Skocz do zawartości

(prawie) kompleksowa wymiana osprzętu


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim!

 

Jestem nowy na forum, choć z pozycji lurkera bloga czytam już od jakiegoś czasu - poniżej kilka słów o sobie (ten wstęp spokojnie można pominąć - jest tylko po to, żeby było wiadomo, skąd moje pytania). 

 

Otóż jeżdżę na rowerze Kellys Cliff 50 (o, taki: http://www.kellysbike.com/PL/rowery-2015/cross/cliff-50-black/black#.Vbse-vOqpHw, specyfikacja fabryczna, wymienione tylko gripy, siodełko i opony). Rower dostałem na wiosnę w prezencie, nie wiem, czy wybrałbym inny, gdybym sam decydował o zakupie - ale zaznaczam, że jeździ mi się bardzo wygodnie, więc to nie jest narzekanie. Na początku planowana była bardzo lekka rekreacyjna jazda w celu podreperowania kondycji i zrzucenia kilku kilogramów, ale... po jakimś czasie zaczęło się podobać i teraz jeżdżę 3-4 razy w tygodniu średnio po 30-50 kilometrów za każdym razem (pewnie, to też nic wielkiego, ale dla mnie w porównaniu do tego, co było 3 miesiace temu, to ogromny przeskok), 90% po asfalcie. Problem jest taki, że oryginalny napęd chyba powoli daje za wygraną - pomimo wielu regulacji i wydaje mi się poprawnej konserwacji słychać zgrzyty przy zmianie przełożenia, czas reakcji przerzutki (i przedniej, i tylnej) bardzo się pogorszył, a tarcze na korbie powoli się krzywią, mimo, że starałem się jeżdzić zgodnie ze zdrowym rozsądkiem (bez zmiany przełożeń pod duzym obciażeniem, nie przesadzałem z twardymi przełożeniami itd. Chciałbym wymienić przerzutkę przednią, tylną, kasetę, korbę (pewnie też wkład supportu), manetki, łańcuch, hamulce (na v-brake, tylko trochę lepsze), linki, pancerze - na sprzęt lepszy, niekoniecznie absolutny top, bo i po co. Nie planuję na razie nic robić z kołami, bo sprawują się przyzwoicie, ale nie bedę się upierał jeśli poradzicie inaczej.

 

A teraz moja lista pytań - niestety, mam ich dużo:

 

1. Czy wymiana na osprzęt Shimano Deore ma sens i wystarczy na powiedzmy 2 lata bezproblemowego używania, czy może lepiej pójść szczebelek wyżej?

2. Czy mają sens zestawy takie jak ten: http://rowertour.com/grupa-shimano-deore-2013-m590-3x9-czarna.html(albo - alternatywnie na przykład cos podobnego do http://rowertour.com/grupa-shimano-deore-xt-2013-m780-dyna-sys-3x10.html albo http://rowertour.com/grupa-shimano-slx-2013-m670-dyna-sys-3x10.html, gdyby warto było wydać trochę więcej na cos lepszego), czy lepiej złożyć sobie własny zestaw z pojedynczych elementów?

3. Czy nowe części będą kompatybilne z ramą roweru - chodzi oczywiście o korbę i wkład.

4. Obecnie tylna kaseta jest 8-rzędowa - czy możliwa jest zamiana na 9-rzędową (lub 10-rzędową) bez wymiany piasty/koła?

5. Czy z punktu widzenia amatorskiego użytkownika (jak ja) ma znaczenie, czy kupię klamkomanetki, czy klamki i manetki oddzielnie?

6. A może lepiej przestać kombinować i kupić lepszy rower, gdy ten ostatecznie zdechnie? (wolałbym nie, z sentymentu, ale jeśli trzeba, to tak zrobie)

 

Potrafię sam zrobić podstawowe rzeczy przy rowerze, ale montaż pewnie zlecę serwisowi (przy okazji - jeśli ktoś zna przyzwoity w Krakowie, to bedę wdzięczny za wskazówki).

 

I to chyba na teraz tyle - z góry bardzo dziękuję za wszelkie porady.

 

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza

Cześć wszystkim!

