Rower poziomy – co to jest

Rower poziomy jest to rower, na którym rowerzysta przyjmuje pozycję leżącą lub półleżącą. Ze względu na ich konstrukcję, rowery te uznaje się za ergonomiczniejsze od rowerów klasycznych. Dzięki zmniejszeniu oporu powietrza oraz redukcji strat energii na ruch kolarza w pionie, jazda na rowerze poziomym jest efektywniejsza energetycznie (dzięki temu samemu wysiłkowi można pokonać dłuższy dystans), a osiągane prędkości mogą być dużo wyższe niż w przypadku rowerów klasycznych. Jazda na rowerze poziomym jest również wygodniejsza, ponieważ nasz ciężar rozkłada się bardziej równomiernie, a nie skupia się jedynie na siodełku i kierownicy. Różnorodność rowerów poziomych jest równie duża, jak rowerów klasycznych: od amortyzowanych rowerów miejskich o krótkiej bazie, do bardzo wyczynowych typu „low racer”, czyli niska wyścigówka.

Rowery poziome można podzielić na dwa główne typy. SWB (Short Wheel Base) – na zdjęciu po lewej stronie, gdzie mamy mały rozstaw kół, a pedały są przed przednim kołem. Drugim typem są rowery LWB (Long Wheel Base) – gdzie rozstaw kół jest większy (rower po prawej stronie), a pedały znajdują się między przednim kołem, a siodełkiem.

Dość dużą wadą większości rowerów poziomych, jest ich słaba widoczność w ruchu drogowym, która wynika z ich poziomego układu. Rower poziomy jest niski i przez to kiepsko widoczny między samochodami. Stąd często używane są przez poziomych rowerzystów jaskrawe chorągiewki, na wysokim pałąku. Kierujący rowerem poziomym jest pozbawiony przewagi, jaką rowerzyście klasycznemu daje możliwość obserwacji drogi ponad dachami większości samochodów na jezdni, oraz utrudnione rozeznanie się w sytuacji przed wjazdem na skrzyżowanie. Problematyczne bywają też gabaryty rowerów poziomych – o wiele trudniej jest dostać się z nimi chociażby do pociągu – a czasami jest to po prostu niemożliwe. Również przewóz roweru samochodem może być trudny, chyba, że posiada się samochód dostawczy lub naprawdę dużego Vana.

Jaki rower poziomy kupić?

Barierą są również koszty. Rowery poziome są mało popularne, stąd ich cena jest odpowiednio wyższa niż tradycyjnych rowerów. Działa tu ekonomia podobna do tej z rowerami szosowymi i kwestią dlaczego są one relatywnie drogie.