Jakie opony rowerowe kupić

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad oraz subskrybowania kanału.



Ogumienie w rowerze, ma olbrzymi wpływ na stawiany opór podczas jazdy, oraz na komfort podróżowania. Różne typy i przekroje opon oraz bieżników, mają wpływ na możliwość pokonywania przez nasz rower danego terenu z przyjemnością. Skrajny przykład to oczywiście kolarz szosowy – na cieniutkich i lekkich oponach bez bieżnika. Na gładkim asfalcie – nie do pokonania, ale na piaszczystej lub kamienistej drodze, zostanie daleko w tyle, za rowerem z szerokimi, terenowymi oponami, które w piach czy błoto wchodzą jak w masło. Ale za to takie terenowe opony, zwłaszcza gdy mają „klockowaty” bieżnik – praktycznie uniemożliwią szybszą jazdę, przez dłuższy czas po asfaltowych trasach. Przez swoje opory toczenia, będą też bardzo głośne. Oczywiście to duże uproszczenie – na możliwość sprawnego przejechania danego terenu, składają się też inne czynniki, takie jak masa roweru, jego wytrzymałość, amortyzacja itd.

Ważną sprawą jest zatem optymalne dobranie opony do naszych potrzeb. Wybór na rynku jest ogromny i każdy znajdzie coś dla siebie. Poniżej naprędce stworzona mini-tabelka typowych szerokości opon rowerowych, oraz podpowiedzi jaki wybrać do swojej jazdy.

Opony rowerowe szerokość

Generalnie do jazdy typowo szosowej wybieramy gładkie opony (lub z drobnymi nacięciami odprowadzającymi wodę). Do jazdy uniwersalnej, czyli trochę asfaltu, trochę polnych i leśnych ścieżek – najlepsze są opony typu semi-slick, czyli gładkie na środku i drobnym bieżnikiem po bokach (na przykład takie, jakich ja używam). W cięższy teren zalecane są opony z pełnym bieżnikiem.

Zapraszam do obejrzenia odcinka Rowerowych Porad w formie wideo, w którym opowiadam o rodzajach opon rowerowych.

 

Przy zakupie opon należy pamiętać, że musi ona pasować do obręczy. Podstawą jest oczywiście średnica – najpopularniejsze opony mają średnicę 26, 28 cali (28″ jest również oznaczane jako 700) lub 29 cali.

Ważna jest również szerokość obręczy. Do wąskiej szosowej nie włożymy szerokiej opony – tzn. opona wejdzie, ale może wyskakiwać. W drugą stronę również się nie da – wąska szosowa opona będzie wpadać do szerokiej obręczy.

Czy opona będzie pasowała do obręczy można sprawdzić w tym wpisie.

 
  • Lech

    Czy jeśli fabrycznie mam w rowerze oponę o szerokości 2.1, to czy można na tą samą obręcz założyć dętkę i oponę trochę węższą?

  • Wszystko zależy od szerokości obręczy. Jeżeli masz gdzieś podaną jej szerokość, to można sprawdzić jaką oponę uda Ci się założyć.

    Jeżeli pisząc „trochę węższą” masz na myśli np. 1.9″ – to spokojnie wejdzie. Dętki nie będzie trzeba wymieniać.

  • Anonymous

    Ja jeżdżę na 2.125 czyli na największym wariancie, teraz trochę żałuje, bo z początku najbardziej kręciło mnie szwędolenie się po laskach, ale teraz przerzuciłem się dużo bardziej na szosy i niestety czuć różnicę, a kasy na 2 parę opon brak, więc się męczę, cóż, powoli będę się szykował do zmiany roweru na coś lepszego i z całą pewnością przerzucę się na porządne szosówki, bo teraz już wiem, że właśnie to mnie kręci.

  • Anonymous

    Cześć, poszukuję opony do jazdy po ulicach, szosach ale też w terenie. Takiej, którą spokojnie można wziąć na długą wyprawę, czyli też powinna być trwała. Wydaje mi się więc, że powinna być w miarę gładka z wierzchu a po bokach mieć klocki… Czy macie jakieś porady dot. tego problemu? może jakieś konkretne opony do polecenia..? Aha, i czy jest sens zakładać np. bardziej szosową oponę na przód a na tył bardziej terenową?

  • Cześć!
    Zerknij na test opony Schwalbe CX Comp:
    https://roweroweporady.pl/schwalbe-cx-comp-test-opony/

    Być może będzie to to czego szukasz.

  • Anonymous

    serdeczne dzięki za odp, rzeczywiście tam dobre informacje;-)

  • Anonymous

    Jak można sprawdzić szerokość obręczy aby dopasować opony, może mi ktoś doradzi?

  • Musisz zdjąć oponę i zmierzyć wewnętrzną szerokość obręczy.
    W tym wpisie:
    https://roweroweporady.pl/rozne-rozmiary-czesci-w-rowerach/

    w części o oponach znajdziesz tabelkę kompatybilności szerokości opon z obręczami.

  • Bartek

    Witam,
    jestem laikiem jeśli chodzi o rowery, dopiero zaczynam przygodę. mam koła o rozmiarach 622 – 47, poszukuję do nich kolorowych opon, najczęściej jednak są one w rozmiarach 622 – 23. domyślam się, że nie dopasuję opon o takiej różnicy?

  • Według mnie nie, opona za bardzo schowa się w obręczy. Musisz albo zmienić obręcze na węższe (szosowe), albo poszukać trochę szerszych opon, moim zdaniem 32-38 milimetrów bardziej.

    Zdaję sobie sprawę, że będzie problem z kolorowymi, gładkimi oponami w tym rozmiarze.

  • Przejrzałem ofertę Schwalbe i mają w ofercie kolorowe: Spicer, Delta Cruiser, Road Cruiser. Nie są to gładkie opony, ale nie mają agresywnego bieżnika i na asfalt się nadają.

  • DobreOpony

    Dzięki za tabelkę, jest bardzo pomocna. Czy mógłbym wykorzystać ją na swoim blogu, oczywiście za podaniem źródła?

  • Śmiało korzystaj, oczywiście z podaniem klikalnego źródła.

    Proszę tylko o niepodawanie w podpisie linku do sklepu internetowego, istnieje możliwość kupienia banera reklamowego u mnie na blogu.

