Jak zamykać szybkozamykacze koła?

Dziś krótki, techniczny wpis. Wydawać by się mogło, że temat zamocowania kół do ramy/widelca to banalna sprawa. Ale uwierzcie mi, sporo osób ma wątpliwości czy robią to poprawnie. Jak wygląda szybkozamykacz (zacisk) każdy wie, ale dla przypomnienia jego zdjęcie widzisz poniżej. Największy dylemat to w jaki sposób założyć sprężynki? Odpowiedź jest bardzo prosta – zakładamy je węższą częścią do środka. Dokładnie tak, jak to widzicie na zdjęciu. Nie polecam zakładania ich w drugą stronę – można je w ten sposób bardzo szybko zniszczyć. W ten sposób założone sprężynki gwarantują bezproblemowe użytkowanie szybkozamykacza.

Sprężynki od zacisku koła

A do czego służą te sprężynki?

Odsuwają trochę nakrętki szybkozamykacza od ramy/amortyzatora, ułatwiając ich odkręcenie.

Kierunek montażu

Kolejną sprawą jest strona, z której montujemy „motylek”. Z tyłu powinna być to strona przeciwna od napędu – będzie nam zdecydowanie łatwiej go zapiąć i odpiąć. Z przodu nie ma to większego znaczenia, choć ze względów estetycznych oraz praktycznych, najlepiej jest szybkozamykacz zapiąć z tej samej strony.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad, w którym pokazuję jak poprawnie zamykać szybkozamykacz koła. Będzie mi bardzo miło, jeżeli zasubskrybujesz mój kanał.

Zamykając szybkozamykacz nie kręcimy motylkiem. Należy go docisnąć do ramy w pozycji otwartej (zazwyczaj będzie opisany OPEN – otwarty, CLOSE – zamknięty) i dokręcić nakrętkę z drugiej strony. I następnie zaciskamy motylek.

Jak zamykać koło w rowerze

W którą stronę powinien być skierowany motylek?

W zasadzie jest to obojętne, ale… Najlepiej przedni zacisk skierować ku górze, wzdłuż rury amortyzatora, a w zasadzie ciut obok niej, tak by się z nią nie stykał. Tylny zacisk najlepiej jest zamknąć wzdłuż dolnego trójkąta ramy, ale też w taki sposób by się z nim nie stykał. Dzięki temu zaciski będą poprowadzone wzdłuż roweru i zmniejszy się ryzyko zahaczenia o cokolwiek. I uwierzcie mi, rower z tak zamocowanymi kołami po prostu wygląda najlepiej :)

Jeżeli chcesz wymienić zaciski w rowerze, sprawdź ceny szybkozamykaczy. Warto zwrócić uwagę, na takie zamykane na klucz imbusowy, które zapobiegają kradzieży kół.

Siła docisku

Ostatnia sprawa to siła z jaką trzeba zamknąć zacisk. Po pierwsze – nic na siłę! Jeżeli dociśniesz motylek „na chama” istnieje ryzyko, że koło będzie się ciężej kręciło, a podczas jazdy zniszczysz łożyska. Motylek musi być zamknięty z wyczuwalnym oporem, ale tak, by nie trzeba było wkładać w to dużo siły. Jeżeli przy zaciskaniu czujesz duży opór, nie zaciskaj go, tylko poluzuj odrobinę nakrętkę z drugiej strony i sprawdź ponownie. Jeżeli znów poczujesz bardzo duży opór, znów poluzuj nakrętkę. I rób tak do skutku. Zaciskanie na maksa wyrządza naprawdę sporą krzywdę piastom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

69 komentarzy

  • Cześć,

    Moje pytanie dotyczy montażu bagażnika na przednią oś – coś w stylu Basil Robin czy Steco Comfort (nie wiem czy można dać linki, dlatego daję same nazwy). Można założyć je na szybkozamykaczu?

    Pozdro

    • Cześć,
      widzę, że te bagażniki ma w swojej ofercie sklep Rowery Stylowe. Napisz do nich, na pewno Ci podpowiedzą w tej sprawie.

