Jeżeli trafiłeś na ten wpis, zakładam, że nie muszę Ci pisać jak przydatne, a często wręcz niezbędne są rowerowe sakwy. Oferują dużą pojemność (nawet 70 litrów), a także możliwość dołożenia dodatkowego wora na górę, który zwiększy ładowność o dodatkowe nawet 90 litrów. Tylko co zrobić, gdy w naszym rowerze brakuje otworów do zamocowania bagażnika? Jest kilka sposobów, aby zamontować bagażnik do ramy bez fabrycznych otworów. Dodam, że czasem warto zapłacić trochę więcej, zwłaszcza jeżeli planujemy solidnie go obciążyć, wybór podejrzanie taniego rozwiązania, może się szybko zemścić.
Warto także dobrze zastanowić się nad wyborem sposobu pod względem technicznym. Często na przeszkodzie w montażu mogą stać karbonowe elementy roweru, sztywna oś piasty czy hamulce tarczowe. Ale prawie wszystkie przeciwności da się pokonać i zamontować upragniony bagażnik. Poniżej podane sposoby można (a czasami wręcz trzeba) ze sobą łączyć, w zależności od rodzaju ramy i dostępnych możliwości.
Bikepacking
Okej, nie jest to sposób na montaż bagażnika, ale nie mogło go tutaj zabraknąć. Bikepacking, czyli inaczej tobołkarstwo (nie przepadam za tym określeniem) czy pakowanie na lekko (to słowo nie oddaje w pełni idei bikepackingu) polega na założeniu do roweru samonośnych toreb – na kierownicę, ramę i wspornik siodełka. Dzięki temu możemy założyć je do praktycznie każdego roweru, bez montażu bagażnika. Dla mnie, tego typu torby nie są 100% zamiennikiem sakw – tak naprawdę, można posiadać je równolegle do siebie i zakładać je w zależności od typu wyjazdu. Nie będę się na ten temat rozpisywał, bo nie o tym jest ten wpis, natomiast zapraszam do obejrzenia odcinka, w którym pokazuję tego typu torby. Będzie mi bardzo miło, jeżeli przy okazji zasubskrybujesz mój kanał :)
Bagażnik mocowany do wspornika siodełka
Jest to jedna z pierwszych rzeczy, która przychodzi do głowy, w przypadku braku otworów montażowych. Bagażnik mocujemy do sztycy za pomocą śrub lub szybkozamykacza. Jeżeli chcecie wozić tylko torbę na górze, nie potrzebujecie bocznych wsporników, w przypadku sakw, będą one niezbędne. Niektóre bagażniki mają je w standardzie (warto zwrócić uwagę na to, czy da się je odkręcić, jeżeli nie zawsze ich potrzebujecie), do niektórych można je dokupić.
Ładowność podawana przez producentów zwykle nie przekracza 10 kilogramów, choć wielu użytkowników takich bagażników informuje, że już przy kilkukilogramowym obciążeniu, sztyca zaczyna niebezpiecznie trzeszczeć, a bagażnik bujać. Słyszałem też kilka historii z połamanymi wspornikami siodełka. Tego typu bagażnik można zamontować w rowerze z pełną amortyzacją. Markowe bagażniki na sztycę kosztują ok. 100-150 złotych.
Bagażnik mocowany obejmami do ramy
Jednym z takich bagażników jest Thule Tour Rack. Mocujemy go specjalnymi obejmami do ramy lub widelca. Dodatkowo można dokupić do niego boczne wsporniki. Także tutaj ładowność to 10 kilogramów, a szyny zapewniają prześwit dla opon nawet 29 cali o szerokości 2,5 cala. Osobiście jeszcze nie testowałem tego rozwiązania, ale opinie w internecie są pozytywne. Taki bagażnik także można zamontować w rowerze z pełną amortyzacją, tzw. full’u.
Można kupić także bagażnik dedykowany rowerom szosowym – Topeak Roadie Rack RX, na górze mocowany do hamulca, a na dole specjalnymi obejmami do ramy. Niestety jest kompatybilny jedynie z dedykowanymi torbami.
