Skocz do zawartości

Rower mtb, jaki?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

Od początku zeszłego sezonu jeżdżę na CUBE LTD PRO 29. Świetny rower ale mam problem z dziwnymi (metalicznymi) dźwiękami. W zeszłym roku serwis sklepu w którym kupiłem rower, kilkukrotnie walczył z "cykaniem", "rzężeniem", "pukaniem" itd. Na jesieni udało im się pozbyć tej całej kakofonii dźwięków i rower przez jakieś 500km chodził cicho, teraz znowu się "rozśpiewał" i postanowiłem go reklamować. Jeśli reklamacja skończy się oddaniem pieniędzy, będę kupował nowy rower.

 

Zastanawiam się nad wyborem nowego roweru MTB, którego waga wynosiłaby ok. 11kg, w ostateczności nie przekraczała 13kg. Rama aluminiowa, osprzęt Shimano. Umyślnie nie podaję bardziej szczegółowych informacji, bo nie chciałbym ograniczać waszej fantazji w zakresie wyboru. Prosiłbym o konkretne np. linki do rowerów, tak żebym jasno mógł sobie poglądać i ocenić, przyznam się że moja wiedza na temat rodzaju/jakości sprzętu nie jest rozległa. Interesuje mnie dobry współczynnik cena/jakość.

 

Czy warto brać inny egzemplarz CUBE LTD PRO, jeśli sprzedawca wyjdzie z taką ofertą? Jeśli nie, to czy warto kupić np. w innym sklepie nowy egzeplarz? Może tylko mój egzeplarz jest taki felerny? Jak sądzicie?

Pozdrawiam.

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Robiłem ostatnio research dla kolegi, szukającego dobrej klasy hardtaila, 29 cali. Również dla koleżanki, która miała zbliżony budżet. Podzielę się tym co znalazłem.

Dla kolegi miał to z założenia być nowoczesny rower na aluminiowej, cieniowanej ramie. Do szybkiej jazdy z naszymi znajomymi na długich dystansach. Głównie po Mazowszu. Sporadycznie też po górach.
Z dobrej klasy amortyzatorem powietrznym. Najchętniej RockShox Reba lub Fox.
Osprzęt klasy SLX lub XT
Waga max 12 kg.
Cena do ok. 5000-6000 zł
Kolega to szczupły, wysportowany mężczyzna w kategorii wiekowej M50, wzrost 180, waga, ok. 75, noga 86. Jeździ rocznie do 6 tys km. Głównie na szosie razem ze mną na swoim Specu Roubaix. Jazdę MTB traktował dotychczas po macoszemu jako uzupełnienie jazdy na szosie, głównie zimą. Poprzedni rower do jazdy w terenie: Żelazny Koń. Czyli trekking Unibike sprzed jakichś 15 lat, stalowa rama, jakiś uginacz, osprzęt Acera 7-biegowy, hamulce v-brake, szczątki błotników, bagażnik. Szacowana waga 16-18 kg. Od czasu jak mu dałem dwie opony 29x2.0 cala, które ledwo mu weszły radykalnie zmienił zdanie i jazda w terenie zaczęła sprawiać mu dużą przyjemność. Moje koleżanki ostatnio go tak przeciągneły po Puszczy Kampinoskiej na 100 km że ledwo dojechał na skurczach, głównie z braku treningu i stwierdził że czas najwyższy wyfasować coś porządnego do takiej jazdy.

Dla koleżanki podobne założenia. Najpierw szukaliśmy po prostu przyzwoitego roweru na co najmniej osprzęcie Deore, jakimkolwiek przyzwoitym amorze powietrznym i w rozsądnej wadze. Najlepiej również do 12 kg. Początkowo koleżanka miała budżet do 4000. Jednak z braku dostepności rowerów rozszerzyła go do 5000.
Kobieta z kategorii M30, 173 wzrostu, 60kg wagi, noga 80. Jeździ od niedawna, z przygodnymi grupami, głównie w terenie z facetami. Dotychczas odstawała, nie dawała rady na podjazdach i ostrych zjazdach ale złapała bakcyla i jeździ dystanse 40-100 km kilka razy w tygodniu ze średnią w pobliżu 16 km/h w terenie.

