Autorem wpisu jest Jan Leszczyński z bloga Rowerowy Sztos. Przygotował porównanie trójkołowego roweru poziomego ze zwykłym rowerem trekkingowym. Doświadczenie zebrał na wyprawie rowerowej przez Niemcy, Danię i Szwecję. Zapraszam do lektury :)
Trójkołowy rower poziomy vs zwykły rower trekkingowy
Zwykłe dwukołowe rowery są konstrukcyjnie bardzo do siebie podobne. Mogą różnić się napędem, materiałem ramy itp. ale koncepcja, czyli dwa koła, rama i kierownica pozostaje niezmienna. Jak taki zwyczajny rower wypada w porównaniu z poziomą trajką? Który rower i gdzie sprawdzi się najlepiej?
W tym wpisie chciałbym Wam przedstawić jedynie bezpośrednie porównanie tych rowerów. Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej o rowerze trójkołowym oraz innych nietypowych rowerach to zapraszam na mojego bloga. Do porównania wybrałem trójkołowy rower poziomy HP Velotechnik Scorpion FX oraz typowy rower trekkingowy CUBE Travel EXC z napędem na pasek, który również świetnie nadaje się na wyjazdy z sakwami. Poniżej ich bezpośrednie starcie!
Turystyczna Pozioma Trajka | Standardowy rower trekkingowy | |
Zdolności przewozowe | 4 sakwy, torba na kierownicę i bagażnik | 4 sakwy, torba na kierownicę i bagażnik |
Montaż bidonów | 1 bidon wymagający specjalnego uchwytu | 2 bidony |
Stabilność | Duża przy małych prędkościach i po zatrzymaniu, gorsza przy szybko pokonywanych zakrętach | Brak stabilności statycznej, mała przy małej prędkości, większa przy dużych |
Przyczepność | Świetna przyczepność przy hamowaniu – 3 koła | Średnia przyczepność przy hamowaniu – 2 koła |
Montaż akcesoriów | Każdy element jak sakwy, licznik, lampki, czy nawigacja wymaga specjalnych uchwytów i adapterów – często drogich | Bezproblemowy montaż wszystkich rowerowych akcesoriów |
Komfort | Niesamowita wygoda jazdy, brak bólu tyłka, drętwienia rąk, bólu pleców – ciężar kolarza rozmieszczony równomiernie na wygodnym fotelu | Kolarz oparty na stopach, siodełku i kierownicy – mała powierzchnia punktów styku; nieraz bóle, drętwienia i inne dolegliwości – komfort w dużej mierze zależny od idealnego dopasowania pozycji i siodełka |
Wpływ warunków zewnętrznych | Duża podatność na deszcz, pył z drogi i błoto spod kół innych pojazdów – niska pozycja | Większa odległość od drogi = mniejszy wpływ, ale większa ekspozycja na podmuchy wiatru |
Waga | około 22 kg z bagażnikami, dynamem, oświetleniem i błotnikami oraz tylnym zawieszeniem | 15 kg z bagażnikami, dynamem, oświetleniem i błotnikami |
Jazda pod górę | Wolniejsza niż na zwykłym rowerze | Szybsza niż na trajce |
Jazda po płaskim | Porównywalna do zwykłego roweru, łatwiejsza pod silny wiatr | Porównywalna lub wolniejsza pod silny wiatr |
Jazda w dół | Szybsza ze względu na lepszą aerodynamikę (widziałem porównanie lekkiej szosowej trajki ICE VTX z rowerem szosowym i trajka również była szybsza) | Wolniejsza ze względu na większe opory powietrza |
Manewrowość | Gorsza ze względu na większy promień skrętu, szerokość i długość | Lepsza, w dodatku rower łatwiej przenieść |
Zwinność | Jak w gokarcie, inicjacja skrętu jest natychmiastowa | Mniejsza niż w trajce, każdy skręt wymaga balansowania ciałem |
Transport | Utrudniony, aczkolwiek składana konstrukcja pozwala bez problemów przewieźć rower w aucie typu Fiat Punto przy złożonych siedzeniach – nie wymaga bagażnika na auto | Bardzo prosty |
Przechowywanie | Praktycznie brak możliwości trzymania w bloku, chyba że posiadamy garaż lub dużą komórkę | Prosty – rower można nawet powiesić na ścianie w pokoju |