Obejma podsiodłowa z otworami do montażu bagażnika
Zakładamy ją zamiast fabrycznej obejmy i do niej przykręcamy górne mocowanie bagażnika. Pamiętajcie o tym, że średnicę takiej obejmy dobieramy do ramy, a nie do średnicy wspornika siodełka.
Obejma zaciskowa do przykręcenia bagażnika do tylnego trójkąta ramy
Możemy także posiłkować się obejmami, które zaciska się na tylnym trójkącie ramy. W swojej ofercie ma takie np. Tubus albo Sport Arsenal. Dobieramy je do średnicy rurek ramy, warto także pamiętać o zabezpieczeniu lakieru kawałkiem cienkiej gumy albo mocną taśmą klejącą. Choć i tak pewnie nie uchronimy w 100% lakieru od przetarcia.
Obejma przykręcana do widelca lub ramy
Znów pokażę produkt marki Tubus – przygotowali oni specjalne obejmy dedykowane do sztywnych widelców, bez otworów montażowych do przedniego bagażnika typu lowrider. Ale jak pokazywał Jacek z United Cyclists, można wykorzystać je także do montażu tylnego bagażnika. Przydają się zwłaszcza w przypadku rowerów ze sztywną osią, gdzie nie możemy zastosować patentu „na szpilkę szybkozamykacza”.
Te obejmy występują w dwóch rozmiarach: 20-32 mm w kształcie takim jak na zdjęciu, oraz 25-40 mm, które wyglądają jak metalowe opaski ślimakowe.
Niestety są to dość drogie obejmy, dlatego można spróbować użyć obejm hydraulicznych, dostępnych w sklepach budowlanych, co zostało pokazane na kanale Blue Lighthouse. Do montażu przedniego bagażnika można użyć także obejm Crosso.
Adapter do otworu do montażu błotnika
Jeżeli producent ramy zapomniał o otworach montażowych pod bagażnik, ale za to przewidział miejsce, gdzie przykręcimy tylny błotnik – możemy je wykorzystać. Crosso robi specjalny adapter, dzięki któremu możemy to zrobić, jednocześnie nie pozbawiając się możliwości przykręcenia błotnika.
Adapter do montażu bagażnika szybkozamykaczem koła
Bagażnik na dole możemy także zamontować szpilką szybkozamykacza tylnego koła. W sklepach są dostępne specjalne adaptery (np. od Sport Arsenal) lub całe zestawy, jak ten widoczny na zdjęciu od Tubusa. Jeżeli kupujecie sam adapter, może się okazać, że i tak będzie potrzebny dłuższy szybkozamykacz. Ten sposób nie sprawdzi się w przypadku koła mocowanego na tzw. sztywną oś.
Adapter do montażu bagażnika pod sztywną oś
Sztywne osie stają się coraz popularniejsze i obecnie pojawiają się nawet w rowerach za ok. 4000 złotych. To świetne rozwiązanie, które nie tylko zwiększa sztywność piast, ale także ułatwia zakładanie kół (nie trzeba martwić się czy tarcza hamulcowa nie będzie ocierała o klocki). Niestety, jako że takie osie montowane są (jak na razie) głównie w rowerach o bardziej sportowym DNA, na rynku mało jest adapterów umożliwiających montaż bagażnika do takiej osi (małe zainteresowanie montowaniem bagażników). Co nie znaczy, że nie da się ich kupić. Na zdjęciu powyżej wstawiłem adapter marki Specialized (jest to po prostu przelotowa sztywna oś, do której możemy przykręcić bagażnik), niestety nie ma go na polskiej stronie. W zagranicznych sklepach da się go kupić za ok. 30 dolarów.
Specjalny bagażnik z mocowaniem pod szybkozamykacz
Ci, którzy nie mają jeszcze bagażnika, mogą zastanowić się nad zakupem modelu mocowanego na szybkozamykacz. Uda się to zrobić jedynie w przypadku, gdy tylne koło jest mocowane właśnie w ten sposób. Natomiast nie sprawdzi się w przypadku sztywnych osi (w takim wypadku można poszukać bagażnika z takim mocowaniem, ja na razie znalazłem tylko karbonowego Tailfin Rack). W zestawie dostajemy dłuższy szybkozamykacz, który złapie także bagażnik, natomiast górne mocowanie musimy już wykombinować sami. Warto pamiętać, że w przypadku złapania kapcia, takie mocowanie może trochę przeszkadzać podczas zdejmowania koła.