Pretendenci.

Rowery dostępne w Polsce

1. Romet Mustang 3
https://www.romet.pl/Rower,MUSTANG_29_3,10,707,710,14523,2017.html
Cena SRP (Suggested Retail Price czyli cena sugerowana) - 4749, w większości sklepów 4699
Rama alu 6061 z wewnętrznym prowadzeniem linek
Amor - RS Reba RL ze sztywną osią i manetką blokady skoku
Osprzęt SLX M670 10-biegowy
Napęd 2x10 38/24 - 11-36
Hamulce SLX M675
Koła na obręczach Alexrims Volar i piastach SLX ze sztywnymi osiami. Obręcze kompatybilne z systemami bezdętkowymi, 32 otwory.
Sztyca podsiodłowa o średnicy 31,6
Opony Michelin Wild Racer 29x2,1
Waga podana przez producenta - 12kg
Moja ocena. Bardzo dobry amor. Dobry osprzęt i hamulce, niska cena. Koła na dobrych piastach i obręczach, sztywne osie. Dobre, lekkie opony na suche warunki. Rower wydaje się być dosyć sztywny na podstawie specyfikacji. Siedziałem na ramie o rozmiarze 19 cali i wydawała się być na mnie dobra przy 175 wzrostu więc wydaje się że górna rura jest dość krótka i trzeba się przymierzyć przed zakupem. Bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Kaseta SLX. Koszt wymiany kasety 150 zł. Pytanie tylko czy rzeczywiście jest to ta specyfikacja i dostępność. Bo na stronie Rometa są zdjęcia dwóch zupełnie różnych rowerów. Jeden czerwono-czarny z napędem 2x10, niemal ten sam co w roku 2016. I drgi biały z napędem 1x11 z amorem RS Recon. Dochodzi też kwestia ewentualnej obsługi gwarancyjnej jakby coś się stało z ramą. A ta jest podobno bardzo słaba. 2 lata gwarancji na ramę.

2. Accent Peak 29 SLX
http://velo.pl/rowery/gorskie-sztywne/cross-country-29/accent/peak-29-slx-2017
Cena SRP (Suggested Retail Price czyli cena sugerowana) - 5499 plus e-bon wartości 400 zł na akcesoria gratis
Rama alu 6061 z linkami na zewnątrz
Amor Reba RL ze sztywną osią bez blokady skoku
Osprzęt z grubsza SLX M670
Napęd 2x10 38/24 - 11-36
Hamulce SLX M675
Koła Accent Race
Opony Vittoria Melcal 29x2,1
Sztyca podsiodłowa o średnicy 31,6
Waga podana przez producenta - 11kg

Znana mi rama, na której jeździ paru znajomych. Waga ramy ok. 1750 gram podczas gdy wielu producentów typu Cube czy Kross ma ramy ważace grubo ponad 2 kg. Koledzy, którzy jeżdża na tej ramie sporo ważą i jakoś rama pod nimi wytrzymuje więc jest sprawdzona w bojach.
Bardzo dobry amor, minus za brak blokady skoku. Dobry osprzęt i hamulce. Dobre opony, nieznane mi obręcze. długa górna rura dobra do agresywnej jazdy. Rower raczej sztywny. Bardzo dobra waga. Trochę droższy od Rometa. Zyskujemy tu bardziej agresywną geometrię i 1kg niższą wagę. Dobry stosunek ceny do jakości. Kaseta Deore. Tu oszczędzili. Wymieniając kasetę należy kupić SLX za 150 zł lub XT za 200. 5 lat gwarancji na ramę.

