Kompatybilność napędów rowerowych

Producenci osprzętu rowerowego nie lubią stać w miejscu. Non stop pojawiają się nowe rozwiązania, udogodnienia i modyfikacje. Koła 26 cali w rowerach MTB zostały praktycznie całkowicie wyparte, przez te o rozmiarze 27,5 oraz 29 cali. Kiedyś napęd ośmiorzędowy był topowym rozwiązaniem, dziś oferowany jest w rowerach za 1000 złotych. I tak dalej, i tak dalej. Problem może się pojawić, gdy będziesz chciał (lub musiał, bo jakiś element ulegnie uszkodzeniu) wymienić jeden z elementów w rowerze, który został wyprodukowany więcej niż kilka lat temu. Możesz albo nie dostać części jakiej potrzebujesz (albo kupisz, ale o wiele niższej klasy niż obecnie posiadasz), albo będziesz mieć problem, czy obecnie produkowane części będą pasowały do Twojego roweru.

Mechanizm rynkowy wygląda najczęściej tak, że nowe standardy są wprowadzane w najwyższych grupach osprzętu, a następnie gdy się przyjmą, powoli „schodzą” do niższych grup. Tak się dzieje chociażby w przypadku napędów. Shimano dodaje nowinki do grupy XTR i Dura-Ace (tu znajdziesz opis grup osprzętu Shimano), a następnie powoli pojawiają się one w niższych grupach. Jednocześnie wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań, stare znikają z rynku. Ewentualnie zostają dostępne w najtańszych grupach osprzętu.

Gdy dojdzie do tego, że Twój rower nie nadąża za zmianami, a Ty chcesz koniecznie być na czasie z osprzętem, rozwiązania są dwa: kupujesz nowy rower lub starasz się, gdzie tylko jest to możliwe korzystać z kompatybilnych części. Nie zawsze da się to zrobić lub wymaga pogodzenia się z używaniem osprzętu z niższych grup. Ale wszystko zależy od potrzeb i oczekiwań. W opisie skupię się na dwóch najpopularniejszych w Polsce producentach napędów rowerowych, czyli SRAM oraz Shimano.

Zaznaczę tylko, że nie da się przygotować poradnika, który przewidzi każdą sytuację. Nieraz trzeba się mocno nagłowić, czy konkretne zestawienie komponentów ze sobą zadziała, albo po prostu samemu to sprawdzić. Dlatego jeżeli masz swoje przemyślenia i pytania na ten temat, śmiało pisz w komentarzach. Jednocześnie jeżeli czytasz ten wpis na długo po jego publikacji, zapraszam Cię na Forum Rowerowe, gdzie w dziale Części i akcesoria na bieżąco dyskutujemy o przeróżnych rowerowych rozwiązaniach technicznych.

Okej, w tym wpisie rozbiorę napęd roweru na czynniki pierwsze. Wyodrębniłem wszystkie poszczególne elementy i dobrałem je w pasujące do siebie pary, tak aby łatwo było dotrzeć do potrzebnej części.

Jaka kaseta Shimano 7 8 9 10 11 rzędowa
fot. Unsplash

Tylna przerzutka a manetka

Podstawową kwestią w przypadku współpracy przerzutki z manetką, jest ilość ciągniętej linki w momencie zmiany biegu. W przypadku tylnych przerzutek Shimano mamy trzy możliwości. Współczynnik wynosi albo 1:2 (czyli manetka ciągnie linkę o 1 mm, a przy przerzutce przesuwa się o 2 mm) w przypadku napędu MTB 6/7/8/9-rzędowego oraz szosowego 6/7/8/9/10-rzędowego. Druga opcja to współczynnik, który wynosi 1:1, który Shimano wprowadziło w napędach MTB 10 i 11-rzędowych, oznaczanych symbolem Dyna-Sys. Aby przełożenia pracowały prawidłowo, zarówno tylna przerzutka, jak i prawa manetka muszą być kompatybilne z tym systemem. Przy zakupie trzeba zwrócić na to szczególną uwagę.

Trzecia możliwość to przerzutki (i manetki) szosowe 11-rzędowe, które nie są kompatybilne z poprzednimi systemami. Tak więc jeżeli chcesz przejść na 11-rzędów w rowerze szosowym, oprócz kasety, łańcucha i manetki, musisz także wymienić tylną przerzutkę (dzięki Radziu za uzupełnienie mojej wiedzy na ten temat). Przydałoby się również wymienić przednią przerzutkę, ponieważ 10-rzędowa tak sobie będzie współpracować z 11-rzędową, tylną przerzutką.

W przypadku przerzutek i manetek firmy SRAM, też nie jest tak kolorowo. Prawie cały osprzęt 6/7/8/9-rzędowy działa ciągnąc linkę w stosunku 1:1 (SRAM oznacza go symbolem ESP). W przypadku 10-rzędowych napędów MTB oraz 10 i 11-rzędowych napędów szosowych pojawia się system Exact Actuation. Sprawę dodatkowo komplikuje 11-rzędowy napęd MTB, który działa w oparciu o X-Actuation. Oba te systemy nie są kompatybilne ze sobą, ani ze starym ESP.

Dodatkowo można jeszcze kupić manetki obrotowe od SRAM-a (model MRX), które działają w systemie 1:2 od Shimano. Dostępne są modele 6/7/8-rzędowe.

Można również spróbować pomieszać 8/9-rzędową manetkę SRAM ESP, z tylną przerzutką Shimano w systemie Dyna-Sys. Oba rozwiązania ciągną linkę w stosunku 1:1.

 

Przednia przerzutka a manetka

Z przodu nie ma już takich komplikacji, wszystkie manetki ciągną linkę w podobnym stosunku, niezależnie czy to Shimano czy SRAM (klamkomanetki szosowe mogą robić to trochę inaczej niż górskie, ale da się to wyregulować). Istotna jest tylko liczba przełożeń obsługiwana przez manetkę i przerzutkę. Na rynku dostępne są systemy dwu- oraz trzybiegowe. Najlepiej byłoby oczywiście mieć przerzutkę oraz manetkę, które obsługują jednakową liczbę przełożeń. Możliwe jest połączenie manetki trzybiegowej z przerzutką dwubiegową (przy założeniu, że korba także ma dwa przełożenia). Można również założyć manetkę dwubiegową do przerzutki trzybiegowej (odpowiednio ustawiając ograniczniki na przerzutce), ale wtedy jeden bieg z przodu będzie „pusty”.

 

Tylna przerzutka a kaseta

Jeżeli chcesz dobrać odpowiednią przerzutkę do kasety, w zasadzie musisz się kierować tymi samymi wytycznymi co przy dobieraniu manetki. Przerzutki z uciągiem linki w stosunku 1:2 można stosować wymiennie, ponieważ to nie przerzutki są indeksowane (chodzą skokowo), a manetki. Tak więc nawet 10-rzędowa, trekkingowa lub szosowa przerzutka Shimano wymieniona przeze mnie wcześniej, obsłuży 7-rzędową kasetę czy wolnobieg. Ale już nie uda się nam zastosować przerzutki 10-rzędowej w systemie Dyna-Sys, która ciągnie linkę w stosunku 1:1 i wymaga do tego innej manetki, która nie obsłuży już naszych 7/8/9 przełożeń, o czym napiszę więcej w kolejnych podpunktach. Tak samo jest z 11-rzędową przerzutką szosową, która nie będzie poprawnie pracować z kasetą o mniejszej ilości zębów.

Tak samo jest w przypadku SRAM-a. Przerzutki 6/7/8/9-rzędowe obsłużą kasety z taką liczbą przełożeń. Natomiast z przerzutkami 10- i 11-rzędowymi już się to nie uda.

Istotną sprawą przy doborze tylnej przerzutki, jest jej pojemność. Zależy ona w dużej mierze od długości wózka. Przerzutki dostępne są zazwyczaj z dwoma długościami wózka (szosowe z krótkim i średnim, a MTB ze średnim i długim). Przeczytaj więcej o pojemności i odpowiednim dobraniu długości wózka.

 

Przerzutka przednia a korba

Możemy mieć korbę dwu- oraz trzyrzędową oraz przerzutki również obsługujące taką liczbę przełożeń. Przerzutka 2-rzędowa obsłuży 2-rzędową korbę, a 3-rzędowa 3-rzędową (z drobnymi zastrzeżeniami o czym za chwilę). W przypadku gdy mamy trzyrzędową korbę, a przerzutkę dostosowaną do dwóch rzędów, takie zestawienie niestety nie zadziała. W drugą stronę, czyli trzyrzędowa przerzutka z dwurzędową korbą może działać, po odpowiedniej regulacji.

Ale… warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwsza to pojemność przedniej przerzutki (oraz maksymalna wielkość dużej zębatki), którą trzeba dobrać do wielkości tarcz na korbie. Druga sprawa to przeznaczenie przerzutki. Przerzutki MTB nie bardzo będą działać w rowerach szosowych, ze względu na większy blat. Na odwrót też może być problem, ponieważ przerzutka szosowa ma większą prowadnicę łańcucha i po założeniu jej do roweru górskiego, może zacząć ocierać o oponę.

 

Manetka a kaseta

Tutaj w zasadzie sprawa jest prosta. Manetka powinna mieć tyle samo przełożeń, co kaseta czy wolnobieg. Teoretycznie w napędach 6/7/8-rzędowych można byłoby użyć np. 6-rzędowego wolnobiegu i 8-rzędowej manetki, ale mimo wszystko odległości pomiędzy trybami trochę się od siebie różnią. Nieznacznie, ale jednak różnią. Odległość między trybami w kasetach 9/10/11-rzędowych jeszcze bardziej się zmniejszają, w porównaniu z tymi w 6/7/8-rzędowych, tak więc w tym wypadku, nie ma w ogóle mowy o zastosowaniu innych manetek, niż tych dopasowanych do kasety.

W internecie można spotkać opisy przystosowywania kasety 7-rzędowej do manetek 8-rzędowych, dzięki zastosowaniu dystansów z 8-rzędowej kasety. Jest to na pewno fajny sposób na lepsze poznanie budowy podzespołów w rowerze. Ale traktowałbym to jedynie jako walor edukacyjny, zwłaszcza, że nową kasetę 8-rzędową kupimy za niewiele ponad 30 złotych.

 

Manetka a korba

Lewa manetka, tak jak w przypadku prawej, powinna być dostosowana do liczby tarcz na korbie. To będzie najlepsze i najbezpieczniejsze rozwiązanie. Aczkolwiek da się ustawić wszystko tak, by trzyrzędowe manetki obsługiwały dwurzędową korbę.

Na rynku są także dostępne manetki oraz klamkomanetki 2/3-biegowe, które można ustawić pod odpowiednią ilość przełożeń na korbie.