Przykłady takich bagażników: Accent RC-23, Accent RC-26, Giant Rack-It Disc (teoretycznie dedykowany dwóm modelom Gianta, ale powinien pasować do każdego roweru), Tubus Disco.
Myślę, że dzięki tym poradom uda się Wam zamontować każdy bagażnik do roweru. Trochę po macoszemu potraktowałem przednie bagażniki, ale nie znam się na nich aż tak, aby doradzić coś więcej niż obejmy. Dajcie znać, jak Wy poradziliście sobie z przykręceniem swojego bagażnika do roweru :)
Witam,
jakiś aktualny namiar na takie rozwiązanie numer 9?
Cześć, proszę bardzo: https://www.specialized.com/ca/en/thru-axle-rack-mount/p/155868?color=229596-155868&searchText=98917-5530
Sprawa jest tylko taka, że ośka tego typu będzie pasować do rowerów Specialized. Czy do innych – tego nie wiem. W grę wchodzi rodzaj gwintu na osi.
W jaki sposób zamontować górną część bagażnika pod szybkozamykacz,jesli nie ma otworów?
Cześć,
chodzi Ci o szybkozamykacz siodełka? No to tak jak w jednym z wymienionych przeze mnie punktów, potrzebujesz obejmę podsiodłową z otworami do montażu bagażnika. Wpisz to hasło w Google, znajdziesz takie obejmy za 30-40 złotych.
Kwestia tylko dobrania odpowiedniej średnicy do tego co masz w ramie (najlepiej wyjąć swój szybkozamykacz i zmierzyć).
Druga szybka opcja to adapter do otworu do montażu błotnika, też opisany w tym tekście. Jeżeli tylko masz taką poprzeczkę i otwór jak na zdjęciu w tekście.
Pod sztywną oś można jeszcze tak: https://www.youtube.com/watch?v=t2mplBQGMeU&list=PLb00-SWKYqYdciOIp1k1OwcLqZSkY8zrJ
może wytrzymałe, ale estetyką nie grzeszy, a cena z przesyłką ponad 200 Euro
„Adapter do montażu bagażnika pod sztywną oś” – link, który podałeś jest błędny, to są osi zamienne (niby lepsze) ale nie umożliwiają montażu bagażnika. U tego producenta można by teoretycznie wykorzystać to rozwiazanie: https://robertaxleproject.com/product/12×148-1-5-mm-thread-for-yoke-mount-trailer/
Mamy wtedy zakończenia gwintowane M10x1 , problem w tym ze bagażniki mają raczej mniejsze średnice otworów montażowych ok 6-7 mm, nie polecałbym rozwiercać tych otworów bo osłabi to znacznie konstrukcję/nośność, pomijam kosmiczną cenę takiego rozwązania.
Zamienna oś Specalized wydaje się ciekawym rozwiązaniem, jednak nie jest to pod szybkozamykacz, jak piszesz, oś speca jest po prostu nagwintowana pod wkręty i bagażnik przykręcamy jak do ramy, o ile nasz bagażnik nie będzie kolidował z rama.
Cześć,
dobrze, że zwróciłeś na to uwagę, faktycznie bagażnik do ośki Speca się przykręca.
Info o ośkach Roberta usunąłem, faktycznie za dużo tam kombinacji alpejskich :)
U mnie w krossie gdzie nie było uchwytów, wymodzilismy właśnie coś na wzór rozwiązania numer sześć. Z tym że zamiast stosować drogie adaptery, kupiłem za kilka zł obejmę hydrauliczna, taka jaka się stosuje do przykręcania rur :D Następnie do owej obejmy zakręciłem U-ksztaltke wygięta z kawałka zwykłego płaskownika i do niej już normalnie bagażnik.
Całość operacji na bagażniku crosso, który świetnie współpracuje również z tarczowym hamulcem
Witam
Poszukuję dobrego bagażnika na rower MTB koła 29 z hamulcami tarczowymi.
Aby do tego dokupić sakwy rowerowe Roswheel 37L 3 w 1
Jaki byłby dobry ?
