15 ciekawostek o rowerach

Dzisiaj mam dla Ciebie garść ciekawostek, o których istnieniu nie wiedziałeś. Idealny sposób na zapełnienie niezręcznej ciszy podczas wspólnego piwka ze znajomymi lub rowerowej wycieczki :)

Ciekawostki o rowerach

1. Podczas pokonywania rowerem i samochodem takiego samego dystansu, auto zużyje siedmiokrotnie więcej powietrza. Energia którą zużyje rekreacyjny rowerzysta, nie wystarczyłaby nawet na zasilenie świateł samochodu na takim samym dystansie.

2. Warszawskie Towarzystwo Cyklistów liczy blisko 130 lat i jest jedną z najstarszych polskich organizacji sportowych oraz jedną z pierwszych, które powstały na ziemiach polskich. WTC zostało założone w 1886 z inicjatywy Edwarda Chrapowickiego w celu upowszechniania kolarstwa. Obecna siedziba WTC mieści się przy ul. Jerzego Waldorffa 34.

3. Blisko 60% mieszkańców Amsterdamu używa roweru jako podstawowego środka lokomocji. Na jednego mieszkańca przypada średnio 1 i 1/10 roweru (co fajnie widać na wideo z Amsterdamu, które nagrał Łukasz).

4. Energia którą pochłania produkcja jednego egzemplarza samochodu, wystarczyłaby na wyprodukowanie ponad stu rowerów.

5. W 2000 roku Międzynarodowa Unia Kolarska wprowadziła limit 6,8 kilograma dla rowerów biorących udział w zawodach. Od pewnego czasu pojawiają się głosy, że ten limit powinien zostać obniżony, ponieważ w dobie lekkich, karbonowych części, mechanicy są czasem zmuszeni do dociążania rowerów. A zakup roweru, który waży mniej niż ten limit, to żaden problem.

6. Około trzy godziny jazdy tygodniowo ograniczają ryzyko zawału serca o 50%.

7. Przeciętny mężczyzna (25 lat, 73 kg, 173 cm) pokonując rowerem 100 km ze średnią prędkością równą 20 km/h, spali około 3400 kcal.

8. Rekord prędkości w jeździe na rowerze poziomym po płaskiej nawierzchni wynosi 132,5 kilometra na godzinę. Wyższe prędkości były uzyskiwane albo na zjazdach, albo w specjalnie zabudowanych konstrukcjach, albo podczas jazdy w tunelu aerodynamicznym tworzonym przez samochód jadący przed rowerzystą.

9. Rower górski powstał w latach 70. dzięki współpracy takich panów jak Joe Breeze, Tom Ritchey, Charles Kelly, John Finnley Scott oraz Gary Fisher. Pierwsze fabryczne rowery górskie zostały wypuszczone na rynek w 1978 roku.

10. Samochód osobowy wytwarza średnio 271 gramów CO2 na każdy pokonany kilometr. Jest to 12 razy więcej niż rower.

11. W ciągu ostatnich 30 lat liczba dzieci na świecie, które chodzą lub jeżdżą rowerem do szkoły spadła z 82% do zaledwie 14%.
John Dunlop
12. Pneumatyczną oponę rowerową wynalazł w 1888 roku szkocki lekarz weterynarii John Boyd Dunlop. Lekarz zalecił jego dziewięcioletniemu synowi, aby ten jeździł dużo na rowerze. Jednocześnie zaznaczył, że kuracja odniosłaby większy skutek, gdyby udało się wyeliminować wstrząsy (do tej pory jeżdżono na pełnych, gumowych oponach).

13. Skórzane siodełko Brooks B17 jest produkowane w niezmienionej formie od ponad 120 lat.

14. W latach 1911-1931 trasa wyścigu Tour de France liczyła nawet 5000 kilometrów. Obecnie kolarze przejeżdżają 60-70% tego dystansu. Do dziś w Tour de France wzięło udział jedynie 25 polskich kolarzy. Największym sukcesem może pochwalić się z Zenon Jaskuła, który w 1993 roku zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej. W roku 2013 Michał „Kwiato” Kwiatkowski przez dziesięć etapów jechał w białej koszulce lidera klasyfikacji młodzieżowej, do tego w 2020 wygrał jeden z etapów. Natomiast Rafał Majka wygrał trzy etapy TdF i dwa razy (w 2014 i 2016) zajmował pierwsze miejsce w kwalifikacji górskiej tych zawodów. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie o ciekawostkach z Tour de France.