  • Witam. Zdarzyło się Panu kiedykolwiek żeby taki samozamykacz pękł? Wczoraj jechałem z synem na rowerach. W pewnym momencie usłyszałem niepokojący pisk dobiegający z mojego przedniego koła, który po chwili ustał. Około 300m dalej zsiadłem z roweru i po przeprowadzeniu go o około 3-4m samozamykacz „wyskoczył” z koła. Część z motylkiem w jedną stronę, część z nakrętka w drugą. Jak pozbierałem elementy, okazało się, że w miejscu gwintu przy nakrętce materiał rozciągnął się co widać gołym okiem, metal nie wytrzymał dłuższego rozciągania i pękł. Oryginalny samozamykacz, rower Scott sportster x30 2017. Pozdrawiam

    • Cześć,
      nie zdarzyło mi się. Dobrze, że nic Ci się nie stało. Cóż, takie rzeczy mogą się zdarzyć, ale nie jestem w stanie nic więcej powiedzieć – czyli jaka była przyczyna. Niemniej nie jest to jakaś częsta przypadłość rowerów.

  • Dzień dobry.
    Znalazlam Pana blog w poszukiwaniu właśnie samozamykacza do rowera kross i teraz potrzebuje porady.Mój syn zostawił rower pod szkołą i po lekcjach zauwazyl że nie ma samozmykacza. Czy mogl on sam się odpiąć i odpaść czy mógł też to ktoś zrobić specjalnie.Wiadomo dziecko gapa.moze gdzieś rzucił rower i o coś zaczepiło ?a może już tak jeździł od kilku dni…
    Ale jeśli ktoś to zrobił specjalnie to chyba jest to już poważna sprawa.
    Pytanie czy pana zdaniem taki samozmykacz może się odkręcić bez niczyjej pomocy.
    Dziękuje.

    • Bez szybkozamykacza koła za bardzo nie da się jeździć, koło na pierwszej lepszej dziurze wypadnie z widelca/ramy, a może nawet zaraz po ruszeniu by wypadło (nie wiem, nigdy nie sprawdzałem).

      Sam z siebie raczej się nie odkręcił, a nawet jeśli, to musiałby jeszcze się wysunąć i wypaść.

    • Dziekuje Panu bardzo za odpowiedź. Jest to dla mnie istotne. Wygląda na to że jeśli ktoś to odkręcił to naraził moje dziecko na duze niebezpieczeństwo więc tego już nie daruję.pozdrawiam serdecznie.

  • Witam. Motylek tylnego koła jest od strony napędu dokręcony mocno ale z wyczuciem, podczas podjazdu i mocnego nacisku na prawy pedał koło względem tylnego widelca przestawia się na tyle mocno że o niego trze i już pozostaje w tej pozycji. Dopiero odkręcenie motylka i ponowne ustawienie koła poprawia sytuację ale tylko do kolejnego podjazdu. Ustawienie koła wpływa również na gorsze hamowanie. Co to może być, nie mogę sobie z tym poradzić. Pozdrawiam.

  • Można w jakiś sposób poradzić sobie z takim problemem, haki amortyzatora nie są równe i koło przez to odchyla się od pionu w lewą stronę? Czy ta się nierówność amortyzatora w jakiś sposób naprawić?

    • Tak, robiąc gruntowny przegląd amortyzatora (patrząc gdzie tkwi przyczyna, być może uda się ją wyeliminować) albo wymieniając go na nowy.

        • Przy szybkozamykaczu ciężko będzie zmierzyć, jaki moment przykładam przy jego zamykaniu. Tak więc polecam umiar i zamknięcie pewne, ale bez użycia znacznej siły.

  • Cześć! Ciekawy artykuł, ale niestety mój problem pozostaje nierozwiązany: co może być przyczyną, że na osi przedniego koła pojawia się luz po kilku-kilkunastu kilometrach jazdy i wymaga dokręcania nawet jeżeli mocno ścisnę? Po zdjęciu koła na osi (po wyjęciu zacisku) nie ma luzu

    • Zacząłbym od wymiany szybkozamykacza w takim razie, bo jeżeli on się luzuje, to zapewne z nim jest problem, bo w sumie z czym innym?

      • Chyba rzeczywiście to najlepszy pomysł. Zastanawiałem się też czy np. widelec (amortyzowany) może nie być sztywny, ale najłatwiej będzie wymienić szybkozamykacz i zobaczyć. Dzięki!

  • Witam. Pytanie może i głupie ale dość istotne dotyczące monitowania przedniego koła. Jak włożyć/ustawić koło by było ustawione pionowo? Dziś zwrócono mi uwagę w serwisie, że koło nie jest ustawione dobrze. Jakaś magiczna metoda na to jest? ;)

    • Trzeba zwrócić uwagę na to, aby piasta została dobrze wsunięta w haki widelca/amortyzatora. Jeżeli zacisnąłeś szybkozamykacz (albo przykręciłeś śrubę), zanim piasta wsunęła się cała do haków – to wtedy dostaje się taki efekt.