  • gregor

    Mam opone schwalbe 28×1.6, czy do roweru unibike crossfire moge dac oponę 28×2.1?

    Pozdrawiam

  • Hmmm… mam pewne wątpliwości. Musisz jakoś sam wymierzyć czy wejdzie Ci tak szeroka opona między widełki ramy i amortyzatora.

  • Rylec666

    Witam. 26 x 1,75 x 2 47-559 ,cóż znaczy to 2? Czym różni się od 26 x 1,75? Optycznie jest węższa od 26 x 1,50 40-559 ,Dzięki

  • Hej, powiem Ci, że to ciekawa sprawa. Nawet w tabelce od ustawiania liczników jest taki rozmiar:
    https://roweroweporady.pl/jak-ustawic-licznik-rowerowy/

    Ale czemu tylko 1,75 a nie inne. Najlepiej patrzeć przy okazji na rozmiar ETRTO. 559 to koła 26″, a pierwsza liczba to szerokość w milimetrach opony. Optycznie może być węższa od 40-559, ale zapewne nie jest :) Najlepiej zmierzyć.

    Co do tej dwójki, szukałem wiadomości w internecie, być może to jest jakaś pozostałość po dawnym oznaczaniu opon. Niestety nie mogłem znaleźć nic konkretnego.

  • Kaczuś

    Czy jeśli w rowerze mam rozmiar opony 26×2.10 to założę na ta sama obręcz oponę Continental 700X23C???

  • @Kaczuś – hej, zapewne chodzi Ci o to, że obwód całego koła (z oponą) 26×2.1 oraz 700x23C są teoretycznie identyczne. I tak mniej więcej może być. Ale nie zapominaj, że jest jeszcze średnica obręczy, która w kole 26 cali wynosi 559 milimetrów, a w kole 28 cali 622 milimetry.

    Tak więc przykro mi, ale nie założysz takich opon. Ale są przecież opony 26″ o szerokości 23 mm. Tylko kwestia czy obręcz nie będzie za szeroka, sprawdź w tabelce:
    https://roweroweporady.pl/wp-content/uploads/2011/09/szerokosc-obreczy-a-opona.jpg

  • Dawid

    Witam. Mam zamiar wymienić opony w moim rowerze i mam kilka pytań. Czy wymieniając oponę o innej szerokości niż obecna to czy też muszę wymienić dętkę? Obecne opony mają szerokość 1,6cala i zastanawiam się nad węższymi ale z drugiej strony moja waga – 95kg – nie wiem czy mi na to pozwoli? Głownie jeżdżę po asfalcie nie najlepszej jakości trochę dróg gruntowych i kocich łbów i zastanawiam się nad takimi oponami: Continental comfort contact, Maxxis roamer, Schwalbe detla cruiser, CST C-1208. Rower to trekking a na stronie producenta felg wyczytałem, że mogę założyć opony od 28 – 62 mm szerokości(622-19c). Głównie chodzi o oponę na asfalt ale żeby też nie bać się zrobić jazdy na skróty oczywiście po suchym.
    Pozdrawiam…

  • Łukasz Przechodzeń – Rowerowe Porady

    Według tej tabelki włożysz oponę do szerokości 50. Ale to nie jest istotne, ponieważ i tak szerokość ograniczą Ci możliwości amortyzatora oraz innych elementów.

    W każdym razie jeśli teraz masz opony o szerokości 40 mm, śmiało moim zdaniem możesz celować w węższe. 95 kilogramów to nie jest żadna kosmiczna waga. Zwracaj tylko uwagę na zalecane obciążenie jakie podaje producent. Oczywiście masa rozkłada się na oba koła, ale warto patrzeć na opony o dobrym limicie.

    Akurat Schwalbe Delta Cruiser w szerokości około 28 mają dość słabą nośność. Zobacz bardziej na model Marathon.

    Z drugiej strony, tak jak pisałem. Ciężar rozkłada się na oba koła, więc nie ma co przesadzać. 70 kg przy Delta Cruiser o szerokości 28 mm powinno wystarczyć.

  • Piotr

    Witam. Poszukuję w miarę dobrych ale nie drogich (tak do 50 zł za oponę) opon o rozmiarze 700x40c. Pełno tego na rynku jest,ale może mógłbyś mi coś doradzić? Schwalbe,Kenda,CST a może jeszcze jakiś inny producent? Nie chodzi o wagę opony ale żeby była w miarę odporna na przebicia.Jazda głównie asfaltem ale zdarzyć się może szutr,leśna lub polna droga,lekki piasek. Z góry dziękuję za poradę , Piotr.

  • Jak dobrze poszukasz, to za ok. 40 zł za sztukę znajdziesz Schwalbe CX Comp w rozmiarze 700x38C. Sam na nich jeżdżę jeżeli planuję wyjazdy również poza asfaltowe i sprawdzają się bardzo dobrze:

    https://roweroweporady.pl/schwalbe-cx-comp-test-opony/

  • Sebastian

    Witam serdecznie.

    Proszę o pomoc w rozwiązaniu problemu oponowo-dętkowego a właściwie bezdętkowego.
    Otóż postanowiłem złożyć zapasowy rower, w którym wykorzystałem koła od swojego starego roweru. Ponieważ obręcze były skrzywione po wypadku ale piasty i szprychy dobrej klasy, udało mi się znaleźć obręcze Rigida Tubeless o identycznej wysokości, dzięki czemu szprychy pasowały. Przed zakupem upewniłem się u sprzedawcy, że obręcze nadają się także do opon dętkowych. Potwierdził, że: „tak, bez problemu”.

    Okazało się jednak, że to nieprawda. Już po kilkunastu km. dętki jak żyletką zostały pocięte po całym obwodzie przez wystającą, dodatkową, wewnętrzną krawędź obręczy.

    Chciałem zastosować opony bezdętkowe jednak nigdzie nie mogę znaleźć białych opon tubeless w rozmiarze 700x45C. Takie muszą być. Ewentualnie nieco węższe ale koniecznie białe.

