Skocz do zawartości

Tarmac czy Trek Madone?


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

Będę wdzięczny za porady w moim temacie.
 

Zastanawiam się nad zakupem nowego roweru. Obecnie jeżdżę na Trek Domane SL7 gen 4. Jeżdżę głównie po płaskim terenie z małymi zmarszczkami, odcinki to jakieś 50 - 120 km, czasem ustawki ale bez zawodów. 
 

Naszła mnie myśl nad wymianą sprzętu, chciałbym aby rower miał lepsze odejście, był lżejszy, pozwalał mi jeździć dłużej. Podobają mi się dwa modele Tarmac i Madone Gen 7 z iso speedem. Celuję w rynku używanym do kwoty 24 000 zł maksymalnie. Za Madone przemawia do mnie dobra opinia w testach, isospeed, koła. Za Tarmaciem podobnie, z tym że mam obawy o to, że wytrzepie mnie na tym rowerze na naszych drogach. 
 

Co sądzicie? Może macie jakieś doświadczenie z tymi rowerami? 
 

dziekuje 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Temat rzeka. Jutro coś więcej napiszę, bo już padam na twarz. Ujechałem się dziś na tym wietrze.
Podstawowe pytanie brzmi czy jesteś w stanie jeździć na szosie race w pozycji do której została zaprojektowana? Czyli praktycznie bez podkładek a w każdym razie z nie więcej niż 1 cm podkładek?
I ile masz lat, ile ważysz i jaką masz mobilność kręgosłupa?

Odnośnik do komentarza

Cześć Jacku.

Wiek 41, waga 69 kg, mobilność bardzo dobra, głową dotykam kolan przy ćwiczeniach na tylną taśmę. 
Też się dziś zajechalem w ten wiatr ? 

A czy będę w stanie jeździć tak ugięty na dłuższych trasach? Nie mam pojęcia, obecnie mam Domane w geo endurance. Podkładek na jakieś 3 cm. Ale jak patrzę na Madone nie wygląda mi strasznie.  
 

W poniedziałek lecę na Teneryfę i będę miał tam Madone ale w gen 8, więc coś więcej będę wiedział. 

IMG_4409.jpeg

IMG_4410.jpeg

Odnośnik do komentarza

Na warszawskie ustawki trafiłem mniej więcej w Twoim wieku, na początku na rowerze typu cross ? I przelatałem tam z 10 lat. Potem kiepska szosa aluminiowa z Deca, potem Roubaix i Tarmac.
Mobilność masz świetną więc wygląda że się wpasujesz w pozycję.

Teneryfa jest zachwycająca.

Co do rowerów. 

Jakość.
W tym roku chłopak naprawiający karbon jako podwykonawca naprawiał 13 sztuk nowych Madone, 10 sztuk Canyon Aeroad i 3 sztuki SL8.
Karbonowe Treki które nie są SLR i Project One oraz wszystkie karbonowe Canyony są produkowane w chińskiej fabryce Quest Composite i jakość laminatu karbonowego jest kiepska. To rozwiązanie podsiodłówki jest chore. Owszem coś tam amortyzuje. Ale pęka przy pierwszej glebie. A jak będziesz jeździł w szybkich ustawkach to będziesz leżał. Nie ma innej możliwości. Chyba nie było roku jeżdżąc na ustawkach, żebym nie uczestniczył w kraksie. Zupełnie nie z mojej winy. Spec jeśli chodzi o jakość jest ze dwa poziomy wyżej i jest zwykle wymieniany jako top jakościowy jeśli chodzi o jakość laminatu. Karbonowe rowery są produkowane w tajwańskiej fabryce Topkey.
Niestety przy przejściu na tarcze i na koła tubeless co dodało ponad 0,5 kg wagi, żeby zbliżyć się do limitu wagowego UCI 6.8 KG trzeba było odchudzić ramę i widelec. W konsekwencji topowe rowery na tarczach są dużo mniej wytrzymałe niż obręczowe. Po prostu za mało karbonu w karbonie. Według mojego znajomego naprawiającego karbon jak rama nie waży 900-1000 gramów to długo nie pożyje.

Prowadzenie się roweru.
Podkładki upośledzają prowadzenie. Szczególnie na zjazdach. Powinno się dążyć do ograniczenia ich do miniumum. Optymalnie byłoby mieć rower z długim mostkiem. Ale to zależy od proporcji ciała. Jak ktoś ma bardzo duży przekrok to potrzebuje rower wysoki i krótki i mostek nie będzie wtedy zbyt długi. Generalnie nie powinno się stosować mostka krótszego niż 100 mm.

