Skocz do zawartości

Rodzaje napędu w silnikach pomocniczych


Rekomendowane odpowiedzi

Witam z uwagi na dużo pytań dziś opiszę sposoby napędu i ich zalety i wady.

 

Napęd łańcuchowy:

 

Pierwszy najbardziej rozpowszechniony sposób to drugi łańcuch umieszczony po przeciwnej stronie kasety – rozwiązanie stosowane w wielu rosyjskich i chińskich silnikach a także w samoróbkach, z reguły są to silniki większej mocy.

Zaletą takiego rozwiązania jest brak poślizgu oraz duża trwałość napędu aczkolwiek trzeba pamiętać, że do napędu potrzeba dużo mocniejszy łańcuch niż rowerowy, dostosowany do grubości zębatek oraz to, że koła muszą być ustawione w jednej osi.

Łańcuchy, które są sprzedawane w komplecie z silnikami najczęściej po góra miesiącu idą spać i czeka nas nowy wydatek.

Wad takiego rozwiązania jest niestety więcej, pierwsza i największa wada to, że jak np. zabraknie nam paliwa to dodatkowy łańcuch stawia nam opory i ciężko jechać na pedałach ( największy problem jest wtedy, gdy mamy silnik ze sprzęgłem mechanicznym ( silniki z bloku wschodniego) gdyż wtedy opory są największe.

Następnym to zerwany łańcuch, uniemożliwia nam jazdę ze wspomaganiem, ale widziałem też kilka przypadków, że zerwany łańcuch zablokował koło, lub uderzył w obudowę silnika, co spowodowało jej pęknięcie ( szczególnie przy długich łańcuchach).

Zostaje jeszcze nieprzyjemna sprawa przebitego koła, przy dużych prędkościach łańcuch jest najczęściej zakuwany wymiana dętki w warunkach terenowych przy dwóch łańcuchach nie jest łatwa.

 

Napęd rolkowy:

 

Napęd rolkowy ( silniki Malcherek, Gnom, Krupet, Hongdu, Dongo) należy do najstarszych i najprostszych napędów i wiele osób uważa taki napędu za prostacki ( wystarczy poczytać wpisy), ale czy te osoby jeździły z takim napędem ?????.  

Ja jestem zwolennikiem takiego rodzaju gdyż posiada on więcej zalet niż wad, ale od początku:

 

Napęd rolkowy nie wymaga łańcuchów ani zębatek, to rolka cierna( wykonana z gumy, metalu lub materiału przypominającego kamień szlifierski), która bezpośrednio dotyka czoła opony napędzając ją.

Wadą takiego napędu jest poślizg rolki względem opony oraz niższa sprawność.

Tu natomiast zalet jest więcej, prostota konstrukcji, brak łańcucha i zębatek oraz konieczności osiowej regulacji kół.

Przy napędzie rolkowym ( naprawa) wymiana koła, jest dziecinnie prosta, silnik możemy odciągnąć od opony i wymieniamy jak w zwykłym rowerze.

Brak paliwa to też nie problem trwałe rozłączenie napędu można wykonać nawet w czasie jazdy.

Teraz rozwieję argumenty „ fachowców teoretyków gawędziarzy „ opona nie zużywa się po 300 kilometrach, ale średnio po dwóch latach użytkowania, przy tym rodzaju napędu trzeba bardzo dokładnie wyregulować siłę docisku rolki do opony, co jest bardzo prostą sprawą.

Ponadto trzeba stosować opony z gładkim bieżnikiem, opony terenowe nie nadają się zupełnie

Po ponad 40 latach użytkowania różnych silników rowerowych uważam, że napęd rolkowy jest jednym z najlepszych i najbardziej niezawodnych napędów rowerowych.

 

Napęd zintegrowany:

Napęd zintegrowany ( silniki Sachs i inne najczęściej produkowane razem z rowerami) należy najbardziej zaawansowanych napędów rowerowych, w tym rozwiązaniu silnik jest zintegrowany z tylnym kołem za pośrednictwem kół zębatych najczęściej pracujących w oleju.

Silnik jest tak skonstruowany, że jazda z wyłączonym silnikiem nie sprawia większych kłopotów opory toczenia są małe, lecz najczęściej rower nie ma dodatkowych przerzutek, co trochę utrudnia jazdę szczególnie na wzniesieniach i zjazdach.

Przekładnia pracująca w oleju ma bardzo dużą trwałość pod warunkiem, że dbamy o poziom oleju.

Wadą takiego rozwiązania jest silnik umieszczony bardzo nisko, przez co narażony jest na zanieczyszczenia, ale w zamian mamy bardzo nisko umieszczony środek ciężkości.

 

Pozdrawiam Andrzej Lublin

sp8npc@o2.pl

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...