Lekkie przełożenia w rowerze szosowym

Od dwóch lat jeżdżę rowerem z napędem szosowym. Mój Cube ma kompaktową korbę z tarczami 50/34 oraz 10. rzędową kasetę 12-27. To mój pierwszy rower z takim napędem, wcześniej zawsze miałem trekkingowe korby 48/36/26 i różne kasety (od 11-25 po 11-34). Wszystko byłoby dobrze, gdybym zawsze jeździł na lekko. Przełożenie 34-27 nie jest dla mnie (i moje możliwości) idealne na alpejskie podjazdy, ale jeszcze się w takie góry nie wybrałem. Sprawa wygląda trochę inaczej, gdy jadę z sakwami. W zeszłym roku jeździłem po płaskich terenach, a jedyne poważniejsze podjazdy złapały mnie w Gdańsku (nie śmiejcie się, niektóre górki są tam naprawdę strome, choć krótkie). Za to w tym roku, gdy wybrałem się na Warmię i Mazury, poczułem w nogach, co to znaczy podjeżdżać pod górę rowerem o prawie 10 kilogramów cięższym niż zazwyczaj. Wiecie, jedna czy druga górka to nie problem, ale tam przez długi czas były kombinacje podjazd-zjazd, podjazd-zjazd, podjazd-zjazd i tak w kółko.

Jak uzyskać miękkie biegi

Dlatego zacząłem myśleć o zmianach, tak abym miał dostępne bardziej miękkie biegi. Ale tak, abym nie musiał wymieniać całego napędu. Ostatecznie zdecydowałem się na założenie kasety 11-36, co pociągnęło za sobą konieczność wymiany tylnej przerzutki oraz łańcucha. W tym wpisie podpowiem Wam, co możecie zrobić mając szosowe napędy 7, 8, 9, 10 i 11. rzędowe, aby zyskać miękkie biegi jak najmniejszym kosztem.

Koszty wymiany

Zastanawiałem się w pierwszej chwili, nad wymianą korby na trzyrzędową 50/39/30. Ale to pociągnęłoby za sobą wymianę także przedniej manetki (lub klamkomanetki szosowej, jeżeli taką masz w rowerze), przedniej przerzutki, a także tylnej, ponieważ mam krótki wózek SS (kliknij aby dowiedzieć się więcej na temat długości wózków przerzutki), który nie współpracuje z trzyrzędowymi korbami. Ostatecznie skończyłoby się to tak, że wymieniłbym także kasetę, ponieważ zmiana z przodu z 34 na 30, wbrew pozorom nie daje aż tak dużo. Czyli z napędu zostałaby mi tylko prawa manetka :) Dlatego w moich rozważaniach pominąłem opcję wymiany korby.

Wiem, że jest także możliwość wymiany korby na górską (np. z tarczami 38/24), zostawiając przerzutkę szosową. Ale to się niekoniecznie musi dać wyregulować. Jeżeli chciałbyś przeprowadzić taką operację, musisz poszperać po forach internetowych w poszukiwaniu informacji, czy taki zabieg jest możliwy w Twoim przypadku.

Kaseta 11-36

Dlaczego zdecydowałem się na kasetę 11-36, a nie 11-32 lub 11-34? Być może wymienię kiedyś korbę na jednorzędową (tu przeczytasz o napędach z jedną tarczą z przodu), z większą tarczą niż 34 i wtedy przełożenie 36 z tyłu bardzo się przyda. Skorzystałem z kalkulatora przełożeń na stronie Sheldona Browna. Podaje się tam rozmiar opony, długość ramion korby, wielkość tarcz/tarczy na korbie, wielkość zębatek na kasecie i wybiera ewentualną przerzutkę w piaście. Możesz też dowiedzieć się, jaką będziesz mieć prędkość, przy wybranej kadencji, ale z tego parametru korzystam patrząc na twarde przełożenia. W przypadku miękkich przełożeń lepiej do mnie przemawia przełożenie, czyli stosunek tarczy na korbie do trybu na kasecie, uwzględniający wielkość kół.

Kalkulator przełożeń rowerowych

Przechodząc do meritum moich wyliczeń. Na moim obecnym, najlżejszym biegu, dostaję przełożenie 2.6. Po wymianie kasety będzie dużo lżej i zrobi się 1.9 (co odpowiada przełożeniu 26/28 w rowerze trekkingowym). Jeżeli kiedyś zdecyduję się na wymianę korby, to dam tam tarczę 40, bo i tak większej nie potrzebuję. Na przełożeniu 40/11, przy kadencji 90, pojadę 42 km/h – to mi w zupełności wystarczy. I wtedy na najlżejszym biegu, przełożenie będzie wynosiło 2.3, czyli prawie równo pomiędzy tym co miałem do tej pory, a tym co będę miał teraz.

Niektórym te wyliczanki i sprawdzanie przełożeń na początku mogą wydać się trudne. Ale to naprawdę świetna sprawa. Wpisujesz sobie do formularza przełożenia w swoim napędzie, potem szykujesz drugi formularz z docelową konfiguracją i możesz do woli porównywać. Ty najlepiej wiesz na jakich przełożeniach jeździsz i czy Ci wystarczają. Przy okazji być może masz lub miałeś inny rower, dzięki czemu łatwiej będzie Ci dojść do tego, że przydatna była Ci kiedyś jakaś kombinacja biegów i co musiałbyś zmienić teraz, aby ją uzyskać.

Okej, przechodzę do meritum. Czyli jak uzyskać miękkie biegi, w zależności od tego, ile masz z tyłu przełożeń. Skupię się na napędach Shimano. Nie ma się co oszukiwać, osprzęt tej firmy jest u nas najpowszechniejszy. Na Campagnolo nie znam się praktycznie wcale, jeżeli chodzi o markę SRAM, to od dłuższego czasu się im przyglądam, ale nie byłbym w stanie przygotować takiego poradnika.

Napęd 7. rzędowy

Jeżeli z tyłu masz kasetę, to masz do wyboru: Shimano CS-HG20 12-32, Shimano CS-HG50 14-32 oraz SRAM PG-730 12-32. W przypadku wolnobiegu, to znam tylko jeden – Shimano MF-TZ500 14-34.

Niezbyt wiele starszych przerzutek szosowych, jest w stanie współpracować z zębatkami 32 na kasecie, o 34 nie wspominając. Tak więc pewnie będzie trzeba wymienić także przerzutkę. Jeżeli nie jesteś pewny jaką kasetę obsłuży Twoja przerzutka, wpisz jej model w Google z dopiskiem 'spec’. Często można znaleźć pliki PDF od Shimano, które podaje z jaką największą zębatką na kasecie, współpracuje dany model przerzutki.

W przypadku napędu 7. rzędowego, spokojnie możesz użyć górskiej przerzutki Shimano Tourney RD-TX75, RD-TX55, RD-TX35. Możesz także pomyśleć o przerzutkach, które będę polecał w kolejnych podpunktach.

Z łańcuchem nie ma tutaj problemów. Obecnie Shimano rozdziela je na szosowe i górskie jedynie w 10. rzędowych napędach. W pozostałych łańcuchy są uniwersalne i należy dobrać je jedynie do ilości rzędów. W tym przypadku szukaj łańcucha 6/7/8. rzędowego. Dostępne są nie tylko łańcuchy od Shimano, robi je także SRAM, KMC, Connex

Napęd 8. rzędowy

Tutaj wybór części będziesz miał sporo większy, niż w przypadku 7. rzędowych napędów. Jeżeli chodzi o wolnobiegi, to 8. biegowe są dość rzadko spotykane. Ale jeżeli trochę się poszpera, to dostępne są takie o zakresie 13-32. Z kaset dostępne są m.in.: Shimano Altus 11-32 i 11-34, Shimano Acera 11-32 i 11-34, Shimano Alivio/Deore 11-32, SRAM PG-830 11-32.

Z przerzutkami sprawa wygląda tak – dostępna jest szosowy model Shimano Claris RD-2400, który w wersji ze średnim wózkiem GS obsługuje maksymalnie kasetę 11-32. Jeżeli chcesz użyć kasety 11-34, najlepiej będzie zdecydować się na jakąś przerzutkę dedykowaną rowerom górskim. Pasować będą m.in. Shimano Tourney RD-TX800, Altus RD-M310, Acera RD-M360. Wszystkie te modele będą współpracowały z szosowymi klamkomanetkami. Możesz także wziąć pod uwagę wykorzystanie przerzutki 9. rzędowej.

Jeżeli zdecydujesz się na łańcuch Shimano, proponowałbym nie schodzić poniżej CN-HG71. Kosztuje poniżej 50 złotych, a wystarcza na o wiele dłużej niż tańsze modele.

Lekkie przełożenia w rowerach szosowych

Napęd 9. rzędowy

Im więcej rzędów, tym robi się ciekawszy wybór. Nie jesteśmy już „skazani” jedynie na najtańsze grupy osprzętu. 9. rzędowe wolnobiegi traktuję jako ciekawostkę i nie tak łatwo je kupić. Ale bywają dostępne w rozstawie 13-32 czy 14-32. Natomiast w kasetach pojawiają się pierwsze modele z zębatką 36. Do wyboru mamy tutaj m.in.: Shimano Acera CS-HG300 11-32, 11-34 i 12-36; Shimano Alivio CS-HG400 11-32, 11-34 i 12-36; Shimano SLX CS-HG80 11-32 i 11-34; Shimano XT (klasą odpowiada szosowej Ultegrze) CS-M770 11-32 i 11-34; SRAM PG-950 11-32 i 11-34, SRAM PG-970 11-32 i 11-34, a także modele PG-980 oraz PG-990 z zębatkami 11-32 i 11-34.

W 9. rzędowych przerzutkach szosowych, dostępny jest model Shimano Sora RD-3500 ze średnim wózkiem GS, który obsługuje kasety 11-32, a także nowa Sora RD-R3000, które ze średnim wózkiem GS obsługuje kasety 11-34. Jeżeli chcesz założyć kasetę 12-36, nie obędzie się bez założenia przerzutki górskiej. Z taką kasetą będą działać modele – Shimano (wszystkie w wersji SGS, czyli długim wózkiem) Acera RD-M3000, Alivio RD-M4000, Deore RD-M592, XT RD-M772.

Jeżeli chcesz mieć kasetę 11-32 lub 11-34, to będą pasowały w zasadzie wszystkie tylne przerzutki dostosowane do 9. rzędów z długim wózkiem SGS, czyli te, które wymieniłem powyżej plus m.in. Shimano Altus RD-M370 i Acera RD-T3000.

