W nowej grupie SHIMANO 105 wprowadzono wiele unowocześnień, zastosowanych w topowych grupach DURA-ACE i ULTEGRA, a jej cenę pozostawiono na niezłym poziomie. Wszystko to, dzięki zastosowaniu ekonomicznych surowców i rozwiązań. Trzeba przyznać, że SHIMANO 105 nie charakteryzuje się tak nowoczesnym wyglądem jak DURA-ACE, ale jej działanie, funkcje, wydajność doskonale współgrają z ceną. Dla średnio-zaawansowanego rowerzysty sportowego, jakiekolwiek różnice będą trudne do zauważenia. Shimano konsekwentnie trzyma się swojej polityki, czyli najpierw prowadza nowinki techniczne do najlepszych grup osprzętu, a później z roku na rok przenosi je to niższych, tańszych grup. Jest to świetny zabieg marketingowy, a także lokomotywa rowerowego postępu.
Dźwignie Dual Control
Dźwignia SHIMANO 105 Dual Control ST-5700 (dla dwurzędowych i kompaktowych mechanizmów korbowych) i ST-5703 (dla trzyrzędowych) to okablowanie pod owijką na kierownicę, zupełnie jak w nowych grupach DURA-ACE i ULTEGRA. Mechanizm po regulacji odległości może znajdować się w zasięgu ręki, co ułatwi zmianę niegów osobom o mniejszych dłoniach. Umożliwia to także szeroki wybór rogów kierownicy. Pivot dźwigni hamulca jest umiejscowiony bliżej użytkownika dla większej kontroli, zwłaszcza w czasie jazdy z rękami na górze rogów.
Mechanizmy korbowe (dwurzędowy, kompaktowy i trzyrzędowy)
Mechanizm HOLLOWTECH II łączy atrakcyjny aerodynamiczny wygląd z pierwszorzędną sztywnością. Dostępny w trzech wersjach: dwurzędowej (FC-5700: 52-39T, 53-39T), kompaktowej (FC-5750: 50-34T) i trzyrzędowej (FC-5703: 50-39-30T).
Przerzutki Shimano 105
Tylna przerzutka RD-5700 będzie dostępna w dwóch wersjach: SS (krótki wózek) i GS (średni wózek). Wersja z krótkim wózkiem ma szeroki zakres przełożeń, o największej przedniej różnicy 16T i całkowitą pojemnością 33T. Oznacza to, że pasuje do kompaktowych mechanizmów korbowych SHIMANO (50-34T) i kaset o maksymalnie 28T. Wersja GS jest potrzebna przy mechanizmie trzyrzędowym.
Shimano proponuje także dwie opcje przedniej przerzutki: FD-5700 dla dwurzędowych i kompaktowych mechanizmów i FD-5703 dla trzyrzędowcych. Charakteryzują się szerokim ogniwem wewnętrznym dla extra sztywności i ulepszonym prowadzeniem łańcucha. Nowe przednie przerzutki zapewniają lekkie jak piórko przełożenia biegów na niższe i płynność przekładania.
Hamulce
Hamulce Dual-Pivot posiadają okładziny wykonane z nowej mieszanki, która doskonale sprawdza się szczególnie w mokrych warunkach. Zaciski mają ulepszony łuk dla lepszej reakcji liniowej. Hamulce mają regulację napięcia sprężyny i regulowane okładziny.
Kasety/łańcuchy/piasty/pedały
Nowa kaseta SHIMANO 105 HYPERGLIDE 10-rzędowa będzie dostępna w wielu kombinacjach: 11-28T, 11-25T, 12-25T i 12-27T. Nowy łańcuch ma układ kierunkowy (montaż w jedną stronę) i ogniwa o specjalnym kształcie, aby ulepszyć zmienę biegów. Piasty i pedały mają taki sam kolor jak reszta komponentów.
Cena grupy Shimano 105
Nowa grupa 105 ma bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Można wyposażyć rower w kompletny osprzęt, bez dogłębnego osuszenia portfela. Ceny wszystkich podzespołów sprawdzisz tutaj.
Tę grupę Shimano 105 mam zamontowaną w swoim rowerze. Wrażenia z jazdy przeczytasz w teście roweru Cube SL Road Pro.