jajacek Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Różnica między Tiagrą a 105 jest znikoma jeśli chodzi o napęd i większa jeśli chodzi o hamulce. Różnica między sztycą alu i sztyca karbon najprostszą jest minimalnie odczuwalna. Chyba że ktoś ma bardzo droga i świetną sztycę Canyon VLCS 2.0 albo Ergon CF3 to jest mocno odczuwalna. Karbonowa rama nie jest dla zawodowców tylko tych którzy chcą mieć lżejszą, bardziej responsywną i lepiej tłumiąca drgania ramę. Ramy karbonowe są tez dramatycznie łatwiejsze w naprawie niż aluminiowe. Niestety zdarza się że pękną przy glebie jak się uderzy w obiekt stały. Ale raczej te które są przereklamowane i słabo wykonane. Czyli np. Canyon i Trek (oba z tej samej chińskiej fabryki Quest Composite) czy BMC. Szansa uszkodzenia ramy alu jest znacznie mniejsza. Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 21 Lutego 2023 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 19 minut temu, Oskarr napisał(a): Przy normalnym użytkowaniu karbonowej ramy nie połamiesz. Łamią się wyścigowe, wycieniowane ramy w dużych kraksach po których rowery Alu też byłyby raczej uszkodzone. Ja po przesiadce z Alu na karbon w szosie do Alu już bym nie chciał wracać. Różnie bywa. Junior u nas w klubie śliznął się na zakręcie podczas wyścigu w deszczu i lotem ślizgowym uderzył w słupek ograniczający parkowanie. No i niestety rama BMC pękła przy suporcie. Z powodu właśnie zbyt nadmiernego wycieniowania ramy moim zdaniem. W grupie w której teraz jeździ mój młody z tego powodu zakończono współpracę z BMC. Były zbyt pękliwe. Canyon Endurace mojego kolegi pękł po najechaniu na głębszą studzienkę na tylnych widełkach. Ale Canyon to ogólnie słaba jakość. Natomiast żeby załatwić ramę Speca taką jak ty masz, która ma dużo karbonu w karbonie to naprawdę trzeba się nastarać. Teraz Chińczycy produkują całą gamę naprawdę niezłych ram. Jak rama karbonowa waży 1200 gramów to naprawdę trudno ją załatwić. Jak dla mnie karbon jest podstawą wygodnej ramy typu endurance i nie ma szans żebym w szosie endurace czy race wrócił do alu. Odnośnik do komentarza
debieharry Opublikowano 21 Lutego 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2023 Skoro nie odczuję różnicy to pozostanę przy Canyonie AL 6 na Tiagrze. Nie czuję potrzeby dopłacać 4 tysięcy za ramę carbonową i shimano 105. Poza tym Canyon CF jest niedostępny. Dziękuję za pomoc ? Odnośnik do komentarza
debieharry Opublikowano 12 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 12 Marca 2023 Plany się trochę zmieniły. Zapisałem się na ultra maraton szosowy, póki co 220km. Moim celem było zapisanie się na maraton gravelowy, niestety wszystkie miejsca zostały już wyprzedane. W przyszłości jednak planuję kolejne ultra, tym razem będzie to wyścig gravelowy. Canyon AL 6 odpada, z powodu wąskich opon. Jaki rower możecie polecić do 7tyś - alu, 10tyś - carbon, który sprawdzi się zarówno na szosie jak i szutrowych drogach? Wymóg to dwa blaty z przodu, może być Tiagra, 105 lub GRX. Obecnie mam kilka modeli na oku: Focus-Atlas-6.7 giant-revolt-1 giant-revolt-advance-3 Odnośnik do komentarza
jajacek Opublikowano 12 Marca 2023 Udostępnij Opublikowano 12 Marca 2023 Z graveli alu znanych z tego że mają ponadprzeciętną ramę przychodzą mi do głowy 3. Specialized Diverge, Cannondale Topstone i Merida Silex. Karbon w rowerze szosowym czy gravelowym jest zawsze lepszy niż alu. Ale im grubsza opona tym mniej jest to odczuwalne. U Gianta ALUXX to marketingowa nazwa na ramę ze najprostszego stopu alu 6061. Spec oznacza to A1 i są to najbardziej podstawowe, rekreacyjne ramy. ALUXX SL to lżejszy stop podwójnie cieniowany. Rama w Cannondale Topstone ma marektingowe określenie SmartForm Alloy C2. Z jakiego jest stopu cholera wie ale jest lepsza niż ich standardowe alu nazywane Optimized Alloy. Ponieważ Cannondale ma też stop nazwany SmartForm C1 Premium to domyślam się że C2 jest podwójnie cieniowany. W Specu rama oznaczona E5 jest z bardzo dobrego i lekkiego stopu z potrójnym cieniowaniem. Miałem kilka ram z tego stopu i jazda na nich znacząco się różniła od alu 6061. Również potrójnie cieniowana jest Merida Silex z lekkiego stopu alu 6066. Wszystkie ramy ze standardowego alu 6061 z którymi miałem do czynienia były kiepskie, ciężkie i kiepsko tłumiły drgania. Przykład"dębowy" Giant Talon albo tanie ramy szosowe z Decathlonu. Alu 6061 jest przeznaczone do rekreacji a nie do ścigania czy intensywnej eksploatacji. Są to też ramy mające gorszą wytrzymałość zmęczeniową niż lepsze stopy alu. Odnośnik do komentarza
debieharry Opublikowano 21 Marca 2023 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2023 @jajacek A co myślisz o czeskiej marce Superior? Jakiej jakości jest ich Aluminium/Carbon? Ich modele X-road mają duży prześwit i mogą zmieścić opony 40cc. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się