Do napędu 9. rzędowego potrzebny jest już inny, węższy łańcuch niż do 6/7/8. rzędowego. W tym wypadku, z oferty Shimano celowałbym w CN-HG93 z grupy XT/Ultegra (spokojnie, do niższych grup też będzie pasował), jest mocny, a kosztuje poniżej 60 złotych. Druga, tańsza opcja, to CN-HG53 za około 40 zł. Sam kiedyś na takim jeździłem i jeżeli się o niego dbało, to wytrzymywał znośną ilość czasu.

Napęd 10. rzędowy

Jeżeli z tyłu masz dziesięć rzędów, możesz napotkać kilka pułapek, które trzeba ominąć. Po pierwsze, 10. rzędowe przerzutki MTB (Dyna-Sys) od Shimano ciągną linkę w innym stosunku niż 6/7/8/9. rzędowe. Tak więc nie uda się ich połączyć z klamkomanetkami szosowymi (ale jest sposób aby to obejść, który zaraz podam). Kolejna pułapka dotyczy 10. rzędowej, szosowej grupy Shimano Tiagra 4700. Ciąg linki w tym przypadku jest identyczny jak w 11. rzędowych grupach szosowych. Nie uda się tu zastosować komponentów 9. rzędowych MTB. Tylna przerzutka RD-4700 ze średnim wózkiem GS, obsługuje kasety 11-34, ale z praktyki wiem, że z kasetą 11-36 zadziała bez problemu.

Mając napęd 10. rzędowy, do wyboru jest naprawdę szeroki wachlarz kaset. Kupisz m.in. Shimano Tiagra CS-HG500 11-32 i 11-34, Deore CS-HG50 11-32, 11-34 i 11-36, SLX CS-HG81 także 11-32/34/36, XT CS-M771 także 11-32/34/36 oraz XTR CS-M980 11-34 i 11-36. Do tego z oferty SRAM: PG-1030 z zębatkami 11-32 i 11-36, PG-1050 oraz PG-1070 11-32, 12-32, 11-3612-36, XG-1080 11-36 oraz XG-1099 11-32 i 11-36.

Z przerzutkami sprawa wygląda tak, że możemy użyć jakiejś MTB dopasowanej do 9. rzędów (wyjątkiem jest wspomniana przeze mnie grupa Tiagra 4700). Jest to koniecznie, zwłaszcza jeżeli chcesz mieć kasetę o szerszym rozstawie niż 11-32. Z tego co się orientuję, jedyną przerzutką szosową, która obsługuje 10. rzędowe kasety 11-34, jest wymieniana wcześniej Tiagra RD-4700, która jest kompatybilna głównie sama ze sobą. Jeżeli są inne – dajcie znać.

A więc wygląda to tak – jeżeli wystarczy Ci kaseta 11-32, możesz wymienić przerzutkę na szosową ze średnim wózkiem GS – Shimano Tiagra RD-4601 (kaseta 11-32 będzie kompatybilna tylko przy dwóch tarczach z przodu, przy trzech tarczach przerzutka obsłuży kasetę 11-30) lub 105 RD-5701 (tak jak w przypadku Tiagry, 11-32 zadziała tylko przy dwóch tarczach z przodu).

Jeżeli chcesz mieć kasetę 11-34 lub 11-36, sięgnij po tylną przerzutkę MTB dopasowaną do 9. rzędów, ale działającą także z 10. rzędowymi klamkomanetkami: Acera RD-M3000, Alivio RD-M4000, Deore RD-M592, XT RD-M772.

10. rzędowe łańcuchy Shimano dzieli na szosowe i górskie. Trochę to dziwne, zwłaszcza, że robi tak tylko w przypadku takiej liczby zębatek na kasecie. W tym przypadku dopasowałbym łańcuch do kasety. Jeżeli jest to szosowa Tiagra, a z przodu dwa blaty kupiłbym przynajmniej CN-4601. Do szosowej Tiagry i trzech blatów z przodu CN-6600. Natomiast zakładając kasetę MTB, założyłbym któryś z łańcuchów przeznaczonych do tych kaset od CN-HG54 w górę.

Napęd 11. rzędowy

W przypadku szosowych napędów 11. rzędowych, obawiam się, że jesteśmy „skazani” na to co fabrycznie przygotował producent. Przynajmniej jeżeli nie chcesz podejmować się dodatkowych przeróbek (o czym dwa słowa za chwilę). Obecnie przerzutki Shimano 105 RD-5800 GS oraz Ultegra RD-6800 GS, współpracują z 11. rzędowymi kasetami 11-32 (CS-5800 oraz CS-6800).

//Aktualizacja

Nowe przerzutki ze średnim wózkiem GS, Shimano 105 RD-R7000 oraz Ultegra RD-R8000 – obsługują kasety do 11-34, czyli można się spodziewać, że tak jak w przypadku Tiagry, z kasetą 11-36 też powinny sobie poradzić.

Adapter

Ciekawym rozwiązaniem może być zastosowanie adaptera Shiftmate. Montuje się go na lince przerzutki. Zmienia on stosunek ciągniętej linki, dzięki czemu możemy np. założyć 11. rzędową przerzutkę MTB, do klamkomanetek szosowych (Shiftmate 8). Niestety nie używałem nigdy takiego adaptera, ale według opinii jakie znalazłem w internecie, ponoć sprawuje się nieźle. Oryginalny kosztuje ok. 30 funtów, a na Aliexpressie pewnie da się znaleźć tańsze zamienniki.

 

Jak widzicie, nie taki diabeł straszny :) Przystosowanie roweru szosowego do bardziej miękkich biegów, jest jak najbardziej możliwe. Piszę „roweru szosowego”, nie zapominając, że coraz więcej rowerów fitnessowych i gravelowych jest wyposażonych w napęd szosowy. I właścicielom tych rowerów także przydadzą się te porady. O lekkich przełożeniach w rowerach gravelowych napisałem zresztą w osobnym wpisie.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Po co w rowerze 11 biegów
  7. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  8. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Skomentuj Puzonik Puzonik Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 

143 komentarze

  • Genialne! W prosty sposób wytłumaczono pozornie skomplikowane rzeczy. Polecam aplikacje na smartfon do obliczania zależności przełożeń/kadencji/ prędkości w zależności od obwodu opony. :-)

  • Nie warto przy wyborze roweru kierować się tym czym jeżdżą „prosi” – to mutanty trenujące od nastu lat ze zmienionym pod wpływem treningu organizmem pod taki właśnie kondycyjny długotrwały wysiłek – ten etap to 5-6 rower w życiu dopiero – pierwsze 2-3 to coś „podobnego” ale ze znacznie lżejszymi przełożeniami.
    Najlepsze połączenie to właśnie szosowy kompakt 50/34 z czymś z grupy 9-biegowej 11-32/34 minimum – zyskujemy wtedy możliwości przełożeń na poziomie niemal 1/1 do 4,5/1 co daje rozpiętość 450% wystarczająca dla amatora i średnio zaawansowanego kolarza w całym kraju poza typowymi podjazdami górskimi …
    Ogólnie jasno powiedziane – dobry temat.

    • No pewnie, Ci którzy koniecznie chcą mieć korbę z tarczą 53 (bo się szybciej pojedzie), zapominają, że na przełożeniu 50×11, przy kadencji 90, pojedzie się na szosie prawie 52 km/h. Ale z drugiej strony, jejku, jak ktoś chce, to czemu nie :)

      • Mam kumpla, byłego zawodowca. 9 lat nie jeździł i jak z powrotem wsiadł to od razu brakowało mu blatu 53. Sam trenowałem do juniora włącznie i po latach wracam do hobby i oczywiście im więcej zębów z tyłu tym lepiej, ale na podjazdach o ciągłym pochyleniu 8-9% 25s wydawało mi się ciut za mało (34×25), natomiast dałem radę i nie było tragedii. Dla przeciętnego amatora, który nigdy nie trenował polecam zdecydowanie 34×30 ewentualnie 34×32, bo moim zdaniem powyżej 30-32 zębów to już lepiej wbiegać pod górkę… (szybciej będzie).

        • Oczywista sprawa, że im ktoś więcej trenuje, tym twardsze przełożenia mu wystarczą. Co do 34×32, to pamiętaj jeszcze o sakwiarzach :) 10 kg na tyle potrafi mocno dać w kość.

          Co do tego, że będzie szybciej wbiec, to się nie do końca zgodzę. Na szosowej oponie i przełożeniu 34×34, przy kadencji 80, będziesz jechał 10 km/h, czyli nadal szybciej niż idąc :) Oczywiście jak się nie da rady tak kręcić i zejdzie do 50-60, to faktycznie lepiej już się przejść.

          • No apropos tego wbiegania to teoretycznie masz rację, ale tylko teoretycznie. We wrześniu byłem w Hiszpanii i trafiłem na takie podjazdy, że aż się płakać chciało. Na serio, po ponad godzinie ciągłego wjeżdżania 8-9% nagle widzę „ścianę” i jestem pewien, że szybciej bym nawet wszedł niż wjechał. Jak zobaczyłem znak 15% a Garmin mi pokazał 25% to łańcuch aż trzeszczał… Całe szczęście, że cały napęd był nowiutki.

            A co do sakwiarzy – powiem szczerze, że zwyczajnie nielogiczne jest używanie szosowych przełożeń na rowerach trekkingowych lub górskich. W przełajowym rowerze nie wyobrażam sobie większego blatu z przodu niż 46 bo zwyczajnie nie ma sensu. Podobnie w trekingu lub górskim. Lepiej mieć mniej z przodu mniej i z tyłu mniej niż z przodu więcej i z tyłu więcej. Efekt ten sam.

            Przy kadencji 90, napędzie 46 x 11 i kole szosowym mamy 47,4 km/h. Przy kole przełajowym to już 49 km/h. Myślę, że to temat do przemyslenia…No, ale to oczywiście moje przemyślenia. Ja osobiście nie lubię jeździć z sakwami, wolę plecak lub przyczepkę. Rower z sakwami inaczej się trzyma drogi, innym prawom fizyki podlega i przyzwyczajenie do lekkiej szosówki może być zabójcze.

          • Dlatego właśnie korci mnie jeszcze wymiana korby na 1x z tarczą 38T albo 40T. Bo tyle mi w zupełności wystarczy. Na blacie 50T nie jeżdżę jakoś bardzo często, zwykle na długich prostych z wiatrem :)

            No i pewnie, że jeżeli ktoś kupuje rower z myślą głównie o wyprawach rowerowych z sakwami, to dobrze jest patrzeć na rower z napędem bardziej trekkingowym. Ale ja kupowałem mojego Cube nie tylko myśląc o sakwach :) Stąd teraz zmieniam kasetę na 11-36, bo jednak okazało się, że coś bardziej miękkiego niż 34/27 czasem się przydaje.