Jakie manetki do przerzutki Shimano
fot. Kaboompics

Kaseta a łańcuch

Tu znów mogę napisać, że warto stosować łańcuch przeznaczony do liczby trybów na kasecie. W napędach 6/7/8-rzędowych używamy tego samego łańcucha, natomiast każdy dodatkowy tryb na kasecie wymusza użycie węższego łańcucha. Z tego co piszą osoby stosujące takie rozwiązania, jest możliwe użycie węższego łańcucha, np. od napędu 9-rzędowego z kasetą 8-rzędową. Natomiast odwrotne działanie, czyli założenie szerszego łańcucha 8-rzędowego do kasety 9-rzędowej spowoduje jego niewłaściwą pracę na zębatkach. Ze względu na swoją szerokość, nie będzie on się tam dobrze układał. Analogicznie jest w przypadku większej ilości przełożeń.

Producenci starają się utrzymywać podobne standardy w kwestii wymiarów i można śmiało mieszać łańcuchy i kasety różnych wytwórców. KMC i Connex, najwięksi „alternatywni” producenci łańcuchów podają, że ich produkty są kompatybilne z wyrobami Shimano, SRAM i Campagnolo.

 

Korba a łańcuch

To jeden z najbardziej tajemniczych punktów :) W internecie można znaleźć sporo pytań o to, czy np. korba dedykowana napędom 10-rzędowym, będzie dobrze działać z kasetą i łańcuchem 9-rzędowym. Zacznijmy od tego, że producenci każdy model korby (a w zasadzie zębatek) projektują pod konkretny łańcuch, z którym najlepiej będzie mu się pracowało. Ale z drugiej strony, wewnętrzna szerokość łańcucha jest w napędach 9/10/11-rzędowych ta sama i wynosi 11/128″, a w łańcuchach 6/7/8-rzędowych wynosi 12/128″. Łańcuchy różnią się szerokością zewnętrzną, ale samym zębatkom korby nie powinno to przeszkadzać.

Według mnie najważniejszą sprawą jest to, aby łańcuch poprawnie dobrać do kasety. Z działaniem korby dopasowanej do napędu o bieg więcej, nie powinno być problemu.

 

Przerzutka tylna a łańcuch

Teoretycznie każda przerzutka powinna przyjąć każdy łańcuch (ale to niestety tylko teoria). Ale może pojawić się problem z szerokością wózka. Jeżeli przerzutka jest dedykowana do napędu 10-rzędowego, może nie obsłużyć poprawnie szerszego łańcucha, np. 8-rzędowego. Sam nigdy nie próbowałem tego rozwiązania, a z internetu płyną różne relacje. Tak czy siak, w tym wypadku również trzymałbym się maksymalnie różnicy jednego rzędu. A w przypadku przerzutek 11-rzędowych i tak trzeba użyć wąskiego, 11-rzędowego łańcucha.

 

Przerzutka przednia a łańcuch

Sprawa jest bardzo podobna do poprzedniego przypadku. Przerzutki dedykowane do węższych łańcuchów mają węższe prowadnice i mogą mieć problem z poprawnym działaniem, gdy założy się szerszy łańcuch. I problem może być większy niż z tyłu, ponieważ to w przypadku przedniej przerzutki łańcuch będzie ocierać, gdy pojawi się za duży przekos. Sugerowałbym trzymać się wytycznych producenta, ewentualnie nie kombinować bardziej niż różnica jednego rzędu.

 

Jaki suport do korby
Od lewej strony suport: z mocowaniem na kwadrat, na wielowypust, z zewnętrznymi łożyskami

Suport a korba

We współczesnych rowerach wyróżniamy kilka typów suportu. Jego rodzaj musi być ściśle dobrany do korby i musi z nim idealnie współgrać. Najpopularniejsze systemy mocowania korby do suportu to:

  • Na kwadrat – najprostszy system, wykorzystywany głównie w tańszych rowerach
  • Wielowypust – najpopularniejsze są dwa typy: Octalink (w dwóch wersjach V1 i V2, które nie są ze sobą kompatybilne) z którego korzysta Shimano. Oraz ISIS używany przez kilka firm m.in. Truvativ i SR Suntour. Ale można znaleźć czasem korby Truvativa mocowane na wielowypust nazwany Power Spline, który pasuje tylko do tych korb.
  • Łożyska zewnętrzne – wkręcane lub wciskane w ramę. Istnieje kilka typów niekompatybilnych ze sobą standardów, m.in. Shimano, Truvativ, GXP. Trzeba bardzo uważnie dobrać suport do posiadanej korby (oraz oczywiście ramy).

Na temat samych suportów przygotuję osobny wpis, ponieważ wymaga on dużo, dużo szerszego opisu niż ten powyżej.

 

Kaseta a piasta

Zacznę od tego, że w rowerach można jeszcze trafić na wolnobiegi, które są nakręcane na piastę. Tutaj przeczytasz o różnicy między wolnobiegiem a kasetą. W każdym razie jeżeli masz wolnobieg, to aby przejść na kasetę będziesz musiał wymienić tylną piastę, innej możliwości nie ma.

Natomiast jeżeli chodzi o kompatybilność piast z kasetami, to wygląda to tak: do starych piast, przeznaczonych pod napędy 6/7-rzędowe założysz w zasadzie jedynie takie kasety, ponieważ dodanie kolejnego, ósmego przełożenia zwiększyło szerokość bębenka piasty. Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. Na bębenek takiej piasty można założyć także kasetę 7-rzędową, stosując specjalną podkładkę. Kosztuje ona kilka złotych i aby ją znaleźć, wystarczy w Google wpisać hasło „podkładka dystansowa do kasety 7 biegowej„.

Jeżeli chodzi o piasty szosowe, to mamy modele 8/9/10-rzędowe, na które nie założy się kasety 11-rzędowej. Są również dostępne piasty 10/11-rzędowe, na które aby założyć kasetę 10-rzędową będzie potrzebna specjalna podkładka.

Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to niektórych kaset 11-rzędowych od SRAM-a, które wymagają bębenka w systemie XD Driver Body.

 

Podsumowanie

Ufff, to byłoby na tyle. Szczerze Wam powiem, że przygotowując się do napisania tego wpisu, głowa spuchła mi od nadmiaru informacji. Producenci wprowadzają nowe standardy, a jednocześnie nie zawsze informują o kompatybilności wstecznej. I pozostają domysły oraz własne testy. Na koniec podkreślę jedną rzecz: na rynku mamy dostępne tysiące części. Niestety nie zawsze da się ze 100% pewnością określić czy dane podzespoły będą ze sobą działać poprawnie. W wielu przypadkach lepiej wstrzymać się z częściową modernizacją roweru i zrobić to dopiero wtedy, gdy będziemy mogli wymienić wszystkie potrzebne części, tak by cały napęd dobrze ze sobą grał. Z drugiej strony, warto eksperymentować i stosować zamienniki, zwłaszcza jeśli uratuje to nas przed niepotrzebnymi wydatkami.

W komentarzach dobrze podpowiedział Radziu, że Shimano zmieniło uciąg linki w szosowych, 11-rzędowych manetkach i przerzutkach, tak więc przechodząc na ten napęd trzeba będzie wymienić więcej elementów napędu. Taki sam zgrzyt jest w przypadku nowej, 10-rzędowej grupy Shimano Tiagra 4700, która nie jest kompatybilna ze starszymi, 10-rzędowymi napędami. Pewnych rzeczy można dowiedzieć się z danych przygotowanych przez Shimano, SRAM czy Campagnolo. Warto wpisać w Google hasło: „Shimano compatibility chart” (dostępne są tabelki z rozrysowaną kompatybilnością, tu znajdziesz na rok 2015-2016), „SRAM compatibility map” (tu znajdziesz tabelkę z 2016 roku), czy „Campagnolo compatibility” (sporo informacji można znaleźć w pomocy na ich stronie). Ale nadal niektóre dane nie są podawane na ogólnodostępnych stronach, zapewne z tego powodu, byśmy zmieniali od razu cały napęd, a nie tylko jego pojedyncze elementy.

 

Pozostałe wpisy z serii o napędzie w rowerze:

  1. Kompatybilność napędów rowerowych
  2. Z iloma tarczami wybrać korbę
  3. Napęd z jedną tarczą z przodu dla zwykłego rowerzysty
  4. Jak dobrać tarczę do korby
  5. Jaką kasetę kupić
  6. Po co w rowerze 11 biegów
  7. Lekkie przełożenia w rowerze szosowym
  8. Czy opłaca się kupować części zamienne do roweru

Pozostaw odpowiedź Anonim Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

222 komentarze

  • Cześć
    Bardzo prosze o odpowiedź
    Mam przerzutkę Shimano m950 prawą, nie ma już kaset 8rz xt którą zużyłem, chciałbym założyć kasetę 9rz xt,i zdjąć najmniejszą koronkę robiąc z niej „ósemkę”blaty do korby m739 udało mi sie kupić nowe, na ebay łańcuch nowy xt 9rz, bedzie to działać?

  • Cześć,
    Mega artykuł!
    Mam pytanie, mam przerzutkę i manetkę sram X0. jednak przerzutka nie ma sprzęgła i nie obsługuje kasety większej niż 36T. Myslałem, zeby wymienić ją na GX ale chciałbył zostawić manetki od X0. Pytanie czy jeśli obie rzeczy są na exact actuation to czy to zadziała?
    Ewentualnie może jest inna przerzutka ze sprzęgłem, która by obsługiwała kasete np 41-11, która byłaby kompatybilna z manetką X0 a nie kosztowała fortuny.
    Dzięki za pomoc

  • Cześc! Niezły artykuł :)

    a ja mam taki „problem”
    chcę wymienić napęd z 3×10 na 1×10 /ewentualnie 1×11
    Mam już zębatkę 10/11 narrow-wide pasująca do korby (34T)
    idzie dystans do przerzutki (teraz X-9 10s Exact Actuation)

    zastanawiam się nad wyminą przerzutki (i manetki?) – bo może wrócę do shimano na ten sezon – za rok Sram Eagle, ale trzeba na czymś jeździć, a nowa Deore RD-M610 + manetka to koszt prawie 200zł, ze sramem ok 260zł sama sensowna przerzutka

    Teraz mam kasetę 11-36, chciałbym 11-46 – jaka przerzutka da radę to obsłużyć – mój x-9 z dystansem podobno da radę, ale ma już sporo luzów.
    Większość przerzutek (z „dystansami” na pokładzie i długimi wózkami) ma oznaczenie – pojemność powyżej 41
    i jak tu żyć?

    Znasz jakaś niezbyt drogą przerzutkę która działałby z taka kasetą?

