Skocz do zawartości

[MTB 2500-3000 zl] do jazdy bardziej technicznej niz scigania


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

nadszedł czas aby otrzeć łzy po skradzionym rowerze, zebrać się w sobie i zakupić nowy.

Szukam mtb do około 2 500 zł, chętnie wydałbym mniej ale w razie potrzeby jestem skłonny nawet dołożyć parę stówek do czegoś wyraźnie lepszego. Nie ukrywam, że planuję wyrwać coś w promocji, aby wycisnąć z tej kwoty jak najwięcej. Stosunek jakości do ceny jest priorytetem.

Jako, że jestem laikiem wolałbym kupić rower nowy ale dopuszczam możliwość zakupu roweru używanego w bardzo dobrym stanie.

Jeżdżę zarówno w mieście jak i w terenie, lasach i na drogach szutrowych. Rower ma jednak lepiej się sprawdzać w lesie, górach, terenie; jazda po mieście odbywa się wyłącznie aby przemieścić się z punktu A do punktu B więc na komforcie jazdy po mieście mi specjalnie nie zależy. Nie ścigam się więc wolę rower, który nada się do jazdy, że tak powiem, technicznej. Lubie zjazdy, podjazdy, zjechsc ze sciezki, korzystac z naturalnych hopek, korzenie, nierownosci itd. Marzy mi sie enduro lub full ale wydaje mi sie ze w cenie do 3 000 zl nie ma co szukac, nawet uzywki.

Wzrost: 181 cm

Waga: 88 kg

Mam na oku Kross Level 6.0 29 2018, Kross Level B6 29 2017, Kelly's Spider 90 29 2018, Romet Mustang M5 29 2019

Wszystkie mogę kupić nowe, w sklepie w podobnych cenach (2 600-2 800 zł).

Wg mojej skromnej wiedzy, najlepszy wydaje mi się być Romet, ale chyba będę zmuszony z niego zrezygnować z uwagi na napęd 1x11 oraz to, że jak dla mnie, jest wyjątkowo paskudny.

Co sądzicie o powyższych propozycjach, może jesteście w stanie zaproponować coś innego?

 
Odnośnik do komentarza

Jak ma być dużo jazdy w terenie, to ja bym celował w amortyzator powietrzny, najlepiej RockShox, Z tego co znalazłeś, zdaje się tylko Kelly's ma tego rodzaju amortyzator (chyba najtańszy z powietrznych na rynku). Ja bym osobiście wolał RockShox Recon Silver TK SoloAir, tylko to byłoby już powyżej budżetu, np. : https://allegro.pl/oferta/rower-cube-attention-sl-29-2018-rama-19-grey-slask-7060605296 . W amortyzatorze powietrznym możesz ustawić zarówno ugięcie wstępne dostosowane do twojej wagi jak i tłumienie powrotu. W prostych amortyzatorach olejowych tego nie ma. Moim zdaniem warto dopłacić.

Odnośnik do komentarza

Nie ma nowego roweru za 2500, który nadaje się do tego zastosowania. Albo dokładasz 500 albo używka. Napęd 1x11 jest bardzo problematyczny i go odradzam. Problematyczny w tym że trzeba stosować rózne rodzaje blatów w zależności od charakterystyki terenu, inne łancuchy. Ogólnie dużo pierniczenia. Napęd 2x z korbą 36x22 wydaje się optymalny.

Amor powietrzny dostosujesz pod wagę. Ale amor olejowo-sprężynowy też się nada. Po 5 latach używania amory Sutnour będą skorodowane i będą w zasadzie szrotem. Po tym czasie amory RockShox czy Manitou nadal będą w bardzo dobrym stanie.

Odnośnik do komentarza

Dzięki wielkie! 

Jak najbardziej rozawazam zakup uzywki oraz dolozenie do tych 3000 zł za nówkę, nie mam jednak jakiegoś konkretnego typu, modelu, który by był odpowiedni.

Dzięki za wskazówki odnośnie napędu 1x11, w takim razie definitywnie z niego rezygnuję, potwierdziłeś moje obawy.

Czy byłbyś w stanie polecić jakiś model, który można okazyjnie, w promocji albo po negocjacjach w sklepie wyrwać do 3000 zł?

Odnośnik do komentarza

Jak zauważysz w wielu wątkach tutaj, są to zawsze modele Cube Attention z amorem olejowo-sprężynowym, Cube Attetntion SL z dobrym amorem powietrznym. Romet Mustang 29 1 z amorem powietrznym Suntora. Są też zawsze jakieś Ghost Kato. Ale nigdy nie pamiętam ich numeracji. 5.9 czy 7.9 ? Parę innych by się pewnie jeszcze znalazło. Szukaj osprzętu Deore i amora Rockshox lub Manitou.

Używek bez liku.

Odnośnik do komentarza

Trek jest jednym z najlepszych producentów na świecie i ma najlpeszą gwarancję na rynku, dożywotnia na ramę, bez żadnych pytań. Technicznie ma gorszy amortyzator z węzszymi, mniej sztywnymi goleniami. Im cięższy jesteś i im bardziej agresywne zamierzasz jeździć, tym większe ma to znaczenie. Reszta jest bardzo zbliżona. Sądzę że rama X-Caliber jest trochę lepsza ale nie mam konkretnych danych. Obie ramy są klasy rekreacyjnej. Więc wybór jest między lepszym amorem a lepszą gwarancją i bardziej prestiżowym producentem.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź.

Sam już nie wiem co wybrać. Jaka jest różnica w tych amortyzatorach. Mam na myśli, czy jest to różnica kosmetyczna czy spora i na pewno będzie odczuwalna w trakcie jazdy? Właściwie wszystko dla mnie przemawia za Trekiem, poza amortyzatorem i nie wiem, czy warto brać Cube wyłącznie ze względu na lepszy amortyzator. 

