Skocz do zawartości

Sztywność amortyzatorów XC


Rekomendowane odpowiedzi

https://www.youtube.com/watch?v=4uh9lT2DW5U&ab_channel=SzajBajk

Oglądaliście te testy ??? Zawsze uważałem, że FOX robi robotę w świecie amortyzatorów i w moich często zmieniających się planach na przyszłe maszyny do jazdy, gdzieś tam FOX był brany pod uwagę. Mieliście z nim do czynienia ??? naprawdę jest tak kiepsko ??? Szukam sobie ostatnio jakiś materiałów tego typu, ale sztywność i pracę goleni przy hamowaniu mało kto kameruje,  chciałbym zobaczyć jak radzą sobie inne wersje FOX'a 32 mm. bo jednak takie "łopotanie" nawet przy fajnym wybieraniu nierówności jest dosyć kiepskie...

Odnośnik do komentarza
13 godzin temu, MalySzaryCzlowiek napisał:

Mieliście z nim do czynienia ??? naprawdę jest tak kiepsko ???

@MałySzary.

Bzdura. Zdenerwowałem się tym filmem ? Użytkuję od roku Foxa 34 ze skokiem 120. To po prostu świetny amor w porównaniu do wszystkich, które są o klasę niższą.  Sytuacja o których mówi Szejb, tj. brak sztywności w pionowej płaszczyźnie  może wystąpić gdybym użytkował rower jako pług i zgarniał liście lub śnieg a nie ciszył się zjazdem lub ścigał się w ultramaratonie. To trzeba by oby na początku powiedzieć w filmie. Prezentowany w filmie test wykonany zdecydowanie tendencyjnie przez użytkownika Cannona. To, nie przymierzając, jakbym przesiadł się z małolitrażowego autka np.  Daewo do np. klasę wyżej niemieckiego lub japońskiego mieszczucha. Któż z nas nie przesiadłby się do lepszych marek aut? Różnica oczywiście będzie na plus w przypadku jednogoleniowca -Lefta, który z konstrukcyjnego punktu widzenia (ukłony do Oskarr ? ) jest zupełnie inną konstrukcją, bo ma inne punkty podparcia, i z definicji MUSI się inaczej zachowywać niż pozostałe testowane widelce. Tendencyjny artykuł, bo Szejbajk, aż pieje z zachwytu nad swoim rowerkiem i amorem. Ktoś, kto zastanawia się po tym filmie, czy wchodzić w Foxa bo jest najbardziej zły, w ogóle niedobry, brzydki, niesztywny etc. odpowiem, że FOX nie jest montowany w najwyższych klasach HTeków. Wiadomym jest że do karbonu żaden producent nie wstawi słynnego juz w tym forum odbijacza z koncernu SR. Autor zamierza udowodnić za wszelką cenę wyższość maszyny którą dosiada a w zasadzie jest to kryptoreklama widelca jednogoleniowego (i chwała amerykańskiej firmie za ten patent). Patrzcie jak dużo czasu proporcjonalnie do pozostałych poświęca Cannowi. Zrozumiałym jest, że gdybym miał wybór dosiadać dwugoleniowy amor lub wejść w posiadanie maszynki typu Cannondale F-Si Carbon 4 z jednym goleniem (cena zaczyna się już od 14.699,00 PLN), to bez wahania przesiadam sie na jednogeloniówkę (bo i serwis jest b. ekonomiczny).

Odnośnik do komentarza
1 godzinę temu, ram napisał:

Zrozumiałym jest, że gdybym miał wybór dosiadać dwugoleniowy amor lub wejść w posiadanie maszynki typu Cannondale F-Si Carbon 4 z jednym goleniem (cena zaczyna się już od 14.699,00 PLN), to bez wahania przesiadam sie na jednogeloniówkę (bo i serwis jest b. ekonomiczny).

Jak czytałem o częstotliwości serwisu to wychodziło jednak sporo drożej od obsługi zwykłego dwugoleniowca. No i chyba bałbym się go rozbierać sam lub dać do byle jakiego serwisu, to rodzi trochę problemów. Ze swoim poczciwym DT bawie się sam, ale tam rozebranie i serwis jest banalny.