Podatność na boczne wiatry.
Im większe profile rurek tym bardziej podatny będzie rower na boczne wiatry. Ma to szczególne znaczenie w przypadku osób które mało ważą, takich jak Ty. Mojego kolegę ważącego poniżej 70 km dmuchnęło jak wyjechał zza autobusu na stożkach 50 mm i szosie aero tak że się wyglebił i połamał obojczyk. Więc tu Tarmac mający mniej głębokie profile znowu wygrywa.

Waga

Tarmac SL8 Expert na Ultegrze Di2 waży 7,2 kg w rozmiarze 56 na Rovalach C38 i z aluminiową kierownicą. Rama jest z karbonu oznaczonego jako 10R
Tarmac SL8 Comp na 105 Di2 waży 8,08 kg w rozmiarze 56 na  kiepskich kołach aluminiakach i na kierze alu. Rama jest z karbonu oznaczonego jako 9R.

Madone SL7 Gen 7
Rama z karbonu 500 Series OCLV. Waga ramy i widelca 1676 gramów
Waga roweru w rozmiarze 56 8,0 kg. Na Ultegrze Di2 z kołami Bontrager Aeolus Pro 51  z kierą karbonową aero.

Madone SL7 Gen 8 
Rama z karbonu 500 Series OCLV.
Waga roweru w rozmiarze ML 7,88 kg
Specyfikacja techniczna na pierwszy rzut oka ta sama. Czyli tylko różnica w ramie.

Wygląda więc na szybko że wagowo Tarmac też tu wygrywa. Trzeba jednak uwzględnić różnice w wagach kół i kiery.
Żeby mieć dokładne dane odnośnie wag ramy, widelca i sztywności tych rowerów musielibyśmy mieć subskrybcję do niemieckiego Tour Magazine. Oni robią super dokładne testy, wszystko ważą i robią testy w tunelu aero. Może zrobisz kontrybucję dla rozwoju forum? ?

Ride quality.
No tutaj trzeba się przejechać i żadne opisy z neta tego nie zastąpią.

Spec ma program testowy. Możemy umówić wypożyczenie roweru. I kupując rower za tak dużą kwotę zdecydowanie na to namawiam. Wypożyczenie jest płatne. Kilkanaście lat temu płaciłem 200 zł. Nie wiem ile teraz. Flota testowa powinna być podzielona pomiędzy Polskę i Czechy, które zarządzają dystrybucją Speca we Wschodniej Europie. Zwykle w ciągi kilku dni ściągną odpowiedni rower.

Jeśli chodzi o Treka to o ile mi wiadomo nie ma programu testowego. Natomiast zadzwoniłbym do salonu Treka w Częstochowie. To jest sklep nr 1 Treka w PL i bym się spróbował dowiedzieć.

Co do feedbacku od ludzi to Treka na 105 Di2 mam mój kolega, 50-letni były kolarz mieszkający w Belgii. Ma go niedawno i na razie jest z niego bardzo zadowolony. Natomiast SL8 nie ma chyba żaden z moich znajomych. Kilku ma SL7 ale to jednak inny rower. 

Możesz zobaczyć czy aby Bike Point Tenerife nie ma któregoś z nich. To chyba najbardziej znana wypożyczalnia na Teneryfie.



 

Odnośnik do komentarza

Do tej wagi Treka z oficjalnej strony trzeba doliczyć 300-400 gram, bo jest mocno zaniżona. Wystarczy poszukać na necie ile faktycznie one ważą od ich użytkowników. Tylko oni tam dają plastikowe paski tubeless do kół, jeden waży około 50 gram, gdzie zwykła taśma max 5g.

I czy właśnie taka rama nie powinna być bardziej wytrzymała, jeśli tego materiału jest więcej? Czy może wagę zawyza zbyt duza ilość żywicy, czy materiału w miejscu który i tak nic nie daje?

Sam zastanawiam się między Trekiem Madone, a Giantem TCR. Giant TCR domyślam się że rama, kontrola jakości na lepszym poziomie, ale fabrycznie dają koła hookless. O Treku słyszałem, że mają świetną gwarancję i podejście do klienta, tzn przychylnie rozpatrują różne usterki i problemy jeśli już się pojawią.

