Skocz do zawartości

Znikające biegi w nexus sg-8r36


Tybot

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry.
Mam problem z przekładnią planetarną shimano nexus sg-8r36.
Pacjent to używany Batavus z wyżej wymienioną przekładnią który obecnie ma przejechane 11,5 tyś km
Rower kupiłem jako używany w 2014r (data produkcji 2011) i nie wiem jaki miał przebieg wcześniej.

Do tej pory wszystko działało idealnie, ale od jakiegoś miesiąca mam problemy z biegami.
Wszystko zaczęło się od "wypadania" 5 biegu. Po pewnym czasie zaczął wypadać i na innych przełożeniach (np. 2) i najczęściej się zdarza gdy mocniej depnąć na pedały.
Bywa też że w trakcie pedałowania bieg znika i pedały "wpadają w próżnię".
Jaka może być tego przyczyna?
Czy grzebać samemu czy może udać się do warsztatu?
Z tego co widziałem części (cały wkład) są bardzo drogie i zastanawiam się nad wymianą przekładni. Pytanie jakie są zamienniki tej przekładni i czy warto zmieniać?

Z góry dziękuję za każdą konstruktywną poradę.

Odnośnik do komentarza

Temat jest trudny - jeśli masz mechanikę w małym palcu - grzeb, jeśli nie to daj sobie spokój - wprawdzie samo wyciągnięcie ośki z zębatkami z piasty jest proste - tak sie w zasadzie konserwuje ją - wyciąga i płuka się, smaruje i wstawia z powrotem, to rozkręcanie dalsze to bez specyficznych narzędzi gwarantuje konieczność kupna nowej lub kosztowny serwis składania całości do kupy - czasem taniej kupić używaną.
Zazwyczaj przyczyna "wypadywania" biegów jest niedopasowana długość linki - ogólnie dwie żółte kreski maja być na jednej linii, ewentualnie nieco przesunięte (do sprawdzenia w czasie prób jazdy i przełączania biegami). Regulacja ma dwa miejsca - proste przy dźwigni lub manetce zmiany biegów trzeba pokręcić beczką lub nieco naciągnąć samą linkę, lub przy samej piaście - możliwe że jest źle założona - ostatecznie kupić nową wraz z pancerzem.
Oczywiście powyższa "analiza" nie kończy możliwości - możliwe że masz uwalone zęby czy jakieś  inne harakiri w piaście - bez rozbioru nie dowiesz się - pierwsze ruchy to linka i pancerz, potem dopiero "golonka".
Zamienniki Nexusa - inny Nexus ? - rynek tanich planetarek opiera się obecnie na ... Nexusach, Alfine i Rohloffach - to ostatnie dla bogatych.
Są jeszcze niszowe jak NuVinci czy Pinion czy kilka innych ale to dla naprawdę bogatych - dostępność Shimano jest przysłowiowa "w każdym mięsnym z planetarkami na rogu".
Jedyna sensowna zamiana top zazwyczaj pełne koło - patrzasz co masz i kupujesz zaplecione koło z konkretna planetarką - ja preferuje manetkę cynglową i piastę premium bez hamulca rolkowego (maja mniejsze opory - nówki nawet znacznie mniejsze) - hamowanie po obręczy lub po tarczy (Nexus 8z adaptorem lub Alfine ? który jest do tarczy z automatu.
Krótko - jak CI nie wyjdzie "naprawa" spytaj w serwisie o kwotę ew. naprawy - do 500 zł kupisz nowe koło z planetarką Nexus 7 (ciut niżej niż Nexus 8 ale czasem wystarcza do miasta - Nexus 8 ma tzw. babciny bieg który pozwala wjeżdżać pod strome wzniesienia - STROME nie stromawe ...)
Np. https://allegro.pl/oferta/kolo-28-alu-shimano-nexus-inter-7-biegow-czarny-7767379014 lub https://allegrolokalnie.pl/oferta/kolo-shimano-nexus-inter-8-piasta-sg-c6001-8c - pierwsze lepsze z allegro ...
Podstawa - sprawdź linke i ustawienie - potem ryj dalej ...

Odnośnik do komentarza

Rozebrałem koło i przekładnię.
O ile zębatka wydaje się  zużyta

20201113_160628.thumb.jpg.1e194067f79c877848c3ca534888876b.jpg

o tyle wnętrze mechanizmu planetarnego na pierwszy rzut oka nie nosi śladów awarii.
Smar jest nadal biały i brak śladów korozji, więc woda i brud nie dostały się do wnętrza?