3. Trek Superfly 6
https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-g%C3%B3rskie/rowery-xc/superfly/superfly-6/p/2058600-2017/
Cena SRP (Suggested Retail Price czyli cena sugerowana) - 6599. Drogo. Ale to Trek. W zaznajomionym sklepie na starcie 5% zniżki więc ok. 6200 a może i nawet da radę kupić za 6000
Rama alu ze stopu Alpha Platinum, wewnętrzne prowadzenie linek, suport typu PressFit
Amor Reba RL ze skokiem 100mm, z tłumikiem Motion Control ze sztywną osią i blokadą skoku
Osprzęt SRAM GX 11-biegowy
Napęd 2x11 36/24 11-42, korba SRAM z suportem typu GX
Hamulce SRAM Level T
Koła Bontranger o których się już dowiedziałem że są kiepskiej jakości na piastach kulkowych a nie maszynowych, obręcze kompatybilne z systemami bezdętkowymi, 28 otworów.
Sztyca podsiodłowa o średnicy 27,2
Opony Bontrager XR1 Expert 29x2,2
Waga podana przez producenta - 11,5 kg

Moja ocena. Prestiżowy producent, dożywotnia gwarancja na ramę. Piękne malowanie, bardzo dobry amortyzator. Osprzęt firmy SRAM GX będący konkurencją dla SLX/XT. Ma on szerszy zakres biegów. Moje osobiste doświadczenia z żywotnością trochę niższych grup X9/X7 są negatywne. Przednia przerzutka wygląda niemal identycznie jak X7, z która miałem częstę problemy, które się skończyły po wymianie na XTR. Może tym razem będzie lepiej. PressFit jest mniej żywotny i bardziej problematyczny niż standardowe, wkręcane BSA. Suport GX jest czymś czego unikam bo miałem z nim fatalne doświadczenia. Sztyca 27,2 jest dobrą rzeczą, dającą trochę więcej komfortu niż 31,6. Koła mają złą opinię. Opony nieznane. Koszt wymiany kasety 300 zł. Na pierwszy rzut oka bardzo mi się podobał ale po analizie mnie nie przekonał.

 
4. Specialized Epic Hardtail gdzieniegdzie nazywany też Epic HT Base
https://www.specialized.com/pl/pl/bikes/mountain/epic-hardtail/115227
Cena SRP (Suggested Retail Price czyli cena sugerowana) - 6999. Drogo. Ale to Spec. Mając zaprzyjaźniony sklep, można jednak sporo utargować ;)
Rama alu ze stopu M5 z wewnętrznym prowadzeniem linek
Amor Reba RL, 95 mm skoku ze sztywną osią bez blokady skoku
Osprzęt z grubsza SLX M7000
Napęd 2x11 34/24 - 11-42, korba Race Face
Hamulce Deore M506
Koła Specialized Stout na piastach z łożyskami maszynowymi robionymi przez DT Swiss.
Sztyca podsiodłowa o średnicy 27,2
Opony Specialized Fast Trak Control 29x2,2
Waga podana przez producenta - brak, ale ok. 12kg

Moja ocena. Prestiżowy producent, 5 lat gwarancji na ramę. Piękne malowanie w wersji czarno-czerwonej, bardzo dobry amortyzator. Minus za brak blokady skoku. Bardzo dobry osprzęt i szeroki zakres przełożeń. Bardzo dobra korba. Kaseta SRAM PG-1130, koszty wymiany 300 zł. Oszczędzili na hamulcach jak to w Specu ale dostajemy za to bardzo dobry osprzęt. Zrezygnowano z blokady skoku ale PopLoc wiadomo że się bardzo często psuje więc nie jest to wielka strata. Węższa sztyca podsiodłowa da troche komfortu. Jakby w komplecie były hamulce SLX M7000 to nie miałbym żadnych zastrzeżeń. Oprócz ceny oczywiście :)

Odnośnik do komentarza

Tak swoją droga koleżanka kupiła Accent Peak SLX. Ktoś znajomy załatwił jej zniżkę i kupiła za 5000 plus dostała bon zakupowy na 400 zł

Kolega kupił Speca Epica. Dostał duużą zniżkę jako że jesteśmy zaprzyjaźnieni w Specu.

