Skocz do zawartości

Bambosz

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    15
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Bambosz's Achievements

Forumowicz

Forumowicz (2/4)

  1. Cześć. Rozkrecam, czyszczę i smaruję piasty Shimano (czyli konusy, bieżnie i kulki). Przesmarowałem już kilkanaście tych piast i ani razu nie udało mi się uzyskać takiego efektu jak w nowej. Nowa piasta ma większy opór toczenia ale toczy się bezgłośnie. Po nasmarowaniu piasta toczy się lekko (chyba nawet lżej niż nowa), ale zdecydowanie słychać kulki toczące się po bierzni - taki metaliczny "szum". Czyszczę wszystko na połysk (bieżnie i konusy lśnią), smaruję zielonym smarem Shimano (dużo) i... nigdy nie udało mi się tak wyciszyć piasty tak jak jest od nowości. Doradźcie mi proszę co robię źle? Może oryginalny smar jest inny? Pozdr.
  2. Teoretycznie wydaje się że nie potrzebujeez dużej ilości przełożeń z tyłu, ale praktycznie wygląda to tak, że: - przejście na napęd 1xXX wiąże się z pewnego rodzaju kompromisem w stosunku do napędów 2x czy 3x --> albo nie będziesz miał części zakresu dolnego albo górnego; - dlatego też warto się zastanowić czy używasz obecnie calego zakresu czy też niektóre biegi skrajne pozostają nieużywane. To zależy od stylu Twojej jazdy i pary w nogach. Wspominałeś coś że jednego blatu nie używasz w ogóle. Z prrzodu? którego? - dlatego wysłałem Ci wcześniej link do kalkulatora biegów abyś sobie porównał zakresy przełożeń obecnego i docelowego napędu i zidentyfikował którego fragmentu nie używasz teraz. - z przodu zostanie Ci tylko jedna tarcza więc rozpiętość przełożeń w takim napedzie stworzy Ci tylko zakres kasety. - w napędach górskich 1x10 i wyżej masz dopiero kasety z dużą rozpiętością (np. 11-46 i więcej), - to w połączeniu z odpowiednią wielkością pojedynczej zębatki z przodu, pozwoli Ci pokryć jak największy, odpowiedni fragment używanego obecnie zakresu. - co.prawda przy kasecie o tak dużej rozpiętości ucierpi gradacja biegów (a np.: szosowcy lubią mieć stopniowanie po jednym ząbku :-)) ale tym bym się nie przejmował przy takiej specyfice jazdy jaką opisujesz. No i świat idzie do przodu: jeśli chcesz mieć duży wybór opcji i części to jest to kolejny argument aby dziś rozważać napędy 10cio i więcej rzędowe. Pozdr.
  3. A na przykład tutaj możesz zerknąć - na Shimano compatibility charts - aby sprawdzić kompatybilność: https://productinfo.shimano.com/#/com No i oczywiście pytaj jak pozostaną wątpliwości :-).
  4. No to masz dwie interesujące koncepcje :-). Strategia Oskarra zapewne także ma sens, tylko brakuje mi jeszcze kilku szczegów: - Ile trzeba wydać aby kupić "coś na Alivio z lepszą ramą i lepszymi podzespołami"? - co to by miało być to "coś", bo zazwyczaj jak w rowerze jest Alivio to z reguły nie należy oczekiwać reszty "lepszych podzespołów". Chyba że nie kojarzę jakie lepsze podzespoly masz na myśli w tym przypadku (powietrzny amor?) Może daj proszę konkretne przykłady. - czemu uważasz że ta rama Speca jest kiepska? Co jest z nią konkretnie nie tak? Sam mam taką (Crosstail Sport) i do tej pory byłem z niej zadowolony, ale teraz to rozbudzileś moją ciekawość dlaczego warto ją zamienić i na co konkretnie? Pozdr.
