Jak się pozbyć zakwasów

Zdarza mi się przesadzić z długością wycieczki na rowerze, przez co niestety miewam zakwasy. Znam kilka sposobów, by sobie z nimi poradzić. Możesz zastosować jedną z metod opisanych poniżej lub nawet wszystkie. Te metody niwelują lub przynajmniej zmniejszają ból po wycieczce czy treningu. Ważne jest, żeby działać zaraz po wysiłku (leczyć jest dużo trudniej i nie uzyskasz 100% skuteczności). Nie będę tutaj pisał skąd się biorą zakwasy – zajmiemy się czystą praktyką i szybkimi metodami pozbycia się ich.
Warto zrobić wszystko, by następnego dnia móc znowu wsiąść na rower. Jest to najbardziej istotne podczas długich wyjazdów, gdzie nie zawsze można sobie pozwolić na dłuższy odpoczynek.


Ocet
– natrzyj mięśnie octem. Jest to bardzo skuteczna metoda przeciwdziałania zakwasom. Jednak powodu dość przykrego zapachu radzę, żeby stosować ją dopiero wieczorem.

Gorąca kąpiel – to podstawowa metoda walki z zakwasami. Nie śpiesz się i pamiętaj by woda była gorąca. Można do kąpieli dodać jakiś relaksujący olejek. Na przykład z jałowca.

Techniki relaksacyjne –  połóż się wygodnie na łóżku i odpręż. Oddychaj wolno. Bierz głębokie wdechy i wydechy. Zamknij oczy. Możesz dla polepszenia efektu włączyć muzykę relaksacyjną.

Masaż – po wysiłku mięśnie są spięte i twarde. Należy je wymasować. Można w ten sposób zapobiegać jak i leczyć zakwasy. Dobrze jest użyć sportowej maści rozgrzewającej lub żelu. Dobra jest również tak zwana „maść końska” – jest to po prostu balsam z wieloma dobroczynnymi ziołami.

Gorący okład – polej kompres gorącą wodą, a następnie zawiń wokół mięśni.

Jeżeli mięśnie nie są zbyt mocno nadwyrężone, warto wrócić na rower. Choćby na lekką przejażdżkę, bez forsowania się. Pomoże to w rozruszaniu bolących mięśni.

 


 
  • Anonymous

    Drogi kolego,
    kwas mlekowy który powstaje z rozpadu glikogenu w warunkach beztlenowych jest utylizowany z organizmu w czasie do 15 minut po zakończeniu treningu, przyczyną bólu i sztywności mięśni jest wzrostu stężenia jonów wodorowych i kwasowości

  • mati

    Podczas długotrwałego wysiłku uszkadzane są włókna mięśniowe, kwas mlekowy tak jak kolega wyżej napisał rozpada się po 15 minutach. uszkodzenia włókien mięśni powodują ból po wysiłku a zakwaszanie organizmu nic do tego nie ma.

  • TUKAN TOM

    A sauna i basen też mogą być? Jak myślicie?
    Ja osobiście jeśli czuję mięśnie po wysiłku na rowerze to formalnie jadę lekkim tempem kolejne 2-5 km lub na drugi dzień lekko kręcę lecz tak długo aż przestanę odczuwać „zmęczenie” mięśni.