    Co robić? Sprzedawca się wypiął, dwie nowe dętki do kosza i trochę kasy stracone na centrowanie. Zwykłe opony Kenda Khan wątpię aby dały się uszczelnić bez dętki. Nawet z nią ciężko je równo założyć. Krawędzie są prążkowane a nie gładkie. Bez powietrza są zupełnie luźne. Nie wyobrażam sobie jak silnym: „strzałem” trzeba by próbować?

  • Hej, no to faktycznie sprzedający zrobił Cię w konia. Ja nie jestem zbyt mocno rozeznany w temacie bezdętkowców. Ale faktycznie, znalezienie białych opon w tym rozmiarze, bezdętkowych to kiepska sprawa. Szukałem w internecie dość długo, również w zagranicznych sklepach i nomen omen – kicha.

  • Sebastian

    Dziękuję. Będę próbował dorobić taśmę, na całą szerokość obręczy aby zakryła również tą krawędź. Później opalarką spróbuję ułożyć ja w dołku z otworami na nyple. Powinna złagodzić ostrą krawędź. Ciekawe tylko czy w wystarczającym stopniu?
    No i nie mam pomysłu z czego ją zrobić?
    Pozdrawiam.

  • Karolina

    Witam. Poszukuję opon do 40-letniego roweru (Romet), oryginalnie były tam założone opony 28 x 1 1/2, niestety ciężko obecnie znaleźć opony o takiej szerokości. Stąd moje pytanie czy opony o grubości 1.75 lub 1 3/8 by się nadawały? Próbowałam znaleźć na obręczy jej szerokość, ale nie jest podana.
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam

  • Łukasz

    Witam. Czy dobrym pomysłem jest taki układ: przód schwalbe marathon extreme 42-622, tył schwalbe marathon mondial 47-622. Wybieram się na Islandię ale nie da się już nabyć extremów w wersji 47-622. Kombinuję więc z takim mieszańcem.

  • @Sebastian – szczerze Ci doradzę, popytaj na jakimś forum rowerowym, najlepiej forumrowerowe.org

    Tam jest dużo więcej osób, które może coś wymyślą. Ja niestety nie bawiłem się nigdy w bezdętkowce, więc wiele Ci nie pomogę.

    @Karolina – hej. Twoje obręcze mają średnicę 635 mm. Nie nadają się do nich opony do współczesnych obręczy 622 mm. Na to koniecznie musisz zwrócić uwagę. Jeśli chodzi o opony, to zerknij tutaj, to najlepszy sklep z częściami do starszych rowerów jaki znam:
    http://www.rowerystylowe.pl/c-214/28-x-1-12-40-635

    @Łukasz – myślę, że te opony to wyśmienity wybór. Zastanawiałbym się nad zamianą tych opon i włożenia Extreme na tył, ponieważ ma trochę agresywniejszy bieżnik. Ale to już musisz sobie wypraktykować. Same opony super. Udanego wyjazdu!

  • Kuba

    W moim nowym rowerze opony mają straszne opory toczenia- Schwalbe Rapid Rob 29er. Po przejechaniu na nich 100 km rozważam zmianę na coś, co bardziej się nadaje na asfalt. (ok. 90% asfalt 10% polne/leśne drogi) Zależy mi na jak najmniejszych oporach toczenia.

    Rozważam:
    vee-rubber-v16 (vrb336)- Czytałem bardzo pozytywne opinie na jakimś forum.
    Schwalbe smart sam
    Kenda small block eight.

    Budżet to 160 zł za 2 opony.

  • @Kuba – cóż, większość opon o agresywnym bieżniku, będzie miała większe opory toczenia. A Rapid Rob w szczególności, bo to są opony z dobrej, ale niewysokiej półki. Stąd mieszanka taka, a nie inna.

    Ja bym postawił na opony typu Schwalbe Racing Ralph. Mają bardzo fajny współczynnik prędkości, ale oczywiście kosztem bieżnika.

  • BGee

    Mam pytanie:

    Czemu ta opona ma płaski bieżnik i czy się nada na mtb ?? http://allegro.pl/opona-kenda-26-x-2-0-kommuter-30tpi-biala-opony-i4435558537.html a tam ma gruby bieżnik?? I co oznacza Zaprojektowana do ostrej miejskiej jazdy i skakania po rampach i murkach??

  • Ta opona to typowa opona turystyczno-miejska. Do jazdy MTB opona powinna mieć jakiś bieżnik, w zależności od upodobań albo pełny i agresywny, albo łagodniejszy, typu semi-slick.

  • BGee
  • Tak, też ma dość ciekawy bieżnik, ale będzie się sprawdzać o wiele lepiej w przypadku jazdy MTB. Nadal to nie jest tak agresywny bieżnik, jak np. Schwalbe Smart Sam, ale i tak nie wygląda źle.

  • BGee

    Mi chodzi do MTB właśnie :D a polecisz jakąś dobrą agresywną oponę na MTB (w miarę tanią) ?? A o co chodzi z Zaprojektowana do ostrej miejskiej jazdy i skakania po rampach i murkach ??

  • Tu chodzi o rodzaj bieżnika i typ gumy, Kenda jest dość podobna do takiej opony na przykład:
    http://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/table-top.html

    A ostra miejska jazda wygląda na przykład tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z19zFlPah-o

    Jeśli chodzi o opony do MTB, czy jakiekolwiek opony, to nie stawiałbym nacisku na słowo „tanie”. Wraz z tanią oponą idzie słaba przyczepność i kiepska jakość wykonania. To tak jakbyś do samochodu włożył opony Kingmax albo Suntime.

    Ale jeśli szukasz czegoś w przystępnej cenie, to właśnie popatrzyłbym na Schwalbe Smart Sam, są do kupienia na Allegro za około 55 złotych za sztukę.

  • BGee

    Czyli ta http://allegro.pl/opona-kenda-20-x-2-125-biala-k-rad-bmx-opony-w-wa-i4476435655.html nie może być ?? A będzie ta schwalbe smart sam w kolorze białym ??

  • Może być, ale nie nazwałbym jej bieżnika mocno agresywnym. Cóż, dobór opon to kwestia wyczucia i doświadczenia. Możesz uprzeć się przy tej oponie, a potem z czasem dojdziesz do tego, czy takie w zupełności Ci wystarczą, czy może potrzebujesz czegoś co mocniej będzie wgryzało się w grunt.

    Każdemu wedle potrzeb.

