Skocz do zawartości

29/cross za 2-3tys


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

 

szukam pomocy przy zmianie roweru.
Jezdze calkiem sporo (srednio bedzie 150-200km tygodniowo). W miare regularnie po pracy i jakies weekendowe jednodniowe wycieczki. Glownie jezdze po twardym terenie (asfalt, twarde ubite sciezki, ubyty zwir itp.) ale dosc zdarza mi sie tez jezdzic nieco trudniejszym terenie po lesie itd. Jednak to ciagle w miare krotkie odcinki i wiekszosc czasu bede spedzal na twardej nawierzchni. 
Mam 190 cm wzrostu i waze 90kg 
 
Do tej pory jezdzilem na Hexagon V6 | Kross - Rower górski, rowery trekkingowe, rowery miejskie ktorego kupil sobie kiedys moj brat ale niezbyt czesto z niego korzystal.
Generalnie rower byl dla mnie calkiem odpowiedni jesli chodzi o to jak zachowywal sie w terenie po jakim jezdzilem (chociaz mialem wrazenie ze wygodniej byloby gdyby byl nieco wiekszy). W drugiej polowie zeszlego roku zaczalem jezdzic wiecej wiec pomyslalem ze moglbym zamienic go na cos lepszego/bardziej dopasowanego do mnie.
Myslalem o jakims 29 lub crossie i ewentualnej wymianie opon jesli bede tego potrzebowal.
 
Do wydania mam miedzy 2-3k, ale moge tez ewentualnie cos dolozyc jesli bedzie warto. Glownie zalezy mi na tym zeby rower pasowal do moich potrzeb i byl w miare dobrej jakosci. Nie mam jakis niesamowitych oczekiwan co do roweru i raczej nie bede go jakos niesamowicie obciazal, dlatego nie chce tez przeplacac za rower ktorego w pelni nie wykorzystam.
 
 
Przegladalem watki o podobnych rowerach ale nie mam jakiegos zdecydowanego faworyta
W jednym z pobliskich sklepow zaproponowano mi cos z:
www.skudbike.cz (ok.20% ponizej ceny z ich strony i mozliwosc jakis zmian w osprzecie z ich oferty - czesc dostepnych zmian widac juz na poziomie tej strony jak np. zmiana widelca)
przykladowo 29: 
28
Moglibyscie mi cos podpowiedziec jesli chodzi o osprzet w tych rowerach? Ewentualnie wskazac ktore rowery z oferty na tej stronie najbardziej sie oplacaja /i czy wogole smile.png
 
Odnośnik do komentarza

Są dwie szkoły jeśli chodzi o dobranie roweru do Twojego zastosowania.

 

1. 29er

2. Trekking/cross

 

Ad 1. Będzie to zwykle rower cięższy i solidniej zbudowany. Geometria zwykle z wysoką główką rury sterowej, dobra do jazdy terenowej, mało aerodynamiczna do jazdy po nawierzchniach utwardzonych. Amortyzowany widelec będzie miał większy skok niż pkt. 2, zwykle 80-100mm, przydatny przy bardziej agresywnej jeździe w lekkim terenie lub rekreacyjnej w zróżnicowanym i/lub ciężkim terenie. Napęd będzie zwykle tak zbudowany że nie da się na nim osiągnąć zbyt dużych prędkości na nawierzchniach utwardzonych. Najczęściej korba 36/22, rzadziej z koronka 40 lub 44 z przodu. W tym budżecie w większości wypadków amortyzator olejowo-sprężynowy lub najtańszy amor powietrzny Suntoura. Ciężkie solidne koła. Grube opony, zwykle 2 cale, z agresywnym bieżnikiem, dające dobry komfort podczas jazdy terenowej, robiące z roweru traktor podczas jazdy na utwierdzonej nawierzchni.

 

Ad 2. Mniejszy skok widelca, zwykle 50-63mm. W pełni wystarczający do jazdy w lekkim terenie leśnym, szutrach, drogach pożarowych, gruntówkach. Amor sprężynowo-olejowy. Geometria z niższą główka rury sterowej, dająca bardziej aerodynamiczną pozycję. Zwykle wykonany z cieńszych rurek a co za tym idzie na lżejszej ramie. Typowe napędy trekkingowe to 48/32 albo 48/36/26 nadające się do jazdy po nawierzchniach utwardzonych i w lżejszym terenie. Zwykle trochę lżejsze i mniej solidnie zbudowane koła niż w góralu.

 

Jestem zdecydowanie za opcją 2.

 

Też ważę obecnie 90kg. Jeżdżę podobne ilości kilometrów, zwykle ok. 8-10 tys km rocznie, z tym że zdecydowaną większość na szosówce. Jadąc w teren mieszany typu asfalt plus las, jak na przykład jeżdziłem wczoraj, jadę na trekkingu. Wiedząc że jadę prawie wyłącznie w teren z niezbyt długim dojazdem do niego jadę na góralu.