  5. Cześć, Ja akurat trochę zaszalałem i złozyłem na starszej grupie Deore XT M8000 11s. Kaseta: CS-M8000 11-46, przerzutka RD-M8000, manetka SL-M8000 w wersji i-spec i do tego udało mi się jeszcze dokupić klamki hamulcowe na linkę z i-spec Deore bl-t6xx (nie pamiętam dokładnie) bo te z grupy XT (BL-T870) i-spec już były niedostępne. W ten sposób klamke i manetkę masz zamocowaną na wspólnej obejmie - wygląda trochę schludniej - ot zboczenie takie [emoji3]. Ale oczywiście możesz kupić manetkę na obejmie i zostawić obecne klamki. Do tego miałem jakąś starą korbę do której dokupiłem zębatkę narrow-wide 38T firmy Argon Components. Ona ma już offset 2mm więc pasowała do korby, która oryginalne była na 3 tarcze - bez żadnych dodatkowych spacerów. Do drugiego roweru kupiłem korbę z grupy M8000 (jednorzędowa) i pasujacą zębatkę Cloud MTB-06 40T (niesymetryczne BCD). Jak troche poszukasz to grupa XT M8000 jest już wyprzedawana więc będzie taniej. Jak chcesz nizej to w tej rozpiętości kasety (11-46) jest bodajże grupa Deore M4100 10s - też można pokombinować.... Na koniec, jeśli chcesz sobie zobaczyć jak to będzie w porównaniu z Twoim obecnym napędem, jeśli chodzi o zakres, rozpiętość, to tu masz fajny kalkulator: http://www.gear-calculator.com Powodzenia i pytaj dslej jak coś trzeba! Pozdrawiam
  6. Nie chcę "wykrakać" ale przy okazji wymiany z Tourney to zaraz ci wyjdzie chęć (konieczność?) przejścia na większą ilość biegów z tyłu, no bo obecne (siedem?) mocno już dziś ogranicza wybór nowszych komponentów i dojdziesz do wniosku że należy wymienić... całą grupę. A jeśli już do takiego wniosku dojdziesz to - jeśli użytkujesz rower do przejażdżek, a nie do turystyki po kraju/świecie - to ja sugerowałbym przejście np na napęd np 1x10 lub 1x11. Np. kaseta 11s 11-46, tylko zębatka 38 lub 40 z przodu i na miasto i jednodniowe wycieczki super. A do tego odpadnie Ci koszt i waga manetki przerzutki z przodu, linki, pancerza. Robi się lżej, elegancko na kierownicy, mniej czyszczenia napędu i pstrykania biegami. I do tego lądujesz już w grupach osprzętu wspieranych przez kolejne długie lata. Już tak przerobiłem dwa rowery - właśnie takie cross'owe i już nie wracam do przedniej przerzutki :-). Pozdr.
  7. A to ja przy okazji zapytam bo także mam w tej chwili opony 25 (i brak doświadczenia w jeździe na szerszych): czy zmiana na 28 to będzie bardzo zauważalna poprawa? Pozdr.
  8. Cześć, Temat zajmuje mi kilka ostatnich wieczorów... Rodzina już samowystarczalna, więc czas trochę pozwiedzać... W poszukiwaniu idealnego roweru do lekkiego backpackingu, zostały mi na tapecie te dwa jak w tytule. Innych nie chcę, bo... od lat mi się marzył któryś z tych dwóch. Tak, wiem, że oba trudno osiągalne, ale jestem pewien że znajdę, tylko... na którego polować? Oczywiście powiecie turystyka = Ogre, ale... KM też ma w zestawie turystyczny widelec i ludzie z powodzeniem zaliczają na nim wiele kilometrów. Tylko rama ma troche dluzszy reach, ale za to mniejszy stack, więc... no właśnie... nie wiem... Teorię mam opanowaną, ramy pomierzone, ale.... nie ma to jak usiąść, przymierzyć. Chciałbym zatem zapytać, poprosić: jeśli ktoś z Was ujeżdża w okolicach Wawy, któryś z tych rowerów w rozmiarze Medium (ew. Small) i zgodziłby się spotkać i dać przymierzyć, to z dziką radością zrewanżuje się browarem :-). Z góry dzięki za pomoc i info na priv. Pozdr. Tomek
  9. Cześć. Ja od dłuższego czasu w swoich rowerach używam siodeł SMP, modeli Well i TRK, które spełniają te warunki. W tym przypadku to konkretnie Well, jeśli chodzi o podobną szerokość. Wiem, one wyglądają "dziwnie", więc długo nie brałem ich pod uwagę, ale kiedyś musiałem takie zakupić na szybko (bo miałem awarię na trasie i to było pierwsze dostępne w okolicy) i od tego czasu moje zadowolenie wciąż rośnie... Mam nadzieję że pomogłem Pozdrawiam