  • BGee

    A co sądzisz o Geax mezcal

  • Bardzo fajna opona, markowego producenta i już z przyjemnym bieżnikiem do zabawy w terenie.

  • BGee

    Czyli polecasz na jazdę 50/50 : czyli asfalt kostka brukowa itp a druga połowa to drogi leśne, ubity piach, droga z kamieni i duże płyty ??

  • No na pewno do jazdy po asfalcie, też się będzie nieźle nadawać. Bieżnik semi-slick jest dość uniwersalny. To znaczy jest to półśrodek, ale dla wielu osób idealny.

  • BGee

    A Continental X-King ??

  • To jest opona z bardziej terenowym bieżnikiem. Fajnie będzie się sprawować w lesie.

    Tak jak pisałem wyżej, podejmij jakąś decyzję, takie Conti to będzie fajna sprawa na początek. A potem z czasem dojdziesz do tego, czego tak naprawdę potrzebujesz i skończysz tak jak ja, z dwoma kompletami opon i myśleniem o drugim komplecie kół :)

  • BGee

    Już podjąłem dzięki Tobie że X-Kinga :)

  • Robert

    hej

    czy szukajac kompromisu medzy szybkoscia a jazda w piasku (taka trasa maratonu) dobrym rozwiazaniem jest przód race king 2.0 a tył xking 2.2

  • Według mnie to bardzo ciekawe rozwiązanie.

  • milek

    A czy do mojej obręczy 622x17c będą pasowały opony szosowe 700x23c? Niby według tabelki powinny mieć chociaż 700x25c, ale czy będą pasowały te węższe?

  • Cóż, w tabeli są podane rozmiary, które powinny bez problemu pasować do konkretnych obręczy. Co oczywiście nie znaczy, że nie można spróbować z innymi rozmiarami.

    Sporo zależy od konkretnego modelu opony i konkretnego modelu obręczy, ponieważ niby są podobne, ale zawsze się czymś różnią i mogą do siebie pasować, albo nie.

    W każdym razie spróbować możesz, a czy podpasuje – to się okaże.

  • berthos

    Witam chciał bym nieco „przyspieszyć” mojego MTB 29 pogoda już niezbyt sprzyjająca do jazdy w terenie i z racji tego jeżdżę więcej drogami asfaltowymi.

    Aktualnie mam oryginalne od nowości zamontowane opony Schwalbe Racing Ralph tył i Schwalbe Rocked Ron przód obie 2.25 – w terenie bez problemu na asfalcie jednak czuć szerokość opon i opory toczenia. Co byś polecił Łukaszu na „przyspieszenie” mojego roweru i zmniejszenie oporów toczenia na drogach asfaltowych a jednocześnie, żeby nie ugrzęznąć w byle piasku czy czy drodze leśnej bo okazjonalnie też się taka zdarza. Ogólnie w jeździe zimą 80% asfalt 20% las, szuter itp. Dodam tylko, że obręcze to DT Swiss 622×19

    Wstępnie brałem pod uwagę z opon Schwalbe bo mam do nich zaufanie Kojaki, Durano lub nieco bardziej uterenowione Smart Sam

    • Pierwsza sprawa, sprawdź szerokość wewnętrzną obręczy, jaką najwęższą oponę możesz do niej włożyć: https://roweroweporady.pl/jaka-opona-do-obreczy/

      Kojaki są genialne, ale na piasku czy drodze leśnej gładka opona o szerokości 35 mm (innych na 28/29 cali nie ma) moim zdaniem nie da sobie rady. Sam na nich jeżdżę i na piasku czy drodze leśnej się nie sprawdzają zbyt rewelacyjnie. Durano jest jeszcze węższa. Smart Sam to terenówka, chociaż w szerokości 35 mm może mieć to niezłą uniwersalność.

      Pomyśl nad modelem CX Comp. To typowy Semi Slick, który na asfalcie pozwoli pojechać całkiem szybko, a i w terenie nie straci dobrego nastroju :) Też jej mam i zakładam je zawsze gdy wiem, że będę zjeżdżał z asfaltu.

      Generalnie – jeśli chcesz jeździć tylko po asfalcie, a zjeżdżając z asfaltu będziesz bardzo uważał, bierz Kojaki/Durano. Jeśli pół na pół to szukałbym właśnie w semi-slickach.

      • berthos

        Poczytałem o CX Comp rzeczywiście ciekawe oponki. Mają być przeznaczone głównie do jazdy zimą zazwyczaj asfalt ale chcąc nie chcąc wiadomo nieraz przejazd przez las lub inny „teren” się trafi.

        Kojaki lub Durano pewnie byłyby szybsze i stawiały jeszcze mniejszy opór ale faktycznie miał bym trochę obawy z okazjonalnym wjazdem do lasu itp.

        Co do szerokości obręczy to na obręczy mam oznaczenie 622×19 – więc jak podejrzewam będzie miała 19 mm. A i dodam tylko że moja waga to 90 kg – na oponach często widzę oznaczenie wagi użytkownika. Jaką szerokość opony byś polecił abym odczuł różnicę w stosunku do moim obecnych Schwalbe 2.25 i wymiana opon miała faktyczny sens, a jednocześnie nie było problemu z osadzeniem na feldze?

        • Tak, teoretycznie obręcz powinna mieć szerokość w środku +/- 19 mm, czyli spokojnie włożysz do niej oponę 28 mm lub szersze.

          Jeżeli chodzi o wagowe oznaczenia na oponach (podaje to chociażby Schwalbe) to jest to teoretyczny, dopuszczalny nacisk na jedną oponę, a nie waga użytkownika. Taka Schwalbe Jumbo Jim w rozmiarze 26×4.8(!) cala ma „Maximum load” 120 kilogramów. A podejrzewam, że w tym rozmiarze to mógłby słoń na niej jechać :) Wiele na pewno zależy od mieszanki z jakiej jest zrobiona opona.

          W każdym razie jeśli przy oponie masz napisane nawet 60 kg, to ona spokojnie wytrzyma. Właśnie zauważyłem, że tyle piszą przy CX Comp w rozmiarze 700x35C :)

          Jeżeli chodzi o szerokość, to oczywiście im węższa opona i wyższe ciśnienie z jakim będziesz ją pompować, tym płynniej będzie się na niej jeździło. Ale jednocześnie spadnie wygoda jazdy i możliwości terenowe.

