Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Dnia 5.03.2020 o 11:44, graszu121 napisał:

46-30  wolniejsza na szosie w porównaniu do Diverge'a i jego 48-32.

Różnica pomiędzy 48-11 a 46-11 na oponach 35C i przy kadencji 90 to 51 vs 49 km/h.

 

Dnia 1.03.2020 o 12:48, jajacek napisał:

Dla mnie jeśli ktoś wymienia słowo "szybkość" jak cechę, które jest dla niego istotna na asfalcie, nie powinien kupować gravela tylko szosę.

Jacku, z większością tego co napisałeś absolutnie się zgadzam. Ale nie byłbym sobą, gdybym nie popolemizował z niektórymi stwierdzeniami ?

Jeżeli chodzi o wybór szosa vs gravel, to prędkość jazdy nie zależy tylko od typu roweru, ale także od nogi. Jak ktoś nie ma nogi, to nawet najszybsza szosa wiele mu nie pomoże. A jak ktoś ma nogę, to zwykle już wie czego potrzebuje ? Okej, ja jako kompletny amator, będący daleko od słowa "sport" i "trening", porównywałem jakiś czas temu średnie prędkości na dystansie ok. 50 km, pomiędzy moim gravelem (na oponach 28C), a szosowym Fondriestem TF4 (na oponach 25C). Jechałem sam, na totalnym luzie, bez spiny. Mój gravel 23 km/h, szosa 26 km/h. Porównanie bez miernika mocy, więc takie trochę "na oko", niemniej warunki były podobne i jechałem tempem takim jak zawsze.

Na GCN kiedyś robili porównanie i wyszło im 30 km/h vs 32 km/h.

Jasne, szosa daje bardzo fajne wrażenie szybkości i lekkości. Rower lepiej się zbiera ze względu na geometrię ramy. Ale może jakbym do swojego założył opony 25C i zdjął torbę spod ramy, to też zrobiłby się zwinniejszy ? Moim zdaniem szosa to dobry wybór, ale tylko dla osób, które są absolutnie pewne, że nie będą zjeżdżać z asfaltu na dłużej niż kilka kilometrów ładnej gruntówki. A i tak jak napisałeś, pojawia się coraz więcej szosówek, które w zasadzie nie różnią się prawie niczym od graveli.

Dnia 1.03.2020 o 12:48, jajacek napisał:

ma hydrauliczne hamulce i napęd 2x i nie ze SRAM. Napęd 1x nie nadaje się do szybkiej jazdy. Nie nadaje się tez do jazdy po górach.

1. Mam napęd SRAM Rival 1 w gravelu i nie mam zastrzeżeń do jego działania.
2. Napęd 1x jak najbardziej nadaje się do szybkiej jazdy, na 42x10 pojedzie się 50 km/h na oponach 35C.
3. 1x jak najbardziej nadaje się do jazdy po górach, niestety przez uparcie producentów, odbędzie się to kosztem szybkości. Konfigurując napęd tak, aby miał przełożenie jak w GRX-ie 2x10 czyli 30-36, potrzebujemy 36-42 w napędzie 1x, co da nam 42 km/h na maksymalnym przełożeniu. Coś za coś. Można też kombinować z 1x12 SRAM AXS, ale to droga impreza i nie każdy chciałby mieć z tyłu patelnię 10-50.

I żeby nie było, nie lansuję napędów 1x. Po prostu nie skreślałbym ich tak szybko. Kwestia potrzeb. Ja mam i jestem zadowolony, do przedniej przerzutki nie chcę wracać. Ale ja nie jeżdżę na ustawki szosowe i nie uciągnąłbym tempa wyższego niż 35 km/h w grupie, więc moje 38-11 i max. 40 km/h w zupełności mi wystarczają ?

Dnia 1.03.2020 o 12:48, jajacek napisał:

Ze SRAM mam kiepskie doświadczenia. Shimano działa zawsze bezproblemowo a części dostaniesz na każdym rogu.

Nie wszystkie komponenty SRAM-a mi podchodzą, np. manetki w NX są dziwne. Ale wracając do graveli, z Rivala 1 jestem zadowolony. Z Shimano też jestem zadowolony. Ich dużym plusem są na pewno niższe ceny. Z "części dostaniesz na każdym rogu" nie mam żadnego problemu w obu przypadkach, po prostu kupuję przez internet.

Dnia 1.03.2020 o 12:48, jajacek napisał:

W związku z tym nie bardzo widzę potrzebę by był wyposażony powyżej Tiagry lub 105.

Jest tylko jeden problem - tylne przerzutki nie mają w nich sprzęgła. Przy jeździe poza asfaltem to rzecz nie do przecenienia. Jednak w gravelu pod tym względem lepiej wypada albo grupa GRX, albo wymiana tylnej przerzutki na Shimano Ultegra RX.

Dnia 1.03.2020 o 12:48, jajacek napisał:

Tiagrę można upgradować do 11 biegów. Wystarczy kupić klamki 105.

Oraz kasetę i łańcuch.

 

PS Przedstawiam tylko mój punkt widzenia, bo każdy ma inne potrzeby i doświadczenia. I warto spojrzeć z innej perspektywy ?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...