 

Jestem nowy na forum, choć z pozycji lurkera bloga czytam już od jakiegoś czasu - poniżej kilka słów o sobie (ten wstęp spokojnie można pominąć - jest tylko po to, żeby było wiadomo, skąd moje pytania). 

 

Otóż jeżdżę na rowerze Kellys Cliff 50 (o, taki: http://www.kellysbike.com/PL/rowery-2015/cross/cliff-50-black/black#.Vbse-vOqpHw, specyfikacja fabryczna, wymienione tylko gripy, siodełko i opony). Rower dostałem na wiosnę w prezencie, nie wiem, czy wybrałbym inny, gdybym sam decydował o zakupie - ale zaznaczam, że jeździ mi się bardzo wygodnie, więc to nie jest narzekanie. Na początku planowana była bardzo lekka rekreacyjna jazda w celu podreperowania kondycji i zrzucenia kilku kilogramów, ale... po jakimś czasie zaczęło się podobać i teraz jeżdżę 3-4 razy w tygodniu średnio po 30-50 kilometrów za każdym razem (pewnie, to też nic wielkiego, ale dla mnie w porównaniu do tego, co było 3 miesiace temu, to ogromny przeskok), 90% po asfalcie. Problem jest taki, że oryginalny napęd chyba powoli daje za wygraną - pomimo wielu regulacji i wydaje mi się poprawnej konserwacji słychać zgrzyty przy zmianie przełożenia, czas reakcji przerzutki (i przedniej, i tylnej) bardzo się pogorszył, a tarcze na korbie powoli się krzywią, mimo, że starałem się jeżdzić zgodnie ze zdrowym rozsądkiem (bez zmiany przełożeń pod duzym obciażeniem, nie przesadzałem z twardymi przełożeniami itd. Chciałbym wymienić przerzutkę przednią, tylną, kasetę, korbę (pewnie też wkład supportu), manetki, łańcuch, hamulce (na v-brake, tylko trochę lepsze), linki, pancerze - na sprzęt lepszy, niekoniecznie absolutny top, bo i po co. Nie planuję na razie nic robić z kołami, bo sprawują się przyzwoicie, ale nie bedę się upierał jeśli poradzicie inaczej.

 

A teraz moja lista pytań - niestety, mam ich dużo:

 

1. Czy wymiana na osprzęt Shimano Deore ma sens i wystarczy na powiedzmy 2 lata bezproblemowego używania, czy może lepiej pójść szczebelek wyżej?

2. Czy mają sens zestawy takie jak ten: http://rowertour.com/grupa-shimano-deore-2013-m590-3x9-czarna.html(albo - alternatywnie na przykład cos podobnego do http://rowertour.com/grupa-shimano-deore-xt-2013-m780-dyna-sys-3x10.html albo http://rowertour.com/grupa-shimano-slx-2013-m670-dyna-sys-3x10.html, gdyby warto było wydać trochę więcej na cos lepszego), czy lepiej złożyć sobie własny zestaw z pojedynczych elementów?

3. Czy nowe części będą kompatybilne z ramą roweru - chodzi oczywiście o korbę i wkład.

4. Obecnie tylna kaseta jest 8-rzędowa - czy możliwa jest zamiana na 9-rzędową (lub 10-rzędową) bez wymiany piasty/koła?

5. Czy z punktu widzenia amatorskiego użytkownika (jak ja) ma znaczenie, czy kupię klamkomanetki, czy klamki i manetki oddzielnie?

6. A może lepiej przestać kombinować i kupić lepszy rower, gdy ten ostatecznie zdechnie? (wolałbym nie, z sentymentu, ale jeśli trzeba, to tak zrobie)

 

Potrafię sam zrobić podstawowe rzeczy przy rowerze, ale montaż pewnie zlecę serwisowi (przy okazji - jeśli ktoś zna przyzwoity w Krakowie, to bedę wdzięczny za wskazówki).

 

I to chyba na teraz tyle - z góry bardzo dziękuję za wszelkie porady.