Czy te modele mają tę słynną sztywną oś? Pytanie może i banalne, ale nie mam pojęcia, jak ze specyfikacji roweru odczytać czy dany model jest wyposażony w sztywną oś. Byłbym wdzięczny za wskazówkę jak to rozpoznać.

Odnośnik do komentarza

Nie mają sztywnej osi. Odczytuje się ją patrząc na zbliżenie koła albo ze specyfikacji, która mówi w przypadku piasty np. 12x148. Czyli piasta o szerokości 148 mm i sztywnej osi 12mm. Standardowa piast z szybkozamykaczem ma 135mm. Najtańsze rowery ze sztywną osią to Merida Big Nine Limted i Kellys Gate 50/70.

X-Caliber i Attention SL to są rowery rekreacyjnej. Do jazdy  w zróżnicowanym terenie, czasem długodystansowej, czasem z sakwami (mają otwory montażowe na bagażnik). albo light backpackingiem, o rekreacyjnej (mało agresywnej) geometrii,

Różnica w amorach nie jest znaczna. Są to bardzo proste amory powietrzne. Można w nich regulować tylko ciśnienie w komorze powietrznej oraz rebound czyli szybkość rozprężania się amora. W przeciwieństwie do wyższych modeli nie mają kontroli kompresji czyli jak szybko się ugina. To jest ustawione fabrycznie. XC30 jest 150 gram cięższy mimo węższych goleni czyli użyto w nim więcej stali a w Recon 32 więcej aluminium. Trek ma lepszą wartość odsprzedażną jakby co.

Tu jest wyjaśnione co to jest compression i rebound
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/how-to-adjust-rebound-and-compression-settings-on-your-mountain-bike-44240/

Odnośnik do komentarza

 

Dzieki, bardzo mi pomogles, chociaz z kazdym gramem wiedzy jaki wchlaniam mam wrazenie, ze mniej wiem, a rozwiewajac jedna watpliwosc pojawiaja sie 3 nastepne, sprawa coraz bardziej sie komplikuje.

Tak sie sklada, ze dzisiaj akurat mierzylem Meride Big.Nine 500 2019, bardzo mi sie spodobal ale zmartwil mnie amortyzator suntour (wzialem sobie do serca Twoje slowa i staram sie szukac modelu z amortyzatorem RockShock albo Manitou) i osprzet Deore (w Treku XCaliber 8 i Cube Attention SL tylna przerzutka to XT). Zaczalem rozwazac rowniez te Meride razem z Trekiem i Cube.

 

Mierzylem tez Treka, sprzedawca polecil mi 17.5 calowa rame przy moim wzroscie 180cm i przekroku 86 cm chociaz mi wydawal sie on potwornie maly i niski, dziwnie sie na nim czulem. Na Meridzie (rama M) siedzialo mi sie zdecydowanie wygodniej.

Sam juz nie wiem co wybrac.

Za Cube przemawia osprzet, najnizsza z tej trojki cena i amortyzator chociaz wizualnie mi sie nie podoba, za Trekiem przemawia wyglad, ok cena (wyzsza niz Cube, nizsza niz Merida), osprzet i gwarancja, a za Merida przemawia wyglad i sztywna os, ale z tej trojki jest najdrozszy i ma najgorszy osprzet - deore i amortyzator suntour).

Odnośnik do komentarza

Ja mogę tylko napisać moje subiektywne przesłanki, którymi się kieruję. Nie każdy będzie podzielał ten pogląd. Jestem konserwatywny. Odporny na tzw. marketing bullshit. Nie kupuję nowości tylko wszystko w wersji v.3.0. I nie da mi się wcisnąć ciemnoty. Żadne testy w gazetach mnie nie interesują bo wiem jak wyglądają ani żadne pomiary producenta w tunelu aero.

1. Suntour
Dla mnie odpada. Jakość podzespołów znacząco się różni. To jest sprzęt klasy rekreacyjnej i do takiego użytku przeznaczony o czym informuje naklejka na widelcu. Każdy element tego amora jest gorszy niż konkurencji. Jakość pokrycia galwanicznego, uszczelek, ślizgów, cartridge, itd.

Nie wiem jaką Meridę ogladałeś ale Big Nine 500 2018 i 2019 ma amor Manitou Markhor.

2. Rozmiar
W Treku odpowiednim rozmiarem jest 18,5 cala, w Cube 19

Ocena na podstawie siedzenia na rowerze w sklepie bardzo często jest błędna. Rower należy dobrać na podstawie kalkulatorów online a nie wyczucia w sklepie. Akurat kalkulator mam z grubsza w głowie więc nic tu nie muszę mierzyć. Bo sam mam przekrok 86 przy 175 wzrostu. A górna rura Cube jest 2cm krótsza niż normalnie.

Effective top tube w Treku, czyli wirtualna horyzontalna długość gurnej rury wynosi 602mm w rozmiarze 17,5 i 620mm w rozmiarze 18,5 cala. Ja w moim Specu Crave 17,5 cala mam top tube 603 mm i wydłużyłem mostek dodatkowo bo lubię jeździć agresywnie. Ale 18,5 to będzie idealny rozmiar i ewentualnie z czasem możesz się zastanowić nad dopasowaniem kokpitu do swoich potrzeb.

3. Wygląd
Rower musi się podobać i cieszyć oko. Jak się nie podoba Attention to kup Trek. A te kilka stów różnicy za jakiś czas nie będzie miało żadnego znaczenia. To jest zakup na parę dobrych lat.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...