    Dzięki

    • Cześć,
      pojemność przerzutki to jedno (tu z 1x z przodu większość przerzutek spokojnie ogarnie pojemność 35), drugie to maksymalna obsługiwana zębatka na kasecie. W kwestii obsługi 46 zębów, to masz do wyboru SLX/XT/XTR czyli RD-M7000/M8000/M9000.
      Do 1x z przodu przerzutka ze średnim wózkiem wystarczy. Jeżeli to ma być tymczasowy zestaw, to poszedłbym w SLX-a, tylko zwróć uwagę, żeby był pod 11 rzędów, bo są jeszcze przerzutki 10-rzędowe o tym samym oznaczeniu.

  • Cześć, mam pytanie i wielką nadzieję, że będziesz w stanie mi pomóc.

    Problem wyniknął przy konwersji roweru na elektryka – kasetę sunrace cs-ms1, 11-36t, 10-speed byłem zmuszony zamienić na default dostarczony z silnikiem, nakręcaną Shimano 6 biegów. Niestety moja wiedza na temat technicznych aspektów przerzutek jest znikoma i chciałbym zapytać czy da się przerzutkę tylną (Shimano Deore Shadow, RD-M610-SGS) skalibrować tak, by działała na tej okrojonej kasecie.

    • Cześć,
      nie uda się. Będziesz potrzebował przerzutkę Shimano MTB, ale pasującą do 6-9 przełożeń. Te na 10 i więcej biegów mają już inny uciąg linki, więc nie uda Ci się jej sparować z 6. biegową manetką, bo taka będzie Ci potrzebna.
      Spokojnie wystarczy jakaś Acera RD-M360 za 65 zł, ale możesz dać i jakie Deore 9-rzędowe.

  • cześć,
    czy dla zestawu Shimano Tourney 2×7 można wymienić przednią zębatkę na większą (obecnie ma 50 zębów)?

  • Cześć,

    Ciekawy wpis, ale nie porusza jednego aspektu , który akurat mnie nurtuje.
    Kupiłem okazyjnie bardzo lekki rower na osprzęcie XTR 26 cali 3×9. Shimano
    Ponieważ jestem niski oraz problemów z biodrem ten rozmiar mi odpowiadał.
    Prawdopodobnie będę musiał myśleć o odnowieniu napędu.
    Trudno jest kupić koronki,czy blaty do napędu 3×9 szczególności XTR. Stąd moje pytanie:
    1. Czy w przypadku 9-cio rzedowej kupienia kasety XT lub SLX czy nawet Deore. będzie ona wspólpracowała z manetką. Nie sądzę aby problem był z przerzutką czy łańcuchem ale ?.
    2. Od napędów 3×10 odstrasza mnie że łańuch jest coraz bardziej wycieniowany a węc słabszy – czy moje obazwy są słuszne.
    3. Napęd 3×9,3×10 bardziej mi odpowiada z uwagi na wiek-zależy mi na tym aby mozliwe były jak najmniejsze przełożenia, a te w 2×11

    • Cześć,
      1. Będzie działać bez najmniejszego problemu.
      2. To samo słyszałem już, gdy pojawiały się napędy 9. rzędowe, potem 10. rzędowe, potem 11. rzędowe, potem 12. rzędowe :) Nawet jeżeli tak jest, to nie jest to jakaś wielka różnica. A łańcuchy są na tyle niedrogie, że też bym się tym nie przejmował.
      3. Mam wrażenie, że coś ucięło z Twojego komentarza. Wszystko jest kwestią odpowiedniego doboru zębatek na korbie i kasecie. W 3×10 i 2×11 będziesz miał dostępne podobnie lekkie przełożenia. A jaką się wybierze kombinację, czy to będzie jedna, dwie, trzy tarcze z przodu i 8/9/10/11/12 zębatek z tyłu,
      to już kwestia osobistych preferencji i zasobności portfela.

      • Dzięki za odpowiedź.
        Rzeczywiście uciąło ale zrozumiałęś.
        Mam jeszcze jedno pytanie trochę pod prąd Twojej tezie rozwiniętej w poście :czy opłaca się ….” , ale wiążę się to z tym że duże tarcze w kasecie i korbie są wysokiej klasy i w dobrym stanie. Szukając kompatybilnych części zamiennych kaset lub korby. – napotykam się z określeniami np 11T, 11Z. O co chodzi z tym T i Z. czy jeśli T lub Z sie zgadza i zgadza się sposób mocowania to czy taka tarcza będzie kompatybilna czy nie

  • Hej, mam pytanie. Jaką podkładke powinienem założyć na piaste pod kasete 11rzedową, gdy mam do zamontowania 9rzedową kasete Shimano Sora?
    Patryk

  • Witam
    Czy do piasty SHIMANO XT z 2010r na której była kaseta 9 rzędowa będzie pasowała szosowa kaseta też 9 rzędowa SHIMANO CS-HG50 SORA ?

  • Hej,
    1) Czy mając korbę Deore oryginalnie dla 9rz napędu będzie ona bez problemu działać z łańcuchem dla 10 / 11 rz.?
    2) Czy manetka / przerzutka 3-rzędowa z grupy napędów 10 / 11 obsłuży w/w korbę?

    • Cześć,
      1) Z łańcuchem pod 10 rzędów na pewno, z łańcuchem 11. rzędowym… nie próbowałem nigdy, ale podejrzewam, że też będzie.

      2) Manetka z korbą nie ma nic wspólnego, trzy przełożenia to trzy przełożenia i to najważniejsze.

      • Dzięki za odpowiedź. Odnośnie 2 punktu -> odniosłem wrażenie, że węższe łańcuchy spowodowały zmniejszenie rozstawu również między koronkami korby, tak jak na kasecie, a to pociągnęło za sobą inny skok prowadnicy przerzutki i o ile samą przerzutkę da się wyregulować ogranicznikami, to mam obawy czy mimo wszystko nie będzie jakiś kwiatków np przy podciąganiu na blat. Wiem, że szerokość wewnętrzna prowadnicy zmniejszyła się z 13,4 do 11mm (10rz fd7700 > 11rz fd7800), ale to przerzutka szosowa… słowem można zgłupieć :)

        • Zmieniałem moim rodzicom napęd w rowerze z 3×9 na 3×10, korba i przednia przerzutka została stara i bez problemu działają z węższym łańcuchem.

          Natomiast odnośnie przerzutki, to będzie działać. Ponoć może być problem przy łączeniu przedniej przerzutki szosowej z manetką MTB i na odwrót. Ale przy łączeniu MTB z MTB, powinno wszystko działać.

  • Witam.
    Posiadam kasetę 7 rzędową. Musiałem wymienić manetki bo stare już się zajechały. Rozwojowo na przyszłość kupiłem 8 biegową manetkę. Obsługuje mi normalnie 7 rzędową kasetę. Obecnie kaseta powoli dogorywa i zamierzam kupić 8 rzędową tylko teraz zacząłem mieć dwie wątpliwości czy to będzie hulać. Manetka i kaseta wiadomo ok, ale pytanie
    – czy 8 rzędowa kaseta zgra się ze starą piastą gdzie seryjnie była 7 rzędowa kaseta? (liczę, że wejdzie, ew. + jakaś podkładka od strony kasety, aby łańcuch nie tarł o tylne widełki)
    – czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży 8 biegów? (liczę, ze uda mi się ją tak ustawić na ograniczeniach, że będzie chodzić ok)
    Nie jestem do końca przekonany, że wszystko będzie ok stąd moje pytania i chęć uzyskania na nie odpowiedzi od osoby bardziej znającej się na temacie. Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam.

    • p. s. kasetę 7 rzędową mam 11/28, chcę 8 rzędową 11/34 czy seryjna przerzutka 7 biegowa obsłuży tą największą tarczę czy to jest już za duży przeskok i będę potrzebował przerzutki z większym wózkiem i typowej 8 biegowej?

    • Cześć,
      jeżeli bębenek jest pod 7 rzędów, to raczej nie założysz na niego kasety 8. rzędowej. I podkładki nie pomogą, stosuje się je w przeciwnej sytuacji, gdy bębenek jest pod 8/9/10-rzędów, a chce się założyć kasetę 7-rzędową.
      Pomóc może wymiana samego bębenka, do wielu piast da się go bez problemu dokupić.

      Przerzutka nie powinna mieć problemu z obsługą 8 przełożeń.

    • Witam,
      posiadam stary Giant Chicago z końca lat 90-tych, na solidnych częściach i w miarę możliwości chciałbym go w tym stanie zostawić, cóż, sentyment. Po 18 latach i wcale nie było mało jazdy, teren głównie las, padł łańcuch, wymiana, potem kaseta, potem korba. Teraz trafia mi się korba Alivio z 97 roku, stary, niezawodny model. Niestety, korba jest w standardzie UG, łańcuch oraz kaseta w standardzie HG, będzie to kompatybilne? Będę wdzięczny za odpowiedź.

  • Witam
    Posiadam kasetę 9 rzędów i chciałbym zmienić korbe na shimano m6000 w ktorej piszą że jest do kaset 10 rzędów CZY to będzie działać?

  • Wiem, czy można zagrać przerzutke campagnolo, takąż kasetę, 9 biegów, z manetka prawą, na prostej kierownicy. Jesli tak to o przykłady poprosze. Może tez być klamkomanetka, byle obsluzyla 9 biegów. Pozdrawiam Zbyszek.

  • Witam, czy Mechanizm korbowy Shimano Deore FC-M590 48x36x26 będzie działał w zastępstwie Truvativ FiveD 48-36-24T 3×8 ?

    • Cześć, jeżeli tylko mufa suportowa w Twoim rowerze ma 68 lub 73 mm szerokości (wtedy suport z gwintem BSA) albo 70 mm (wtedy suport z gwintem ITA) – to jak najbardziej taka korba będzie pasować.

  • Co do kompatybilności to trochę sie rozczarowalem, rower 7 biegów alivio w oryginale. Kupiłem nowa kasetę 7 i łańcuch do kaset 7 biegowych, zamienniki. Okazało sie ze łańcuch nie pasuje do 7 biegu. Wchodzi za płytko na zęby najmniejszej zębatki bo opiera sie już na podstawie zębów 🤔 trochę to dziwne. Mam teraz 6 biegów.

  • Hej, fajny artykuł. W moim scott-cie (pełna grupa Alivio) po 24 latach i 20000km zaczęła sie psuć manetka tylna 7 biegów. Pomyślałem ze moze się da wrzucić tam 9 biegów, ale bez wymiany piasty rozumiem że sie nie da. Zostane chyba przy 7 biegach, ale znów nie kupię nowej manetki 7 alivio 🤔 chyba acera pozostaje ehh.