          Druga sprawa jest taka, że nie znajdziesz opon, które będą zabójczo szybkie na asfalcie i jednocześnie świetne w terenie. Coś za coś, albo jedno, albo drugie, albo rozsądny kompromis.

          Ja bym spróbował z rozmiarem 35, bo sam takie mam i bardzo dobrze mi się na nich jeździ po bezdrożach :)

    • kos

      Spróbuj opon schwalbe marathon mondial – bardzo uniwersalne opony. Fakt są dość drogie ale coś za coś. Dobrze toczą się po asfalcie a przez las czy szutry przyjedziesz bez problemu. Do tego mają wkładkę antyprzebiciową. Generalnie jest to opona wyprawowa a więc z założenia musi się sprawdzić w różnym terenie.

  • Jarek

    Witam mam pytanko o dobór szybkich odpornych na przebicia opon – jazda 70% asfalt 30% po drodze co ciężko uniknąć może zdarzyć się las droga polna itp. Wstępnie myślę o oponach Schwalbe Marathon Supreme lub Schwalbe Marathon Racer chyba, że jeszcze coś lepszego ?

    • Na stronie Schwalbe masz przy każdej oponie oznaczenia, jak producent kwalifikuje oponę do różnych zastosowań. Jest prędkość, przyczepność, odporność na przebicia i service life (co do końca nie wiem co oznacza). Każda kategoria ma jeszcze swoje podkategorie.

      W każdym razie opony które podałeś w podkategorii Off-road mają tylko dwa punkty na sześć. Na szutrową, ubitą drogę czy ścieżkę nadawać się będą, ale na luźniejszym podłożu już nie pośmigasz na nich zbyt szybko.

      Reszta parametrów jest więcej niż przyzwoita :) W każdym razie czegoś takiego jak opona idealna nie istnieje. Zawsze będzie to jakiś kompromis na rzecz czegoś. Jeśli w terenie nie chcesz pomykać jak kozica, ale wolisz na asfalcie szybciej i lżej jechać, to to będą fajne oponki.

      • Jarek

        Do terenu mam inne oponki, te mają służyć właśnie do jazd asfaltowych, z tym, że wiadomo jadąc ileś kilometrów asfaltem zdarzy się zjazd w polną drogę lub odcinek lasu.

        Zerknąłem na stronę Schwalbe, faktycznie są te oznaczenia i obie opony mają 2 punkty off-road. Czy Twoim zdaniem te „2 punkty” wystarczą na przejazd przez las lub polną drogę? I ewentualnie którą z tych opon poleciłbyś bardziej czy dla amatora różnice będą raczej nieodczuwalne?

        • Tak jak pisałem, to zawsze będzie kompromis. Przez leśną czy polną drogą przejedziesz na każdej oponie, nawet cieniutkiej szosowej. Kwestia jakie prędkości chcesz osiągnąć i komfort przejazdu.

          Opony, które podałeś różnią się głównie masą oraz tym, że Racer będzie ciut szybszy na asfalcie.

          • Jarek

            Ok wszystko jasne. Jeszcze tylko jedno pytanko, dla koła 26″ obie opony mają rożne szerokości. Boje się nieco utraty komfortu, wolałbym szerszą oponę, choć nie wiem czy szerokość 2.0 to nie za dużo żeby opona wciąż była szybka?

            W tabelkach podane jest ogólnie, że obie opony należą do „szybkich”, natomiast nie wiem jak ich szybkość będzie się zmieniała wraz z szerokością. Czy powiedzmy szerokość 1.5 a 2.0 przy tej samej oponie to będzie duża różnica w prędkości – mam na myśli oczywiście jazdę amatorską.

            • Zadajesz zbyt filozoficzne pytania. Nie da się za bardzo na nie odpowiedzieć. Pytasz jaka będzie różnica prędkości, a na to pytanie po prostu nie da się wprost odpowiedzieć niestety.

              Różnica na pewno będzie. I nawet nie w prędkości jaką będziesz mógł osiągnąć, tylko bardziej w łatwości przyspieszania. Węższą oponę będziesz mógł napompować do wyższego ciśnienia i będzie lżejsza.

              Jeśli szukasz szybkości, zwinności, lekkości musisz zapomnieć o mega komforcie. Oczywiście, opona 1,5 czy 1,6 cala, to nie są żadne wąskie opony. To są 40-42 milimetry. Do Kojaków 35 mm czy szosowych Durano 23 mm brakuje jeszcze hektar. Także odrobinę komfortu będziesz miał.

              Opony 2.0 mają szerokość 50, więc tak naprawdę różnica 40-50 będzie zauważalna, ale nie jest to żadna przepaść. Ja bym brał 1,5-1,6 koniecznie zwijaną (Supreme takie są, Racery są też niezwijane, ale nie ma sensu).

              • Jarek

                Tak tylko zwijane biorę pod uwagę. W takim razie wejdę w te Supreme 1.6 myśle że komfort będzie znośny a prędkość odczuwalnie się poprawi w stosunku do obecnych Continental Xking 2.2
                Czy masz może rozeznanie na sprawdzony sklep internetowy lub przedstawiciela Schwalbe ?

  • Kamil

    Witam posiadam Treka 4300 od roku i chciałbym kupić nowe opony i zastanawiam się nad Bontrager XR3 Team Issue TLR 26×2.35 zwijana lub Opona Bontrager XR4 Team Issue TLR 26×2,35 zwijana i nie wiem które wybrać.

    • Szczerze Ci powiem, że nie jestem aż tak dobrze rozeznany w oponach MTB. Obie opony wyglądają bardzo w porządku, różnią się na pewno wagą. Ale niestety nie miałem z nimi do czynienia, więc ciężko mi powiedzieć coś więcej na ich temat.

  • Kamil

    Rozumiem dzieki

  • Wrb

    Jeśli mam obecnie opony 26*2.1 to jakie najwęższe mogę założyć żeby było ok?Głównie jeżdżę po asfalcie i na obecnych jest trochę ciężko…
    zastanawiam się nad tymi : http://www.decathlon.pl/opona-michelin-protek-br-id_8315415.html#avantages
    co sądzicie?