Odnośnik do komentarza

Im rama cięższa tym więcej materiału, tym bardziej powinna być wytrzymała. Jeśli chodzi o Madone to pęka głównie ta głupawa podsiodłówka w czasie kraksy.
Trek i Spec mają bardzo dobre warunki gwarancyjne. Giant to zawsze była spychologia gwarancyjna. Coś tam podobno zmienia się na lepsze ale chyba nie do końca.

Ramy Gianta były zawsze dobrej jakości jeśli chodzi o laminat karbonowy. Natomiast ich R&D pozostawiało dużo do życzenia. Jakieś "rolnicze" prowadzenie kabli, głupawe mostki, itp. Na grupie FB Giant są nieustające narzekania na skrzypiącą, niestandardową podsiodłówkę, chyba w modelu Pro i niestandardowy mostek, utrudniający zakup kierownicy innych producentów. No i poamir mocy Gianta to kompletna żenada, co wiem od kolegi co tam pracuje ?

Co do kół hookless to zdecydowanie odradzam. Akurat dzisiaj opublikowałem post na grupie Roadbike na FB tego dotyczący,  z dwoma linkami:
Hookless rims – How dangerous are they really? | GRAN FONDO Cycling Magazine

Hookless rim controversy - Dandy Horse Blog

Odnośnik do komentarza

@jajacek dziękuję za wyczerpująca odpowiedź. Jestem już po testach Madonki SL6 na Shimano 105 di2 na Teneryfie. ? Jakie wrażenia? Nic mnie nie zachwyciło, a nawet mogę napisać że jestem rozczarowany. Rower jest ciężki, nie czuję żadnej różnicy w porównaniu do mojej Domane SL7. Co więcej jeździło mi się gorzej na Madone , ze względu na te oryginalne piasty i opony Vittoria Zefiro. Ogólnie rower nie wart swojej ceny, kowadło. Czy dobrze się wspina? Nie! Czy ma odejście? Też nie. Jest ciężki. Czy jakoś super zjeżdża? Stabilnie, nie rzuca po bokach i spokojnie można mu zaufać. Pozycja na rowerze była dla mnie ok, ale tu mamy oryginalny stos podkładek. Siodełko oryginalne, twarde jak kamień. Na plus kierownica z flarą. Czy zamieniłby moje Domane na Madone i dopłacił ponad 10 000? Nie ma mowy. ? 
 

?‍?  Czy wydałby na ten rower ponad 20 000 zł? Absolutnie. Nie poczułem flow. Może wersja SLR zmieniła by moje odczucia. Ale to już inna kasa. 

Pozostaje mi teraz wytestować Tarmaca. Wracam do Polski i będę miał od kolegi SL7 Expert z 2022. Zobaczymy. 
 

Podsyłam kilka fot i pozdrawiam z wyspy. 

IMG_4556.jpeg

IMG_4557.jpeg

Odnośnik do komentarza

O, fajnie. Za kilka dni beda w Warszawie testy Treka. Pewnie podjade cos potestowac. 

SL7 jest podobno ultra sztywny. SL8 bardziej komfortowy. Natomiast mialem okazje jezdzic na dwoch roznych SL6 w zeszlym roku. Pro z karbonu 10R i Sport z jego nizszej wersji. I na Sport bylo bardziej komfortowo. SL7 Expert bedzie pewnie z karbonu 10R. Tarmac ma jedna zalete. Jak powieje z tylu to jezdzie sie jakbys mial zagiel. Natomiast pare lat emu jezdzilem testowo na Tarmac SL6 Ultralight z najwyzszego karbomu, chyba 11R. Wazyl 6,35 kg. I nie czulem zeby byl niekomfortowy. Ale bylem z 6-7 lat mlodszy. Pewnie ma to znaczenie.

Rozwazylbym ewentualnie Cervelo, Cannondale I Scotta. Ale nie wiem czy da sie gdzies wytestowac. Nasi wyczynowi zawodnicy bardzo chwala Orbea Orca Aero. Ale nie jest to lekki rower.

Jezdzilem na starszej Merida Reacto. I byl to bardzo ciekawy rower. Mimo ze aero to byl bardzo komfortowy. Meride moze idzie pozyczyc.

Testowanie jest jednak kluczowe jak sam widzisz.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...