
            Moim zdaniem jazda w mieście, po asfalcie nie powinna wymagać od rowerzysty „tańczenia”. Tańczyć rowerem można w terenie albo uprawiając trial. Ścieżki rowerowe nie powinny mieć krawężników tylko płynne najazdy. Serwisy rowerowe z usługą centrowania kół tylko zacierają ręce. Moim zdaniem do jazdy w „ostro-krawężnikowych” warunkach fat-bike ma sens.

            Kocie łby są denerwujące na zwykłych oponach, cały rower drży. Szeroka i pojemna opona kocie łby amortyzuje.

            Ja od lat jeżdżę na sztywniaku i nie chcę ramy z amortyzatorami (serwis, podatność na uszkodzenia). Szerokie i wysokie opony są ciekawym kompromisem gdy chodzi o amortyzację.

            Fat-bike ma też wiele innych zastosowań: rowery transportowe (trójkołowce albo rowery 2-kołowe ze skrzynią) są świetne z takimi oponami bo jak założysz kupę ciężaru to opona nie dobija do obręczy i masz wciąż zapas amortyzacji powietrznej w oponie.

            W błocie łatwiej z takimi oponami przejedziesz:
            https://youtu.be/tBP6UThH3bA?t=1m15s

          • Kands jest produkowany w calości w Polsce? Widzialem w sklepie w Estonii:)

          • Proszę dokładniej dopytać Pana Łukasza Przechodzenia (twórcy artykułu o producentach), Pan Łukasz twierdzi Kands jest produkowany w Polsce:

            „Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na
            poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i
            Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower.”

          • Jeżeli już to składany :) I w sumie nic nie stoi na przeszkodzie, aby szły także na eksport.

  • Świetny wpis :)
    Rowery na sygnowanej przez siebie ramie składa też serwis Marka Konwy
    http://www.konwabike.pl/zamow-rower/

    • Nie bardzo wiem, czego nie rozumiesz w zdaniu „ten producent, pochodzący z Tajwanu, ma w Polsce swoją montownię rowerów miejskich”.

      Na końcu wpisu wydzieliłem firmy, które nie są za bardzo polskie, ale produkują w Polsce, dając pracę tutaj.

  • razem z bratem dziękujemy za uwzględnienie Kosyniera. Oczywiście na dzień dzisiejszy aspirujemy do szanownego grona producentów, ale mamy nadzieję, że już w przyszłym roku zasłużymy na to miano.

  • Brakuje mi dwóch marek:
    Asante Bamboo Bike – wyjatkowe rowery produkowane w Afryce, na ramie bambusowej
    Polka Bike – bardzo proste rower, początkowo ostre koło, ale w tej chwili też standardowy wolnobieg
    Obaj producenci z Wawy. W obu przypadkach założyciele to bardzo młodzi, mega pozytywni ludzie :D

    edit:
    Polka Bike (nie BIkes :) ) jednak jest w zestawieniu. Wspomnij o Asante – mega ciekawe rowery.

  • Jest też, a może dopiero będzie rower „Kosynier”, który ma być wytwarzany przez „Kosynier Manufacture Buk”, w Buku k/Poznania. Dwóch braci Michał i Marcin Bielawscy skonstruowało pierwsze prototypy (widziałem rok temu, wyglądają bardzo dobrze) i z tego co wiem to za jakiś czas mają ruszyć z produkcją. Produkcja będzie na małą skalę i w zasadzie będzie to ręczna robota, rowery mają być również wyposażane w silniki elektryczne.
    Wspominam o tym na zasadzie ciekawostki, bo to będą bardzo niszowe rowery w których walory estetyczne będą przeważały nad użytkowymi. Cena też będzie raczej wysoka jak na polskie warunki.

    • Taaaak, ale pisząc o rowerach customowych, utarło się, że chodzi o takie artystyczne, nietypowe rowery, tworzone na podstawie wizji kupującego. Np. takie jak na tym zdjęciu.