            A o przejściu na 1x już pisałem w tekście o napędach z jedną tarczą. Zrobiłem się tak „leniwy”, że chętnie bym zrezygnował z przedniej przerzutki. Nigdzie się nie ścigam, więc mogę bez żalu pozbyć się dużej tarczy.

          • No tak, ale dwa blaty niekoniecznie potrzebne są do ścigania. Do turystyki właśnie jak najbardziej wskazane. Zakładam, że turysta chcący jechać 18-20 km/h (w porywach do 30-35 km/h) po to ma właśnie blat 36 i 46 z przodu i z tyłu 12-30 lub 12-32. To jest – moim zdaniem – najbardziej uniwersalne przełożenie. Duży blat daje przy kadencji 90 od 16,9 do 45 km/h a mały od 13 do 35 km/h. Przy kadencji 70 to odpowiednio 11,7 do 31,3 km/h i 9,2 do 24,5 km/h. Tak na marginesie, to trzy blaty z przodu miały za zadanie dać 21 biegów przy 7 zębatkach z tyłu, czyli prawie to samo, co 2 blaty z przodu przy 11 zębatkach z tyłu. Oczywiście, to wszystko przy szosowym kole. Inne obwody kół dają inne wartości. No i warto wziąć pod uwagę, że kolarz ważący 65 kg jadący na rowerze ważącym 7 -8 kg daje nam masę w sumie 72 – 73 kg. Turysta ważący odpowiednio więcej np 80 kg jadący na rowerze o masie 15 kg i sakwach 10 kg to w sumie wiezie ładunek o „masie łącznej” 105 kg!

          • Przy napędzie 3×7 nie mamy wcale 21 przełożeń. Część z nich się dubluje, a część z nich jest nieużywalna, ze względu na duże przekosy łańcucha. Efektywnie zostaje ich dużo mniej. Na 2×11 na pewno wykorzysta się więcej kombinacji.

            Co do kombinacji przełożeń, każdy musi sobie je dobrać tak, aby było mu najwygodniej. Chociaż jak się na tym zastanawiam, to nie wiem czy jest korba, która by mi idealnie pasowała :)

          • No tak, racja, przy trzech blatach przekos jest duży a i łańcuch krótszy zwykle. Co do korby to wszystko można dopasować. Korba na MTB będzie krótsza na szosę dłuższa, bo … tak. Podobno jest tak, że najtrudniej się przyzwyczaić do idealnej pozycji na rowerze i to wcale nie żart.

  • Witam .Lukasz , posiadam Cube Sl road , z korba trekingową 48-36-26 z tylu dziewiec rzedow , chcialbym to zmienic na 1×10 … z przodu SRAM RIVAL 42 T ( https://www.amazon.com/SRAM-X-SYNC-Crankset-without-Bracket/dp/B0127DTMFG , a tyl 11-32 do kol z oponami terenowymi i 11-25 do kol szosowych . Zastanawiam sie tylko nad tylna przerzutka , jaka trzeba by bylo zalozyc , szosowa np Ultegra czy raczej XT ,. i z jakim wozkiem ? Pozdrawiam

    • Hej, do kasety 11-32 zapewne będzie Ci potrzebny długi, ewentualnie średni wózek. Niestety przerzutka Ultegra RD-6700 GS współpracuje z kasetą maksymalnie 11-30.

      Ja wybrałem przerzutkę Shimano XT RD-M772, która obsługuje kasety 11-36.

      • cześć. też mam rd-m772 i 11-34T, a 11-36T to prawie żadna różnica, to tak samo jak w poprzednim rowerze najmniejszą na korbie miałem 22T teraz 26T i jakoś dużo ciężej nie jest, do wspomnianego wyżej xteka sgs marzy mi się 9rzędowy 11-40T :D ale szkoda kasy na takie eksperymenty bo pewnie to xt nie ogarnie, wchodzi w grę roadlink do tej przerzutki, przedłużający ramie. http://www.sunrace.com/en/products/detail/csm990

  • Mam teraz „górala” w którym mam szosowe oponki. Jeżdże w Anglii, kraj nizinny, zdarzają się 300 metrowe góry :) Poziom dołu 50metrów poziom góry 400 potem 20 kilometrów względnie płaskiego… Niestety przednia przerzutka została mi na największym kole zębatym i pod górę jedzie się źle. Musze zrzucać biegi śrubokrętem bo coś trze, jakby piasek, zacięło się i tyle. DO góry podnosi, ale nie zrzuca. A to deore, nie chce do tego dokładać.

    • Ciężko powiedzieć jaka może być przyczyna niepoprawnej pracy przerzutki. Najlepiej byłoby ją zdjąć, dokładnie przeczyścić i obejrzeć w którym miejscu jest coś nie tak. No i sprawdziłbym czy linki w pancerzach chodzą bez żadnego oporu.

  • Witam. Mam korbe Ultegra 6500 52/39 czy można ją przerobić na kompakt ?Kaseta tył 12-27. Reszta osprzętu to tez Ultegra 6500.

    • Hej, nie wiem czy w przypadku 6500 tak było, ale zakładam, że tak – korba kompaktowa 50/34, ma rozstaw śrub na tarczach 110 mm BCD, natomiast klasyczna korba 52/39 już 130 mm BCD. Ale najlepiej będzie, jak sam sprawdzisz miarką.

      Oryginalnych tarcz Shimano chyba się nie kupi w kombinacji 50/34 i 130 BCD. Ale na pewno Miche ma w swojej ofercie tarczę 50 pod ten rozstaw: https://www.internet-bikes.com/en/132115-miche-chainring-shimano-supertype-50t-130-mm-black/

      Z tarczą 34 pod rozstaw 130 może być problem, ja nie mogę takiej znaleźć i fora sugerują, że takiej się nie kupi.

      • Nowe korby kompaktowe maja 110 starsze niezależnie od tarcz 130 .Na 1000% BCD 130 50T , 34T robi SPECIALITES . Tarcze to ja wykopie w necie . Tylko czy warto i czy to bedzie hulać ??? 6500 bo lubię klasykę , korba zdejmowana i zakładana imbusem bez dodatkowych narzędzi :) no i mam drugi komplet na zapas dlatego zastanawiam się nad kompaktem . Przerzutka przód na haku wystarczy opuścić :) Trendy się zmieniają …zakładane są „grubsze ” opony do szosówek to i przełożenia trzeba dostosować .

  • „W przypadku wolnobiegu, to znam tylko jeden – Shimano MF-TZ31 14-34.”
    Ja uzupełnię – jest przecież jeszcze MF-TZ21 14-28. Dokładnie przedwczoraj go u siebie wymieniałem :)

    • Chodzi mi o wolnobieg, który ma dużą zębatkę 32 lub większą. Bo tylko o takich wspominam w tym wpisie.

  • W temacie napędów 11 biegowych jest jeszcze taki patent jak Roadlink – > http://www.wolftoothcomponents.com/products/roadlink Pozwala na założenie kasety nawet do 40 zębów. Po świętach będę to testował w rowerze przełajowym. Mam już ten pizdryczek zza wielkiej wody oraz kasetę 11-40 i nowy łańcuch. Tylko na roweru jeszcze nie mam ;) Jak nie zapomnę to podzielę się spostrzeżeniami.

    • Tak, jest to ciekawe rozwiązanie. Trzeba tylko pamiętać o ograniczeniach w różnicy między tarczami na korbie.

  • Trójblaty są bardzo fajne do niesportowych zastosowań. Żałuję, że tak od nich się odchodzi. Dla mnie są konieczne, bo przemierzam górskie szosy i potrzebuję dużego zakresu. Ale mają szereg innych zalet – mniejsze przekosy (nie słuchajcie niektórych komentarzy ;), gęściej upakowana kaseta, lepsza sprawność i trwałość dzięki jeździe na większych koronkach, bardziej rozłożone zużycie zębatek – również tylnych.

    Tylko środek 39z jest nieco zbyt mały, wiem bo mam w szosówce. Dużo lepszy jest 42z taki jak mam w trekkingu – po prostu daje rady na bardziej płaskich odcinkach i niekoniecznie na ostatnim biegu z tyłu.

    I przerzutka z krótkim wózkiem SS spoko nadaje się do trójblatu, mam taką ultegrę w szosówce. Oczywiście pojemność za mała, ale i tak na młynku nie jeździ się na dolnej połowie kasety, używa się go tylko na długie i strome podjazdy. Wystarczy tak dobrać długość łańcucha aby na tych niepotrzebnych biegach on się luzował i nic się nie dzieje, nawet gdy przypadkowo tam się zrzuci. Poza tym taki układ ma same zalety, trzeba tylko nie naciągać zbytnio maksymalnej obsługiwanej koronki.

    • Każdy musi dobrać napęd do swoich potrzeb, wymagań i terenu w jakim jeździ. Ja tęsknym wzrokiem patrzę na korbę z jednym blatem i niewykluczone, że w przyszłym roku taka się pojawi w moim rowerze :) Na razie zmieniłem kasetę na 11-36, muszę to jeszcze tylko doprowadzić do porządku i pojeździć trochę, żeby zobaczyć czy nie będzie mnie denerwować tak szeroki rozrzut.

    • Trójblat wyregulować tak, żeby nie rzęził na przekosach w przypadku szosówki jest bardzo ciężko. Próbowałem i zawsze coś nie tak. W trekkingu nie ma problemu.

      Ja w swoim 2×10 reguluje tak, żeby 50 obsługiwała bezproblemowo wszystkie 10 biegów, a 34 zębatki 1-8. W ciągu eksploatacji niewielkie rozregulowanie uniemożliwia wykorzystanie 50-28 ( a przydaje się czasem na końcu hopki, gdy zmiana na blacie byłaby z dużą stratą prędkości)

  • Skoro nie jestem zbyt mocny i potrzebuję zawsze dostosować przełożenie do wygodnej kadencji, zdecydowałem się wyrzucić 11, a miedzy 15 i 17 wstawiłem zębatkę 16. Nie mam teraz prędkości z górki dobijających 60 (dwa razy do roku), ale za to wyeliminowałem dziurę w przełożeniach. Zawsze mogę wrócić do poprzedniego zestawienia w 15 minut.
    blat kompaktowy jest dla amatora naprawdę dobry. 52, czy 53 zęby zwykle u nie dość silnych osób powodują, że jedzie się z niska kadencją.

  • Witaj Łukaszu ?
    Świetny artykuł ale muszę się Ciebie poradzić a może przy okazji i pozostałym poszukującym się taka informacja przyda.
    Modernizuję rower małżonki. Obecnie posiada Sorę RD3500GS współpracującą z kasetą 9tką. I tu moje pytanie czy przerzutka ta obsłuży kasetę 10-rzędową 11-32 bądź 11-34?
    Pozdrawiam!

