Gość Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Czy jazdę pod wiatr można uznać za ekwiwalent jazdy pod górę? Tam, gdzie jeżdżę, szeroko pojęte okolice Gassów, są tylko trzy mini podjazdy (nie dłuższe niż 500m o nachyleniu max. 8%) a wiatru z reguły nie brakuje. Czy można jakoś przeliczyć prędkość wiatru na procent nachylenia terenu? Odnośnik do komentarza
Mociumpel Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Udostępnij Opublikowano 4 Kwietnia 2019 Można jazdę pod wiatr uznać za ekwiwalent wysiłkowy jazdy pod górę z tym że MOCOWY a nie rodzajowy: 1. jazda pod górę to wysiłek "siłowy" czyli jedziesz z niewielką kadencją (60-70/min) i niewielką prędkością - wypluwasz "siłę" z nóg (podnosisz masę roweru z sobą w górę) - zużywasz np. 300W mocy z czego prędkość to 20% a wznoszenie roweru 80% 2. jazda pod wiatr to głównie wysiłek "płucowy" czyli aerobowy bo powyżej 25-28/h wiatr stanowi ok.80% i więcej oporów poruszania się - zazwyczaj masz kadencję 80-100 stąd krew i płuca pracują wydajniej (jak pompka) - z czego prędkość to 80% (pokonywanie oporu wiatru) a 20% to opór toczenia. Podane wartości nie są konkretne podobnie jak procentowy podział ale wskazuje na rodzaj "oporu" i jego wpływa na składnik mocy potrzebny do jej pokonania. Jazda pod górę pozwala wzmacniać siłę (wysiłek krótkotrwały ale znaczny), jazda długa z większą prędkością wzmacnia kondycję jazdy długotrwałej (mniejsza moc ogólna ale za to giga czas działania) - to tak z grubsza - czyli moc jest taka sama ale składowe różne i działające na zupełnie różne "podzespoły"mięśniowe. Odnośnik do komentarza
Rekomendowane odpowiedzi
Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto
Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.
Zarejestruj nowe konto
Załóż nowe konto. To bardzo proste!
Zarejestruj sięZaloguj się
Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.
Zaloguj się