    • Jeżeli chodzi o szerokość opony, to musisz zmierzyć szerokość wewnętrzną obręczy i sprawdzić w tabelce, którą znajdziesz w tym wpisie:
      https://roweroweporady.pl/jaka-opona-do-obreczy/

      Co do opony, to ma fajny bieżnik i chyba grubą warstwę antyprzebiciową, bo jest ciężka :) Ale kocham Decathlon za super opisy. Tam nawet nie jest napisane w jakim rozmiarze jest ta opona…

  • Adam Kuc

    Więc mam opony Shwalbe aktualnie na kołach 26×2.1 (54-559). Na kole napisane jest ETRTO 559x19c. Z tego co z tabelki wyczytałem, to wejdą mi dużo węższe opony. i teraz czt opony: 26X1,75 tj. 47-559 wejda mi na te koła? Wydaje mi się ze 1.5 też powinny wejść.

    • Jeżeli obręcz faktycznie ma 19 mm szerokości wewnętrznej, to zmieści się tam nawet 28C, czyli 1,1″.

      • Adam Kuc

        super, zdecydowałem sie na zakup Schwalbe Silento 1.75. zobacze jak na nich mój Kross będzie śmigał. To moja pierwsza inwestycja w ten rower od 2009 roku, a troche juz na nim przejechałem, także nic tylko czekać aż kurier dowiezie ;)

  • Zbigniew Kłos

    witam poszukuje dobrych opon 700x40c uniwersalnych poniewaz jezdze i na asfalcie ale tez po lesnych drogach czy nad jeziorem.. poleci ktos cos bo na necie tego pelno a ja szukam dobrych i nie za drogich co myslisz o tych
    http://allegro.pl/opona-28×1-60-schwalbe-hurricane-performance-i6052971107.html

    • Cześć,
      od lat jeżdżę na oponach Schwalbe i złego słowa o nich nie powiem. Hurricane to bardzo uniwersalny model i są naprawdę w porządku.

  • chagula

    cześć, mam pytanie czy ktoś mógłby mi polecić konkretny model opony, która będzie nadawała się na teren mocno szutrowy, kamienisty, piach (w ok.60%) ale również na asfalt (w ok.40%), do roweru kellys saphix, rozmiar kół 28. Jaka tam maksymalna szerokość opon pasuje czy ktoś podpowie jak to sprawdzić, żeby nie kupić za szerokiej – widełki z tyłu są dość wąskie. Myślałam o takiej 1,75. Do kół w rozmiarze 28 ciężko mi coś sensownego znaleźć. Myślę o land cruiser 1,75, ale może jest coś lepszego co zamieni trochę tego mojego crossa na mtb (tymczasowe rozwiązanie). Cena max do 100zł
    (???)

    • Cześć, jeżeli chodzi o szerokość, to niestety Ci nie pomogę. Musiałabyś poszukać zdjęć w Google, może ktoś wstawił zdjęcie i napisał jakie ma opony. Oprócz szerokości, ważna jest również wysokość opony (im szersza, tym najczęściej też wyższa), ponieważ za wysoka opona może ocierać o przednią przerzutkę lub o pionową rurkę ramy. Najlepiej byłoby podjechać do sklepu i przymierzyć.

      Tak czy siak, coś czuję, że rama przyjmie maksymalnie opony o szerokości 40-44C czyli właśnie do 1,75″. Ale tak czy siak musisz sprawdzić, bo może i tak szerokie jak 44 nie wejdą.

      Smart Samy to przyzwoite opony, ale szału też robić nie będą. Powiedziałbym, że od nich zaczynają się przyzwoite opony, bo za 50 złotych nie dostaniesz topowych opon, po prostu porządne.

      • chagula

        dzięki bardzo za odpowiedź

        • Zawsze możesz kupić przez internet, a potem zwrócić do sklepu.

          Możesz też napisać do sklepu z pytaniem o realną szerokość oraz wysokość opony i próbować z miarką sprawdzać przy rowerze czy będzie pasować.

          W sklepie będzie trochę łatwiej, bo będziesz mógł na sucho przymierzyć oponę. Jeśli na oko będzie pasować, to od razu założyć i w razie czego nie kupić. Czy sklepy na to pozwalają? A czemu nie? Dobry sklep pomoże coś dobrać. Może nie tak, że będziecie przez godzinę dobierać oponę :D Ale jak jakaś wpadnie Ci w oko, to na sucho przymierzysz i jak będzie wyglądać okej, to powinni pozwolić założyć.

          • chagula

            dzięki za podpowiedź, tak właśnie zrobię :) pozdrawiam

  • Zastanawiam się nad zmianą opon w moim Kross Hexagon V3. Obecnie mam opony grubości 1,95” i chciałbym nieco ‚”przyspieszyć” rower. Waham się pomiędzy szerokością 1,75 a 1,5”
    Z Waszego doświadczenia, czy szerokość 1,5” nadaje się jeszcze na jazdę po dziurawych drogach i krawężnikach?

    • Widzę, że chcesz połączyć wodę z ogniem :) I mieć jednocześnie szybki rower oraz taki, którym będzie można jeździć po krawężnikach. Tak się nie da :)

      Tzn. jeżeli założysz oponę 1,5″ czyli o szerokości ok. 38 mm, to spokojnie dasz sobie radę i na nierównościach i na krawężnikach. Ale większe dziury trzeba omijać, a pod krawężniki trzeba podrzucać przednie koło i odciążać tylne.

      Jeżeli chcesz przyspieszyć rower, a jednocześnie nie rezygnować z wytrzymałości oraz komfortu, pomyśl o oponach 1,95-2.0″, ale z gładkim bieżnikiem.

      • Niestety, takie uroki mojego pięknego Krakowa – do pracy kawałek jeżdże drogą burkowaną ;) A i zdarza mi się czasem wyjechać na kilkudniową wycieczkę, gdzie trzeba zjechać na ubitą leśną ścieżkę. Próbuję połączyć ogień z wodą, tak :)

  • Maciek

    Cześć, Muszę wymienić opony o rozmiarze 26×1,95 (50-559). Dotychczas używałem Kendy K892-008. Potrzebuję czegoś, co sprawdzi się zarówno w mieście, na chodnikach i ścieżkach rowerowych, jak i w lesie oraz na drogach ubitych. Potrzebuję porady odnośnie samej marki, jak i bieżnika. Biorę pod uwagę Continental, Schwalbe i Kendę. Liczy się dla mnie również cena, tak do 150-170zł. za komplet. Mógłbym prosić o poradę.