 

Pozdrawiam

Mirek

1. Jeżdząc podobnie jak Ty (w 80% asfalt,20% szuter, tygodniowo ok. 200-250km), wystarcza mi osprzęt klasy acera, serwisowany raz na 2 lata. Zauważ, że masz napęd 3x8, a chcesz się przerzucić na 3x9/10, musiałbyś wymienić dosłownie wszystko. Pytanie, czemu twój napęd tak nawala, oddawałeś rower do serwisu? To nie jest zwyczajne, żeby nowy rower miał takie problemy z napędem. Myślę, że na tym najpierw powinieneś się skupić. Masz przecież gwarancję!

2. Zależy czego oczekujesz. Czytałem w internecie opinie, że np napęd na kwadrat,czyli np twój) jest trwalszy od tego na octalink i HL2, które ma zastosowanie w deore. Jako amator nie zauważysz różnicy (tylko w portfelu) między deore, a deore xt.

3. Nie jestem pewien,ale wydaje mi się,  że jeżeli zmieniasz system z kwadratu-wymieniasz też wkład.

4. Prawdopodobnie piasta jest 8/9 biegowa, ale już nie sądzę,żeby była 10 biegowa(czyli xt odpada), ale warto się dopytać w jakimś serwisie.

5. Nie ma znaczenia, jeździłem na takich i takich, różnica minimalna. Chyba, że walczysz o wagę komponentów, wtedy możesz zawsze kupić osobno lekkie klamki hamulcowe.

6. Znowu zależy czego oczekujesz. Jeżeli chcesz odchudzać rower to polecam ten temat na blogu Łukasza i jeden komentarz Darka B. pod tematem:

https://roweroweporady.pl/jak-tanio-odchudzic-rower/

 

Reasumując: zobaczyłbym w dobrym serwisie, czemu napęd nie działa jak powinien --> oczekiwał rzetelnej regulacji napędu--> pojeździł 2 lata na sprawnym napędzie --> wtedy myślał dopiero o grupie deore.

Odnośnik do komentarza

Dziękuję za odpowiedź! Nie, absolutnie nie zalezy mi na zmniejszeniu wagi roweru (artykuł Łukasza czytałem) ani ślepym gonieniem za lepszym sprzętem. Chodzi mi po prostu o niezawodność (i tutaj Łukasz w tekście o grupach sprzetu Shimano sugeruje raczej zaczynać od Alivio) - bo niedługo wybiorę się na zdecydowanie dłuższą wycieczkę i nie chcę musieć wracać pieszo 150 km :) W serwisach już byłem, regulacja pomogła na max 2 tygodnie (dlatego właśnie pytałem, czy ktoś zna dobry serwis w Krakowie), reklamacja u sprzedawcy niewiele pomogła na razie - podregulowali i kazali jeździć, wygięte tarczy to według sprzedawcy moja wina - co nie jest niemożliwe, ale nie zamierzam nagle zacząć pedałować tak, jakby między butem a pedałem było jajko a ja nie mogę go uszkodzić :) (oczywiście nie dam za wygraną, ale mówi się, że z gwarancjami na rowery bywa różnie). A chwilowo mógłbym sobie pozwolić na wydanie trochę pieniędzy - stad zastanawiam się, czy może taka inwestycja może mieć sens.

Odnośnik do komentarza

Ja tarcze najbardziej obijałem / powyginałem wstawiając rower do stojaka...

Sam jeżdżę na miksie Deore / Deore LX i chodzi owszem ładnie, ale żeby nie było też ma swoje szaleństwa - mimo że staram się zmieniać biegi bardzo delikatnie i tak zdarza się nagle, że łańcuch mi się obsunie o zębatkę w dół na kasecie, a wejście z małej zębatki na środkową na korbie wymaga koronkowej precyzji w posługiwaniu się manetką / poprawek... Zrobiłem na tym zestawie od nowości raptem ~700km... Ale swoje też ważę... Nic to, w przyszłym tygodniu oddaję rower do przeglądu gwarancyjnego to wszystko mi sprawdzą i wyregulują. Zwłaszcza martwi mnie chyba przeciekający przedni hamulec - bo klamkę mam już prawie przy samej kierownicy... Podczas gdy druga jest gdzie była, a to z niej więcej korzystam...