    • Cześć, według Shimano największą zębatkę na kasecie jaką możesz dać to 32T. Przerzutka również powinna dać sobie radę z 10. rzędową kasetą. Nie wiem tylko jak to będzie ze współpracą z 10. rzędową manetką. Shimano trochę w tym temacie miesza i kombinuje. Np. według doniesień użytkowników, nowa, 10. rzędowa Tiagra 4700 nie za bardzo współpracuje z czymkolwiek innym. Choć opieram się tylko na informacjach, które przeczytałem kiedyś w internecie.

      Warto poszukać w Google ludzi, którzy zestawili tę przerzutkę z klamkomanetką, którą chcesz założyć.

      • Ano właśnie. Shimano miesza… ;) Myślę, że to kwestia marketingu ale jednak nie zaryzykuję aby to sprawdzić i kupiłem komplet (przerzutka, manetka, kaseta) Tiagrę 4700.
        Dziękuję za odpowiedź.
        Pozdrawiam!

        • Jeżeli chodzi o kasetę, to w razie czego, na przyszłość, podejdzie każda 10. rzędowa, szosowa kaseta (górska też teoretycznie tak). Natomiast wybór kompletu przerzutka + klamka z jednej rodziny to dobry wybór, nie będziesz miał problemów z kompatybilnością.

          • Tak też właśnie pomyślałem. Do pełni szczęścia dobrałem klamki hamulcowe (też Tiagra) aby dobrze współpracowały z szosowymi tarczami Avid BB7 ewentualnie Tektro Lyra.

  • Łukaszu,
    mam Accenta CX One seryjnego na Sorze (2×9 – 50/34 + 27-12). Chciałbym założyć korbę w okolicach 36/24. Mógłbyś coś podpowiedzieć, co zadziała z klamkomanetką, przerzutką przednią i taką kasetą?
    Ew. co innego włożyć, aby zyskać bardziej miękkie przełożenia?
    Z góry dzieki za podpowiedzi.

    • Cześć,
      Twoja przednia przerzutka da sobie radę maksymalnie z tarczami 46/30: http://bike.shimano.com/content/sac-bike/en/home/components11/mountain/cx70-and-cx50/fd-cx70-b.html

      Do korby 36/24 potrzebna byłaby już inna przerzutka. Teoretycznie klamkomanetka powinna obsłużyć przednią przerzutkę MTB. No i teoretycznie kąt ustawienia przerzutki też da się w razie czego poprawić. Ale to w sumie może powodować problemy. Nigdy nie robiłem takich zmian, więc Ci nie powiem jak się za to zabrać.

      A może lepszą drogą będą zmiany z tyłu? Przerzutka MTB z dłuższym wózkiem i kaseta 12-36?

      • Lukaszu, dzieki za odp.
        Knulem, knulem i na razie stanelo na zmianie samej kasety na 11-32 (tyle ile przerzutka pozwala). Jak do tej pory efekt jest zadowalajacy, a i cena nie wypatroszyla portfela :). Pomysle jeszcze nad 46T z przodu, ale to zaskakujaco droga zmiana.

  • Czy obecnie przy systemie 11s nie można zamontować przerzutki MTB do klamkomanetek np 105 11s i założyć kasety np 11-40, albo 11-42? Będzie to działać? Myślę o czymś takim, mieszkam w Beskidach, obok domu mam podjazd 20%, blisko konkretniejsze górki jak Kocierz i parę przełęczy, często obecne 34×30(mam 8s obecnie i stare alivio z tyłu) to za twardo, sprawdzałem też 34×34 na rowerze znajomego i nadal mógłbym mieć coś bardziej miękkiego w zanadrzu. Ew jakbym został przy 8s, to chyba wezmę jakieś XT(to alivio działa tak sobie) i do tego kasetę 11-34 megarange(żeby nie psuć stopniowania 11-26). Zastanawiam się, bo to konkretniejszy wydatek, ale może warto. Mam też MTB – tam przełożeń mam wystarczająco dużo, mogę sobie w sumie przeliczyć z niego co mi potrzebne na to 20% – spodziewam się że nawet 34×40 też nie będzie za luźno, żeby kręcić 90 rpm ;). 95% czasu jeżdżę na szosie, bo po prostu łatwiej na nią wyskoczyć.

    • Przerzutki MTB nie będą działały z klamkomanetkami szosowymi. Takie zestawy działały w napędach do 9 rzędów. Ewentualnie w starszych napędach szosowych 10. rzędowych można było założyć przerzutki MTB pod 9. rzędów.

      Ale! Są specjalne adaptery, które zmieniają ilość ciągniętej linki. WolfTooth np. takie robi, tylko trzeba spojrzeć do nich na stronę, bo mają różne, do różnych kombinacji.

    • Witajcie, pomóżcie proszę, bo mam mętlik w głowie. Planuję zakup pierwszej szosy i zastanawiam się nad korbą pół kompaktową 52/36 na kasecie 11/32, ramiona 172,5 mm lub kompakt 50/34 na kasecie 11/34, ramiona 175 mm. Chcę jeździć w zachodniopomorskim, a nogi mam silne, bo jeżdżę na ostrym kole. Co powinienem kupić?;))) Bardzo dziękuję za odpowiedź.

      • Cześć, jeżeli chcesz mieć mocniejsze przełożenia, to wybierz 52/36 i 11/32. Chociaż różnica jakoś szczególnie duża nie będzie, na 50/11 przy kadencji 90 polecisz 52 km/h, na 52/11 – 54 km/h.

        Natomiast różnica na lekkim przełożeniu między 36/32 a 34/34 będzie już zauważalna. Oczywiście jest to kwestia wyrobionych nóg, bo wiele osób jeździ na 36/28 i to im w zupełności wystarcza. Tu już ciężko mi powiedzieć, co Ci wystarczy a co nie :) Aż tak bym się na tym nie skupiał, bo kasetę zawsze możesz sobie kiedyś wymienić, czasem da się nawet 11-36 w razie potrzeby wcisnąć.

  • Na YT znalazłem kilka filmików z kasetami 11-40 w szosie i działa to ok, więc trzeba kasę ogarnąć i brać się za szosę z przodu 50×34 i z tyłu 11-40! Piękny zakres :D.
    https://www.youtube.com/watch?v=YSbxoilYY2g
    https://www.youtube.com/watch?v=pwG6d5t_59E
    https://www.youtube.com/watch?v=iNpdLrlN4HI
    https://www.youtube.com/watch?v=WCG-1CqbvUU

    • Zakres może i piękny, ale stopniowanie słabiutkie. A w szosie, szczególnie na płaskim i przy zmiennym wietrze, ma to (przynajmniej dla mnie) duże znaczenie. Wolę do warunków dostosować przełożenie a nie (nieoptymalną) kadencję.

  • Hej, nie wiem czemu, ale Twój komentarz mi umknął, przepraszam, że odpisuję dopiero teraz.

    Jeżeli chodzi o wymianę blatu na korbie, to są dwie kwestie – rozstaw śrub (czyli BCD) oraz ich liczba. Jeżeli znajdziesz taką tarczę pod taki rozstaw śrub jaki masz, to uda się ją założyć. Ale pozostanie kwestia znalezienia przerzutki, która to obsłuży, bo fabrycznie dopasowana może już nie dać rady.

    Co do szybkiej jazdy, polecam kalkulator: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence
    Wychodzi mi z niego, że na przełożeniu 42×11, na kołach 28/29″ przy kadencji 90 pojedziesz 45 km/h. Jeżeli potrzebujesz więcej, możesz pomyśleć o korbie przełajowej 46/36, tyle, że stracisz bardziej miękkie przełożenie.

    Na rynku jest duży wybór komponentów i jeżeli myślisz o 1x to ja bym poszedł w 1×11. Wtedy spokojnie możesz złożyć zestaw z korbą 42 i kasetą 11-46, co zapewni przyjemny zakres.

  • Wygląda na to, że nowa ultegra pozwoli zastosować kasetę 11-40 bez kombinowania.
    https://www.youtube.com/watch?v=roUXWvAN-9k

    • Mam sporo wątpliwości, choć sam koleś przyznaje, że chyba dał trochę za długi łańcuch. Chodzi mi o przełożenie z małą tarczą z przodu i małą zębatką z tyłu, a to przełożenie na którym od czasu do czasu też jeżdżę :)

      Ciekawe jak to się sprawdza w praktyce podczas jazdy. Ale nie wiem czy nie wolałbym założyć kasety 11-36, a z przodu spróbować kupić gdzieś korbę np. 48/32.

    • Cześć, powinna działać. W 9. rzędowych systemach szosowe i górskie przerzutki Shimano miały ten sam ciąg linki. Może są jakieś wyjątki od tej reguły, ale to dotyczyć może najwyższych modeli XTR i Dura-Ace.

  • mam pytanie. jestem nowicjuszem. Jeżdżę na rowerze od wiosny zrobiłem 1200 km i martwi mnie to że już musiałem wymienić kasetę i łańcuch. czy to standart czy moja nieumiejętność jeżdżenia? i drugie pytanie jaką kasetę i łańcuch kupic by starczało na dłużej . mam 8 przełożeń na kasecie

    • Hej, a jaka kaseta i łańcuch to były? Jeżeli to były jakieś tanie modele, to nie dziwi mnie to, że tak się stało. Zwłaszcza łańcuch warto kupić z trochę wyższej półki i przy okazji wyposażyć się w przymiar do łańcucha (kosztują ok. 10 zł). Tu masz więcej na ten temat: https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-lancuch-rowerowy/

      Jeżeli będziesz na czas wymieniać łańcuch, zanim się wyciągnie, to i kaseta posłuży dłużej.

      Łańcuch kupiłbym Shimano CN-HG71: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-cn-hg71;0192;0112-0.htm#crid=132424&pid=7269

      Kosztuje ok. 45 złotych, a powinien starczyć na trochę dłużej niż 1200 km. Jeżeli chodzi o kasetę, to w stosunku jakość/cena nieźle wypada np. Shimano CS-HG51, która kosztuje ok. 50 zł: https://www.ceneo.pl/Sport_i_rekreacja;szukaj-cs-hg51;0192;0112-0.htm#crid=132425&pid=7269

  • Hej Lukasz,

    wybieram sie w gory i mam problem z dobraniem odpowiedniej kasety, aktualnie korba jest o wymiarach 32/56 a kaseta 11/32 11stka. trasa jaka jest zaplanowana ma podjazdy miedzy 6,11 i 18% i pewnie inne niespodzianki. czy mozesz prosze cos doradzic?

    dzieki i pozdrawiam

    • Cześć, a jaką masz przerzutkę? Trzeba sprawdzić jaką kasetę obsłuży w razie potrzeby. Czasami idzie tam coś naciągnąć, ale nie można z tym przesadzić.