Fox 34 już raczej sam w sobie będzie sztywniejszy na starcie z racji szerszych goleni, ale na szajbajka też czasami biorę poprawkę, choć tutaj rzut kamery niby nie miał jak przekłamać.

https://sprint-rowery.pl/rower-gorski-marin-team-marin-2-2021?gclid=Cj0KCQjwrJOMBhCZARIsAGEd4VFvTIam_YIcs7qmkmy0rTHbAz6Kul5D7zceH3-RTUqYy4X8ePGusbMaAll_EALw_wcB

Marin ma ciekawie skonfigurowany rower z tym widelcem ile płacisz za jego serwis ??? Wychodzi to drożej od np. zwykłego rock shoxa ???

https://www.scott.pl/produkt/1275/8712/Rower-Scale-950

zaś scott ma ciekawą ofertę ale właśnie z wersją 32, ja z racji większej wagi (100 kg) i regularnym lataniu w terenie, wolałbym żeby amorek tak nie latał.

Odnośnik do komentarza

@MSCz:

Za full serwis  tylko całego amora - kompletne rozebranie + czyszczenie wszystkich części + wymiana uszczelek i oleju i coś tam, coś tam (o ile dobrze pamiętam po pierwszych 2,5kkm) wyszło około 180zeta. Podobno (?) nie można dokonać "małego" serwisu w Foxach. Z drugim na RoxShoxie, użytkowanym od lipca, wybieram się w tym m-cu; na razie pogoda sprzyja. Wg informacji  przegląd wyniesie ok. 90 zeta.

Odnośnik do komentarza

Dlatego jak oglądam rowery to oglądam ramy aluminiowe a nie karbon, podobają mi się np ten scott, rockrider xc 500, ramy są co prawda tutaj lekkie ale to już cecha trochę lepszych rowerów. Bałbym się może ramy karbonowej która waży kilogram z haczykiem, ale przy aluminium wątpię by się coś stało nawet bardzo lekkich konstrukcjach. Inaczej musiałbym brać 20 kg stalowe klocki, żeby być pewnym roweru a na to nie pójdę ? Obecnie ujeżdżam Meride 1200d i Cube Reaction Pro, rowerki mają czasami naprawdę ciężko, ale przy mojej wadze większym problemem są czasami koła niż sama rama. Jak robiłem niedawno objazd trasy przed zawodami to koło tylne w Cube musiało iść do lekkiego centrowania. I tak będzie zawsze, bo z racji wzrostu nie mam brzucha ani się nie wylewam, ale poprostu jestem cięzki, 93/94kg to maks który będę mógł osiągnąć, poniżej tego będę już szczypiorem.

Odnośnik do komentarza
Godzinę temu, MalySzaryCzlowiek napisał:

Obecnie ujeżdżam Meride 1200d

Merida w tej konfiguracji to b. przyzwoity rower w geometrii i  ekonomii użytkowania. Nie myślałeś nad zmianą napędu na x2 ? Polepszyłbyć dynamikę. Rama niezniszczalna praktycznie, amor gdy padnie zawsze można założyć Rebę. Kółka 29" są. Obręcze wzmocnione. Jeździłbym dalej. 

Odnośnik do komentarza

Ciągle się zastanawiam, mam go praktycznie fabrycznego, tylko heble zmienione na deore XT. Koła w tym rowerze to wgl jest fenomen bo przy mojej posturze i użytkowaniu, jeszcze nie wymagają prostowania, zanosiłem raz, ale okazało się, że to bicie opony którą delikatnie źle założyłem z tyłu i wystarczyła poprawka. Amor prędzej czy później będzie trzeba pożegnać, serwisuje sam golenie i komorę powietrzną, ale dostać części zamienne graniczy z cudem a w DT4YOU.pl życzą sobie chore pieniądze za serwis... no i napęd, 2x lub 1x byłby idealny, przede wszystkim przydałoby się lepsze napięcie przerzutki. Licząc te dwie rzeczy np. Reba +/- 2000 zł, napęd przykładowo 1x11 o zakresie 11-51, 32t przód (12 nie wchodzi w grę bo musiałbym zmieniać piasty) a i są różne informacje w necie czy 11 tutaj wejdzie, ale zakładając, że tak to ok 1500 zł, co z pierdółkami, i własną robocizną da kwote ok 4000 zł. 

Dlatego powoli planuje, czy nie lepiej sprzedać to co mam dołożyć te 4k lub troche więcej i zmienić po  przyszłym sezonie maszynkę. Ale póki co to głośne myślenie, żeby rozeznać się co będzie najlepsze ?