Cześć,
a zacisk hamulca masz wewnątrz tylnego trójkąta, czy na zewnątrz? Jeżeli jest wewnątrz, to tak naprawdę powinien pasować każdy bagażnik pod szeroką oponę.
Jeżeli na zewnątrz, to faktycznie trzeba poszukać modelu, który odsunie się od ramy. Np. Author ACR-50: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-author+acr-50;0192;0112-0.htm#crid=235368&pid=7269
Witam
Jest to rower Kross level B6 2017
https://www.kross.pl/pl/2017/mtb-xc/level-b6
No to musisz szukać bagażnika, który w opisie będzie miał dopisek Disc, czyli po prostu będzie odsunięty od ramy na dole, tak aby nie zahaczał o zacisk hamulca.
Dodam jeszcze Łukaszu bagażnik firmy PLETSCHER a konkretny model to Athlete który takowy posiadam i polecam z tym że jest on mocowany, do sztycy na samozamykacz, zajmuje trochę miejsca na sztycy niestety, Ale jak komuś to nie przeszkadza to w porządku trzeba mieć jeszcze dolne otwory w ramie. ładowność bagażnika 25kg. Cenowo nie są to tanie bagażniki, za swojego dałem 240zł.
Tak, Athlete Quick-Rack to fajne rozwiązanie, jeżeli nie ma się jedynie górnych otworów. A Pletscher robi solidne rzeczy, miałem kiedyś ich stopkę i byłem mega zadowolony, choć też swoje kosztowała.
Tak zgadza się. Łukaszu Tam poniżej dodałem. Że jeżeli ma się dolne otwory. :) To spokojnie można go zamontować. Też właśnie myślę o stopce Pletscher. Do swojego. Bo moja już lekko zużyta. Ale warto wydać. Pozdrower.
witam Was wszystkich! Czy ktoś mógłby zdradzić jak zamontować bagażnik na koło z hamulcem tarczowym? Czy są jakieś dedykowane bagażniki do tego rodzaju kół? (mam już dość montowania na jakieś dystanse z podkładek i tego typu ersatze)
Hej, domyślam się, że masz zacisk tylnego hamulca zamontowany nad tylnym trójkątem, a nie w środku, co utrudnia montaż bagażnika.
Musisz poszukać bagażnika, który ma już zintegrowany dystans montażowy, przykładowo Topeak Explorer MTX: https://www.ceneo.pl/28576539#crid=203858&pid=7269
Ale wystarczy, że wpiszesz w Google hasło – bagażnik rowerowy do hamulców tarczowych i znajdziesz ich więcej.
dziękuję za pomoc
Łukaszu, dzięki za bardzo pożyteczny wpis. Kolejna wycieczka będzie wreszcie z sakwami, a nie z pleckiem na plecach :). 20PLN to nieduża cena za taki komfort :).
Cześć, chciałbym wam przedstawić ciekawy przypadek treka superfly 5. Czyli jak super-mucha nie chce wozić bagażu na pleckach. Jak z tym sobie poradziłem i jakie wyszły z tego efekty po 1000km wyprawie po polsce z całym bagażem na rowerze. Tak długa trasa i spanie na dziko wymaga większego ekwipunku (tył 18kg przód 7kg) Trasa głównie po asfaltach i w małej części ścieżkach szutrowych, polnych.
Tak wiem trek superfly to seria rowerów wyścigowych nie przystosowanych pod wyprawy ;) Nie stać mnie na dwa rowery a taki chciałem mieć. ;)
Jaki sposób zadziała na super-muchę ? :D
1) Bike packing – za mała ładowność pod ten typ wyprawy
2) Bagażnik na sztycę – ten sam problem (nie upcham całego bagażu na dwa tygodnie w 4 kg worku xD)
3) Bagażnik tubusa – no okej ładowność nie powala ale to nie jest problemem. Problem budzi we mnie troska o wylajtowaną aluminiową ramę, która całe obciążenie bagażu będzie przyjmować na górne widełki tylnego trójkąta. Nie mógłbym jej tego zrobić :P
4) Zacisk sztycy z otworami ( DZIAŁA!) ale…
5) Te rozwiązanie nie przemawia do mnie ale mam 4) ^ :D
6) No właśnie – to miało mi umożliwić wyprawę. Świetne połączenie z opcją 4) tylko problem powstaje kiedy nasze tylne widełki mocno rozchodzą się na zewnątrz. Głupia mucha… A może spróbować tego z bagażnikiem na koło 20″?