    • Musiałbyś poszukać opinii od użytkowników, ale domyślam się, że chodzi o obniżenie wagi samego roweru. Generalnie najważniejsze jest, aby zacisk dobrze trzymał koło, jego waga jest dopiero na drugim miejscu. Ciekawe są zamykacze bez dźwigienki, zakręcane na imbus albo specjalny kluczyk – tak można oszczędzić sporo masy, ale musi to być też dobra marka, żeby ładnie zaciskał.

  • Hello, wiem że to stary temat ale mam pytanie: czy w rowerze ze stalową starą ramą gdzie piasty były przykręcane, można założyć quickrelease ?

  • Mam małe pytanie: posiadam stary rower szosowy Staiger Trento, który dosotałem i zamierzam sam doprowadzić do porządku bo ksozt serwisu pewnie przekroczyłļy wartość roweru. Najpewniej natrafię na wiele trudności bo w majsterkowaniu rowerowym stawiam pierwsze kroki, ale to co obecnie spędza mi sen z powiek to mocowanie kół właśnie. Koła są zamocowane w jakiś barbarzyński sposób: masa podkładek i nakrętek – sajgon. Chce zamocować jest takim szybkozamykaczem właśnie. Co pownienem wiedzieć kupując takowy? Rozumiem, że nie jest to uniwersalne, jak dobrać długośc i średnicę jego osi?

    • Cześć,
      To na pewno nie jest tak, że kupisz szybkozamykacze i je założysz bez przeróbek.

      Być może dałoby się wymienić ośki piast na drążone, i dać tam szybkozamykacze wtedy, ale nie wiem czy po pierwsze będzie to możliwe, a po drugie czy to gra warta świeczki.

  • Panie Łukaszu,mam mały problem z wyjęciem kołą z przednich widełek,wygląda to tak że odkręciłem nakrętki trzymające koło w widełkach.A kółko nie chce wyjść jak by było złączone z widełkami.

    • Hej, być może w którymś miejscu oś wżarła się w widelec (że to tak obrazowo ujmę. Jeżeli odkręciłeś nakrętki, to nie ma opcji, żeby koło nie wyszło. Zobacz jeszcze tylko, czy hamulec nie trzyma koła. Jeżeli tak nie jest, to spróbuj lekko puknąć od góry w oponę.

  • Cześć zmieniłem mocowanie kół na samozamykacze, we wcześniejszym rozwiązaniu z przodu miałem takie podkładki z hakami które po zaciśnięciu nakrętek spinały oś z widelcem zabezpieczając przed wysuwaniem. Założyłem te podkładki pod samozamykacze, ale czy one spełniają swoją funkcję bo w gruncie rzeczy są poza osią piasty a ośka samozamykacza nie opiera się na nich? Czy jeśli wywalę te podkładki to czy przy podniesieniu widelca jakoś przypadkowo mi kolo nie wyleci?

    • Hej, szczerze mówiąc dawno nie miałem kontaktu z rowerami bez szybkozamykaczami, więc nie wiem. Widelec powinien opierać się na wystających elementach od piasty, a szybkozamykacz po prostu dociskać jedno do drugiego.

      • Ale rozumiem że nie stosujesz żadnych podkładek pod szybkozamykacze i dociska się bezpośrednio do widelca? A rozwiązanie o którym mówię to w widelcu są otwory w które wchodzą podkładki z haczykami żeby trzymać oś w widelcu nawet jak sie poluzują śruby. Ale u siebie w widelcu mam też takie okrągłe wyżłobienia gdze śruba szybkozamykacza się zakleszcza i też jest niby zabezpieczenie przed wysunięciem koła.

  • U mnie jest taki problem że mam rower Unibike Pamir z 2000-2002r. Tam były klasyczne śruby. Po kupnie kompletnego koła z kasetą (pożegnanie wolnobiegu) z szybkozamykaczem okazało się że pod dużym obciążeniem (np jazda pod górę) łańcuch ściąga oś koła do przodu i opona zaczyna ocierać o poziomą ramę przy korbie. Okazało się że winny jest uchwyt-otwór w ramie – oś wsuwana jest w kierunku „do tyłu” (nowsze rowery mają otwór do wsuwania osi „od dołu” i nie ma możliwości pod dużym naciskiem na pedały przesunąć osi koła).
    Póki co staram się nie naciskać mocno na pedały – jeśli koło się skosi muszę się zatrzymać, i wyregulować. Polecam to sprawdzić jak ktoś chce zamontować w starszych ramach!