      Jeżeli chodzi o same przełożenia, to wszystko zależy od tego czy zabierasz ze sobą bagaż i ile masz siły w nogach :) Z sakwami na pewno będzie sporo trudniej, a na lekko lżej. Jeden na 36/32 będzie wspinał się jak kozica, innemu przyda się coś lżejszego.

  • Hej Łukasz,

    Bardzo fajny artykuł!

    Jaką korbę poleciłbyś do kasety 11-32 – 50/34 czy 52/36 (marki SRAM)? Przymierzam się obecnie do zakupu roweru z oferty wyprzedażowej z kasetą 11-32 ale możliwością wyboru korby. Moja obecna szosówka ma 50/34 – 11/28 i jeździ mi się znakomicie chociaż na ostrzejszych podjazdach przydałby się większy rozrzut z tyłu. Jeżdżę raczej w płaskim terenie z okazjonalnymi „ostrymi” podjazdami.

    Pozdrawiam.

    • Cześć, poleciłbym Ci taką, jaka będzie Ci potrzebna :) Każdy musi sam, indywiudalnie dobrać sobie przełożenia. Choć zdaję sobie sprawę, że nie masz tego teraz jak sprawdzić na swoim rowerze, chyba, że masz pod ręką inny.

      W każdym razie, przełożenie 34-28 (czyli Twoje obecne najlżejsze), będzie równe przełożeniu 36-30. Natomiast 36-32 będzie równe 34-30. Generalnie – przechodząc na 52/36 i kasetę 11-32, nie poczujesz ogromnej różnicy na najlżejszym przełożeniu.

      Jeżeli 50-11 Ci wystarcza, to zostałbym jednak przy kompaktowej korbie. A jeżeli zestawienie 34-32 to nadal będzie za mało, zawsze będziesz mógł wymienić kasetę na 11-34 czy 11-36, jeżeli tylna przerzutka na to pozwoli.

  • Witam.
    Pytanko mam:D
    Mam napęd:105 5800
    korba 50/34
    kaseta 11-32
    wózek GS
    Chciałbym zmienić kasetę na 11-36(już mtb)
    Czy będzie problem ze zmianą biegów?
    Czy muszę wymieniać wózek i łańcuch?
    Pozdrawiam

    • Cześć, na pewno będziesz musiał wymienić łańcuch na dłuższy. Na YT jest film, gdzie ktoś założył kasetę 11-36 do tej przerzutki i działało: https://youtu.be/T9q4WpaqwgI

      Ja do Tiagry 4700 założyłem taką kasetę i wszystko chodzi elegancko. Myślę, że tutaj też powinno się udać. W razie czego możesz się wspomóc się specjalną przedłużką – Wolftooth Roadlink, ale to dopiero, jak nie pójdzie bez tego.

      • Łukaszu,
        mógłbyś napisać coś więcej o współpracy kasety 11-36t z tiagrą 4700? wózek gs, korba 50\34, chciałbym przejść na taką konfigurację lecz nie jestem do końca przekonany czy to będzie dobrze działało (youtube udowadnia że przełożenia ładnie się zmieniają gdy rower jest na stojaku :), ale jak to będzie w terenie pod obciążeniem?) według specyfikacji ww. przerzutki maksymalna koronka to 34t, licząc pojemność wychodzi na styk, czyli 41. Będę bardzo wdzięczny za opinię użytkownika takiej konfiguracji.

        • Hej, tak jak napisałem „Ja do Tiagry 4700 założyłem taką kasetę i wszystko chodzi elegancko.”

          Nic więcej na ten temat nie mam do dodania. Trzeba tylko trochę dokręcić śrubę regulującą opasanie przerzutki i to wszystko.

          • Witam, chcę w nowej tiagrze 2018r. zastosować kasetę 11/34 . Obecnie mam w rowerze 11/25 .Czy w związu z tym muszę kupić nieco dłuższy łańcuch? Ewentualnie jaki konkretnie :)
            Pozdrawiam

  • Witam,

    Posiadam rower z fabrycznie założonym 105 11 s 5800, kompakt, kaseta 11-28, wózek GS. Niby na większość polskich gór starcza, ale czasem bywa twardo ;) Dlatego planuję założenie kasety 11-32 i tu pytanie, czy poza kasetą powinienem wymienić coś jeszcze żeby taki zestaw działał? Czy trzeba założyć dłuższy łańcuch?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam

    • Cześć, tak, będzie Ci potrzebny dłuższy łańcuch: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

      Widziałem na YT, że ktoś do tej przerzutki upchnął kasetę 11-36 :) Ale aż takiego ruchu nie polecam, ale myślę, że 11-34 spokojnie się zmieści.

  • Witam :) Zamówiłem korbę Shimano Sora R3000 50/34 2 rzędową i kasetę Shimano HG 50 11-30t. Czy to powinno działać bez problemu ? Tu przerzutki : Front Derailleur Shimano Sora 3500, 31.8 clamp
    Rear Derailleur Shimano Sora 3500
    Number of Gears 18 Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • Witam! Mam szosę na osprzęcie Sora (calutka seria, czyli napęd i hamulce)- m.in. korba 50/34 z kastą z tyłu 11-25*. Zamówiłem kasetę Alivio HG400 11-28** oznaczona jako MTB/Szosa i łańcuch CN-HG53. Czy ta kaseta będzie pasowała do szosy? Czy różnica w przełożeniach będzie znaczna, czy bardziej kosmetyczna? Czy mogłem przy tym osprzęcie wybrać lepszej jakości łańcuch i kasetę?

    Cały osprzęt uzupełniałem według rozpiski Shimano.

    Zmiana następuje przed objazdem Tatr dookoła, a przyznaje że przy tym zestawieniu co teraz mam przy kilkukilometrowych stromych wzniesieniach brakowało mi takiego jeszcze jednego przełożenia.

    *11-12-13-15-17-19-21-23-25
    **11-12-13-14-16-18-21-24-28

    • Cześć,
      tak, kaseta będzie pasować.

      Czy dało się kupić lepszą? W ofercie Shimano raczej nie, chociaż wygrzebałem na Allegro (w dobrym sklepie) kasetę klasy Deore/SLX CS-HG61 11-28: https://allegro.pl/oferta/kaseta-shimano-deore-cs-hg61-9rz-11-28t-7784706889
      Albo tutaj CS-HG80 (jeżeli w ogóle jest dostępna): http://sklep.k2rowery.pl/kaseta-zebatek-shimano-cs-hg80-9-rzedowa-11-283234-p-1917.html

      Ale podejrzewam, że jakiejś wielkiej różnicy między nimi nie będzie. Może te HG61/HG80 będą trochę lżejsze, może będą wytrzymalsze, a może nie.

      Jeżeli chodzi o łańcuch, to jeździłem kiedyś na CN-HG53, jego główną zaletą jest to, że jest tani, ale nie wspominam go zbyt dobrze, pod względem trwałości. Inna sprawa, że ja nigdy pedantycznie nie dbam o napęd, a to trochę przyspiesza zużycie. Jeździj sobie na nim spokojnie, pilnuj żeby się nie wyciągnął (przymiar do tego kosztuje 10 zł), a jak się zacznie nadmiernie wyciągać, polecam zakup łańcucha wyższej klasy, np. Shimano CN-HG93. Kosztuje kilkanaście złotych więcej, a jest powleczony lepszymi materiałami i powinien wystarczyć na trochę dłużej.

  • Cześć,
    kompletuję napęd do pierwszej szosy i z tego co po nim zostało to: korba 50/34 (blaty dość zniszczone) i przerzutka przednia tourney. Dokupiłam już, sugerując się tabelką kompatybilności, ST2300 używane. Na tył widziała mi się kaseta 8r 11-34, ale Claris RD-2400 jej nie obsłuży.
    Czy lepsze rozwiązanie to:
    1) kupno kasety 11-34 i zmiana obu przerzutek na Claris r2000?
    2) kupno kasety 11-32 i Claris 2400?
    3) kupno kasety 11-32/11-34 Alivio/Deore i przerzutki MTB? Czy ST2300 będą współpracować na raz z Tourneyem z przodu i MTB z tyłu?
    4) czy jest sens w wymianie całego napędu?
    5) czy istnieje korzystniejsza opcja?

    Serdecznie pozdrawiam

    • Hej,
      nie załapałem czy masz już tego Clarisa RD-2400 czy nie :) Jeżeli już masz, a bardzo zależy Ci na kasecie 11-34, to kupiłbym kasetę i spróbował wyregulować pod nią przerzutkę. Ja kiedyś do Tiagry 4700 założyłem kasetę 11-36, choć niby max. to było 11-34.
      Shimano zwykle podaje z małym zapasem swoje zakresy. Pewnie będzie trzeba tylko mocniej wkręcić śrubę od naprężenia wózka przerzutki.

      Taka kombinacja powinna się udać, co widać np. tu: https://youtu.be/DVW484FhGyw

      A jeżeli się nie uda, to wtedy dopiero wymieniłbym przerzutkę na R2000.

  • Czesc ma szosę treka mam kasetę sram PG 950 11/28 9 rzędowa. korbę fsa Vero 50/34 kompakt troszkę się już powycierały chciałem wymienić kasetę i łańcuch jaki polecasz

    • Jeżeli byłeś zadowolony z tego zestawu, to zawsze możesz przy nim pozostać :) Z trochę lepszych kaset o takim zakresie, to jeszcze gdzieniegdzie dostaniesz Shimano CS-HG80, opisywana jest jako górska SLX, ale to nie ma znaczenia, bo jest dostępna z zakresem 11-28.

      Z łańcuchów zerknij na SRAM PC-991 albo PC-971. Jeżdżę ostatnio na ich łańcuchach z kasetą Shimano XT i dają radę :)

  • Cześć, jestem w trakcie rozmyślań nad wymianą całego napędu Tribana 500 z Microshift 3×8 na Tiagrę 2×10. Przy okazji zastanawiam się czy korba z największym blatem 50 nie jest dla mnie za duża – nie ścigam się, za to jeżdżę sporo po mieście/okolicach, czasem gdzieś na wycieczki leśno-polne i muszę często wachlować przełożeniami z przodu. Shimano ma słabą ofertę mniejszych korb, ale znalazłem w jednym ze sklepów coś takiego: FC-R460 korba szosowa 2×10 rz. 48-34. Czy myślisz że to byłby dobry wybór? I czy ta korba pasowałaby do reszty komponentów z Tiagry?

