Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Nie ma żadnej korelacji między tym ile tarcz jest z przodu a ceną. Napędy 1x12 są bardzo przyzwoitymi napędami. Cube Attention czy Trek X-Caliber to rowery klasy rekreacja plus. Nie zaprojektowane do ścigania, co nie znaczy że nie można okazjonalne pościgać się na nich w maratonie. Cube jest to taki trekking na kołach mtb z trekkingową geometrią. X-Caliber ma geometrię bardziej sportową. Napęd 1x10  na taniutkim Shimano M4100 jest bardzo ubogi i raczej do rekreacyjnej jazdy po równinach. Jest różnica między kołami 27,5 i 29. 29 są szybsze, lepiej i pewniej się na nich zjeżdża, łatwiej się przejeżdża przez przeszkody, dają lepszą przyczepność i ze względu na większą objętość powietrza są pompowane do mniejszego ciśnienia więc są bardziej komfortowe. Sztywna oś nie jest niezbędna natomiast jest ona standardem w rowerach lepszej klasy i jest podstawą budowania bardziej zaawansowanego roweru pod szybkie ustawki czy ściganie. Daje też powtarzalność ustawienia tarczy hamulcowej względem klocków co raz że powoduje że nie ocierają a dwa że ma znaczenie jak ktoś transportuje rowery, zdejmując przednie koło. No i koła zbudowane pod sztywną oś są sztywniejsze. Indiana Storm X7/X8 mimo braku całego blichtru związanego z marką Trek jest rowerem o jakieś dwie klasy lepszym niż X-Caliber 7 i jest na poziomie Kellys Gate 30/50. Natomiast sztywna oś do rekreacji nie jest w niczym wymagana. Jeździłem bez sztywnych osi przez parę lat i dawało radę. Natomiast tarcze mi często ocierały, raz wypiął mi się amortyzator na ciężkiej ustawce na zjazdach. Może to skutkować ciężkim wypadkiem. Teraz mam rowery mtb ze sztywnymi osiami bez takich historii. Hamulce MT200 stosowane w rowerach rekreacyjnych mtb, nigdy nie powinny się tam znaleźć. Są to hamulce trekkingowe z klamką na 3 palce, która jest klamką trekkingową a nie klamką mtb. Tłoczki są mniejsze niż w innych hamulcach Shimano a tarcze i klocki są beznadziejne klasy Biedronka Plus, co razem do kupy skutkuje tym że ich siła hamowania jest podobna jak w hamulcach v-brake. Więc taka Indiana Storm X7 czy Kellys Gate mające najtańsze hamulce mtb Shimano MT400 i bardzo przyzwoite, zaawansowane amortyzatory powietrzne RockShox Recon z goleniami 32 mm, znacznie lepsze niż podstawowe RockShox Judy z goleniami 30 mm, są znacznie lepszymi rowerami. X-Caliber 7 nie ma lepszej ramy niż Indiana. Ma ładniejszą z wewnętrznym prowadzeniem linek ale zbudowaną z takiego samego stopu aluminum i o podobnej wadze. Attention i Attention SL po wymianie hamulców, tarcz i klocków na lepsze są dobrymi rowerami do wszystkiego.  Natomiast taka wymiana przy obecnych cenach to spory wydatek. Hamulce Deore kosztują 660 zł, MT500, które hamują jak Deore 600 zł a hamulce MT400 o niższej sile hamowania 500 zł. Do tego tarcze Deore 120 zł plus zestaw dobrych klocków 90 zł.

Niestety mamy obecnie sytuację że większość producentów sprzedaje rowery, które są nieprawidłowo skonfigurowane, wciskając nieobeznanemu użytkownikowi rowery wyposażone w podłe hamulce i kiepskie napędy jak np. 1x10 mamiąc go marką. I tu Indiana, Kellys czy Decathlon wyróżniają się na plus. Jeszcze mamy Indianę X-Pulser 6.9, która jest przyzwoitym rowerem rekreacyjnym. 

