Dziękuję za wyjaśnienia, ale nadal mam jeszcze parę pytań..
W tym rowerze. o którym myślę stosunek przód/tył jest jeszcze mniejszy, bo wynosi 1.75; a ponieważ jest to rower używany, to stąd moje wątpliwości i obawa, czy "dzięki temu" nie podziało się coś złego z piastą..
Hmmmmm.... sugerując się stroną gearcalculator, to wygląda "troszkę" inaczej... bo ostrzeżenie pojawia się już przy kombinacji 46/22 (!!!); gdy zmienimy piastę na Alfine 11 ostrzeżenie znika.. no bo w sumie jest to ponad 2:1..
Tak, chodzi mi dokładnie o ten rower.
I rozumiem, że po pierwsze: nie ma co się obawiać o ten stosunek przód/tył 42/24, a po drugie: o zmianie zębatki na kasecie właściwie należy zapomnieć? z powodu kosztów..
Tu jeszcze mała dygresja - mam ciągle spory mętlik co do tych proporcji, dodatkowo podsyca go przegląd rowerów tylko tej jednej firmy; bo tak:
model z piastą Alfine 11 na pasku - rocznik 2018 ma 42/24, model 2019 46/24
W jakim celu dokonali zmiany? czy to tylko kwestia "bezpieczeństwa"?
Żeby to jeszcze bardziej zagmatwać, w rowerze napędzanym paskiem dokonano zmiany na kombinację 46/24, a w modelu napędzanym łańcuchem było i pozostało 42/24 !!!
"Ciekawie" także jest, gdy popatrzymy na model z Rohloffem - 2018 to kombinacja 42/16 czyli "prawidłowo", a model 2019 ma 46/22, która to kombinacja również wydaje się być OK, ale gearcalculator twierdzi inaczej.. Dla utrudnienia, to model 2018 jest na łańcuchu, a 2019 a pasku..
Stąd moje pytanie czy ma to jakieś znaczenie co przenosi napęd: pasek czy łańcuch?
Tutaj też nie wszystko jest dla mnie jasne.. poza tym, że należy szybciej kręcić ?
Porównajmy dwie kombinacje zębatek: 42/24 z już nie tym co pisałem wcześniej dość ekstremalnym 48/16, ale z 45/18, czyli z takim można powiedzieć standardem dla Alfine 11.
Przy kadencji 60, a więc jeździe Kowalskiego, różnica w prędkości na maksymalnym przełożeniu to 12km/h, czyli sporo..
Oczywiście, że szybsze kręcenie nie dość, że zniweluje różnice, to byłoby wskazane, ale... przełożenia wydają się być także istotne, zwłaszcza przy jeździe Kowalskiego...
Przy kadencji 90 ta różnica w prędkości jest jeszcze większa i wynosi ponad 20km/h...tylko to już raczej czysta teoria ?
I jeszcze jedno pytanie na koniec: czy jest jakaś różnica w zastosowaniu przełożeń: 42/21 albo 36/18? dla mnie, dla trwałości napędu, itp..?