    • Cześć,
      jeżeli masz tarczę 50 w Tribanie 500 to sam najlepiej wiesz czy taka jest Ci potrzebna, czy niekoniecznie. Kiedyś miałem w moim fitnessie korbę 50/34 i z blatu 50 korzystałem niezmiernie rzadko. Teraz mam napęd SRAM 1×11 z korbą 38 i kasetą 11-42,
      i oprócz tego, że przydałaby mi się czasami kaseta 11-46, to na twardszych biegach niczego mi nie brakuje. Przełożenie 38-11 pozwala na rozpędzenie się (przy kadencji 90) do 40 km/h, a przy kadencji 100 – do 44 km/h. Ja więcej nie potrzebuję, a jak pojawia się mega stroma górka,
      to nie mam potrzeby dokręcać na zjeździe, bo co mi za różnica :) Ale to tylko moje preferencje.

      Na korbie czy będziesz miał 48 czy 50, to nie będzie jakaś szczególna różnica. Jeżeli chcesz mieć dostęp do lżejszych przełożeń i nie takiego dużego blatu na korbie, być może podpasuje Ci FSA Omega MegaExo z tarczami 46/30: https://www.bike24.com/p2310533.html

  • O co chodzi z tym ograniczeniem dla 3rzedowych tarcz z przodu? Mam 105-5700 z 3 tarczami, kupiłem w końcu pasujacą przerzutke gs i ze zdziwieniem odkrylem, ze maksymalnie obsluzy 30zebow z tyłu przy 3 tarczach Trzeba to tratkowac bardzo serio czy mozna sprobowac z 32?niby 30-30 to fajne przelozenie, ale chcialbym cos NAPRAWDĘ górskiego.

    • Mam shimano ultegre di2 obsługującą 10 rzędową kasetę. Znajomy, który ma zbędną przerzutke nowsza ultegry di2 (obslugującą 11 rzedow) proponuje, żeby ją zamonotować, aby zamontować większą kasetę. Czy orientujesz czy to bedzie kompatybilne z pozostałymi elementami grupy? Troche jestem w kropce, a bardzo chciałbym uniknąć wymiany całeggo napędu.

      • Nienwiem czy to do mnie, ale u mnie pezerzutka z 11rzedowej 105-5800 nie gadala z 10rzedowymi manetkami i kasetą z 5700, zacinala sie i przeskakiwała.

        • Tak, nie działała, ponieważ Shimano zmieniło ciąg linki i 11. rzędowe komponenty szosowe nie dogadają się z 10. rzędowymi (poza Shimano Tiagra 4700, która jest 10. rzędowa, ale ma ciąg linki jak 11. rzędowe modele).

      • Z tego co można wyczytać tutaj: https://fitwerx.com/converting-shimano-ultegra-6770-di2-to-11-speed/

        powinno to zadziałać. Oczywiście musisz mieć bębenek w piaście, który przyjmie 11-rzędową kasetę.

    • Możesz spróbować z kasetą 11-32, jest szansa, że to zadziała. Inną opcją w razie czego jest montaż tylnej przerzutki MTB Shimano XT RD-M772, która jest 9. rzędowa, ale z 10. rzędowymi klamkami szosowymi też zadziała (poza Tiagrą 4700) i ogarnie kasetę aż do 11-36.

      • chyba zaryzykuje z tym 32 – genrlanie przerzutka obsługuje 32, ale wg tego co na pudełku – tylko z 2rzędową tarczą. Z 3rzędową max to 30. Nie czuję tej logiki, bo niby co to zmienia? Trochę przekos, ale nieznacznie.

  • Super poradnik. Bardzo przydatny. Dodam od siebie jeszcze, że teraz Sunrace wypuścił tylną przerzutkę RDM900. Współpracuje ze wszystkimi manetkami górskimi i szosowymi w systemie 2:1 i obsługuje kasety 11-50 w systemie 1×9.

  • Hej, obecnie mam szosę na Ultegrze.
    Przód 52/36T
    Tyl 11-28T
    Mieszkam w pagórkowatym rejonie i nie powiem że cierpię czasami.

    Co zrobić żeby było lżej. Zastanawiałam się nad zmianą na 52/34T? Ale co z kasetą? Zostawić 11-28?
    Innym rozwiązaniem był pomysł na sram force 2×12 33/46.

    • Cześć,
      aby uzyskać lżejsze przełożenia, potrzebujesz albo mniejszej tarczy z przodu, albo większej zębatki z tyłu. Albo obu jednocześnie :)

      Zmontowanie korby 52/36 może się nie udać, przynajmniej w przypadku Shimano. W grę raczej wchodzi wymiana korby na przykład na 50/34, albo jeszcze inny układ.

      Natomiast odnośnie kasety, to już kwestia ile lżejsze przełożenia potrzebujesz. 36-28 to dość twardo, w nowych rowerach szosowych dla zwykłych śmiertelników producenci pakują 34 z przodu i 34 z tyłu.
      Szeroka kaseta straci część stopniowania co ząbek, ale za to będą luźniejsze przełożenia, a to czy to będzie kaseta 11-30, 11-32, 11-34 to już zależy od Twoich potrzeb, a to wyjdzie w praktyce :)

  • Super artykuł. Jestem sakwiarzem i mam teraz system 2×10:
    – manetki Tiagra
    – przerzutka przód Tiagra
    – przerzutka tył Tiagra
    – kaseta 11-34T Tiagra
    – korba FSA Gossamer Pro 48/32

    w Alpach brakuje mi przełożeń, co zrobić aby najtaniej uzyskać dobry efekt?
    1. Wymiana na kasetę mtb 11-36? Chyba zadziała ale to tylko 2 zęby?
    2. Wymiana korby? chyba słabo bo coś mniejszego np. 28 czy 26 zebow to już chyba wymiana przerzutki i chyba manetki.

    • Jeżeli mówimy o przedniej przerzutce Shimano FD-4700, to producent podaje, że przerzutka ogarnie korbę do 46/30. Czy dałoby radę założyć mniejsze tarcze – być może tak, kwestia poeksperymentowania lub poszukania w internecie relacji innych.
      Jeżeli nawet byłaby potrzebna wymiana przerzutki na MTB, to manetka powinna z nią działać.

      Skorzystałem z kalkulatora przełożeń i wyszło mi, że obecnie najlżejsze przełożenie w rowerze przypomina to z trekkingowego roweru z korbą 48/36/26 i kasetą 11-28 (przykład dla porównania – jeżeli miałeś kiedyś tego typu rower, to łatwo będzie porównać).

      Zmieniając korbę na 46/30, uzyskasz przełożenie takie jak w rowerze z korbą 48/36/26 i kasetą 11-30. Zmieniając kasetę na 11-36 uzyskasz ten sam efekt.

      Natomiast zmieniając zarówno korbę (czy tarcze na niej jeżeli to możliwe) i kasetę, dostaniesz przełożenie podobne do trekkingowego 26/31, czyli co ciekawe, skórka niewarta wyprawki. Generalnie im lżejsze przełożenia chce się uzyskać na kasecie, tym gwałtowniej musi rosnąć liczba zębów.

      Co warto zrobić? Zmiana korby/kasety da w tym momencie pewien efekt, ale nie będzie on spektakularny. Różnicę zrobi dopiero założenie korby z małą tarczą 26. Kwestia znalezienia takiej i zestrojenia z przerzutką (lub jej wymiana). O takich kombinacjach piszą m.in. tutaj: https://www.forumrowerowe.org/topic/233108-manetka-przednia-przerzutka-mtb-z-szosow%C4%85-manetk%C4%85/

  • Triban 520 – rocznik 2018. Blaty 50/39/30, kaseta 12-25. Na tył już kupione Shimano HG400 11-34. Teoretycznie 30-34 to już lekkie przełożenie, ale chciałbym jeszcze lżej. Niestety wybór korb do Sory jest dość biedny, albo 50/39/30 albo 50/34. Cóż począć? Pomęczyć się trochę na tych blatach czy próbować dopasować jakąś inną 3-rzędówkę, może jakieś 46/39/28 (o ile coś takiego istnieje)?

    • Cześć,
      można byłoby pokombinować z kasetą 11-36, ale różnica między nią a 11-34 nie będzie zbyt duża.

      Z przodu pozostaje wymiana przedniej przerzutki + korby na coś z grupy MTB typu Shimano MT210 z tarczami 44/32/22. Ewentualnie coś trekkingowego 48/36/26. Chociaż już na 44-11 poleci się spokojnie 46 km/h. Przy 48-11 będzie to już 50 km/h (w obu przypadkach przy kadencji 90).

      Natomiast w kwestii lekkich biegów, to już 26-34 będzie sporo lżejsze niż 30-34, a 22-34 to już jak w rowerach górskich, czyli sprawdzi się nawet na bardzo stromych podjazdach z pełnym bagażem.

      Np. Trek w swoim wyprawowym modelu 520 stosuje zestaw 48/36/26 + kaseta 11-36: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-wyprawowe/520/520/p/24000/?colorCode=red

      I przy takiej korbie, wychodzi na to, że nie trzeba byłoby wymieniać przedniej przerzutki.

      • 11-34 to jest teoretycznie max jaki wchodzi do tej przerzutki.

        Myślę, że na razie założę kasetę a korbę zostawię 50/39/30. 30-34 powinno być już dość lekkie w porównaniu do 30-25. W sumie nie oczekuję prędkości autostradowych (40km/h+), nie mam takiej nogi. Raczej bardziej jeżdżę turystycznie, max wyciągam 30 bez jakiejś wielkiej zadyszki, ale podjazdy jakiekolwiek mnie zabijają przy 30-25.

        Z drugiej strony 48/36/26 brzmi już trochę jak górska korba. Co może dość śmiesznie wyglądać na moim mutancie. Z Tribana 520 chcę zrobić coś pokroju szosa-gravel na lekki teren.

        • 48/36/26 to standardowa, trekkingowa korba. Do górskiej to jej jeszcze daleko :) Zobacz – na dużej tarczy raptem 2 ząbki mniej niż na Twojej, na średniej 3 ząbki mniej, za to najmniejsza ma 4 zęby mniej, co już da zauważalną różnicę. I są korby z serii trekkingowych, typu Shimano Alivio FC-T4060, które na upartego można powiedzieć, że wyglądem nawiązują do szosowych :)

          • Co mi się tok myślenia pokiełbasił. Co innego miałem w głowie, co innego napisałem :) Zgoda 48/x/x to trekking.

      • Kurcze, mam problem z tą kasetą. Założyłem 11-34, łańcuch przedłużyłem do 112 ogniw (tyle mi wychodziło, żeby był rozsądnie napięty). Niestety kółko prowadzące z tyłu jest czasami zbyt blisko koronek i tak jakby czasami ociera. Śruba regulacyjna, która ma odsuwać kółko prowadzące od kasety „nie działa”, to znaczy działa, ale przerzutka na nią nie reaguje. Jak napnę łańcuch mocniej ręką to widać, że chce się odsunąć, ale i tak wraca do poprzedniej pozycji. Za krótki łańcuch? Na moje oko wygląda dobrze.