    • Jeżeli uda Ci się je gdzieś znaleźć, bo chyba jest krucho z dostępnością, to bardzo fajne są zwijane Schwalbe Sammy Slick w rozmiarze 26×2.1, trzeba byłoby tylko nagiąć budżet do 200 zł za komplet.

      Z budżetowych opon niezłe są Schwalbe CX Comp, których sam używam w rozmiarze 28x35C i 38C. Nie są to topowe opony, ale używam ich sporadycznie więc mi to nie przeszkadza. Ale jak coś, rozejrzyj się za Sammy Slickami :)

      • Maciek

        Dziękuję za wskazanie rozwiązania. Znalazłem coś podobnego Continental. Cena to 90 zł. szt., bieżnik podobny, ale czy standard również jest zbliżony, jeśli chodzi o markę?

  • Bartek K.

    Prosiłeś tutaj więc jestem. Mam rower Kross Hexagon R6 na oponach Rubena Ocelot v85 27,5×2,1 cala. Moje obecne opony są dobrej jakości aczkolwiek chyba mam do nich pecha. Mianowicie tylną oponę wymieniałem już 2 razy i teraz czeka mnie trzeci. Za pierwszym razem przez własną głupotę i trochę przez konieczność przyzwyczajenia się do roweru „nie z marketu” w dodatku z hamulcami hydraulicznymi zdarłem ją do łysego na całości. Druga poddała się śmiercią „pół naturalną” ponieważ doszło do uszkodzenia wentyla (w jaki sposób nie mam pojęcia chodź prawdopodobnie przez sól, jeździłem sporo w zimę). Teraz trzecia poddała się w nieznany mi sposób (po prostu jadę jadę jadę i nagle zaczęło mi rzucać tyłem, a więc zsiadam i patrzę flak przy czym żadnych zewnętrznych widocznych uszkodzeń. Do domu zostało mi 300 metrów więc prowadzę). Zastanawiałem się czy nie kupić jakiegoś runflata, jeszcze raz tą samą oponę i liczyć, że teraz będzie dobrze, zmienić trasę czy może iść do egzorcysty. Opony bardzo dobre ale sądzę, że mocno tyrane (sam napęd jest do wymiany co półtorej roku). Jeżdżę 10km dziennie do szkoły i z powrotem, raz na tydzień dwa dłuższe wycieczki po mieście 30-40km (taki scenariusz jest o KAŻDEJ porze roku przy czym w zimę dochodzi jeszcze zabawa w drifty na śniegu/lodzie). Oponom mimo maksymalnego ciśnienia producenta nie raz zdarzyło się na przedniej oponie dobicie jej do obręczy (przy czym przednia opona jest nadal fabryczna, żyje i ma się dobrze). Prędkości jakie osiągam na tym rowerze z racji bardzo fajnie dla mnie dopasowanych rozmiarów zębatek dochodzą do 50-60km/h (średnia 30-35km/h) codziennie w drodze do szkoły i około 40km/h (średnia 20-25km/h) przy powrocie. Opona do jazdy po asfalcie pełnym bardzo małych dziur, czasem szuter ścieżek leśnych, rzadziej gleba, bardzo rzadko piasek. W obecnej ciśnienie maksymalne to 3,8 bar. Na ich głośności mi nie zależy, na oporach toczenia już bardziej. Widziałem wiele ciekawych bieżników np. bardzo drobna kostka na środku, gruba na bokach lecz zastanawiam się czy przy takim ustawieniu przy ostrzejszych zakrętach nie czeka mnie bolesna gleba. Jakbyś miał jeszcze jakieś pytania to odpowiem.

    • Cześć, jeżeli jeździsz dużo, szybko i agresywnie, najlepiej byłoby, gdybyś zainwestował w trochę lepsze opony po prostu. I trochę o nie dbał, nie zdzierając ich na asfalcie.

      Zerknij za jakimiś fajnymi Schwalbe czy Continentalami. Na pewno posłużą trochę dłużej niż Rubena. I pamiętaj, że nie ma wiecznych opon :)

  • kaczan

    Jeżdżę w tej chwili na CST Sensamo Allround. Po wymianie roweru rok temu zastałem tam takie gumy i postanowiłem je sprawdzić. Okazały się całkiem fajne. Nie złapałem przez ponad rok gumy, nie zdarły się, nie zauważyłem problemów z przyczepnością, nie miałem też problemów z oporami toczenia. Sprawowały się chyba lepiej (subiektywne zdanie) niż poprzednie Schwalbe Marathon (bez plusa) – chodziło głównie o opory toczenia. Chociaż może wynikało to z zamiany roweru, więc nie przesądzałbym o wyższości CST jeśli chodzi o opory toczenia. Tydzień temu tacie strzeliła dętka. Poprosil o zakup opony. Mój wybór padł na używaną przeze mnie CST. Sprawdziłem na portalach aukcyjnych – ceny zaczynały się od 45 zł – więc całkiem znośna cena. Zacząłem sie wczytywać i okzało się, że poza nazwą i kształtem bieżnika moja opona i ta nowa to zupełnie inny sprzęt. U mnie wkładka EPS – poziom ochrony według CST 5 (na 7 możliwych), co okazało się wystarczające. Niestety nowy model ma ochronę na poziomie 1. Wkładka 0,7 mm. Do tego osnowa 27 API. Dlatego za 89 zł kupiłem Schwalbe Marathon. Okazało się, że firma CST nie jest do końca poważna – zmieniając parametry opony. Gdybym nie przeczytał uważnie mógłbym kupić „po nazwie” oponę która nie spełnia mych oczekiwań. Co z tego, że staniała, jeśli za tym poszła gorsza jakość?