Biały rower

15. Jeśli spotkasz kiedyś rower pomalowany w całości na biało, wiedz, że jest to instalacja o nazwie „Ghost Bike” (duch roweru) i  upamiętnia rowerzystę zabitego w wyniku wypadku drogowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

18 komentarzy

  • Fajnie, że ktoś pamięta o WTC, do którego należał również Bolesław Prus. I pod jego pomnikiem odbywała się inauguracja sezonu. Mój sp ojciec większość życia należał do WTC i długie lata był kapitanem sekcji turystycznej. Wyprawy Warszawa Kraków i tysiące kilometrów robione w sezonie dla mnie jako dziecka to był wtedy kosmos

  • Punkt pierwszy jest bez sensu, prawdopodobnie porównany jest przepływ powietrza przez płuca vs przez silnik a nie zużycie. Prawidłowo działający silnik zużyje powietrze w 100%, nie zostanie tam prawie nic tlenu, człowiek zużywa tylko 2%-4% tlenu z powietrza, które przepływa przez płuca. Ta więc zużycie zużyciu nierówne, dodatkowo samochód wzbogaca zużywane powietrze tlenkami azotu, niedopalonymi węglowodorami, tlenkiem węgla, sadzą. Gdyby człowiek zużywał powietrze tak jak samochód, niemożliwe byłoby wykonanie oddychania usta-usta. :-)

  • Tą listę kiedyś już widziałem, została teraz bezmyślnie przeklejona. W pkt nr 14, sukcesy polskich kolarzy w tdf, brakuje zwycięstwa Michała Kwiatkowskiego w 2020r . Trochę obciach.

    • Cześć,
      tak, lista pierwotnie powstała kilka lat temu, teraz jedynie trochę ją odświeżyłem (dzięki za przypomnienie o zwycięstwie Michała). A to, że jest kopiowana na inne strony, na to już niestety nie mam wpływu…

  • Ghost Bike – troche to wywołuje ciary, ale z drugiej strony kojarzy mi się z kapliczkami stojącymi przy wielu drogach jako przypomnienie wypadku… ciekawe! Wiadomo, skąd wziął się ten zwyczaj?

    • Znajdziesz nieco informacji na ten temat np. na anglojęzycznej Wikipedii: https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike

  • Sporo ciekawych porad. Najbardziej zrobiła na mnie wrażenie porada 15 o tak zwanym „Ghost bike”. Trochę przerażające, a z drugiej strony upamiętniające.

  • Z energią i światłami to coś się nie zgadza.

    Światła w samochodzie mają 2*35W z przodu (typowe xenony) i 2*5W z tyłu i 5W na podświetlenie tablicy rejestracyjnej (jeśli to są tradycyjne 5W żarówki starego typu, bo światła LED miały by jeszcze dużo mniej) .
    To w sumie tylko 85W
    Rowerzysta podczas jazdy pedałuje z większą mocą.

    Poza tym trzeba uwzględnić to, że samochód jedzie szybciej więc światła świecą się krócej i tym samym zużyją mniej energii podczas pokonywania tego samego dystansu.

    Możliwe, że ktoś liczył dla jeszcze starszego samochodu który ma światła halogenowe (typowe H4 i H7 miały 55W) wtedy wyjdzie mu 125W co już jest bliższe mocy rowerzysty, ale to nadal nie jest więcej niż zużywa rower, no i nadal nie uwzględnia czasu.

    A z tymi dziećmi które (nie)chodzą piechotą do szkoły to spadek do 14% oznaczałby, że cała Afryka i biedne regiony Ameryki południowej musiały by nagle kupić samochody aby wozić nimi dzieci. Jakoś nie chce mi się w to wierzyć.

    • Doprecyzowałem w tekście, że chodzi o rekreacyjnego rowerzystę, który będzie miał te 50-80 Watów.

    • Przyjrzałem się sprawie i poprawiłem. Pamiętaj, że to wszystko jest w mocnym uproszczeniu i zależy od przyjętych warunków.

  • jestem przerażona otyłoscią dzieci, kiedys to się na nogach szło do szkoły,)a teraz dzieci mają autobus który je odwiezie ! teraz gdy maja komputer rower im niepotrzebny, teraz mało kto ma rower jako środek transportu

    • Nie jest z tym tak źle, jeżeli chodzi o używanie roweru jako środka transportu. Ale fakt, w porównaniu z Holandią jesteśmy jeszcze daleko, daleko w tyle (i kto wie czy kiedykolwiek uda się ich „dogonić”).

    • Bardzo fajna strona internetowa.Daje do zrozumienia np.dzieciom,młodzieży że Internet to nie wszystko.Ja robię plakat o histori roweru i jest to dobra pomoc.

      I po co tu zjeżdzałeś/ałaś

      XD

  • 11 W ciągu ostatnich 30 lat liczba dzieci na świecie, które chodzą lub jeżdżą rowerem do szkoły spadła z 82 % do zaledwie 14%.

    Ale rzeźnia, co sie dzieje. A bedzie jeszcze gorzej …

    • Jest to bardzo smutne,mam 14 lat,dziennie na rowerze spedam 3-4h szkoda jest mi dzieci i młodzieży,którzy w tym czasie siedzą przed komputerem zamiast wyjsc na dwor,spotkac sie z przyjaciolmi,czy cos innego.