  10. Muszę napisać, bo mnie cholera wzięła! Zamówiłem kilka części. Zakup rozdzieliłem na dwa sklepy pilnie sprawdzając statusy, aby wszystkie zamówione części były dostępne, abym mógł skończyć rower przed weekendem, wpłaciłem pieniadze i... Okazało się, że oba sklepy nie mają dostępnych prawie połowy z zamówionych części. Oczywiście mogą oddać pieniadze, lub proponują, aby kupić części droższe (oczywiście za dopłatą), lub też poczekać, bo może będą za tydzień lub dwa... Sfrustrowany zacząłem dzwonić do kolejnych sklepów internetowych, w których interesujące mnie części również były zaznaczone jako dostępne, licząc, że jednak szybko skończę rower i... kolejny zonk... żaden z pięciu sklepów, które obdzwoniłem, nie miał tych części na stanie mimo informacji na stronie potwierdzajacej dostępność. I człowiek zostaje z niedokończonym rowerem i przyblokowanymi pieniędzmi (a kwota czterocyfrowa) i czuje się jak idiota... Czyli co? Łapiemy klienta, żeby zamówił (i wpłacił kasę), a potem jakoś to będzie? Kupi inne drożej, albo poczeka dłużej? Żaden problem... Oczywiście wiem, że nie odkrywam Ameryki, to się w przeszłości zdarzało, ale nigdy tak nagminnie! Jakieś propozycje jak z tym walczyć? Pozdrawiam
  11. @jajacek Dzięki!. Z tą korbą mam najwięcej problemów przy napędzie 1x, a raczej z doborem jednorzędowej zębatki z przodu, o rozmiarze 40T lub 42T (czyli więcej niż standardowo w tych napędach) i do tego narrow-wide.... Chyba powinienem zacząć od poszukania zębatki a potem dobrać korbę o odpowienim BCD? Pytanie, które mi jeszcze chodzi po głowie: składać 1x10 czy już zaszaleć z 1x11? Czy jest jakaś różnica w kulturze pracy i zachowaniu tych napędów? Kasety są tej samej szerokości (10s vs 11s) - czy jeszcze będzie zależność z doborem piasty o odpowiednim bębenku do 11-ki? Pozdr.
  12. Mój syn 14to letni także nie chce słyszeć o zmianie 3x10 na 2x10, a tatuś kombinuje 1x11. Mlodziaki mają kopyto. No ale się "napaliłem", żeby choć raz przetestować i potem móc dyskutować jak jeździ 1x wychodząc z założenia że w razie czego ryzykuje tylko kosztem korby, którą będę musiał wymienić na 2x jak mi się nie spodoba jeden blat z przodu, no i oczywiście dokupić przerzutke i drugą manetkę. Na razie wychodzi mi, że muszę szukać wśród części szosowych, aby z przodu mieć blat powyżej 36t. No i chyba shimano nie robi korb szosowych 1x, więc pozostaje sram? Czy wogole można mieszać kasetę i przerzutke tylną z grupy górskiej z korbą z grupy szosowej? Mam problem jaką znaleźć korbę 1x z koronką 40 lub 42... Rzeczywiście "kultura pracy napędów 1x pozostawia wiele do życzenia?" Pozdrawiam Tomek
  13. Witam po przerwie, Niestety praca mnie przywaliła, w ostatnim tygodniu, więc plany rowerowe musiały zostać odłożone. Ale wracamy do tematu - zaczynając od podziękowań i publicznej deklaracji: panowie: jeśli jesteście w okolicy stolicy - to zapraszam na duży browar za całą powyższą pomoc. Możemy się umawiać na priv. Szczególnie za uwagi dotyczące korby, gdyż od dłuższego czasu walczę z bolącym wiązadłem rzepki - a do każdego swojego roweru uparcie pakowałem korby o ramionach 175mm, przy moim wzroście 175cm. No bo co ja nie dam rady? Co do powyższej dyskusji - wszystko już jasne: przerzutkę zmieniamy na analogiczną tyle, że z poprzedniego rocznika, czyli: RD-M786 korbę na SLX'a z ramionami 170mm (nie obłazi) klamki i manetki będą: i-spec-B i to powinno zakończyć dyskusję dot. tego roweru - zamawiam i składam. .... Nie byłbym jednak