  • Sławek

    Witam , chciałbym prosić o pomoc w doborze opon rowerowych do roweru MTB.
    Chciałbym zmienić opony na bardziej odporne na przebicia 50/50 szosa i lekki las.
    Jestem początkującym w tym temacie ,ale po kilku zmianach lub łataniu dętek , chciałbym mieć pewności jazdy. Proszę o poradę.Dziękuję

  • Kasia

    Witam :) chciałabym w moim rowerze zmienic opony na kolorowe, mam rower miejski a opony maja rozmiar 28 x 1,75, 47-622 i tutaj pytanie czy moje je zmienic na 28 x 1,5, 40-622 ? czy jest to spora roznica? kompletnie się na tym nie znam a niestety w kolorze białym opon w rozmiarze jakim mam nie widzę na ebay :/ z góry dziękuje za pomoc :)

    • Cześć, śmiało możesz założyć takie opony. Będą 7 milimetrów węższe, a to choć będzie przez Ciebie zauważalne, to nie jest jeszcze olbrzymia różnica.

  • Filip Ziółkowski

    Czesc. Mam pytanie odnosnie opon do roweru szosowego. Zmieniam je po raz pierwszy w swojej karierze wiec jestem kompletnie zielony a niestety sprzedawca mi nie pomogl kompletnie stad moje pytanie. Na co trzeba przede wszystkim zwrocic uwage? Chcialbym wydac maksymalnie 100 za sztuke. Jestem kompletnym amatorem i jezdze tylko treningowo (nie biore udzialu w zadnych zawodach). Pozdrawiam :)

    • Cześć, jeżeli masz taki budżet to warto już kupić opony zwijane, będą lżejsze. Poza tym ciężko się czymkolwiek sugerować ze specyfikacji producenta, może jeszcze warto zerknąć na opony, które pozwalają na wyższe ciśnienie, jeżeli chcesz mieć je szybsze. Poza tym warto poczytać opinie innych rowerzystów, bo to jest najważniejsze. To co piszą producenci, to najczęściej czysty marketing :)

  • Adam

    Witam,

    Kupiłem niedawno rower, kross hexagon x3 na ramie 23″ (2016r.)
    Obecnie w rowerze są zamontowane opony Rubena Ocelot 26″x2,1″ jednakże obecny mój tryb poruszania się rowerem to jazda 100% po asfalcie,
    Chciałbym wymienić opony na takie, które będą się nadawały na asfalt.
    Rozmiar obręczy to: 559x19c

    Czy mógłbym prosić o poradę w zakresie dopasowania odpowiednich opon do wspomnianego rowerka ? Czytając komenatrze widziałem że część z osób uwzględniało swoją wagę (moja jest dosyć duża ponieważ przy wzroscie 198cm ważę 120kg)
    Budżet którym dysponuje tj. około 50-80zł za sztukę.

    Pozdrawiam i dziękuje za odpowiedzi

  • Mateusz

    Czy jesli mam obręcze 559×19 to bedą pasowały mi opony o rozmiarze 26×2.50 ?

    • Hej, w tym wpisie znajdziesz tabelkę, w której podane jest, jakie opony będą pasować do danej obręczy: https://roweroweporady.pl/jaka-opona-do-obreczy/

      Do obręczy o szerokości 19 mm, teoretycznie maksymalnie zmieści się tam opona o szerokości 50 mm, czyli 2 cale. Oczywiście zawsze można to lekko naciągnąć, ale mam spore wątpliwości czy uda się bezpiecznie włożyć tam oponę 2,5 cala czyli ok. 62 milimetry. Wejść być może nawet wejdzie (być może), ale jest spore ryzyko, że wyślizgnie się podczas jazdy, np. w szybszym zakręcie.

  • Jakub Tabor

    Cześć. Interesuje mnie zrobienie wózka do motoroweru – cos na kształt małego campera do spania dla jednej osoby. Wozek nie będzie wazył wiecej jak 60kg i nie mam zamiaru poruszać się szybciej jak 60km/h, glównie drogi asfaltowe ale czasami i szutr i lekki las. Jak myślisz: 1-czy opony rowerowe to wytrzymaja? 2-czy obręcze wytrzymają? 3-czy wytrzymają piasty? 4-czy mozna dostać te elementy wzmacniane?

    • Hej, jeżeli dobrze dobierzesz komponenty, to myślę, że nie będzie problemu.

      1. Warto byłoby patrzeć na opony, które z założenia są cięższe, bo mają grubszą warstwę gumy i sprzedawane są jako odporne na przebicia. Typu Schwalbe Marathon Plus albo Marathon Plus Tour: http://www.ceneo.pl/;szukaj-schwalbe+marathon+plus;0192.htm#crid=87625&pid=7269

      2/3 – jeżeli chodzi o piasty, obręcze, szprychy, to postawiłbym na koła, które będą miały po 36 szprych. Można byłoby pokombinować z jeszcze większą ilością, ale ciężko znaleźć części pod 40 otworów czy więcej.

      Jeżeli chcesz mieć wytrzymałe koła, najlepiej zlecić u dobrego mechanika złożenie kół. I na dobrych częściach. Piasty np. jakieś DT Swiss albo Novatec, obręcz np. Mavic, szprychy jakieś lepsze od Sapim.

  • Gal

    Cześć,pomógłbyś mi dobrać opony typowo szosowe do roweru crossowego ?
    Chce jeździć głównie po drogach asfaltowych i chce super gładkie opony,a podobają mi się takie:
    http://allegro.pl/michelin-opona-dynamic-sport-700x28c-drut-cr-i6440203619.html

    Tylko pytanie czy będą pasować na moją obręcz .
    Na obręczy mam podany rozmiar w iso 622×18

    Moja dotychczasowa opona ma rozmiar
    42×522 a w francuskiej skali 700x40c

    Doradził byś,czy ta opona spasuje na moją obręcz ?

  • Mirosław Pobłocki

    Cześć, czy jest jakaś opona która sprawdzałaby się zarówno na śniegu jak i na lodzie?
    Jeżdżę zwykle chodnikiem lub asfaltową ścieżką rowerową jak jest, ale występują na nich powyższe problemy tzn. albo za dużo ściegu, śliska zlodowaciała powierzchnia lub twarde wyrobione i zamarznięte ślady po trasie rowerowej.

    • Hej, na lód to tylko opony z kolcami pomogą. Ale one nadają się na tereny, gdzie non stop leży pokrywa śnieżna. Na asfalcie szybko się je załatwi.