    • No niestety, wymiana piasty (a tak naprawdę całego koła, bo przeplatanie może się nie opłacać) będzie potrzebna, jeżeli chcesz mieć 9 biegów.

      Co do manetki, to też prawda. Alivio już dawno jest 9. biegowe, a Shimano nie jest w stanie utrzymywać produkcji wszystkich historycznych podzespołów. Wszystko idzie do przodu i tak jak piszesz, pod 7. biegów pozostaje Altus/Acera. I to też super długo nie potrwa, bo te grupy też pojawiły się już w 9. rzędowej odsłonie.

  • *POMOCY*
    Posiadam schimano altus (tył i przód) 9-3
    Ale chciałbym zamienić na 9-1, niekoniecznie 10-1 jednaknnie wiem co jest do czego kompatybilne i czy się da to zamienić. Wolałbym mieć lepszej jakości osprzęt. Dajcie jakieś propozycje albo z czym się spotkaliście!

    • Cześć,
      możesz albo założyć korbę z jedną tarczą z przodu – polecam wtedy poszukać czegoś z zębatką narrow-wide, dzięki czemu łańcuch nie będzie z niej spadać.

      Albo możesz przerobić swoją obecną korbę na 1x, zostawiając środkową tarczę. W takim układzie będą potrzebne odpowiedniej długości śruby do tarcz, albo założenie podkładek.

  • Chwilkę, to zdanie brzmi dziwnie niejasno: „Do piast 8/9/10/11-rzędowych MTB pasują kasety z taką ilością trybów. „. Czyli kasety z jaką ilością rzędów będą pasowały do tych piast ? adekwatną ? czy do piasty gdzie wcześniej była 8rz będzie pasowała kaseta 9rz?

    • Chodzi o to, że jeżeli kupiłeś rower, gdzie masz piastę MTB, którą sprzedawcy opisują jaką 8. rzędową na przykład. To wejdą tam także 9/10/11-rzędowe kasety MTB.

  • W związku ze zgłębianie tematu zrobienia sobie napędu bez przedniej przerzutki czyli tzw. 1x szukam info które kasety i które manetki szosowe mogę zastosować.
    Szukam kasety z max. dużą zębatką z tyłu + obsługującą to przerzutką (wózkiem) aby potem dostosować wielkość zębatki na korbie (odpowiednie zmiękczenie) i przy okazji zamontować rozgiętego baranka gravelowego.
    Może już ktoś rozkminiał ten temat? Na necie jest trochę info. ale przydałoby się to pozbierać w artykuł podobny do tego powyżej, który jest bardzo dobry i przejżysty (moim skromnym zdaniem).

    • Hej, największą dużą zębatkę na kasecie, z największych producentów, oferuje nowe, 12. rzędowe Shimano XTR, gdzie znajdziesz kasetę 10-51: bike.shimano.com/pl-PL…00-12.html

      Ale domyślam się, że niekoniecznie celujesz w topowy osprzęt, gdzie w tym przypadku kaseta na start będzie kosztowała trochę ponad 1000 zł :)

      Jeżeli chodzi o osprzęt, gdzie nie zbieramy szczęki z podłogi po zobaczeniu ceny jednego komponentu, to do klamkomanetek szosowych myślę, że najlepszym wyborem będzie SRAM. Masz tam fabrycznie zestrojone napędy do kaset o zakresie 10-42 lub 11-42 (sam jeżdżę na 11-42 właśnie z osprzętem zbudowanym głównie ze SRAM Rival 1). Być może dałoby się namówić tylną przerzutkę do działania z kasetą 11-46, ale to trzeba sprawdzić na YouTube.

      Shimano nie ma w ofercie nic do szosowych napędów 1x, można kombinować ożenienie klamkomanetek z tylną przerzutką MTB i kasetą przy pomocy adaptera, zmieniającego ciąg linki. Kwestia czego szukasz :)

  • Witam,
    czy kaseta Shimano CS-HG400 9rz. 11-28 będzie współpracować z przerzutką tylną RDM-4000 SGS?
    Niby wózek ma wystarczający zakres, ale podobno przerzutki w technologii Shadow źle współpracują z kasetami z największą zębatką poniżej 30. Czy to prawda?

    • Cześć, tu masz film z przerzutką XT RD-M772, która też ma konstrukcję Shadow. I dobrze działa z kasetą 11-28: www.youtube.com/watch…el=ShwarcA.

      Ja nie mam osobiście doświadczenia w takim zestawieniu, ostatni raz miałem taką kasetę z przerzutką Deore, ale to jeszcze nie były czasy konstrukcji Shadow.

      Domyślam się, że przerzutkę już masz i chcesz wymienić samą kasetę. Ja bym zaryzykował, bo inwestycja nie jest duża, a moim zdaniem powinno to chodzić. Ale możesz też poszperać w internecie, może po wpisaniu hasła – Shadow 11-28 coś się uda znaleźć.

  • @roweroweporady:disqus Czy SL-M675 (SLX Dyna 10 rz) pociągnie prawidłowo przerzutkę RD-M9000 (XTR Dyn II 11rz) na kasecie CS-M771 (XT Dyna 10 rz) ?

    • Hej, z tego co wiem, 10. rzędowe napędy Shimano Dyna-Sys ciągną linkę w ciut innym stopniu, niż 11.rzędowe. (1,2:1 vs 1,1:1). I ludzie różnie piszą, jedni, że nie ma kompatybilności, inni, że będzie działać, ale nie tak precyzyjnie.

      Ja niestety bezradnie rozkładam ręce – musiałbyś poszukać na YouTube nagrań łączenia takich Dyna-Sysów, niekoniecznie tych konkretnych modeli, nawet innych.

    • Działać będzie, ale może pojawić się problem z szerokością łańcucha. 9-rzędowy łańcuch jest szerszy od 10. rzędowego i może ocierać o prowadnicę przerzutki. Czy tak będzie? Tego Ci nie powiem, bo są różne przerzutki i różnie może z tym być.

      • Jeżeli jest to manetka indeksowana (czyli przełożenia zmienia się kliknięciami, a nie przesuwaniem dźwigni), to takie zestawienie nie za bardzo będzie działać.

  • Cześć.
    Łukaszu, zwracam się do Ciebie z prośbą o doradzenie w poniższej kwestii:
    Od pewnego czasu modernizuję swój rower, napęd w szczególności. Postanowiłem poniekąd spełnić swoje szczeniackie marzenie i w temacie osprzętu padło na Deore XT (seria M8000, 3×11, kaseta 11/40, korba 40/30/22). Wszystko szło dobrze, do momentu konieczności ogarnięcia tematu przedniej przerzutki (moja poprzednia to FD-M590 TopSwing, TopPull, w teorii dedykowana do napędów 3×9, doskonale radziła sobie z moim 3×8). Zacząłem selekcję wariantów FD-M8000 i o ile konstrukcja SideSwing mi kompletnie nie przeszkadza, o tyle sposób prowadzenia linki; FrontPull jest już problemem (moja rama nie przewiduje takiego rozwiązania). Zakładam, że FrontPull nie jest rozwiązaniem uniwersalnym i nie „obsłuży linki z góry”. Myślałem nad zastąpieniem FD-M8000 przerzutką XT z wcześniejszej serii M… 3×10, lub z serii trekkingowej 3×10, tylko kompletnie nie mam pojęcia jak przerzutka 3×10 bedzie sobie radzić w konfiguracji 3×11…
    Co możesz mi doradzić w tej kwestii, czy znasz może inne modele przerzutek 3×11 TopPull, które mógłbym wykorzystać w mojej konfiguracji?
    Z góry dzięki za pomoc.
    Pozdrawiam

    • A to mnie zaskoczyłeś, że Shimano nie przygotowało przedniej przerzutki XT 3x mocowanej na obejmę z prowadzeniem linki Top Pull/Bottom Pull, widzę tylko wersję 2x z takim prowadzeniem. Być może wynika to z faktu, że w wyższych grupach odchodzi się od korb z 3 tarczami (np. SLX nie ma już napędów 3×11, zostało jedynie 3×10).

      Może dałoby się to „obejść” fajką, która skręciłaby linkę do góry, ale nie ma raczej sensu się tak bawić, poza tym nie wyglądałoby to zbyt dobrze.

      Tutaj piszą, że jest możliwość pokombinowania z przerzutką od napędu 10. rzędowego, choć wiadomo, że to nie będzie idealne rozwiązanie i nie zawsze musi się sprawdzić: forum.szajbajk.pl/topic…%99du-11s/

      Druga opcja to pogodzenie się z tym, że napędy 3x będą przechodzić do lamusa w górskich grupach (przynajmniej tych wysokich), tak jak miało to miejsce w szosowych napędach. I wtedy pozostanie rozważenie, który zestaw tarcz najlepiej zastąpi korbę 40/30/22 i kasetę 11-40, jeżeli damy kasetę 11-42 + korbę 38/28 lub 36/26 lub 34/24.

      Krótkie obliczenia (korzystam ze strony Sheldona Browna: www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

      Na przełożeniu 26/42 i 24/42 będziesz miał zbliżone przełożenie i będzie się niewiele różniło od 22/40 (odpowiednikiem byłoby 22/38).

      Natomiast na twardym przełożeniu 40-11 pojedziesz (przy kadencji 80 na kołach 26 cali) 36 km/h, na przełożeniu 36-11 pojedziesz 32,5 km/h, na przełożeniu 34-11 pojedziesz 30,5 km/h. Zwiększając kadencję do 90, prędkości urosną o ok. 4 km/h.

      Rozpisałem się, ale może przy okazji komuś się to jeszcze przyda :) Oczywiście jeżeli potrzebujesz największej rozpiętości biegów, to bez trzyblatowej korby się nie obędzie. I wtedy pozostaje chyba kombinowanie z 10. rzędowymi przerzutkami.

  • Cześć.b,twin Rockrider 540 .3×9 chciał bym zamienić na 2×11 lub 2×10. Czy kaseta 10/11 rzędowa się tam zmiesci?
    I przy okazji, kaseta ma bardzo delikatny luz na boki. Czy to ok?

    • Tak, kaseta się zmieści. Jeżeli chodzi o luz, to jeżeli jest on naprawdę minimalny, to bym się tym nie przejmował.

  • Dawno nie było żadnych komentów ale może się uda poprosić o radę. Chodzi o X-Actuation i nowego Eagle’a GX. Mniemam to samo będzie w 11kach. Chodzi o to czy wiesz ile w tym systemie jest ciagnięta linka? Niecierpię manetek SRAMA bo dużo im brakuje do Shitmano, przeklikiwanie 11 razy w dół czy puszczanie cyngla by zwolnic linkę to jakiś archaizm. W każdym razie chcę jak tylko XTR 12ka wyjdzie i będzie miał nadal 1:1 ciągnięcie linki pożenic go z Eaglem. Pytanie czy to zadziała czyli czy X-Actuation działa 1:1?

    dzieki

    • Cześć,
      pierwsza sprawa – nie ma jeszcze XTR-a 12. rzędowego :) Shimano kiedyś zarzekało się, że nie ma i nie będzie, ale to się jeszcze okaże. A jak będzie wtedy ciągnięta linka, tego Ci najstarsi górale nie powiedzą.