 

Oczywiście komfort w lekkim terenie leśnym na oponach trekkingowych typu 700x38c będzie średni ale da się spokojnie wytrzymać. To zależy w dużej mierze od ciśnienia w oponach i szerokości opony. Widelca raczej nie będziesz dobijać. Za to w terenie utwardzonym to jest zupełnie inna jazda. Duże koronki, lżejszy rower (oczywiście zalezy od modelu i ceny), bardziej aerodynamiczna pozycja.

 

Jeśli chodzi o osprzęt to przy tej ilości kilometrów i terenie mieszanym zalecam minimum Deore tudzież mix Deore+Alivio. To jest taka granica przyzwoitości. Dobry osprzęt to jest Deore SLX/XT ale wtedy musiałbyś raczej wyjść powyżej 3 tys. Jak dla mnie rower do takiego zastosowania musi mieć blokadę skoku amora z manetki, bo często jej używam blokując amor do jazdy po równiejszych nawierzchniach. Hamulce nie mają istotnego znaczenia jak dla mnie. W tej półce cenowej dostaniesz zwykle w komplecie kiepskie ciężkie koła z kiepskimi piastami i przeciętne opony, które przy tej ilości km zapewne długo nie pociągną. Z czasem zalecam dokupić drugi komplet średniej jakości kół, lżejszych, na dobrych piastach solidnych obręczach i szprychach i dobre opony antyprzebiciowe. I wymieniać koła w zależności od terenu. Z tym że trzeba obejrzeć wcześniej ramę i zobaczyć czy przyjmie bez problemu grube, 2 calowe, opony MTB lub upewnić się u sprzedawcy.

 

Bardzo dużo jeżdżę do Czech, firmy MRX nie znam co nie znaczy że jest zła. Dobra wyszukiwarka cen w czeskich sklepach to heureka.cz. Napęd 3x9 jest napędem przestarzałym, co nie znaczy że złym. Jedyny rower z tych podanych, który na mnie sprawił dobre wrażenie to Betula. Opony 42 w tym modelu są stosunkowo uniwersalne i w teren i na szosę. Ze zdjęcia widać że jest blokada skoku w manetce.

 

Osobiście rozejrzałbym się za tym co oferują też firmy takie jak Cube, Ghost, Focus, Specialized. W innym wątku użytkownik Dordz kupił pięknego trekkinga Specialized Crosstrail Comp 2015 za 3600. Spojrzyj na inne wątki gdzie ludzie szukali trekkinga/crossa za ok. 3-4k.

Odnośnik do komentarza

dzieki za wyczerpujaca odpowiedz na pewno mi pomoze :) - poprzegladam rowery firm ktore wypisales i wrzuce jak bede mial jakis faworytow

 

na innym forum polecali mi ze wzgledu na dobry osprzet tego Orkany 5 i 6

http://allegro.pl/ShowItem2.php?item=6034616213&reco_id=dfb6b83d-e3ce-11e5-8360-fa163e1b0a15&ars_rule_id=201

 http://allegro.pl/rower-romet-orkan-6-0-28r21-m-2015-alfine-czarny-i5938291149.html

oba sa w calkiem niezlej cenie w tej chwili

Odnośnik do komentarza

Dzieki za odpowiedz - poki co najblizej mi do zakupu tego Orkana 5, ale jako ze romet nie powala mnie jakos szczegolnie estetycznie (nie jest zly ale sa rowery ktore bardziej mi sie podobaja) to ciagle szukam alternatyw. 

W ktoryms z watkow znalazlem http://rower.com.pl/gt-transeo-1-0-498991ktory ksztaltem ramy bardzo mi sie podoba ale kolor moglby byc inny i ma fajny amortyzator, jednak osprzetowo jest jednak odrobine gorszy od rometa, ktory jest znaczaco tanszy.

Tegoroczny model http://rower.com.pl/gt-transeo-1-0-548403jest jeszcze drozszy a poza kolorem chyba w niczym nie jest lepszy...

 

w tym lokalnym sklepie dostalem oferte jeszcze na takiego

http://www.profilshop.cz/konfigurator/cross28/?id=27za ponad 3k

osprzetowo wyglada lepiej niz romet, ale nie wiem jak wyglada porownanie tych amortyzatorow:

 romet: SR Suntour NRX D RL 700c

mrx: SUNTOUR NCX-D RL AIR 28" 1 1/8"-255 

 

estetycznie ma ta zalete ze dostepnych jest kilka rodzajow ram i ich malowan wiec moglbym sobie wybrac cos co mi sie najbardziej podoba. Tylko zastanawia mnie czy dokladanie prawie 1k do ceny rometa faktycznie jest oplacalne oceniajac praktycznie tylko roznice w sprzecie. (ewentualnie moge miec ta Betule z pierwszego postu z widelcem zmienionym na ten powyzej bez doplaty)

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...