Skocz do zawartości

Wymiana przedniej zębatki na większą, a komfort z jazdy


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

posiadam rower z Decathlona Rockrider ST900 (Link: https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-rockrider-st-900-27-5/_/R-p-301098). Rower posiada napęd jednorzędowy z zębatką 32T z przodu i kasetę 11-rzędową z tyłu (11-13-15-18-21-24-28-32-36-40-46). Rower użytkuję głównie na szosach (dojazdy do/z pracy) i czasami w lesie, dlatego zmieniłem oryginalne opony na Continental Double Fighter III. Po zmianie opon kultura pracy roweru wyraźnie się poprawiła, rower jest szybszy. Niestety co za tym poszło nie mogę go dokręcić nawet na płaskich odcinkach drogi. Już wcześniej mi to przeszkadzało, ale teraz totalnie brakuje rowerowi min. dwóch biegów... Obecna konfiguracja napędu daje duże opcje operowania poza utwardzonymi trasami, bo jest cała masa lekkich biegów, natomiast brakuje mi tych cięższych, żeby na asfalcie jechać przynajmniej te 30km/h bez kręcenia korbą jak szalony. Tyle w zasadzie z obrazowania tematu. Teraz do sedna - nie jestem specjalistą i nie potrafię dobrać przedniej zębatki, tak samo jak nie wiem jak się taka większa zębatka zachowa w praktyce. Znalazłem na Allegro zębatkę taką jak posiadam obecnie zamocowaną tylko że 38T (6T więcej niż fabryczna). Pytania:

1. Zębatka ma oznaczenie Sram X-Sync 2 Eagle 6mm Tarcza korby 38T - co ten offset oznacza? Nie mogę znaleźć informacji.

2. Jaki będzie miała wpływ ta zmiana na kulturę pracy roweru? Czy rzeczywiście dojdzie kilka cięższych biegów i ewentualnie ile, oraz ile tych lekkich wtedy odpadnie?

3. Czy przy zmianie zębatki z 32T na 38T muszę wydłużyć łańcuch i ewentualnie o ile?

Z góry dzięki za pomoc.

Odnośnik do komentarza

Cześć,
zacznij od zajrzenia do kalkulatora Speed at Cadence: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Po ustawieniu w nim kół 27,5 cala o szerokości 2 cale i wpisaniu tarczy 32 i zębatki 11, wyszło, że przy kadencji 80 obrotów korbą na minutę, a to jeszcze daleko do "kręcenia korbą jak szalony" pojedziesz 30 km/h. Przy kadencji 90, która też nie jest jakoś specjalnie straszna, chyba, że masz 90 lat pojedzie się 34 km/h.

Jeżeli podczas jazdy pedałujesz ciężko i powoli to mimo wszystko polecam popracować nad zwiększeniem tempa pedałowania. Wcale nie trzeba pedałować ciężko, żeby jeździć szybko.

Natomiast odpowiadając na Twoje pytania:

1. Offset tarczy to jej odsunięcie od osi korby. Tarczę SRAM z offsetem 3 mm zakłada się gdy masz tylną piastę w poszerzonym standardzie BOOST (148 mm), a offset 6 mm przy "klasycznej" piaście 135 mm, którą Ty masz w rowerze.

2. Tak, będzie zmiana i to znaczna. Twardszych biegów przybędzie Ci tyle, ile ubędzie miękkich ? Na najtwardszym przełożeniu prędkość wzrośnie od 4 do 6 km/h w zależności od tempa pedałowania i oczywiście kwestii czy dasz radę tak szybko pedałować.
Jeżeli chodzi o lekkie przełożenia, to po zmianie tarczy na 38 najlżejsze przełożenie będzie odpowiadać mniej więcej 32-38. Czyli w Twojej obecnej konfiguracji coś pomiędzy drugą, a trzecią zębatką na kasecie patrząc od największych.

3. Tak, będzie trzeba zmienić łańcuch na dłuższy: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/


Jest jeszcze kwestia jak duża tarcza zmieści się w ramie. Większa tarcza może ocierać o ramę w miejscu, które zaznaczyłem na zdjęciu.


tarcza.jpg
 

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...