sobą, gdybym już nie myślał nad następnym rowerem, bo mam jeszcze jedną ramę, tym razem zdecydowanie napęd 1x11! Wersja oficjalna: będzie dla syna - wersja nieoficjalna: jak syn nie będzie jeździł to ja sobie potestuję (jeszcze nie jeździłem na 1x11 :D ). ... Rower ma być także raczej do jazdy miejsko-szutrowej - niezbyt ostre przełożenia, kółka 28", średnia grupa sprzętu (SLX, XT,...). Dążę do następujących grup/przełożeń: - Shimano (7000 lub 8000): kaseta 11-42 - korba z zębatką 40t, lub 11-46/korba:42t - SRAM (GX, NX): kaseta 10-42, korba 38t . W każdym z tych napędów brakuje mi jednak korby z dużym blatem, bo w grupach są standardowo mniejsze (np Shimano ma 34t max - to trochę za mało). Więc zakładam, że to dobór i kompatybilność korby (przedniego blatu) dopiero wymusi dobór reszty osprzętu. No i pytanie: Jaką kupić korbę 1x11 Shimano z zębatką 40t - lub samą zębatkę, aby była kompatybilna z grupami SLX-7000 lub XT-8000 (Analogicznie dla SRAM, korba 38t do napędu GX- jeśli w Shimano nie ma możliwości) Pozdr. Tomek
  14. Witam, Marek, Jacek: dzięki za wartościowe podpowiedzi - jestem kilka godzin czytania :) i krok do przodu: zdecydowałem się na napęd 2x10. Konfiguracja jaką poskładałem z tych wiadomości: korba: XT FC-M785 2x10 40x28/175mm z supportem manetki: XTR SL-M980 2/3x10 I-Spec (z Art's Cyclery wynika, że warto zainwestować w bardziej precyzyjne XTR'y) przerzutka przód: XT FD-M785 2rz. przerzutka tył: XT RD-T8000 Shadow SGS 10rz (to jest jakaś odmiana Shimano 10rz do trekingów - mam nadzieje, że pasuje?) kaseta: XT CS-M771 11-36 10rz. hamulce: XT-M785 I-Spec (wolałbym całe czarne, np. SLX 7000, ale zdaje się, że systemy i-spec są niekompatybilne z manetkami?). Może zatem inne manetki? Jakie? Zerkniecie proszę jeszcze na powyższe czy wszystko OK z taką konfiguracją, żebym nie pozamawiał głupot niepasujących do siebie... W szczególności czy niczego nie namieszałem, jeśli chodzi o dobór manetki - hamulce, bo Shimano nieźle namieszało w tych systemach i-spec, a fajnie byłoby mieć mniej na kierownicy, jak już kupuję wszystko. Wszystkie uwagi / zmiany mile widziane :-). Dzięki i pozdrawiam. Tomek
  15. Witam wszystkich serdecznie, Właśnie składam nowy rower. Będzie to rower typu cross do śmigania na co dzień i weekendy - staram się aby był jak najlżejszy. Jeżdżę bez sakw. W większości po Mazowszu. Przeczytałem wszystko na ten temat na rowerowych poradach i chciałbym aby rower miał napęd 1xXX lub 2xXX - jeśli jeden blat z przodu nie da rady, Wiem jaki zakres przełożeń chcę uzyskać, ale nie do końca wiem jakie dobrać części, aby zestawić nowy napęd o takich przełożeniach. A konkretnie: Obecnie mam typowego cross’a (3x8): korba: 48/36/26 x kaseta:11-30. Wychodzi mi z liczenia, że zakres mam od 4,36 – 0,86. Nie wykorzystuję całości: w 80% jeżdżę na zakresie 1,38–2,76 – czyli środkowy blat z przodu i 2-ga do 6-tej koronki z tyłu. Średnia kadencja: 80 Czasem korzystam z przełożeń do podjazdów: 0,86-1, (mały blat, koronki 30, 26). Rzadko z przełożeń do szybkiej jazdy 3,2 – 3,69 - to już mój max (czyli blat 48 i koronka 13 z tyłu (). Przełożenia 4,36 (48x11) nie wykorzystuje w ogóle. Czyli docelowo chciałbym mieć napęd działający w przełożeniach około: 0,85 à 3,7 max. Celuje cenowo w napędy z linii SRAM GX (lubię SRAMa ) lub Shimano SLX (ostatecznie może być Shimano ?). Zabiła mnie niestety mnogość i kompatybilność części (+ dodatkowe koronki, które można jeszcze wymieniać). Podpowiecie z jakich elementów złożyć napęd o takich przełożeniach? Czy da się na jednym blacie z przodu czy potrzebne dwa? Jaka korba (blaty)? jaka kaseta? Pozdrawiam Tomek
×
×
  • Dodaj nową pozycję...