 

Co do zakupu zestawu, to uważam, że najpewniej to wyjdzie najtaniej. Plus dla pewności zmieniłbym też tylną oś. A to pewnie wygeneruje też konieczność zakupu nowych szprych, chyba że szczęśliwie długość Ci podpasuje :/ Ale co gorsza ich zaplatanie... Pytanie tylko, czy większa kaseta się Ci zmieści w ramie?

Odnośnik do komentarza

Dziękuję za odpowiedź! Nie, absolutnie nie zalezy mi na zmniejszeniu wagi roweru (artykuł Łukasza czytałem) ani ślepym gonieniem za lepszym sprzętem. Chodzi mi po prostu o niezawodność (i tutaj Łukasz w tekście o grupach sprzetu Shimano sugeruje raczej zaczynać od Alivio) - bo niedługo wybiorę się na zdecydowanie dłuższą wycieczkę i nie chcę musieć wracać pieszo 150 km :) W serwisach już byłem, regulacja pomogła na max 2 tygodnie (dlatego właśnie pytałem, czy ktoś zna dobry serwis w Krakowie), reklamacja u sprzedawcy niewiele pomogła na razie - podregulowali i kazali jeździć, wygięte tarczy to według sprzedawcy moja wina - co nie jest niemożliwe, ale nie zamierzam nagle zacząć pedałować tak, jakby między butem a pedałem było jajko a ja nie mogę go uszkodzić :) (oczywiście nie dam za wygraną, ale mówi się, że z gwarancjami na rowery bywa różnie). A chwilowo mógłbym sobie pozwolić na wydanie trochę pieniędzy - stad zastanawiam się, czy może taka inwestycja może mieć sens.

To, że wygięła się tarcza mogło mieć kilka przyczyn; np mogła obluzować się mocująca je śruba, zupełnie wypaść, a mogła być też któraś ze śrub za mocno skręcona i przy mocniejszej i bardziej pechowej jeździe tarcza nie wytrzymała.

Tylko faktycznie, walka z serwisem byłaby w Twoim wypadku ciężka :(. 

Możesz spróbować też wymienić samą korbę na deore:

http://www.bikeforum.pl/topic/18611-mechanizm-korbowy-korba-slx-a-lancuch-i-kaseta-8-rzedowa/

Odnośnik do komentarza

Większość wyjaśniona, ale:

http://wrower.pl/sprzet/wspolpraca-kaset-z-piastami,3375.htmlW miejsce ósemki 9 spokojnie wejdzie.

 

Co do zestawów napędu - tak na 100% wyjdzie taniej. Szukałem całego XT, po cenach z allegro wychodzi 50zł taniej, ale za to musisz kupować u 3 czy 4 sprzedawców rozsianych po Polsce, kurier kosztuje, szukania masa, a potem w razie czego myśl skąd co masz i komu reklamować :D

Odnośnik do komentarza
Jeśli od wiosny zajeździłeś nowy napęd, to albo coś nie tak było z tym napędem, albo jest coś nie tak z Twoim użytkowaniem roweru - zwłaszcza, że jeździsz głównie po asfalcie.

 

Deore wystarczy na dużo więcej niż 2 lata (chociaż raczej trzeba tu podawać przebieg a nie czas) więc spokojnie kilkanaście tysięcy km zrobisz, jeżeli będzie o niego dbał. Jeśli dbał nie będziesz - to nawet najsolidniejszy napęd zajedziesz....

 

Co do zgrzytów - Przeserwisuj dokładnie rower - wyczyść wszystkie elementy napędu (łącznie ze zdjęciem kasety) i nasmaruj tam gdzie trzeba.

 

Zanim zaczniesz wymianę wszystkiego wymień linki - w 90% pomoże to na problemy z precyzją działania. Pamiętaj też, że nowe linki muszą się ułożyć i porozciągać, więc po jakichś 200km/2tyg po wymianie linek trzeba ponownie wyregulować

 

Jeśli tarcze korby są krzywe - wymień (jeśli się da to samą tarczę)

 

Sprawdź zużycie łańcucha - jeśli jest rozciągnięty - wymień

 

Jeśli po wymianie łańcucha będzie przeskakiwał - wymień kasetę

 

A jeśli masz zamiar wymieniać cały napęd - kup lepszy rower

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...