      Bo na zamówienie możesz mieć np. elementy roweru w dowolnie wybranym kolorze, np. u RoyalBi, ale nie nazwałbym ich jeszcze rowerami customowymi :)

      https://uploads.disquscdn.com/images/f8f2797f58b0d25d00cfa99344460f361389863a6c19fd93c28a03a8b8cd7f36.jpg

      • Tak, ale skoro w Polsce nie jest obowiązkowa znajomość angielskiego, to jak to wymawiać/pisać? Skoro angielski computer to po polsku komputer, to może winno być kastomowe lub kustomowe? Nie ma bowiem takiej siły, aby zmusiła polskojęzycznego do wymawiania „c” jak „k” w polskim słowie. Zresztą któraś z polskich firm ma w nazwie…:)

        • Jak tylko to słowo zostanie spolszczone, bardzo chętnie zacznę tak pisać. Na razie jest tak, jak jest.

          Carbon, czyli włókno węglowe, został swojskim karbonem. I teraz pisanie o „carbonie” jest pretensjonalne. Poczekam co będzie z rowerami kastomowymi :)

          • „Carbon” zamiast „carbon fibre” to potoczny język, więc nawet spolszczony będzie ciągnął za sobą ogon komentarzy że „tak się nie mówi”. ;-)

        • custom, czyli custom-made, czyli „na miarę” – ależ potworek, mam rower na miarę – napisane pod powyższym zdjęciem

          Ciekaw jestem, czy zamiast skrótu HIV używasz LWUO w tłumaczeniu dosłownym, czy może WZNBO?

      • Co do rowerów customowych. Jest w Lublinie gość który takowe składa od zera i ludzie na nich jeżdżą a nie na wystawę:
        https://www.facebook.com/rafubikes/photos

        Nawet było o nim głośno w mediach ogólnopolskich.

  • Szukałem takiego zestawienia, dzięki za czas poświęcony na jego przygotowanie.

    Brakuje mi chyba tylko firmy Indiana, bo zdaje się, że to też nasza rodzima firma.

    • Indiana jest produkowana przez Krossa dla sieci handlowych Media Expert, Avans i Electro
      Faktycznie zaraz zrobię dopisek przy Krossie.

        • To nie jest marka Krossa. To rowery produkowane przez Krossa. Gdzieś o tym czytałem, zresztą jak się porówna ofertę Indiana z ofertą Kross, to można wyłapać sporo podobieństw.

          • Trochę upraszczasz sytuację, bo Indiana to odzielna marka rowerów. Więc należy im się normalnie miejsce w zestawieniu

          • Lista dotyczy w zasadzie producentów. Nie chciałem dzielić ich na poszczególne marki, bo musiałbym chociażby wyodrębnić Lazaro, Lagunę i Kandsa, czyli rowery firmy Trans Rower. O Indianie wspomniałem przy Krossie.

          • Z tego co wiem to ramy są kross’a ale inne części niekoniecznie. Zresztą patrząc na to, że są rowery od fat bike przez cruisery aż po elektryki (różne rodzaje) uznałbym ich za w pełni niezależną firmę. Wystarczy sobie zobaczyć http://rowery-indiana.pl/#rowery i porównać z kross’em.

          • Na stronie takiej informacji nie znalazłem, widać że się z tym może nie obnoszą. Skąd takie info?

          • To prawda. Kross jako producent ma kilka marek, m.in. rowery Indiana, czy LeGrand. Tak samo jak Zasada jest producentem rowerów Maxim, Medano i jeszcze kilku innych marek.

          • TREKINGI CROSSY I MTB PRODUKUJE KROSS, MIEJSKIE FIRMA DAWSTAR TEŻ ZRESZTĄ POLSKA. NIEKTÓRE PRODUKUJE RÓWNIEŻ LONGWAY. A ELEKTRYKI ECOBIKE.

          • Też jestem ciekaw źródła. Kross ma świetną markę i zawodowe rowery. Skoro Indiana z racji mniejszej reklamy jest trochę tańsza to może warto pójść w ten temat?

          • Spokojnie z tymi zawodowymi rowerami:) W rowerze z 3,4 tysie rama ze zwykłego alu za 100zł ale przerzutka XT:)