      Tu znajdziesz tabelkę z informacją o ciągniętej lince przez różne systemy: blog.artscyclery.com/scien…atibility/

  • Chciałbym w mój stary rower tchnąć nowe życie ale nie znalazłem w tym materiale nic na temat szerokości tylnego widelca w stosunku do zamontowanej kasety. Mianowicie posiadam rower z wolnobiegiem na 6 biegów chciałem wymienić całe tylne koło na takie które posiada kasetę z 8 biegami no i tutaj mam problem bo nie wiem czy zmieści się takie koło w tylnym widelcu ?

    • Cześć, są dwa podstawowe standardy szerokości tylnej piasty, w rowerach z piastami 6 czy 8 biegowymi: szosowa 130 mm i MTB 135 mm. Najlepiej będzie, jeżeli wyjmiesz koło z ramy i zmierzysz szerokość piasty.

  • Witam, mam mały problem a mianowicie taki; posiadam przerzutke w rowerze MTB shimano alivio. przy kasecie 9 rzędowej. Chciał bym wymienić na coś lepszego, z moich wyliczeń wyszło mi że potrzebuję przerzutki o pojemności 45 i moje pytanie brzmi czy mogę kupić przerzutkę 10 rzędowa ?? chyba że macie jakies propozycje, z góry dzięuję za pomoc

    • Cześć,
      myślę, że w tym tekście wyjaśniłem tę kwestię. Do manetki Shimano i kasety 9. rzędowej, potrzebujesz przerzutkę 9. rzędową Shimano.

  • Jeszcze raz witam wszystkich. Potrzebuje pomocy lub rady. Mianowicie w rowerze Cube po przejechaniu 600 km zobaczyłem luz na bębenku. Czy to jest normalne ??? Piasta Shimano deore, kaseta SLX. Rower jest na gwarancji, ale kupiłem go w PL a obecnie mieszkam w UK. Czy można to naprawić samemu czy można jeździć tak z tym luzem na bębenku??

    • Cześć, luz nie powinien się pojawić, zwłaszcza po przejechaniu 600 km. Kombinowałbym z europejską gwarancją, bo przecież żyjemy w UE (tzn. Ty jeszcze tak :)

        • Dystrybutorem Cube jest Ski Team z siedzibą w Warszawie. Jeżeli pisałeś do nich i tak odpowiedzieli, to uderz do Cube w UK w takim razie.

          • Dzięki. Właśnie napisałem do Cube w Niemczech bo niby tam jest główna siedziba z prośba naprawy lub wymiany tu na terenie UK. Zobaczymy co odpiszą. Później dam znać co i jak. Bądźmy dobrej myśli. Pozdrawiam

  • Dzień dobry.

    Proszę o poradę. Obecnie jeżdżę XT 9 rzędowym .Dziennie pokonuje min. 25 km , w niedzielę odbywam dłuższe wycieczki przeważnie po drogach gruntowych,szutrze itp.Rzadziej po twardych nawierzchniach.Determinuje to tylko pogoda. Mój wiek(68)” wymaga odrobiny tzw.”luksusu”.Mówiąc krótko nie jeżdżę  wyczynowo.

    Mam zamiar w nadchodzącym(o ile dożyję) sezonie przejść z 3×9 na 3×10 i tu powstaje pytanie: czy wystarczy kaseta 10 rz jaką, łańcuch, przerzutka 10 rz.(jaka) i manetka tył.też jaką?Chodzi o typ,rodzaj nr.Najlepiej żeby to były rzeczy nowe -nie używane (a może się  mylę) Cena jest tu „powiedzmy wartością” drugorzędną.

         Ponieważ uważam się za „mało doświadczonego rowerzystę (10lat)proszę Pana o ustosunkowanie się do tego pomysłu i bez zabawy w tzw „dyplomację”udzielenie mi porady.Sądząc po dotychczasowej aktywności Pana w Internecie jestem PEWIEN rzeczowej i kompetentnej porady .

     Z poważanien:

  • Witam!
    Niby powinno to działaś, ale czy aby na pewno. Ktoś może testował podobne rozwiązanie?
    Manetki 2×11 XT SL-M8000 I-Spec II
    Przerzutka przednia 2×10 FD-M786 2rz. direct mount
    Korba – 2×10 XT FCM-785, Hollowtech II 2×10 (38×24)
    Przerzutka tylna 2×11 Deore XT RD-M8000 11-sp SGS
    Kaseta 2×10 Deore XT CS-M771 Dyna-Sys 10-speed
    Łańcuch Campagnolo VELOCE Ultra Narrow 10s
    Jakby nie mogli nowych hamulców też zrobić pod I-Spec B :-)

  • Dziękuję bardzo, Pane Lukasz. Chcę jeszcze podpowiedzi który lancuch lepszy: spam pc991 czy connex 908. Będę wdzięczny za pomoc.
    Pozdrawiam Paweł

    • Cześć, tak, jak najbardziej można. Ten łańcuch jest dedykowany 9. rzędowym napędom SRAM, Shimano i Campagnolo.

  • Witam. Mam pytanie dotyczące kompatybilności klamkomanetek Campagnolo z podzespołami Shimano. Czy na przykład klamkomanetki Campagnolo Veloce bedą współpracować z przerzutką Shimano 105 i kasetą tejże firmy w napędzie 10s? Masz jakieś doświadczenia z takim mariażem?

    • Cześć, niestety nie mam żadnych doświadczeń w łączeniu napędów tych dwóch firm. Wpisz w Google hasło Shimagnolo albo Shimergo, najlepiej szukać na forach dyskusyjnych informacji na ten temat.

      • Witam. Dziękuję za odpowiedź. Szukałem już trochę po forach i opinie są różne. Więcej chyba negatywnych. Stąd moja prośba o Twoją opinię. Pogrzebię jeszcze trochę i może uda się rozwiać wątpliwości. A tak przy okazji:) Jest taka pozagrupowa korba Shimano RS500. Z opisu wynika, że dedykowana do napędów 11s. Czy można ją skutecznie wykorzystać w napędzie 10s z łańcuchem 10s? Bo łąńcuch 11s na kasecie 10s raczej nie będzie pracował prawidłowo. Jest tańsza od porównywalnej 105 i dlatego mnie interesuje. Pozdrawiam

        • Według mnie spokojnie będzie można dać ją do napędu 10. rzędowego. Natomiast łańcuch 11. rzędowy moim zdaniem powinien dać sobie radę na kasecie 10. rzędowej.

          Co do korby, to kwestia czy pasowałby Ci srebrny kolor, bo na Allegro korbę 105 FC-5800 można kupić za niecałe 400 zł. A jest lżejsza od FC-RS500 i moim zdaniem ładniejsza :) Ale to oczywiście już rzecz gustu.

          • To byłoby fajnie, gdyby nie było problemów w tym zakresie. Rozmyślam nad modernizacją mojej szosówki i przejście z napędu 8s na 10s. Widzę, że największy koszt, to jednak klamkomanetki. Zobaczymy. Może bardziej opłacalny będzie zakup odpowiedniego roweru i sprzedaż tego, który mam. Opierając się nawet na podzespołach z drugiej ręki szacunkowy koszt przebudowy oscyluje wokół kwoty 1000 zł. Pozdrawiam

  • Strasznie się czyta tanie artykuł. Typowe odpisanie z innych publikacji a nie podparcie się wiedzą własną. Proponuję pojeździć na sram-ie i później pisać własne obserwacje a nie czynić herezje. Lubię Twój blog ale ten artykuł jest straszny. Pozdrawiam

  • Cześć, włożyłem do roweru korbę Dura Ace 11s (FC-9000), kasetę ultegra 10s i łańcuch 10s (CN-6701). Wszystko nowe, a sam rower był wcześniej rozebrany i nasmarowany. Przy normalnej jeździe jest ok, ale przy dużym obciążeniu (np. pod górę) coś w napędzie co chwilę strzela/stuka. Czy to może być problem z kompatybilnością? Ewentualnie czy może wynikać ze złej spinki łańcucha? Spinka jest do łańcucha 11s.

    • Z kompatybilnością raczej nie. Czyściłeś i smarowałeś gwinty w ramie przy suporcie?

      Co do spinki, to mi kiedyś taka dziwna, powyginana spinka hałasowała, nieważne jak ją założyłem. Ale działo się to cały czas podczas jazdy, nie tylko pod obciążeniem. Ale… udało Ci się założyć spinkę 11. do łańcucha 10. rzędowego? Hmm… może i to będzie przyczyną. Teoretycznie nie powinno się w ogóle udać założyć takiej spinki do łańcucha.

  • Do napędu 3×8 nadadzą się przerzutki (przód i tył) dedykowane pod 3×9? Bo ciężko mi znaleźć jakąś dobrą przednią przerzutkę dedykowaną pod 3×8

    • Cześć, tak, spokojnie będą działać. Tylko pamiętaj aby z tyłu założyć przerzutkę takiej marki jakiej masz prawą manetkę.

  • Odgrzeję stary artykuł. W sekcji Przednia przerzutka a manetka napisałeś że nie ma już komplikacji ale nie chciałbym się zgodzić. Aktualnie mam klamkomanetki szosowe 3×9 i napęd MTB. Tylna przerzutka działa dobrze ale już z przodem jest gorzej. W końcowym rezultacie w ramieniu przerzutki wywierciłem otwór żeby ciut wcześniej linka ciągła te ramię. A przez to zmieniłem lekko ciąg. Nie jest idealnie ale działa.

  • Puszła mi tylna Sora w moim Cube SL Road (z 2013).. Możecie polecić coś lepszego do tego modelu (9s)? Jest w ogóle jakaś szansa na upgrade czy tylko Sora mi zostaje (105tki są pod 10s, nie wiem czy działać będą…)

    • Cześć, teoretycznie tylna przerzutka szosowa pod 10 rzędów powinna działać z 9. rzędową manetką. Ale tego nie sprawdzałem.

      Zawsze możesz pomyśleć o 9. rzędowej przerzutce Shimano XT, np. RD-M772.

  • Mam cube attention z 2014r . Dokupiłem na zmianę koła bardziej trekking/szosa, jest na nich kaseta 9rz. u siebie mam 10rz. ma to jakąś szansę ze sobą współgrać czy lepiej zostawić starą kasetę oryginalną ?