        Jest jakaś magiczna metoda przeplatania łańcucha przez przerzutki, o której nie wiem i zostawiłem za mało ogniw między koronką a kółkiem prowadzącym?

        • Sposób na przeciągnięcie łańcucha przez przerzutkę jest jeden i jeżeli napęd działa, to znaczy, że przełożyłeś go dobrze. Można się złapać na złym przełożeniu przez taki „dinksik” w wózku tylnej przerzutki, ale to poczułbyś od razu przy zakręceniu pedałami.

          Jeżeli śruba regulacyjna do ustawiania odsunięcia kółka nie działa, to może tam trzeba szukać przyczyny? Na jakim przełożeniu to sprawdzałeś? Może trzeba wstawić tam dłuższą śrubę.

          • Generalnie na każdym przełożeniu wygląda jakby kółko prowadzące było za blisko. Przy skrajnym przekoszeniu (nie jeżdżę tak) to już w ogóle delikatnie ociera.

            Śruba regulacyjna działa dobrze. Jak ją wkręcę to przerzutka stoi jak zamurowana, jak wykręcam to dostaje większego luzu, ale nie zostaje we właściwym położeniu. Prawdopodobnie napinacz musi zniwelować za duży luz i dlatego tak to się kończy.

            Mam wrażenie, że może być minimalnie za dużo wolnego łańcucha między korbą a napinaczem i ten cofając się (żeby napiąć łańcuch) jednocześnie przysuwa kółko prowadzące do kasety. Próbowałem ręką „skrócić” łańcuch między korbą i napinaczem, i było lepiej. Spróbuję chyba skrócić łańcuch o 2-4 ogniwa i sprawdzę jak to wtedy pracuje.

    • Prawdopodobnie będzie trzeba jeszcze dołożyć kilka ogniw na łańcuchu. W końcu różnica między 25 a 34 na kasecie jest dość duża.

  • Shimano w układzie : tył alivio 12- 36 9rz obsługuje sora rd3000 ( spokojnie daje radę do tej pojemności i do 36 z) , przód stare 52 -42 (40? nie pamiętam :) ) shimano biopace. Szosa dla półemeryta , jest ok by przeżyć teren pomorski.

  • Cześć,
    Potrzebuję helpa w zakresie korby : obecnie mam shimano układ 42-32-22 (przerzutka Alivio), tył 11-36 w przerzutce Acera, łancuch shimano CN HG93. To jest moja pierwsza rozkminka roweru, bo policzyłam zębatki :). Rower jest starym Giantem, ale dla mojej jazdy to stal- beton- szkło :) . A hepla potrzebuję w kwestii, jaki byłby lepszy układ w korbie dla tras bardziej wymagających, tutaj mam na myśli leśne lub afaltowe podjazdy. A być może to jest dobry układ tylko kondycja siada? :) Dodam, że rower podróżuje czasem z sakwami. PS. na rowerach i osprzęcie nie znam się, więc poproszę o łatwą terminiologię :). Dziękuję.

    • Cześć,
      jak się domyślam, chciałabyś mieć jeszcze lżejsze przełożenie niż obecne 22-36.

      Powiem tak, to przełożenie jest już przyzwoicie lekkie, choć oczywiście można kombinować z lżejszymi. Jeżeli w tym roku nie jeździłaś zbyt wiele, zacząłbym od poprawiania kondycji :) Natomiast jeżeli masz już te paręset kilometrów w nogach, albo po prostu nie masz na to czasu/ochoty, to z korbą już raczej nic nie zrobisz. Nie kojarzę zębatek mniejszych niż 22 zęby. Dlatego można pokombinować z kasetą. Shimano nie robi kaset 9. rzędowych szerszych niż 11-36, ale można kupić zamiennik od Microshift: https://allegro.pl/oferta/kaseta-microshift-advent-cs-h093-9-speed-11-42t-9923008621

      Tylko powstaje pytanie czy przerzutka to ogarnie. Może się uda, a może będzie potrzebna specjalna przedłużka do wózka przerzutki, żeby ogarnął większą zębatkę. Nie chciałbym być złym doradcą, bo takie rzeczy zwykle się udają, ale nie zawsze :) Nie zniechęcam, po prostu warto poszukać sensownego serwisanta rowerowego i z nim pogadać czy widziałby włożenie takiej kasety.

  • Witam :)
    Mam problem z napedem, mianowicie zużył się i jestem zmuszony wymienić wszystko począwszy od korby po kasetę, łańcuch, ewentualnie przerzutkę.. i tutaj rodzi się pytanie.. chciałbym zmienić na coś szybszego.. moja poprzednia korba to shimano FC2450 50-34T, teraz myślałem o czymś większym mianowicie znalazłem korbę na kwadrat więc i suport bedzie trzeba dokupić z jednym blatem, wcześniej były dwa i jest to model LitePro 58T, tutaj rodzi się pytanie, czy znacznie zwiększy się prędkość przy przejściu z 50 zębów na 58? No i ewentualnie co musiałbym dokupic do tej korby mianowicie jaki łańcuch, kasetę, być może też przerzutkę, piaste?

    • Cześć,
      zacznijmy od jednego, prostego pytania – jak szybko jeździłeś na blacie 50? I czemu chcesz założyć tarczę większą niż używa się nawet w zawodowym peletonie, gdzie korba Shimano Dura Ace w największej opcji ma tarczę 55 zębów?

      Tak pytam z ciekawości, bo przy kadencji 90, czyli niespecjalnie sprinterskiej, na przełożeniu 50-11 i kołach 28 cali z oponą 28 mm pojedzie się 52 km/h. Przy kadencji 100 już 58 km/h.

      No chyba, że chcesz dokręcać z górki, to korba 58 pozwoli Ci pedałować nawet przy 70 km/h (dokładnie 67 km/h przy kadencji 100). Pytanie czy przy tej prędkości na zjeździe nie lepiej skupić się na trzymaniu kierownicy? :)

      Ja tu sobie luźno dywaguję, czekam w takim razie na info od Ciebie czego dokładnie potrzebujesz.

      Bo jeżeli na 50-11 jeździsz 40 km/h, to dla dobra Twoich kolan skupiłbym się na zwiększaniu kadencji, a nie zwiększaniu liczby zębów na korbie :)

    • Ja z reguly wole raczej wiecej sily wkladac w pedalowanie anizeli szybka kadencje.. pomyslalem o zmianie na wiekszy blat bo srednio jezdzilem jakies 30 pare km/h ciezko byloby chyba wyciagac te 40 i wiecej na tym blacie a chcialbym szybciej.. :)

      mysle tylko czy przy tym co napisales nie bedzie ciezko sie zbierac i czy nie bedzie to sprawiac duzego problemu.. ooerowalbym bardziej na tylnych przelozeniach np. zeby nie zostawiac na ostatniej zebatce 11 kiedy bede stawal I zmieniac np. na druga czy nawet 3 czy 4 przy postoju rozpedzac juz jadac i wchodzic do 11 :)

      majac korbe 50-34T zwykle jezdzilem na kasecie 11 badz pod gorki zmniejszalem nieco ale przy dobrym rozbiegu pokonywalem je na zebatce o jedno w gore z tylu a przod 50T oczywiscie nie mam tu na mysli jakichs ogromnych gor tylko powiedzmy typu wiadukt mostowy np. :)

      a jesli jezdzilem na takich przelozeniach to pomyslalem zainstalowac cos wiekszego z przodu a manewrowac bardziej przerzutka z tylu a jak osiagne juz odpowiednia predkosc swobodnie pedalowac na wiekszych I osiagac duze predkosci :) co o tym myslisz? :)

      • To już jak uważasz. Jeżeli na przełożeniu 50-11 jeździsz 35 km/h, to znaczy, że jeździsz bardzo, ale to bardzo siłowo, maltretując sobie przy okazji kolana. Taka prędkość na tym przełożeniu to kadencja w granicach 60. To bardzo, ale to bardzo wolno. Nie zachęcam Cię do nagłego przejścia na pedałowanie z kadencją 90, niemniej warto spróbować zrzucić bieg na niższy (albo dwa niższe) i zacząć pedałować troszkę (troszkę!) szybciej.

        Bo zmienisz tarczę na 58 (podkreślam, zawodowcy na takich nie jeżdżą, chyba, że na torach kolarskich) i okaże się, że Ci nic to nie da, bo nie będziesz miał siły, żeby tak duży blat rozkręcić. Oczywiście, zrobisz jak chcesz, sam jak miałem 20 lat, myślałem, że tarcza 48 w rowerze crossowym to za mało i to przez nią za wolno jeżdżę. Ale to nie ona była przyczyną, tylko niska kadencja + za mało mocy w nogach :)

    • Jesli siedzisz w tym dluzszy czas to zapewne masz racje co do tych zebatek.. jednak jezdzilem przewaznie na ostatniej a mialem kasete 11-28 wiec pod gorki takie mniejsze zmienialem na przedostatnia ewentualnie 3 od konca a z przodu caly czas 50T praktycznie .. I dawalem rade wiec mysle ze majac do dyspozycji kasete 11-28 badz nawet 11-32 sa tez I wieksze 11-36 dalbym rade przerzucajac na mniejsze z tylu z korba 58T pytanie co musialbym dobrac zeby to dzialalo poprawnie? Mozna gdzies wyslac koledze linka zeby mogl spojrzec na ta moja korbe? Pozdrawiam

      • Link jak najbardziej możesz tu wstawić.

        Jeżeli chodzi o łańcuch, no to normalnie, dopasowany do liczby biegów na kasecie. Być może będzie potrzebny niestandardowo długi łańcuch. Możesz skorzystać z matematycznej metody obliczania długości łańcucha, pisałem o tym tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

        niemniej nie daje ona żadnej gwarancji, że będzie dobra. No ale już jakiś trop będzie. Może łańcuch 116 ogniw wystarczy, a może trzeba będzie szukać dłuższego.

        Kaseta no to już jaką chcesz, kwestia jaką masz tylną przerzutkę, żeby to ogarnęła. Nie napisałeś nic o reszcie swojego napędu, tak więc ciężko mi cokolwiek powiedzieć :)

        • No i jakbyś to widział Łukaszu? Polec coś dobrego i godnego uwagi.. sprzęt średniej klasy chyba ,że to niekonieczne to chociaż co wybrać żeby się fajnie jeździło przy takiej korbie :) czekam na info ,bo chciałbym zamawiać sprzęt, czekam już i tak długo ,bo gadałem z ludźmi w sklepie to kiedy wysłałem korbę prosząc o info odnośnie pozostałego osprzętu zamilkli :D poleć coś dobrego żeby mi się nie zużywało tak szybko jak tamten łańcuch np. który wcześniej miałem.. cn-hg40 i na jakimś forum pisało że jest to łańcuch niezwykle rozciągliwy, nawet przytoczę Ci konkretne wypowiedzi z forum tylko zerkne na nie :-) Pozdrowionka i miłego dnia :)

        • Na forach pisze ,że Connexy są świetne,

          Co polecacie w przystępnej cenie do napędu 8 rzędowego Alivio?