Frajda z jazdy | Trajka daje niesamowite wrażenia z jazdy – mały gokart napędzany siłą naszych mięśni. Każdy kto próbował miał uśmiech na twarzy! Siedzenie blisko ziemi sprawia wrażenie, że jedzie się szybciej niż w rzeczywistości | Frajda jest również, ale na pewno nie jest to tak niecodzienne odczucie jak na trajce |
Komplikacja konstrukcji | Duża – długi łańcuch, system składania, rozbudowane zawieszenie, układ kierowniczy, trzy koła, trzy hamulce | Niewielka – zależna od typu roweru, w rowerze typu full suspension większa, ale nadal dużo mniejsza niż w trajce |
Serwisowanie | Wymaga specjalistycznego serwisu | Standardowe |
Efekt WOW | Murowany! Rower zwraca zainteresowanie wszędzie, nawet w Kopenhadze, gdzie jeździ mnóstwo rowerów i jest to powszechny środek transportu | Zależny od roweru, pasek na pewno zwraca trochę uwagę, ale generalnie widok roweru z 2 kołami jest powszechnie znany |
Możliwość założenia paska zamiast łańcucha | Brak – przynajmniej mi nie udało się jeszcze znaleźć firmy, która montuje paski w swoich trajkach | Prawie do każdego roweru – wymagany jest jednak rozpinany pasek lub rama oraz piasta wielobiegowa/skrzynia biegów, jeżeli chcemy zachować różne przełożenia |
Bezpieczeństwo na drodze | Zależne od kultury na drodze i infrastruktury, w ,,rowerowych krajach” nie ma z tym problemu… | Większe – lepsza widoczność ze względu na wysoką pozycję |
Widok z perspektywy rowerzysty | Otwarta pozycja sprzyja opalaniu i obserwacji drogi przed nami, jednak niskie siedzenie powoduje, że każdy żywopłot czy krzaki zasłaniają widok na bok | Dobry, zależny od zajmowanej pozycji |
Optymalne przeznaczenie | Dalekie, wielodniowe wyprawy rowerowe po krajach z dobrą infrastrukturą i dużą kulturą jazdy (Dania, Szwecja, Norwegia, Finlandia) w przypadku górzystego terenu zdecydowanie warto wybrać e-trajkę (silnik zrównoważy wysoką wagę roweru i pomoże na podjazdach) | Krótsze wyjazdy, kilkugodzinne treningi, jazda na lekko – bikepacking (szosowy lub MTB), jazda wymagająca dojazdu/powrotu pociągiem lub samolotem, dojazdy do pracy, jazda po mieście, jazda sportowa i w trudnym terenie |
Cena | Wysoka | Umiarkowana (w przypadku profesjonalnych rowerów wyprawowych np. Koga World Traveller) cena jest bardziej porównywalna |
Mam kilka rowerów poziomych (dwukołowych). Fajna alternatywa do standardowego roweru, jednak nie zastąpi go w pełni. Super relaksująca jazda na ścieżkach rowerowych, ale w ruchu ulicznym już mniej (masz mniejszą kontrolę nad tym co się dzieje z tyłu, jesteś też mniej widoczny). Rower poziomy jest też słabszy w terenie (ciężko wychwycić i ominąć wszystkie nierówności ponieważ wzrok nie jest skierowany na przednie koło a gdzieś znacznie dalej). Podjazdy pod górkę wymagają szybszego kręcenia i nieco cierpliwości. Nadrabia się (z nawiązką) na zjazdach. Zaawansowani użytkownicy rowerów poziomych są w stanie przejechać w ciągu dnia 500 km. Ja nie przejechałbym w jeden dzień więcej niż na zwykłym rowerze, ale już na tygodniowej wyprawie – przejechałbym znacznie więcej. Po przejechaniu 250 km na standardowym rowerze następnego dnia nie masz już na to ochoty, po przejechaniu 200 km na poziomce, możesz trzasnąć znów 200 km kolejnego dnia.
Witam!
Proszę o pomoc i poradę w wyborze.
1. HANDBIKE QUICKIE SHARK RT ROWER RĘCZNY SUNRISE MEDICAL
2. PRZYSTAWKA ROWEROWA DO WÓZKA INWALIDZKIEGO ATTITUDE MANUAL RĘCZNA SUNRISE MEDICAL
Czy może Pan ocenić stricte pod względem osprzętu, przerzutki, hamulce, zębatki, manetki itd?
Ciekawy artykuł, przypadkowo go przeczytałem szukając czegoś podobnego.
Cześć,
z tego typu pytaniami warto zajrzeć na forum poziome. Wpisz w Google to hasło, na pewno wyskoczy na samej górze :)