Skocz do zawartości

Ramy CX - podsiodłówka 51cm na wzrost 177cm


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, mam taki dylemat: szukam dla siebie roweru CX i znalazłem dwie okazje, ale nie wiem czy ramy nie są za małe.

Mam 177 cm wzrostu, noga 82 cm. Kiedyś jeździłem na szosie o górnej rurze 56 cm (klasycznie pozioma) i nawet po skróceniu mostka do 8 cm była nieco za duża. Idealna długość dla mnie to chyba 54 cm, u producentów tyle mają często ramy M lub M/L.

Rowery które znalazłem to Focus AX 2.0 2015 i Giant TCX SLR 1 2014. Oba w rozmiarze 51, ale jest to długość podsiodłówki. Górne rury mają 53 cm i czy właśnie nie na ten wymiar należy przede wszystkim patrzyć? Podsiodłówkę można skompensować długością sztycy, a z tego co widzę to większe rozmiary tych ram rosną właśnie w górę, natomiast wzdłuż już nieznacznie.

Dla ułatwienia podaję linki z rozmiarówkami: dotsport.pl/focus-mares-ax-disc-105-rower-przelajowy.html   www.giant-bicycles.com/us/tcx-slr-1-2014  (przepraszam za link do sklepu, ale Focus niestety chyba nie udostępnia starych rozmiarówek).

 

Dzięki i pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza

Zawsze mówiono że do CX rama rozmiar mniejszy. Więc jak normalnie pasuje Ci 54/55 to 53 powinno być dobre. Kolega ma Focusa Maresa CX 56, ca 2013 i jest to duża rama. Przy moim 175 jest na mnie za długa.

Dzięki za odpowiedź. Też właśnie słyszałem o takiej regule .

Dzisiaj byłem w pobliskim sklepie Gianta żeby się przymierzyć do tegorocznego modelu. Niestety mieli tylko rozmiar L, ale dodali że S na mnie na pewno będzie za mały. Z drugiej strony dużo widziałem opinii, że sklepy pożytkują się nie do końca właściwymi regułami doboru ramy. I faktycznie, ta opinia była wydana tylko na podstawie wyłącznie mojego wzrostu, więc nie wiem na ile im ufać.

Odnośnik do komentarza

To zależy do czego ktoś kupuje przełajówkę. Jak do jazdy przełajowej to za duża rama oznacza mniejszą manewrowość. Jak do jazdy po szosie to może być ok. Mój kolega kupił ramę karbonową Focus CX 56 przy wzroście 180 bo znaleźliśmy ją nową, za rozsądne pieniądze 700 Euro i zbudowaliśmy mu na niej szosówkę do jazdy po górach. Przełajowo na niej nie jeździ.

L u Gianta to zwykle znaczy XL u innych.

Odnośnik do komentarza

to już od razu lepiej kupić monocykl, który przebije każdy rower zwrotnością, imo nie po to opracowano rozmiarówkę by wybrać rower rozmiar mniejszy, chyba że jak twój kolega wybrał rozmiar większy bo ramy CX mają krótsze górne rury o "rozmiar" względem szos, jak ktoś jest w rozmiarze M to powinien brać rozmiar M niezależnie od typu roweru (zakładając ze chce go używać zgodnie z przeznaczeniem), 

 

jest niby taka rada/zasada ze jak się ktoś przesiada z roweru mtb/cross na szosę, to by brać na początek rozmiar mniejsza, co wg mnie nie jest zbyt dobre, na innych forum przeczytałem że chłopak dla którego wg kalkulatorów był odpowiedni rower L, na początku nie czuł się na nim komfortowo, skrócił sobie mostek i było lepiej, z czasem jak wyrobił sobie nawyk nowej sylwetki, wrócił do dłuższego mostka i już rozmiar L był dla niego odpowiedni.

Odnośnik do komentarza

Są różne powody wyboru ramy mniejszej. Andre Geipel, zawodowy sprinter mający 184 wzrostu, jeździ na ramie S, przeznaczonej dla kogoś 165 wzrostu. Nie jest idiotą. Jest ku temu powód. A powód jest taki że taka rama pozwala mu obniżyć pozycje tak, zeby mieć jak najmniejsze opory powietrza podczas sprintu na finiszu. Sztycę podsidłową ma wywaloną w kosmos i mostek długości 150mm.

Taki sam powód jest w przełajówce. Wyścigi przełajowe są krótkimi, interwałowymi wyścigami z dużą ilością podjazdów i biegania z rowerem na ramie. Nie ma żadnych długich prostych ani jazdy długodystansowej. Dlatego często wybiera się ramę rozmiar mniejszą żeby uzyskac bardziej wyprostowaną pozycję, sprzyjającą zwrotnym manewrom i siłowemu podjeżdżaniu.

Ale jeśli ktoś chce użyć przełajówki do innych celów, a nadaje sie ona do wielu, to jeśli ma być do jazdy długodystansowej czy szosowej to dobrze jest wziąć rozmiar taki jaki się ma przy rowerze szosowym.

Mój kolega nie wybrał rozmiaru mniejszego ani większego. Dla niego przy 180 wzrostu i przekroku 86 odpowiednią ramą jest rozmiar 56. I taką ma szosę endurance, tego Focusa oraz 19-calowy MTB.

177 wzrostu, noga 82 jest pomiędzy rozmiarem 54 i 56. Dużo łatwiej jest dopasować mniejszą ramę. Z większą pole manewru jest bardzo ograniczone. Z tymi parametrami, nigdy nie kupiłbym ramy 56.

Korba długości 175mm nie jest zalecana do szosy lub przełajówki przy wzroście poniżej 180cm. Przykładowe źródło:
http://bikedynamics.co.uk/FitGuidecranks.htm

To że ktoś na jakimś forum napisał że mu coś pasuje po skróceniu mostka nie świadczy absolutnie o niczym. Są różne, sensownie wytłumaczalne powody dlaczego należy mieć konkretny rozmiar w konkretnej sytuacji.

Do wyścigów szosowych optymalna jest aerodynamiczna pozycja z bardzo długim mostkiem, do jazdy rekreacyjnej na szosie, bardziej wyprostowana ze średnim mostkiem, do wyścigów mtb, wydłużona, niska agresywna ze średnim mostkiem, itd, itp.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...