    • Cześć, połączenie kasety 9 rzędowej i manetki 10 rzędowej nie będzie ze sobą działać. Musisz założyć 10 rzędową kasetę.

  • Łukasz, proszę o kolejną bezcenna poradę :)
    Mam rower z hipermarketu o napędzie 3×8 sterowany manetkami SRAM X4. Tylna przerzutka SRAM X3 działa bardzo dobrze. Jednak chciałbym zmienić przednią nie markową „chińską” przerzutkę, bo jest niezbyt precyzyjna i nie jestem z niej zadowolony. Myślałem aby założyć SRAM X5 lub X7 , jednak wyczytałem że obie są dedykowane do przełożeń 3×9. bazując na twojej wiedzy i doświadczeniu chciałbym ograniczyć ryzyko błędu. Stąd moje pytanie: czy według Ciebie jest szansa ze po takiej modyfikacji napęd będzie działać prawidłowo?

    • Cześć,
      założenie przedniej przerzutki pod 9 przełożeń, jeżeli używasz łańcucha 8. rzędowego może być problematyczne. Łańcuch może w niektórych momentach nie do końca dobrze układać się w wózku przerzutki.

      Tak więc popatrzyłbym jednak za przerzutką zaprojektowaną pod 8. rzędowy napęd.

  • Witam. Wnikliwa lektura artykułu nasunęła mi kilka jeszcze wątpliwości wynikających z „mieszania” elementów napędów, na które nie znalazłem chyba odpowiedzi. I tak, w rowerze mtb z napędem Shimano 3×8 i przerzutką tylną Deore 9s oraz korbą do 3x9s można zastosować przednią przerzutkę dedykowaną do napędów 3×10 czy też nie? Obecnie jest tam typowy łańcuch 8s. Podobnie w rowerze szosowym przy napędzie 3×8 korba i przerzutka tylna (grupa Sora) są dedykowane do napędów 3×9. Czy taki zestaw, przy zmianie łańcucha na jakiś węższy, będzie prawidłowo działał w konfiguracji 2(3)x10s ?. Oczywiście w obu przypadkach prawe manetki będą dostosowane do ilości biegów na kasecie. Co o tym sądzisz? Pozdrawiam

    • Cześć, jeżeli chodzi o pracę manetka-przerzutka, to nie powinno być problemu. Gorzej może być ze współpracą z łańcuchem. Może się okazać, że łańcuch 8. rzędowy jest za szeroki, do przedniej przerzutki pod 10 rzędów.

      Co do drugiego pytania, to co dokładnie chcesz zmienić w rowerze?

      • Hej. Dziękuję za odpowiedź. Odnośnie drugiego pytania, to jest tak, że w rowerze szosowym jest obecnie napęd 3×8, ale oparty na grupie Sora dedykowanej nominalnie do napędu 3×9. Chciałbym to ewentualnie, przy jak najmniejszych kosztach doprowadzić do stanu (2/3 na 10). Wchodzi zatem konieczność zmiany klamkomanetki, kasety, łańcucha i . . . ? No właśnie? Czy po zmianie tych komponentów poczciwa Sora da się namówić do współpracy? Rozumiem, że łańcuch powinien być dobrany do kasety czyli w tej sytuacji 10s?

        • Tak, łańcuch na pewno musi być dobrany do kasety. Korba powinna sobie poradzić, nawet jeżeli będzie 8. rzędowa. Kaseta 10. rzędowa na pewno nie przyjmie łańcucha 8. rzędowego, bo jest za szeroki.

          Jeżeli chodzi o przerzutki, to zależy jakich komponentów użyjesz. Shimano trochę pokomplikowało sprawę, wypuszczając 10. rzędową grupę Tiagra 4700, która ponoć nie jest z niczym kompatybilna, poza samą sobą. Ale jak to jest, poszperaj na forach internetowych. Pewnie chodzi tylko o tylną przerzutkę, przednia pewnie nie będzie miała problemu z działaniem.

          Z drugiej strony, za niewiele więcej można kupić 10. rzędową klamkomanetkę Shimano 105 ST-5700.

          Jeżeli tylna przerzutka jest 9. rzędowa, to powinna dać sobie radę z 10. rzędową kasetą.

          • Tak też sobie myślałem. Tego rodzaju koktajl stwarza nieco więcej choć jasnym jest, że zakładany można cel osiągnąć prostszymi środkami, tyle że drożej. czasem nawet sporo. Dziękuję i pozdrawiam.

            • Dużo taniej, nowej 10. rzędowej klamkomanetki się nie dostanie. Opcją jest pójście w używane części, w dobrym stanie i dobrej cenie. Ale to zawsze mała loteria jest.

              Powodzenia przy modyfikacjach!

  • witam…bardzo sie na tym wszystkim nei znam stad prosze jakby o wyrozumialosc…czyt dostalem od kogos tylne kolo ale trzeba dokupic kasete/wolnobieg-tzn wolalbym kasete i najlepiej 8rz ale nei wiem czy da rade tak zrobic…a piasta deore lx fh-m565….da rade wsadzic np tą:
    uploads.disquscdn.com/image…e363b1.jpg

    • Cześć, tak, jest to piasta pod kasetę. Wolnobiegu tutaj nie założysz.

      I z tego co widzę w internecie, bez problemu będzie działać z 8. rzędową kasetą.

  • hej, ja zastanawiam się nad wymianą korby z 3 na 2 rzędy, a kasetę mam 11 rzędową czy to zadziała? napisze jeszcze ze korbę chciałabym 38/24 (SHIMANO DEORE FC-M625) będę wdzięczna za odp. pozdrawiam :)

    • Hej, korba FC-M625 jest dedykowana pod 10-rzędów. Ale myślę, że z 11-rzędową kasetą i łańcuchem powinna działać. A jaką korbę masz teraz?

  • „Kasety i piasty 8/9/10-rzędowe od Shimano i SRAM-a są ze sobą kompatybilne. Nie dotyczy to kaset 11-rzędowych od SRAM-a” czy to znaczy, że dla Shimano kompatybilne są 8/9/10/11 rzędowe ?

    • Tam było to trochę niefortunnie napisane, o kasety 11-rzędowe SRAMA chodziło mi o te w systemie XD Drive. A są także kasety w starym standardzie montażu.

      Co do Shimano, to tak, oni mają ten sam system mocowania dla wszystkich kaset. Tylko kwestia czy kaseta będzie pasowała do piasty pod względem liczby rzędów.

  • Dwa konkretne pytania:
    1. Rower szosowy napęd 2×9 mogę wymienić tylną przerzutkę na 10-rzędową?
    2. MTB 3×9 mogę wymienić tylną przerzutkę na Deore RD-M615 i korbę od napędu 3×10?
    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam!

    • Cześć,
      1. Z tego co wiem, obecna 10. rzędowa Tiagra (grupa 4700) nie jest kompatybilna wstecznie. Przerzutki 11. rzędowe też mogą nie działać.
      Ale popatrz za starszą generacją 10. rzędowych przerzutek, np. Shimano 105 RD-5700. Ona już powinna bez problemu obsłużyć 9 biegów.

      2. Do napędu Shimano MTB 9. rzędowego nie założysz żadnej przerzutki pod 10 czy 11 rzędów. Mają inny uciąg linki (Dyna-Sys) i nie są kompatybilne z napędami 7/8/9 rzędowymi. Pozostają Ci przerzutki pod 9 przełożeń. Ale spokojnie nawet model XT kupisz pod 9.

      Jeżeli chodzi o korbę, to nie powinno być problemu.

  • Cześć
    Piszesz, że klamkomanetka 3x obsłuży przednią przerzutkę 2x.
    Właśnie taki eksperyment chcę zrobić w mojej szosie. I tu pytanie: jak się ustrzec przed przypadkowym wrzuceniem „trójki” ?

    • Niestety nie wiem, czy da się tak wyregulować przerzutkę, aby ten trzeci bieg pozostał „pusty”, czyli aby przerzutka nie reagowała na ruch manetką, bo ruch manetką zawsze powoduje ruch linki. W każdym razie, nigdy tego nie robiłem i jeżeli nie da się tego tak ustawić, to pozostaje jedynie pamiętanie o tym, aby tej trójki nie wrzucić.

  • Czyli łańcuch Record campagnolo powinien działać np z 9rz Ultegra seria 6500 ? Zastanawiam sie nad takim zastosowaniem czy to zadziała ?
    Obecnie ten łańcuch idzie zakupić w całkiem rozsądnej cenie .

    • Hej, łańcuchy 10. i 11. rzędowe, mają tę samą szerokość wewnętrzną, różnią się jedynie szerokością zewnętrzną. Dlatego łańcuch od 10. powinien pasować na korbę 11. Czy będzie to dobrze pracować, tego Ci nie powiem, ponieważ tego nie sprawdzałem. Ale wydaje mi się, że powinno.

  • A ja mam pytanie czy przednia przerzutka fd-m511 (9-rzędowa) będzie poprawnie współpracować z kasetą 10-rzędową?

    • Hej, bardziej trzeba byłoby się zastanowić czy będzie dobrze działać z węższym, 9-rzędowym łańcuchem. Jestem daleki od mówienia, że na pewno będzie działać, bo to zależy od indywidualnej konfiguracji osprzętu. Zawsze możesz spróbować, a jeżeli coś nie będzie grało, to ją wymienić.

    • Cześć, cóż, teoretycznie powinna zadziałać, ale w praktyce może być z tym różnie. Łańcuch 10-rzędowy ma mniejszą szerokość zewnętrzną, więc przerzutka po spotkaniu z łańcuchem 9-rzędowym może nie pracować tak jak powinna.

      Z drugiej strony, jeżeli będzie coś nie do końca dobrze pracować, zawsze można wymienić łańcuch na 10-rzędowy, który ma tę samą szerokość wewnętrzną, więc będzie pasować na zębatki 9.

      • Dzięki. Pytanie wynikło z tego, że rzeczona przerzutka 10s jest tańsza od 9s o jakieś 25% :)

        • Na Allegro kupisz Shimano FD-M510 za 65 złotych. Tak czy owak, jeżeli masz wybór, to wolałbym kupić jednak dedykowaną pod 9 rzędów. Będzie bezpieczniej.

