Skocz do zawartości

Zakup roweru szosowego


Rekomendowane odpowiedzi

Moim zdaniem to są 3 różne typy rowerów. Triban jest rowerem bardzo uniwersalnym, zamontujesz tam bagażniki, możesz założyć opony 35c i jeździć po szutrach, a później założyć 25c i ścigać się w triathlonie. Vento ma geometrię również dość wygodną, ale tutaj włożysz opony około 28, może 30-32 już na wcisk. Do Tribana na wcisk wejdzie 40c. Vento to raczej treningi szosowe, pierwsze starty w jakiś wyścigach, trochę mniej turystyki niż Triban. Jeździłem na starszych szosach gianta i Rometa, były to rowery sztywne o bardziej sportowej geometrii niż vento. Jeśli chcesz rower pod triathlony, ustawki - giant albo Romet, jeśli głównie treningi i raz-dwa razy w roku wyścig - Vento, jeśli chcesz uniwersalny rower szosowy, który może również robić za grawela - Triban.

 

Odnośnik do komentarza

 

Dnia 14.07.2020 o 10:29, Oskarr napisał:

Moim zdaniem to są 3 różne typy rowerów. Triban jest rowerem bardzo uniwersalnym, zamontujesz tam bagażniki, możesz założyć opony 35c i jeździć po szutrach, a później założyć 25c i ścigać się w triathlonie. Vento ma geometrię również dość wygodną, ale tutaj włożysz opony około 28, może 30-32 już na wcisk. Do Tribana na wcisk wejdzie 40c. Vento to raczej treningi szosowe, pierwsze starty w jakiś wyścigach, trochę mniej turystyki niż Triban. Jeździłem na starszych szosach gianta i Rometa, były to rowery sztywne o bardziej sportowej geometrii niż vento. Jeśli chcesz rower pod triathlony, ustawki - giant albo Romet, jeśli głównie treningi i raz-dwa razy w roku wyścig - Vento, jeśli chcesz uniwersalny rower szosowy, który może również robić za grawela - Triban.

 

Triban brzmi zachęcająco. Zastanawiam się jednak czy jego waga ponad 10 kg, nie wpłynie za bardzo na prędkość. Czy rower ten nie będzie za bardzo odstawał od innych pod względem szybkości? 

Odnośnik do komentarza

Realnie waga nie ma wpływu na prędkość. Może trochę przy przyspieszaniu albo w jeździe pod stromą górkę. Triban ma ciężkie koła - są dość szerokie opony, na dzień dobry, wymieniając opony na Continentale ultrasport 3 zwijane + continental race dętki, zchodzisz o 500 gramów w masie roweru. Jadąc po równym te 500 gramów Ci nie zmienią średniej, przy przyspieszaniu 30 km/h uzyskasz zamiast w 5 sekund, 4,9 sekundy.

 

Trochę fizyki: Pedałując z mocą 160W, olewając opory powietrza i opory toczenia (dla obu przypadków opory będą równe), mając rowerzystę ważącego 70 kg i rower ważący 10 kg, rozpędzenie do 36 km/h (10 m/s) powinno zająć równo 5 sekund (V=a*s oraz a=F/m), odchudzając rower o 0,5 kg uzyskujemy przyspieszenie zamiast 2m/s aż 2,012 m/s, rozpędzając naszego rowerzystę do 36km/h już w 4,97s!

Sprawa trochę się komplikuje, jak odejmiemy tą masę z kół, oprócz energii kinetycznej w ruchu prostym, musimy jeszcze dostarczyć energię na wprawienie koła w ruch obrotowy, ostatnio jednak jak to liczyłem, wprawienie koła w ruch obrotowy zużywało mniej energii niż wprawienie koła w ruch prostolinijny, załóżmy jednak, dla ułatwienia obliczeń, że energię te są w równowadze, odejmując wtedy z kół 0,5 kg, działamy tak, jakbyśmy zeszli z masy ramy aż o kilogram (w praktyce to będzie odpowiednik 0,7-0,8kg). Zakładając spadek masy z kół o 0,5 kg, nasz rowerzysta rozpędzi się do 36km/h już w 4,94 sekundy.

Dla statystycznego kowalskiego różnice 0,5 kg są nieodczuwalne podczas jazdy po płaskim, odczuwalne podczas wnoszenia roweru po schodach.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...