Zdecydowaną jego zaletą jest sztywna oś, osprzęt nowej klasy, szeroki zakres przełożeń i dobre koła na dobrych piastach. No i geometria. No i Spec to Spec.

 

Zrobię test i fotki tych rowerów w wolnej chwili.

Odnośnik do komentarza

Jeszcze wpadł mi w oko nowy Kross Level B8. Można go kupić za ok. 4200. Waży co prawda 12,5 kg ale ma bardzo porządny osprzęt. Amor Reba RL ze sztywną osią wart ok. 2000 zł. Pełny SLX M7000 1x11 wart 1000 zł. Kiepskie heble, przeciętne koła. Ale jest to dobra oferta. Zawsze można ucelować okazyjnie jakąś lekką ramę i zrobić przekładkę.

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Cały czas się rozglądam za ciekawymi ofertami rowerów. Okazuje się że chyba już nie ma na rynku Accent Peak 29 SLX (wersja Large), choć z tego co się dowiedziałem, jest to składak więc być może poskładają mi dodatkowy egzemplarz.

Ostatnio byłem w sklepie, który specjalizuje się w sprzedaży GIANT, zaoferowali mi:
GIANT xtc advanced 29 2 ltd za jedyne 6800pln, czy to dobra oferta?

Trudno jest znaleźć wagę tego roweru ale na pudełku było napisane że waga netto, czyli jak twierdzi sprzedawca, waga roweru to 11,8kg dla wersji Large, dla wersji Medium 11kg. W dodatku, ten rower ma ramę karbonową ale jak wiadomo, karbon karbonowi nierówny... zatem nie mam pojęcia czy ta rama jest godna uwagi?
Link do porównania trzech podobnych GIANTÓW:
https://team29er.pl/images/2016/10PrezentacjaGiant2017/Giant_2017%20-%20XTC_ADVANCED_29ER.pdf
Środkowy egzemplarz, to ten oferowany za 6800pln.

 

Odnośnik do komentarza

6800 za rower na karbonowej ramie i napędzie XT 8000 jest atrakcyjną ofertą. Jego dużą zaletą jest rama opracowana z myślą o możliwości przerobienia go na 27,5+ czyli szersze widełki pozwalające założyć szerokie koła z oponami 2,8 lub 3 cale. Sam chciałbym mieć takową i drugi komplet kół 27,5. Amor RS Recon jest bardzo przyzwoitym amorem, takim trochę bardziej rekreacyjnym niż RS Reba co nie znaczy że nie można się na nim ścigać. Po prostu dającym trochę miększe zawieszenie niż Reba. Amor ma sztywną oś, zwężaną główkę rury sterowej i tłumik Motion Control czyli w zasadzie wszystkie najnowsze technologie. Tylna oś jest w przestarzałym standardzie QR9 co jest drobnym minusem tej konstrukcji. Geometria jest geometrią XC ale taką trochę zrelaksowaną, nie do końca wyścigową co jak dla mnie jest zaletą. Podobnie jak wąska sztyca podsiodłowa 27,2mm dająca większy komfort niż sztywniejsze, szersze sztyce. Ma też długość 400m co dla osób o niestandardowych proporcjach, jak np. ja o długich nogach i krótszym tułowiu jest korzystne bo można ją mocno wyciągnąć a nadal dużo sztycy pozostaje w ramie. Hamulce Deore M506 są przyzwoitymi hamulcami poprzedniej generacji z przednią tarczą 180 i tylną 160 co jest dobrym rozwiązaniem do jazdy po górach. Tu producent trochę oszczędził i dał tańsze hamulce poprzedniej generacji i dwie grupy niższe co jest standardową zagrywką większości producentów. Napęd XT 8000 jest wyśmienity. Ale korba 36/24 z kasetą 11-42 może nie każdemu odpowiadać. Pod górę z pewnością biegów nie zabraknie. Natomiast z góry może być trochę mało dla tych, którzy mają mocną noge lub się ścigają w maratonach. Warto tu zwrócić uwagę na koszty utrzymania. Przewidywany przebieg ok. 2000 km po którym trzeba z pewnością wymienić łańcuch i być może kasetę. Koszt 500-600 zł jeśli z kasetą. Niestety precyzja i najnowsze grupy kosztują i są mniej żywotne niż te z niższych grup. Moja przyjaciółka mająca karbonowego Scotta (kosztującego nomen omen 10800 na wyprzedaży) na takim samym napędzie zajechała łańcuch i kasetę włąsnie po ok. 2000 km. Opony Racing Ralph są bardzo dobrymi oponami na suche warunki ale na miękkiej mieszance więc raczej dłużej niż 2000 km również nie pociągną. Ogólnie świetny rower.