          • Rozumiem. Jakkolwiek 510 nie widnieje w shimanowskim wykazie kompatybilności z korbami FC-M590/91? Korby co prawda jeszcze nie mam bo jestem w fazie projektowania nowego napędu, zastanawiam się jednak nad wyborem pomiędzy korbami 44 i 48. Wiem czym się to różni, często jeżdżę na najmniejszej tylnej zębatce 14 zębów i środkowej przedniej 36 z. Na zjazdach wrzucam na 48 z przodu. Po zmianie kasety będzie z tyłu 11 i zastanawiam się czy podobne obciążenie będzie w połączeniu z 44 z przodu czy jednak będzie mi brakować :) innymi słowy na ile wpływu mają tutaj tylne biegi czy można uznać, że nowe 44 i 11 zastąpi 48 i 14? Wybacz za tak długi post :/

            • Jeżeli chodzi o dobór przełożeń, to polecam Ci kalkulator Sheldona Browna: www.sheldonbrown.com/gear-calc.html

              Wystarczy wybrać rozmiar koła, podać wielkość tarcz na korbie i zębatek na kasecie i pokaże Ci jakie będziesz miał przełożenie. To pozwoli Ci porównać jakie będzie przełożenie np. na 44/11 w porównaniu z 48/14. Często do bardzo ciekawych wniosków można dojść.

            • Dzięki za link. Rzeczywiście wnioski ciekawe, a nawet zaskakujące, bo z 44/11 będzie trochę ciężej niż 48/14 i to idzie :)

  • Witam, planuję wymianę napędu i nie mogę znaleźć odpowiedzi na męczące mnie pytanie, czy na piastę 8/9/10 wejdzie kaseta 11s? Dokładniej chodzi mi o Novatec d042sb i kasetę Sunrace csmx8 11-42. Chciałbym się upewnić, dlatego pytam i proszę o pomoc :)

    • Cześć, kaseta 11. nie wejdzie na bębenek pod 10 rzędów. Albo wejdzie, ale nie do końca :) Można kombinować z wymianą bębenka piasty na 11-rzędowy.

  • Witam Panie Łukaszu,
    muszę stwierdzić, że posiada Pan rzadką umiejętność pisania w sposób ciekawy :)

    Proszę wybaczyć ale, chciałbym prosić o ocene poniższej konfiguracji, jestem na etapie wymiany napędu, i nie chciałbym popełnić jakiegoś „szkolnego błędu” szczególnie, że koszt części jest spory :)

    korba alivio FC-T 4010 48x36x26, jeżeli dobrze się orientuje nie ma problemy ze współpracą korby 3×9 z łańcuchem i resztą na 10rz?

    Przerzutka tył xt RD-781 SGS,

    Przerzutka przód (linka prowadzona od góry) rozważam alivio FD-T4000 lub Deore FD-T610
    Kaseta 11-25 CS-HG 500 , Manetka XT SL-M780,

    wszelkie rady i propozycje, będę wdzięczny za pomoc :)

    Mój rower to Unibike Crossfire z 2007 r, użytkowany jako trekking, pod sakwy

    Krzysztof

    • Cześć, dziękuję za miłe słowa :)

      Korba 9-rzędowa nie powinna mieć problemów z napędem 10-rzędowym. Wewnętrzna szerokość łańcucha jest ta sama. Ale… nie dam 100% gwarancji, że będzie to pracowało idealnie. Wydaje mi się, że powinno, ale sam nigdy nie próbowałem takiej mieszanki.

      Jeżeli chodzi o przednią przerzutkę, to raczej dałbym 3×10.

      • hmm, ostatecznie zdecydowałem się nie kombinować i kupić jednak droższą korbę pod 10rz, ale niestety wszystkie które znalazłem na 48/36/26 są ze zintegrowaną osią, o ile słabsze jest to rozwiązanie – codzienne dojazdy do pracy, niezależnie od pogody i pory roku.. :),
        czy jest szansa, że to może nie pasować (unibike crossfire z 2007r)
        ew. może spotkałeś się gdzieś z taką korbą na octalink?
        Dzięki:)

        • Sam od ładnych kilku lat jeżdżę na Hollowtech II i nie uważam tego za słabsze rozwiązanie. Sztywność jest super, w razie czego wymiana suportu jest bardzo prosta. A jeżeli chodzi o montaż, to powinno się splanować mufę suportową przed montażem suportu Hollowtech. To w dobrym serwisie na pewno Ci zrobią.

          A Shimano w wyższych grupach już wycofał się z montowania suportów na Octalink.

  • Witam, mam napęd 8 rzędowy, a z przodu jeden blat. Chciał bym wymienić na 10 rzędowy SLX i mam pytanie, czy muszę wymieniać korbę?

    • Cześć, 8 rzędowy łańcuch jest trochę szerszy wewnątrz, niż łańcuchy 9/10/11-rzędowe. Tak więc po zmianie łańcucha na 10-rzędowy, może on nie pracować idealnie na korbie.

      Jeżeli nie chcesz wymieniać korby, zawsze możesz się zorientować, czy da się do niej dokupić sam blat projektowany pod 10-rzędów.

  • Bardzo fajny wpis, na pewno przyda się wielu osobom. Szczególnie gdy padnie jakiś pojedynczy element napędu. Zastanawiam się jednak czy modyfikując cały napęd nie prościej kupić wszystko w jakimś zaprzyjaźnionym czy dedykowanym sklepie (może być internetowym) z jednej konkretnej grupy? Wiem, że każda sytuacja jest inna i każdy ma prawo kupować to na co ma ochotę tylko czy warto kombinować, żeby potem się martwić kompatybilnością.
    Choć z drugiej strony życie było by zbyt mało różnorodne gdybyśmy sami czasem nie stwarzali sobie problemów, które potem sami rozwiązujemy :)
    Jeszcze odnośnie dostępności części. Myślę, że problem polega na tym, że nie są dostępne „nowoczesne” rozwiązania do „starych” rowerów. Części są ale nie takie jak byśmy chcieli. Nowości są kompatybilne z nowymi rowerami.

    • Ale tak to działa. Zmieniają się standardy i systemy mocowania. I nic się na to nie poradzi. Tak jest w prawie każdej dziedzinie techniki. Kto stara się zachować kompatybilność wsteczną za wszelką cenę, ten na tym dobrze nie wychodzi. I nie chodzi tylko o sprzedaż nowości, ale także rozwiązania techniczne.

  • Sytuacja wygląda tak:
    napęd 3×8
    do wymiany mam łańcuch i kasetę (zajeżdżone)
    chcę przejść na 9 rzędową kasetę (+wymiana manetki, bo przerzutka obsługuje 9 s)
    czy korba od 8 rzędowego napędu będzie współpracować z łańcuchem 9 s czy nie?

  • Witam, Mam takie pytanie: czy można mieszać różne grupy, tzn korba deore, a kaseta najtańszy altus i łańcuch kupiony pod tą kasetę? Po prostu mam 16 letniego crossroads od specialized i korba nie nadaje się już do niczego, rozstaw śrub jest niestandardowy. mam do kupienia po dość okazyjnej cenie korbę deore, a przyszłości planuję wymienić również tylną przerzutkę i kasetę przechodząc jednocześnie na 9 lub 10 przełożeń.

      • Dziękuję za odpowiedź. Jeszcze jedno pytanie; czy na starą korbę fc-m550 pod (chyba) 3×8 przełożeń uda mi się założyć łańcuch przystosowany pod 9 przełożeń.

        • Hej, łańcuch 9-rzędowy ma trochę inną szerokość wewnętrzną niż łańcuch 8-rzędowy. Tak więc nie będzie tak dobrze pracować jak 8-rzędowy. Ale… z tego co wiem, powinien działać, choć wiem to tylko z doświadczeń innych osób, sam tego nie próbowałem.

  • Panowie, a jak wygląda sprawa z kompatybilnością tarcz mechanizmu korbowego? W szosie posiadam 11 rz korbe Fc rs500 (która jest produkowana pozaseryjnie w Polsce praktycznie niedostępna, a seryjnie do Shimano 105 11rz wkładali Fc5800) Nie było by problemu, gdyby nie fakt ze nowa Fc5800 ma tarcze montowane na 4 sruby, a moja Fc rs500 na 5 srub. Czy 10 rz tarcze np od Fc 5750 będą dobre? Nie chce kupowac fc5800 zeby tylko móc zmieniac potem tarcze. Czym sie kierować, BCD? Dzięki, pozdrawiam:)

    • Hmmm… ja bym spróbował założyć tarcze od 10-rzędowej 105-tki. Na BCD (czy PCD) zdecydowanie trzeba patrzeć + liczbę śrub, bo inaczej nie będzie pasować. Do tego tarcza musi być kompatybilna z Shimano, bo są niezależni producenci, którzy robią tarcze pod różne systemy.

      Ew. jeżeli w Polsce nie uda Ci się takich tarcz wypatrzeć, jest opcja zamówienia za granicą.

      • Czyli każda tarcza kompatybilna z grupą jaką sie ma (np shimano) będzie dobra jeśli zachowamy zgodnośc z rozstawem i ilością srub?
        Moja Rs500 ma 110 mm, a mała bodajże 64, czyli każda o takich parametrach będzie pasować, nawet 10 rzędowa?

        • Tego nie jestem w stanie na 100% Ci powiedzieć czy będzie pasować. Według mnie powinna, ale producenci tak szybko zmieniają różne rzeczy, że może się okazać, że coś nie zagra.

          • Dzięki Łukasz za odpowiedzi. Fajny portal, niejednokrotnie wchodzę tutaj i czytam, bo zawsze można dowiedzieć się czegoś nowego lub spojrzenia pod innym kontem.

            • Dzięki za miłe słowa :) Zapraszam na blog jak najczęściej, także na kanał na YouTube :)

  • Witam.
    Z powodów dla mnie tylko zrozumiałych – ale niekoniecznie racjonalnych dla kogoś innego, biorę się modyfikację roweru.
    Wersja bazowa nie jest to „wyczes” – taki miejsko – trekingowy, zasadniczo dojazdówka do pracy i z tego powodu jest jaki jest – nie wiedziałem czy mi się nie znudzi – ale się nie znudziło, zaczęło się kombinowanie. Problem polega na tym że trasa dojazdu zrobiła się taka dość wymagająca – ok 10 km w mieście, ok 10 km przez las, i trochę odcinka specjalnego po kamieniach torowych…
    Z ramy jestem zadowolony pod względem ergonomicznym, waga mi nie przeszkadza, koła 29cali dają radę, opony mniej, ale to inny temat… natomiast główną bolączką która mnie irytuje – a jakoś nie znalazłem na ten temat informacji – to efekt „gonienia” wolnobiegu przez korbę, takie „łup” kiedy naciskasz na pedały. W moim rowerze jest wolnobieg, więc temat wymiany na kasetę jest bezdyskusyjny, Jak zrozumiałem podstawą jest piasta tylnego koła – i tu nie mam zamiaru oszczędzać – ale zanim wydam kilka stówek – chciałbym się dopytać – czy taki efekt można jakoś zminimalizować – ew – wykluczyć całkowicie?
    I nie chodzi tu o tzw „ostre koło”, parę przerzutek mi się przyda…
    Pozdrawiam.

