Jak przygotować rower do sprzedaży?

Dziś postaram się w kilku słowach napisać,  jak przygotować rower do sprzedaży – tak by kupujący był zadowolony z transakcji, a także byś Ty był zadowolony, że nie oddałeś roweru za bezcen, tylko otrzymałeś godziwe pieniądze. Kilka prostych czynności wystarczy, by przywrócić staremu jednośladowi dawny blask. W jednym z wcześniejszych wpisów napisałem jak szybko sprzedać używany rower za dobre pieniądze – w tamtym wpisie skupiłem się na technice sprzedaży przez internet, tutaj opisuję samo przygotowanie roweru. Oba wpisy potraktuj jako całość – warto przeczytać oba, by wyjść na tym jeszcze lepiej :)

Pierwsza i podstawowa zasada brzmi: Sprzedajesz rower używany – nie będzie on w stanie dorównać stanem technicznym nowemu rowerowi. Rower, jak każda mechaniczna rzecz – zużywa się podczas używania. To normalne, że pewne części należy co jakiś czas wymieniać – tak by rower nadawał się do bezpiecznej i wygodnej jazdy. Nie można wymagać od sprzedającego, by wymienił KAŻDĄ część, która jest zużyta (nie popsuta) – oczywiście mówimy o zużyciu w granicach przyzwoitości.

Sprzedaż roweru przygotowanie
fot. Thomas Abbs

Zasada druga: Jeżeli nie chcesz czegoś naprawiać lub wymieniać – opisz to rzetelnie kupującemu. W rowerze nie ma zbyt wielu skomplikowanych elementów i nawet jeżeli jeden z nich wymaga natychmiastowej wymiany – nabywca może zrobić to od razu po zakupie (chyba, że problem dotyczy ramy lub amortyzatora, czyli najdroższych elementów roweru).

Zasada trzecia: Moim zdaniem, warto jednak doprowadzić rower do stanu używalności. Potencjalny kupujący, który chciałby przejechać się na rowerze – ale nie będzie mógł tego zrobić, z powodu zepsutej przerzutki czy rozcentrowanego koła – może nie być pewny, czy inne elementy roweru też nie są popsute.

Czego nie warto wymieniać w rowerze przed sprzedażą:

– opon (jeżeli tylko nie są w stanie agonalnym z dziurami na bocznych ściankach)

– siodełka (jeżeli tylko nie jest nigdzie przedarte)

– klocków hamulcowych (jeżeli jeszcze choć trochę ich zostało)

– chwytów kierownicy (jeżeli nie są popękane)

– przerzutek, zębatek, trybów – jeżeli tylko działają, jeżeli nawet noszą oznaki zużycia

Co warto zrobić przed sprzedażą roweru:

wyregulować przednią przerzutkę

wyregulować tylną przerzutkę

wyregulować hamulce

napompować opony

wyczyścić i nasmarować łańcuch

– przesmarować pedały i stery

– chyba nie muszę pisać, że dobrze umyć ramę i wytrzeć wszystkie części z kurzu, zwłaszcza obręcze i szprychy

Rower powinien pracować względnie cicho i bez niepotrzebnych zgrzytów. Warto krytycznym okiem spojrzeć na swój rower, rzeczy ewidentnie nadające się do wymiany, można wymienić tanim kosztem. Napisałem, że nie warto wymieniać siodełka, jeżeli nie jest porozdzierane. Ale jeżeli wygląda jakby spotkało się z Twoim psem – warto pomyśleć o jego wymianie. Sensowne siodełko kupisz za 50 złotych, a jeśli dzięki temu rower ma wyglądać dużo lepiej warto to zrobić.

Pamiętaj, że potencjalny nabywca kupuje oczami. Niby fajny rower, ale z przedartymi oponami i przeskakującym łańcuchem po zębatkach – może nie znaleźć uznania w oczach kupującego. Będzie to koronny argument do zbicia z ceny, być może bardziej, niż Ty byś w ten rower zainwestował. Kupujący może nie chcieć/nie umieć samemu wymieniać części, będzie musiał doliczyć koszty serwisu, czasem droższych części (bo nie wyszuka dobrej okazji w internecie) – ostatecznie odbije się to na cenie końcowej transakcji.