Odnośnik do komentarza

Panowie, jest kilka kwestii.

Materiał i sztywność goleni, jakość czyli zwykle powłoka goleni i tłumik no i rodzaj roweru/amora o którym mówimy. A jak rozumiem, większość z nas mówi o rowerach XC.

Jeśli chodzi o sztywność goleni to taka np. Reba wydaje się sztywniejsza od Foxa 32. Czy ma to jakieś znaczenie przy jeździe w XC? Nie sądzę. Nigdy nie miałem problemu z boczną sztywnością Foxa Float Evolution na którym jeździłem chyba ze 3 lata. A ważę zwykle w przedziale 85-95 kg. Od dwóch jeżdżę na Rebie, która "wydaje się" sztywniejsza. A czemu tak się wydaje? Bo ma baaardzo przeciętny tłumik Motion Control, który ma znacząco gorsze parametry niż tłumiki Foxa i po prostu ma nędzną low speed compression.

Jeśli chodzi o powłokę goleni to Fox, który ma Kashimę, ma ją po prostu lepszą. Porównujmy też jabłka do jabłek i gruszki do gruszek.
Odpowiednikiem Recona i Reby z tłumikiem Motion Control w Foxie jest Fox Rhythm z tłumikem Grip. Odpowiednikiem SIDa są Foxy Float. Te ostatnie mają w RockShoxie różne wersje tłumika Charger, który jest znacząco lepszym tłumikiem niż prościutki Motion Control. Foxy Float mają albo prostszy tłumik Grip albo bardziej zaawansowany FIT4. I SIDy i Foxy Float mają dużo lepszą szybką jak i wolną kompresję.

Rozmawiałem kiedyś z pół godziny z Arturem Pająkiem, właścicielem Spider Suspension. Przeserwisowali oni jakieś 7000 amortyzatorów. W jego opinii jedną z najlepszych "bud" do amora była konstrukcja Foxa Float na której jeździłem. A najlepszym systemem, kompletnie się nie psującym, była otwarta kąpiel olejowa w starszych Foxach. Miałem taki amor w Specu z roku 2010 po koło 26 cali. Obecnie prawie wszyscy producenci przeszli na produkcję masówki z tłumikami w postaci cartridgów. Po przejęciu RockShoxa przez Sram zrezygnowano z produkcji bardzo dobrej Reby Dual Air, która była droższa w produkcji.

Spider Suspensions serwisuje też rowery grup zawodowych. Eksploatują one swoje zawieszenia w sposób ekstremalny. W Foxach, przez pewien czas był problem z wycieraniem się goleni. Powłoka Kashima to w zasadzie załatwia. Z kolei w SIDach były problemy z tłumikiem Charger, który jest dość delikatny. Grupy jeżdżą na jednym jak i drugich amorach ale z tendencją w stronę Foxa. Co do Cannondale Lefty to Artur nie widzi żadnej ich przewagi. Musimy mieć do tego amora specjalne koło, części są drogie, żadna grupa się na tym nie ściga, oprócz paru pasjonatów. 

Zarówno w Foxach jak i RockShoxach robi się mały serwis.  U mnie zwykle raz na rok wystarczył mały, raz na dwa duży. Przebiegi moje to zwykle 3000 km rocznie, czyli ok. 200h. Resztę robię na szosie. W przypadku wyboru serwisu uważam za niezbędne aby serwis dostarczył dokumentację fotograficzną z serwisu. Nie korzystam z serwisów, które tego nie mają.

Odnośnik do komentarza
  • 2 miesiące temu...

Patrząc na liczby jeśli chodzi o sztywność (testy robi np. Zedler Institut) to 32mm RSy (Reba/SiD) są sztywniejsze wzdłużnie i skrętnie niż FOXy 34. W praktyce większego znaczenia nie ma.

Jeśli chodzi o awaryjność Chargerów to w pierwszej wersji był wadliwy gumowy kondom. Od wersji 2 jest z tym spokój. Jednak to jest pracująca membrana oddzielająca powietrze od oleju wiec naturalnie się to zużywa. Obecnie najniższe wersje Select mają zamiast membrany tłok i sprężynę (jak Rhythm w Foxie), działa to bardziej leniwie i w pierwszych wypustach były problemy z odkręcającymi się gwintami. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...