Odnośnik do komentarza

Jest jeszcze jeden aspekt rowerów napędem. 1x12. Jest nim wielkość blatu czyli tarczy korby. Zwykle producenci wkładają 32 zęby. Może się okazać jak ktoś ma mocną nogę, że jest to za mało po płaskim. Ja obecnie mimo braku formy większość czasu spędzam na korbie mającej 36 zębów. Jak byłem w formie pod ustawki i maratony to jeździłem na 38 zębów. Z kolei w górach 36 zębów to zdecydowanie za dużo. Niektórzy zakładają 30 a w ekstremalnych przypadkach 28 zębów. Wiąże się z tym koszt zakupu dodatkowych blatów i narzędzi do ich wymiany. Poza tym zmiana blatu o 4 zęby pociąga potrzebę wymiany łańcucha na dłuższy lub krótszy. Więc nie jest to napęd o dużej elastyczności, tylko dla kogoś kto ma wycięte z obu stron ekstrema. Czyli szybką jazdę po płaskim i jazdę po ciężkich górskich podjazdach. Przy napędzie 2x nic nie trzeba wymieniać. No i przy napędzie Shimano mamy kasety z wymiennymi koronkami. Jak któreś zajedziemy to można dokupić pojedyncze i wymienić. W przypadku kaset Sram, nie ma takiej możliwości. Są zbudowane z jednego kawałka.

Odnośnik do komentarza

Ja będę uparcie bronił napędów 1x12 w mtb. Od roku ujeżdżam XC 100, kupiony typowo pod wyścigi, ostatnie 3 miesiące zamiast wyścigów zalicza jedynie rekreacyjne wycieczki, jak jeżdżę z dziewczyną. W moim odczuciu 1x12 jest naprawdę spoko. Przy blacie 34 z przodu, 11-50 z tyłu i 29" można podjeżdżać pod każdą górkę, jeśli któraś będzie za stroma, i tak się szybciej będzie podchodziło, niż jechało na 28x50. Kupując XC myślałem o gate 50, X caliber 7 (na tym jeździłem w sklepie, porównywalna jazda do mojego starego roweru 26"). Bałem się napędu 1x, obecnie się nie boję i polecam. Jeśli ktoś dużo jeździ po asfalcie i szuka czegoś bardzo uniwersalnego, chce włożyć tam semislicki, będzie jeździł na tym rowerze w grupie po asfalcie, napęd 1x12 będzie kiepskim pomysłem. 
Co do wymiany koronek w shimano - zawsze padają te zębatki, których nie można wymienić ? Shimano slx i xt oraz sram gx mają już aluminium w kasecie, dzięki temu są lżejsze niż deore albo cx czy nx w sram, ale te kasety stalowe po 7kkm wyglądają jak nowe. XC 100 ma sportową geometrię, ale spokojnie można włożyć mostek za 40-50 zł i zrobić sobie geometrię rekreacyjną. 
XC 100 ma sztywne osie, powinien mieć sztywne koła i nic nie powinno obcierać. Jak mocniej depnę na stojąco, słyszę jak tarcza hamulcowa obciera mi o klocki hamulcowe ? Minus w XC 100 to również obluzowujący się mostek - nie ogarniam czemu, ale co tydzień muszę kasować luz na sterach, w żadnym innym rowerze mi to nie występuje, chyba rozbiorę stery i odtłuszczę. Nie jestem również fanem supportu pressfit. Jak złapie wilgoć potrafi skrzeczeć przy sprintach. Ogólnie XC 100 to dość głośny rower... 
Co do napędu - mam w domu jeszcze indianę X7, deore 2x10 - zdecydowanie wolę pracę mojego nx. Brat też w praktyce 90% czasu spędza na dużym blacie i zaczyna się zastanawiać, czy nie zmienić napędu na 1x11 z nowego deore. 
W XC 100 genialna jest szeroka dolna rura w ramie, pięknie blokuje wszystkie kamyczki i piasek - nie trzeba jeździć w okularach, w indianie trzeba. 

Rower z napędem 1x9 kupiłem też dziewczynie do jazdy po lasach, przerobiłem też rower, na którym jeździ moja mama z 3x9 na 1x9 - rower mtb na rekreacyjne wycieczki kobiet w wieku 35-55 lat, odległości 30-80 km, mama jest zachwycona z napędu, namawia obecnie swoje koleżanki na napęd tego typu. 
Mój vmax na XC 100 to w zeszły piątek 61 km/h z górki, kadencja koło 150, nie byłem już w stanie szybciej pedałować ?

Odnośnik do komentarza

Ja ich Oskar nie zamierzam deprecjonować. Natomiast i Ty i ja zdajemy sobie sprawę z ich ograniczeń. Dla 95% użytkowników wydają mi się w pełni wystarczające. Ale tak jak napisałeś, jak ktoś spędza dużo czasu na asfalcie to może to nie być optymalny wybór. Co do koronek to u mnie padają 11-13-15-17. Są one wymienne. Tu kiedyś zrobiłem taki opis kaset 11-rzędowych:
https://roweroweporady.pl/f/topic/6277-kasety-mtb-11-rzędowe-slx-cs-m7000-xt-cs-m8000/?tab=comments#comment-47906

Co do upodobania do napędu to są to jak widać indywidualne sprawy. Mamy obecnie 3 rowery mtb. Jeden na GX 1x11, drugi na SLX 2x11 i trzeci na XTR 2x11. Zdecydowanie preferuję pracę Shimano. W jednym rowerze, karbonowym, mam PressFit z korbą RaceFace i ich suportem i zero problemu. Nie dotyczy mnie też obcieranie tarcz. Nie wiem czy to kwestia regulacji czy kwestia prostych tarcz.