    • Cześć, nie za bardzo wiem o co chodzi z tym gonieniem. Ale to może dlatego, że nie mam od lat wolnobiegu :) Generalnie wolnobiegi nie za bardzo nadają się do szybszej czy agresywniejszej jazdy. Dlatego polecam wymianę na kasetę.

      Warto też kupić za 10 złotych przymiar do łańcucha i regularnie sprawdzać czy się nie wyciągnął. Bo to może być też oznaka wyciągniętego łańcucha.

  • Ktoś z Was może próbował kompatybilności przerzutki Sram XX1 z kasetą XTR lub XT 11s?
    Jak to działa czy potrzebna jest regulacja przy zmianie koła z kaseta Shimano ? Czy będzie działać bez zarzutu ?

  • Zaczynam swoją przygodę z rowerami i ostatnio zakupiłem używany rower w którym jest do wymiany napęd i w związku z tym mam pytanie czy doradził by mi pan jak dobrać korbę i kasetę. Rower koła 26 cali z tyłu 8 przełożeń z przodu 3 i rower ma służyć jazdy raczej amatorskiej w terenie ale i częściowo po szosie? Pozdrawiam

  • Zaczynam swoją przygodę z rowerami i ostatnio zakupiłem używany rower w którym jest do wymiany napęd i w związku z tym mam pytanie czy doradził by mi pan jak dobrać korbę i kasetę, i do tego również przerzutki i łańcuch. Rower koła 26 cali z tyłu 8 przełożeń z przodu 3 i rower ma służyć do jazdy raczej amatorskiej w terenie ale i częściowo po szosie? Pozdrawiam

    • Cześć, jeżeli szukasz napędu 3×8, to wybór będzie całkiem prosty – Shimano Acera. I z tej serii szukałbym korby, przerzutek, kasety + dał do tego łańcuch CN-HG71.

      Dobierając przednią przerzutkę, trzeba patrzeć aby obsługiwała ilość zębów, jakie są na korbie. Do tego tylna przerzutka musi mieć pojemność taką, aby obsłużyła zębatki: roweroweporady.pl/tylna…tki-wozek/

      • Właśnie acera mam zamontowanego ale zastanawiałem się żeby założyć coś z grupy deore. Co Ty na to? A czy klamkomanetki acera zgrają się z przerzutkami deore?

        • Jeżeli chcesz przeskoczyć na Deore, to musisz szukać części, które nie są oznaczone symbolem Dyna-SYS. Jest to system stosowany w napędzie Shimano 10 i 11-rzędowym, i nie jest kompatybilny z poprzednimi napędami. Zresztą pisałem o tym w tym tekście.

          Tylna przerzutka RD-M591 będzie działać z napędem 8-rzędowym.

          Przednia przerzutka FD-M591 jest dedykowana do napędu 9-rzędowego, ale teoretycznie z łańcuchem 8-rzędowym powinna działać bez problemów.

          • Mam jeszcze jedno pytanko bo kupiłem (niestety) korbę deore fc m510. I mam problem z doborem suportu do niej. Szukałem na google i podobno ma być 113mm. Więc jaki powinien być? Co do przerzutek z tyłu zagrało super tylko problem z tym suportem.

            • Skąd takiego dziadka wyciągnąłeś? :)

              Tutaj znajdziesz specyfikację tej korby + jaki suport trzeba kupić: www.birota.ru/manua…40I_EN.PDF

              W tabelce sprawdzisz długość (Spindle lenght), tylko najpierw musisz wybrać czy masz mocowanie na kwadrat (BB-UN25) czy na Octalink (BB-ES51).

              Kwestia jeszcze jaka linia łańcucha (chain line), ale o tym poczytasz tutaj: coogee.republika.pl/pj_linia.html

              Tak czy siak 113 mm powinno być okej.

  • Zerwałam uchwyt przerzutki tylnej Sram x-7 Alloy kaseta 8 (rama jest tak profilowana, że hak od przerzutki jest z 2 otworami – Shimano ma 1). Nie mogę nigdzie zdobyć chociażby używanej oryginalnej przerzutki. Proszę o pomoc lub podpowiedź czy jakiś model Shimano można tu zastosować.

    • Hej, uchwyt przerzutki – czyli…? :)

      Na Allegro widziałem takie przerzutki pod 8/9 przełożeń: allegro.pl/listi…ka%20tylna

      Z Shimano niestety nic nie uda się założyć, jest inny stosunek ciągniętej linki, więc przerzutka Shimano nie zadziała z Twoją manetką.

      • Dziękuję – przekazałam informację Panu, który „walczy” z naprawą mojego roweru. Ja niestety na tym się nie znam. Jeśli źle coś nazwałam – spróbuję w razie potrzeby to doprecyzować. :)

  • A ja mam do Ciebie pytanie odnośnie przerzutki. Rower kupiłem 26 sierpnia 2015 roku. Jeździłem nim też w zimę, przejechałem niecałe 2200 km. I zniszczyła mi się tylna przerzutka. Pytanie, czy Shimano Altus jest aż tak słaby, czy to ja musiałem coś zepsuć? I czy Alivio będzie kompatybilne z manetkami Shimano SL-M310, RapidFire Plus, 8-speed?

    • Cześć,
      co to znaczy, że się zniszczyła? Jeżdżenie w zimę nie sprzyja rowerom, ponieważ wszechobecna sól bardzo szybko potrafi załatwić chociażby właśnie przerzutkę. Dlatego (niestety) po jeżdżeniu w takich warunkach najlepiej od razu umyć rower, a przynajmniej jego najbardziej wrażliwe na sól elementy.

      Ew. niektórzy zakładają gorszy osprzęt na zimę. Chociaż i tak nie wiem czy przerzutka powinna tak szybko paść po jednej zimie…

      I tak, przerzutka Shimano Alivio będzie kompatybilna z 8 biegami od Shimano.

      • Cześć,
        Dziś miałem czas, to zdjąłem tą przerzutkę i się okazało że po prostu śrubka od jednego z kółek się obluzowała i i odczepiła od jednej z tych dwóch blaszek (zapomniałem jak to się nazywało). Da się to naprawić i przy okazji dokładnie wymyć przerzutkę, co powinno poprawić jej działanie.

        Co do soli. Ja zostawiam rower na klatce schodowej przypinając go do kaloryfera :) Po ok. 10 – 20 minutach jest suchy. A przez zimę jeździłem na starym (tzn. nie zmienianym od początku) łańcuchu i starej kasecie.

        Co prawda okazało się, że z problemem sobie poradzę, ale i tak dzięki za radę, bo jakoś na wakację planuję zmienić nieco osprzęt.

      • kompatybila to chyba zle slowo, Ja bym powiedzial ze bedzie dzialac. Kupiłem używany rower,
        -przerzutka to Alivio rd-m4000
        -reszta jest z napędem 8 biegowym
        -na klamko-manetkach
        -z mechanicznymi hamulcami tarczowymi (ale to chyba czyjas samorobka, bo oba innej firmy)
        niby wyregulowałem przezutki (w serwisie) i dzialaly ale czasami mam problem ze zmiana przelozen 6 > 5 i na odwrut.

        • A linki i pancerze są w dobrym stanie? Zębatki na kasecie nie są zajeżdżone? Łańcuch nie jest wyciągnięty?

  • hej, przymierzam się do zakupu kół i z tego co widzę po kołach, to bębenki są raczej na kasety 9/10/11, a nie uwzględniają 8 przerzutek – mówię o szosówkach. Mam przerzutkę Clarisa na 8 i nie wiem czy takie bębenki będą pasować. Jeśli chodzi o piasty, to widzę to np w kołach Mavica, model Aksium, chociażby tutaj allegro.pl/mavic…79688.html Nie pomylili się przypadkiem z tymi kompatybilnościami?

  • Łukaszu, gdybyś mógł w wolnej chwili – mogę prosić o wyjaśnienie przyczyn niekompatybilności klamek hamulcowych z hamulcami? Odwołuję się tutaj do mojego pytania poniżej. Bo w przypadku przerzutek, kaset, łańcuchów, manetek, korb i pozostałego osprzętu przełożeń, po lekturze Twojego wpisu mniej więcej ogarniam złożoność tematu, natomiast Twoja odpowiedź w temacie hamulców rozłożyła mnie na łopatki. Co takiego dzieje się pomiędzy klamkami(klamkomanetkami) a szczękami hamulca że jest możliwy jakikolwiek brak współpracy?

    Wiem, że prawdopodobnie moje pytanie powaliło Cię na glebę(no bo jak można być tak niekumatym?!), ale pomimo tego proszę o wyrozumiałość i udzielenie wyjaśnienia :)

    • Chodzi o ilość ciągniętej linki. To jest dokładnie ta sama kwestia, co w przypadku przerzutek. Zakładając klamkomanetki szosowe i V-Brake, hamulce będą hamować, ale nie będą miały takiej siły ścisku jak trzeba.

      • Wiedząc to wszystko co tu opisałeś, i w artykule i w odpowiedziach na moje komentarze, postanowiłem to wszystko jeszcze na zimno przemyśleć. Bo może niewarta skóra wyprawki. Super mega fajnie że założyłeś tego bloga. Dzięki!!!!!

  • Łukaszu, a taka przykładowa sytuacja: naczytałem się o fantastycznej wygodzie jazdy na rowerach szosowych i „multipozycyjności” rąk na kierownicy i rozważam w rowerze trekkingowym zamianę kierownicy właśnie na szosowego „baranka” z klamkomanetkami i jeszcze najlepiej lemondką. Czy szosowe klamkomanetki „zagrają” z osprzętem(V-brake/altus/acera) trekkingowym? A jeśli nie, to czy jest jakaś możliwość zamontowania lemondki do trekkinga i jeśli tak, to jaka?

    • Jeżeli chodzi o lemondki, to nie ma żadnego problemu. Wybór jest spory: www.ceneo.pl/Sport…8;pid=7269 Są proste, gięte, łączone, szerokie, wąskie. Trzeba tylko znać średnicę kierownicy oraz jej szerokość.

      Natomiast jeżeli chodzi o montaż baranka do roweru trekkingowego, to musiałbyś wymienić hamulce. Klamkomanetki nie będą dobrze działać z hamulcami V-brake. Trzeba je będzie wymienić na cantilever, albo (moim zdaniem jeszcze lepiej) na mini V-brake, takie jak Accent Lite-CX.

      Jeżeli chodzi o współpracę klamkomanetek z przerzutkami, to nie powinno być problemu. Domyślam się, że masz 7-8-9 przełożeń z tyłu, więc klamkomanetki będą działać.