Odnośnik do komentarza

Zależy w jakich warunkach jeździsz. Ja jeżdżę całą zimę, w błocie, śniegu, piachu itd. Przyjaciółka również. Wyciągnięcie łańcucha o 0,75 ogniwa wymaga jego wymiany. Jeśli pozwolisz na wyciągnięcie łańcucha o jedno ogniwo, szansa że nowy łańcuch będzie przeskakiwał na starej kasecie jest bardzo duża. Więc wtedy wymiana kasety. Jeśli pójdziesz krok dalej i będziesz jeździł do zajechania łancucha i kasety to jeszcze będziesz musiał wymienić blaty korby bo nie przyjmą nowego łancucha. Będzie na nich przeskakiwać. Agresywne jeżdżenie off-roadem w trudnych warunkach niszczy napęd w bardzo przyspieszonym tempie. To samo z klockami hamulcowymi. Znam takich, którzy jeżdżąc ostro i agresywnie, na jednym weekendowym wyjeździe górskim potrafili zajechać miękkie żywiczne klocki hamulcowe.

 

Łukasz ma gdzieś w swoich poradach info na ten temat, można obejrzeć. Mój kolega, którego syn się ściga i prawie zawsze jest na podium wszystkich wyścigów, wymienia łańcuch jak wyciągnie się o pół ogniwa. Ale w rowerze jego młodego jest kaseta, która kosztuje 2000 zł. Więc nie dziwne że nie dopuszcza do jej wymiany przez częstą zmianę łancuchów.

Odnośnik do komentarza
  • 4 tygodnie później...

Udało mi się "wygrać" reklamację CUBE, szef sklepu obiecał przesłać pieniądze do wtorku przyszłego tygodnia, zatem zbliża się termin zakupu roweru. W tej chwili jestem bardziej zdecydowany kupić GIANT xtc advanced 29 2 ltd niż ACCENT PEAK SLX i co ciekawe nie tylko ze względów technicznych ale i z uwagi na samo podejście sprzedających. W sklepie z ACCENT, nawet nie chcą słyszeć o zniżkach i rabatach, wymachują tylko bonem rabatowym na 250pln, a jeśli chodzi o GIANT'a, to sami z siebie zeszli z 8,5k na 6,8k i może nawet dadzą mi pedały (bo w oryginalnym zestawie nie ma). Zatem moje pytanie - jakie pedały wziąć? (nie chcę SPD).

A drugie pytanie dotyczy specyficznego skrzypienia ramy karbonowej - sprzedawca mnie poinformował, że w ramach karbonowych pod dużym obciążeniem może coś takiego wystąpić - a ja jestem już uczulony na wszelkie, "nieplanowane" dźwięki, które może wydawać rower.

Nie znalazłem zbyt dużo opinii na temat ramy w GIANT xtc advanced 29 2 ltd (Naturalny karbon, ADVANCED...)

To co mi się podoba, to sztywna przednia i tylna oś w GIANT xtc adv. może wreszcie rower nie będzie się tak "uginał". Kiedyś przejechałem się na rowerze, który był za mały na mnie ale był bardzo sztywny, dla mnie rewelacyjne uczucie.

Oczywiście dziękuje za dotychczasowe informacje i porady :)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...