          Od jakiegoś czasu jest na forum wałkowane że najlepsze łańcuchy na 8sp. To Connexy serii 8, KMC X8 i ewentualnie Shimano HG 91, ale cena powala w porównaniu do wyżej wymianionych.

          Kolejny to Cn-hg71.

          Co o tym myślisz? :)

          • Ceny w tym roku trochę powariowały, zwłaszcza te od Shimano, ale i pewnie inne też automatycznie poszły w górę.

            Śmiało kupuj HG71, będzie na pewno bardziej żywotny od HG41.

            Generalnie nie wczuwałbym się w ten temat AŻ tak bardzo, kup to na co Cię stać i ciesz się jazdą. Jedynie unikałbym tych naj, najtańszych podzespołów, które faktycznie służą do bardzo, bardzo rekreacyjnej jazdy.

          • A coś z Connexa? Albo kmc x8? nie są lepsze jakosciowo? Myślę i przynajmniej wydaje mi się że dla dobra reszty napędu czyli korby i kasety warto zainwestować w dobry łańcuch, to chyba podstawa dobrego napędu? :)

          • KMC X8 kosztuje na Allegro 45 złotych. To nie będzie dobry łańcuch, a przynajmniej nie jakoś szczególnie żywotny. Tu nie ma cudów – droższy łańcuch zwykle wystarczy na dłużej. Ja zwykle jeżdżę na łańcuchach SRAM-a lub Shimano. Dla 8-rzędowego napędu w przypadku SRAMA byłby to PC-870 (65 zł), a Shimano CN-HG71 (67 zł). Można oczywiście próbować iść w wyższą półkę, czemu nie.

          • Bo trochę czytałem i na niektórych opisach dodają że są niklowane co uodparnia na rdze i ogólnie pod względem wytrzymałości też, a biorąc pod uwagę że jeżdże zimą chyba powinienem wybierać odporne na rdze ? :)

          • Problem pojawia się przy tym że jak wchodze w connexa czy to 808 czy coś podobnego to łańcuch który jest przeznaczony do napedów 6,7 i 8 rzędowych ma max 114 ogniw ;/ moze byc np. 9rzędowy badź 11 np.? Czy ważna jest długosć czyli liczba ogniw tylko czy rzędowość też idzie osobno ?

          • ewentualnie Clarksa, nie wiem czy dobry bo nic o tym nie czytałem.. ale jest 116 ogniw i średni pod względem ceny, chyba ajbardziej byłbym przekonany do tego connexa ale nie umiem znaleźć odpowiedniej ilości ogniw w stosunku do rzędowości łańcuch 8s ;/ pomóż

          • Możesz dać 9-rzędowy, w węższe już bym chyba nie szedł.

            Za dużo kombinujesz, to tylko łańcuch. To naprawdę nie jest zakup na całe życie, taki łańcuch za 60-kilka złotych może wystarczy na 2-3 tysiące kilometrów.

          • A cos z connexa? Wiele o nich pisza I polecaja.. nie umiem znalezc tylko dla 8rzedowej kasety 116ogniw tylko wszedzie 114 A nie wiem czy moge tam wlozyc lancuch pod 9rzedow lub 10 czy 11..

          • Nie. W drugą stronę to by nie zadziałało, tzn. 8-rzędowy łańcuch byłby za szeroki dla 9-rzędowej kasety. Natomiast 9-rzędowy będzie pracować normalnie na 8-rzędowej kasecie.

          • Mowisz lancuch wytrzyma z 2,3 tys. Km a taka kaseta i korba? Dopiero sie ucze I chcialbym to ogarniac jakos:) pozdrawiam serdecznie :) chcialem tez kupic suport ale chyba dopiero po tym jak przyjdzie korba bo nie wiem jaki wybrac do niej..

          • Wszystko zależy ile ma się mocy w nogach, jak się zmienia przełożenia, jak się dba o napęd i tak dalej, i tak dalej. Niemniej przyzwoita kaseta (nie taka za 40 złotych) jest w stanie przeżyć 3 łańcuchy wymieniane na czas zanim się wyciągną.
            Przyzwoita tarcza na korbie też przeżyje kilka łańcuchów.

          • No ja chyba mam jej za duzo bo wkrecalem pod gorke zmieniajac na niewiele nizsze biegi niz max przy korbie 50-34T I jednoczesnie tez nie czujac jakiegos strasznego oporu.. moze dlatego sie zepsulo.. teraz bede staral jezdzic lagodniej.. zobacze jak sie bedzie sprawowal ten naped z takim blatem z przodu.. raczej nie ma mowy bez operowania tylna kaseta :D wiec moge wsadzic 9rzedowy lancuch, to mnie cieszy zainwestuje w connexa w takim razie ale jeszcze zobacze czy znajde takowy :) dziekuje Ci niezmiernie Lukaszu, wiele mi pomagasz tymi wpisami: ) warto miec taka osobe ktora tak angazuje w forum, super jestes :)

          • Pisalem ze sprzedawcami w sklepie i po pewnym czasie odpuscili, albo ich zameczylem albo ludzie maja srednie pojecie o tym z czego zyja :D mam nadzieje ze Twoje rady sa prawdziwe i uda sie zlozyc ten nieszczesny naped I bede w koncu mogl smigac.. napewno podziele sie wrazeniami z pierwszych jazd : ) pozdrawiam jeszcze raz :) jeszcze nie wiem co i jak z tym suportem ale w ostatecznosci zabiore do sklepu to dobiora do korby :p

          • To poproszę przykłady wyższej półkę łańcucha, myślę że jest to ważny element w napędzie i jego jakość będzie zależała od żywotności pozostałych komponentów czyli kasety i korby a chciałbym żeby wytrzymały jakiś czas.. może być takowy z 136 ogniwami i odpiąć tyle ile potrzebuje a reszte spiąć w całość? :) apropo korby, przyszła a raczej przypłynęła, dziś ją zmontowałem w całość potrzebuje tylko suportu na kwadrat, napisz albo wyślij linka z tym który mi potrzeba :) Pozdrawiam :)

          • A tutaj wysyłam link z łańcuchem Wippermann connex który chce zakupić :) luknij czy się nada :p

          • jeśli chodzi o suport to szerokosc mufy 68mm, długość osi 113mm, szerokość tej śruby którą wkręcasz do mufy bodajże 35mm, szerokość osi 24mm coś jeszcze potrzebuje przy zakupie suportu w sensie jakieś wymiary czegos?

          • Dlaczego w opisie kasety sram-a jest wpisany zakres 12-23T ,a rozmiar zebatki 11-23T? To sa dwie rozne rzeczy? :D Pozdrawiam

          • Tutaj link do tej kasety SRAM-a

            https://allegro.pl/oferta/kaseta-sram-07a-cs-pg-850-12-23-8-speed-10606523001

    • Juz pisze :) zaraz zerkne na ten przelicznik co do doboru dlugosci lancucha.. przerzutka tylna to Shimano RD-2400, wczesniejszy lancuch cn-hg40 o czym poczytalem na jakims forum ze jest wyjatkowo miekki i szybko sie rozciaga.. kaseta 8rzedowa CS-hg50 :)

      • A tutaj link do tej korby :)

        https://nowinky.pl/litepro-130bcd-lancuch-45-47-53-56-58t-rower-kolo-lancuchowe-mtb-droga-rowerowa-aluminium-fit-shimano-sram-fsa-130bcd-korba-czesci/

        pozdrowienia :)

      • Jest szansa, że przerzutka to wszystko ogarnie. Ciekawe jak z trzymaniem łańcucha na takiej zębatce. Zęby nie są w systemie narrow-wide (jeden szerszy, drugi węższy, co lepiej trzyma łańcuch), ale jest jakaś osłonka, może dzięki niej uda się utrzymać łańcuch.

  • Hej. Czy szerokość montażowa tylnej piasty (135/130) wpływa na kompatybilność?
    Mam ramę 135mm i chciałbym wykorzystać napęd 2×7, następne pytanie, gdybym wykorzystał manetki przerzutek Shimano sl a050 czy będą one kompatybilne z resztą sprzętu? :)

    • Cześć,
      jeżeli chodzi o montaż kasety/wolnobiegu, to szerokość piasty nie ma znaczenia w tym przypadku. Najważniejsza kwestia to czy masz kasetę czy wolnobieg, bo je się montuje w zupełnie inny sposób i nie są ze sobą w żaden sposób kompatybilne. Pisałem o tym trochę tutaj: https://roweroweporady.pl/jak-wymienic-kasete-lub-wolnobieg-w-rowerze/

      Jeżeli chodzi o manetki, to nie wiem jaką masz resztę osprzętu. Niemniej jeżeli Shimano nie włożyło tam jakiegoś niestandardowego systemu, to taka manetka powinna obsłużyć każdą 7/8- czy nawet 9-rzędową przerzutkę Shimano.

  • Witam :)
    Miałem podzielić się wrażeniami po zamontowaniu nowego napędu o którym wspominałem kilkukrotnie tj. korby 58 zębowej z jednym blatem, łańcucha firmy connex, kasety sram 11-32T, a więc kochani był już testowany na większej liczbie km, gdzieś kołó 100 km jednorazowo i sprawdza się świetnie, to coś czego szukałem, jak to było z pytaniami i wypowiedziami odnośnie dużej liczby zębów na korbie ,że nie wyzdoleję wytrzymałościowo, że górki będą problemem, że mam zbyt słabe nogi :) oczywiście w porównaniu z kolarzami zajmującymi się wyścigami na co dzień nie mogę się równać bo wydolnościowo odpadam gdyż ostatnio z jednym wracałem do domu i nie dałem rady się długo utrzymać, być może też zmęczenie po 8godzinnej zmianie, tam też robię swoje km :) aczkolwiek daję radę, górki bez problemu, może nie są jakieś wygórowane ale w razie czego mam zapas jeszcze bo nie jeżdżę na najlżejszym przełożeniu, jestem mega zadowolony i był to świetny wybór, śmigam sobie do pracy w tygodniu a poza rekreacyjnie czasem jakiś wypadzik, ale odzwyczaiłem się od tego i straciłem nieco kondycji chyba po tej półrocznej przerwie :D
    Pozdrawiam wszystkich forumowiczów, w tym założyciela Łukasza dziękując za wszystkie porady :) udanych wycieczek kochani :)