Co do śrub i obluzowujących się elementów to kupiliśmy większą ilość śrub torx i konsekwentnie je wymieniamy. W podsiodłówkach, mostkach, itd. 

 

Odnośnik do komentarza

https://www.decathlon.pl/p/rower-gorski-mtb-xc-100-29-deore/_/R-p-330066

od jutra ponoć wrzucają takiego XC 100 do Decathlona, wcześniej była jakaś wersja na Esram (też na ten rok)
pytanie, jak to wypada na tle Treka/Atention czy indiany x7 ?

napęd ma x11 czyli rozumiem że ciut lepiej niż x10 w treku ? mcno to się różni, bo rozumiem że jest jeszcze x12 ?

PS: te hamulce tektro to chyba jakaś mega lipa ?
coś mało danych mają na stronie u siebie o tym rowerze, jakie piasty, jakie manetki, jaki lancuch itd itp praktycznie brak konkretnych danych ? a zamiast tego nazwa siodełka, kierownicy, pedały xD

dzwoniłem też do Media w sprawie indian, i tu w gdańsku gdzieś mają namiot przy jednym ze sklepów i tam operują tymi rowerami na miejscu, słyszałem że ponoć można wtedy nawet wyrwać coś taniej niż na oficjalnej stronie ?

Odnośnik do komentarza

@Amphilyon ta deorka 11 rzędowa to dobry napęd, ale wolałbym stary na nx. Opinie o kulturze pracy są lepsze o deore. Wcześniej stosowali hamulce level t, które odpowiadały sile hamowania coś pomiędzy mt 400 a mt 500, wątpię, aby teraz dali coś klasę niższego. Bardzo dobry amortyzator Manitou, z którego jestem w swoim XC 100 bardzo zadowolony. Dali tam Deore 11 rzędowe, bo nie wymaga to zmiany bębenku w ich kołach, na których fabrycznie stoi rower. Widzę, że zmienili opony, w stosunku do tego, co było w zeszłym roku. W zeszłym roku były Duro - strasznie agresywne a jednak latające na błocie. Z tego co się orientuje, jest to też nowszy napęd deore, o klasę wyższy niż w treku. Hamulce też będą lepsze niż w treku, koła też będą lepsze niż w treku. Rama też będzie lepsza ? 
Tylko w XC 100 jest agresywna pozycja, nie wszystkim to pasuje. 
Osobiście liczyłem na karbonową ramę z napędem deore i rockshock od decathlonu, a karbon dalej jedynie z gx. 

Odnośnik do komentarza

No ja chciałbym się przyłączyć do zapytania powyżej, tylko trochę sprecyzować że tez szukam roweru 4500-5500. Z tym, że kupując rowery dla "dorosłych dzieci" (najprostsze do 1500 zł kross) dowiedziałem się, że w tym roku stosuje się gorsze podzespoły bo pandemia, brak komponentów, shimano zastępują sunrace itd itd. No nie znam się na tym do końca. W każdym razie szukam roweru w którym nie chciałbym nic wymieniać na dzień dobry. Tu jeden z Panów proponował od kilku lat Cube Attention SL ze względu bodajże na przerzutki SRAM i amortyzatory rock shox (być może coś pomyliłem czytając wszystkie prawie opinie z 3 ostatnich lat). W każdym razie rower ma być lekki, zwrotny (nie wiem czy koła 26 27,5 czy 29 (lepiej czuję się na mniejszych), ale czy przy 188 wzrostu 26 koła będą odpowiednie. Co do cube chyba jest problem z dystrybucją (jeden sklep w Gdyni w okolicy). Scott tylko jaki ?  Scale ? Unibike Zenthos ? Trek Caliber 7/8 ?. Ostatni rower na jakim jeździłem to był Huragan z lat 70-tych, więc trochę   czasu minęło, nie jestem też młody więc proszę o poradę i wyrozumiałość. Rower ma być wygodny, ale chcę też jakoś na nim wyglądać, więc nie miejski ani z bagażnikami i koszem do warzywnaiaka.   

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...