Jednak przyjrzawszy się bliżej wystającym trzem kółkom zębatym od spodu widać ich stożkowe zużycie. Chyba że tak to powinno wyglądać?

20201113_180415.thumb.jpg.53aac747b348a255ddf7f1aef9523bb1.jpg

 

Czy tak to powinno wyglądać?

kółka zębate.jpg

Odnośnik do komentarza

Pytanie z innej beczki, ale w temacie piasty.

Czy jest konieczne konserwowanie tych piast tak jak to podaje instrukcja mocząc całą piastę w "specjalnym oleju"?
Jego cena przyprawia o zawrót głowy i skurcz portfela.
Zastanawiam się czy można ten olej czymś zastąpić lub pominąć, bo co dalej po tym wymoczeniu w kąpieli olejowej?

https://www.rowerystylowe.pl/p-6064/olej-mineralny-shimano-nexus-do-piast-planetarnych

Wypadałoby chyba przynajmniej dołożyć smaru przed złożeniem (zamknięciem) piasty i teraz mam dylemat czy musi być koniecznie ten biały smar?

https://www.rowerystylowe.pl/p-2961/bialy-smar-shimano-nexus-grease-do-piast-wielobiegowych

Czy można go zastąpić zwykłym ŁT-4 lub litowym?
Może użyć oleju przekładniowego do skrzyń samochodowych?

Edytowane przez Tybot
Druga myśl.
Odnośnik do komentarza

Jest w sieci giga poradników i konkretów n/t piast co i dlaczego - poszukaj - naprawdę nie trzeba tęgiej głowy aby wpisać kilka słów kluczowych w tym "serwis piasty" czy coś w tym stylu.
Ogólnie piasta jest pancerna dopóki poprawnie zmieniasz biegi, jesli kaleczysz ten zabieg nawet pancerny Rohloff rozsypie Ci sie w tydzień - jazda każdym pojazdem wymaga wprawy.
Mam juz drugi rower z piasta Nexus 8 z czego na pierwszej przejechałem ok. 30 tysi (zero konserwacji)  i rower sprzedałem a drugi (dziwniejszy i nieco bardziej dbam) ma ok 26 tysi (2 razy konserwowana).
Konserwacja wersja light taka jak przewidział producent - wyciągasz, płukasz - na poczatek jak hiper dbasz o odtłuszczanie - nie polecam bo rzadki olej penetruje b. dobrze - w jakimś denaturacie aby wyjałowić - w odpowiednio RZADKIM oleju (są zamienniki tańsze oryginalnego) celem wypłukania syfu powstającego podczas pracy ciernej podzespołów (opiłki i inne żelastwo), czekasz aż obcieknie (kilka godzin dla cierpliwości wystarczy) smarujesz toto smarem litowym o odpowiedniej "consystension" i składzie  (np. taki https://sklep.modex.com.pl/smar-vecolit-ep-1-opak-kartusz-04kg,287,pl.html - starczy ci do śmierci Twojego nexusa), wsadzasz obsmarowane całe do środka i ... jeździsz kolejne naście tysi ...

Oleju RACZEJ nie - jak położysz wycieknie - na stojąco jako tako nie kapie - piasta nie ma uszczelnień pod olej - smar jest wystarczający, więc po co przepłacać ? - od olejenia jest Alfine 11, aczkolwiek widziałem na jutubie jak ludzie leja syntetyki do skrzyń automatycznych i po osilikonowaniu jeżdżą - nie upierałbym się bo to dorabianie maluchowi turbo ale można ...

Koniec konserwacji ...
Są tacy co rozbierają ale to raczej osoby którym "sprężynki wylatały jak rój owadów z ula" po całym garażu i po złożeniu z mozołem kolejnym razem zabierali się ostrożniej do pracy - zazwyczaj sa to magicy którzy stare sprowadzane holenderki przywracają do życia i sprzedają w Polsce za 2-3x tyle co kupili ...
Ogólnie po mojemu największy grzech eksploatacji planetarek to ... nieumiejętne posługiwanie się nimi - czyli zmiana biegu pod pełnym obciążeniem/naciskiem nogi - to powoduje haratanie mimo wszystko dość pancernych zębatek Nexusa.
CI których ja ucze po kilku zmianach czują różnicę w komforcie jazdy - zamiast zmiany biegu w pierwszej ćwiartce obrotu robią to pod koniec drugiej gdzie noga schodzi w dół a druga nie zdąży jeszcze nacisnąć - to jest moment gdzie robi sie to naturalnie i bezpiecznie - po nauczeniu sie można i w pierwszej ale trzeba umieć odpuszczać nacisk przed złapaniem biegu - inaczej połamać idzie zębatki ...

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...