7) Adapter tego typu super się sprawdza. Nie w moim treku ale założyłem u dziewczyny i DZIAŁA! idealnie. Rama: Author vision 2003
8) Nie tylko świetny produkt ale i patent. Wraz ze standardowym zaciskiem usunięciem sprężynek i znalezieniem odpowiednich sztywnych i nie grubych blaszek z otworami oszczędzamy sporo kasy. Author vision 2003 DZIAŁA! :)
9) Ciekawe rozwiązanie – co jeśli ktoś ma sztywną oś 9mm :D Cholerna mucha
10) Nie głupi pomysł – a no tak oś sztywna 9 mm
Jak sobie z tym poradziłem:
Zwykły bagażnik + obejma pod zacisk sztycy 4) + obejmy hydrauliczne + i duża ilość izolacyjnej taśmy i dętek na podkładkę pod ramę
Ile dźwigał:
17kg – max 23kg obciążenia na tył ( 23 kg ostatni etap każdego dnia: dodatkowe litry wody i kg jedzenia na biwak i nocleg)
Efekt:
Obsuwanie się bagażnika, poprawianie mocowań dolnych co +-300 km i delikatne zdarcie lakieru (1X0,5cm)
Jak to można rozwiązać na rowerowy trip w roku 2018? :
11) Podobne rozwiązanie ale z bagażnikiem pod koła 20″ i najlepiej obejmami tubusa
12) Jak modne są dziś na allegro bagażniki montowane obejmami do sztycy i górnych widełek tylnego trójkąta ramy. Może to będzie najlepszym sposobem
Co myślicie?
Pozdrawiam, https://www.instagram.com/wagarowicz_rowerowy/
Hej, być może te obejmy za słabo ściskają ramę pod takie obciążenie (w końcu nie są robione pod takie obciążenia). Może obejmy Tubusa lepiej zadziałają.
Co do bagażnika pod koła 20″ to nie jestem przekonany czy to jest dobry pomysł.
Bikepacking za mała ładowność na taką wyprawę po malutkiej polsce :D?????? nie rozśmieszaj mnie?? ?, zależy ile i jakie torby bieżesz! Ty jak nie możesz rozstać się z ciężkim rowerem tak jak większość to załaduj sobie 4 sakwy na rowerze z 40 kg bagażu do tego 2 sakwy na trzecim kole z tyłu ?? do tego jeszcze zabierz zlewozmywak jak ci się podoba „obładowanie”. Na bikepackingu zawansowanym
można dookoła świata przejechać
Bikepacking za mała ładowność na taką wyprawę po malutkiej polsce :D?????? nie rozśmieszaj mnie?? ?, zależy ile i jakie torby bieżesz! Ty jak nie możesz rozstać się z ciężkim rowerem tak jak większość to załaduj sobie 4 sakwy na rowerze z 40 kg bagażu do tego 2 sakwy na trzecim kole z tyłu ?? do tego jeszcze zabierz zlewozmywak jak ci się podoba „obładowanie”. Na bikepackingu zawansowanym
można dookoła świata przejechać
Ja montuję bagażnik na szybkozamykacz, a na górze do otworów w zacisku sztycy. Sprawdza się to bardzo dobrze, jedynie tak jak napisałeś jest to ździebko upierdliwe gdy chce się zdjąć tylne koło. Po prostu trzeba wyjąć szpilkę i bagażnik zaczyna się przemieszczać. Ale w końcu ile razy na trasie można złapać gumę ;)
Dobre opony, napompowane do odpowiedniego ciśnienia oraz wybieranie toru jazdy, tak by uniknąć np. tłuczonego szkła – i będzie mniej kapci.
Czy rozwiązanie na szpilkę szybkozamykacza sprawdzi się w przypadku koła 29″?
Zastanawiam się nad kupnem roweru Kross level 7.0 lady i problem z założeniem bagaznika to moja jedyna obawa.
Wydaje mi się, że tak, bo w sumie czemu nie? :)