Skocz do zawartości

Rower crossowy czy fitness


Rekomendowane odpowiedzi

Siemka, mam problem przy wyborze roweru, jeżdżę rowerem MTB z Decathlonu za 1000zl z 26 calowym kołem. Zima nie jeżdżę w ogóle...latem staram się codziennie 20-40km + czasem wycieczka ze znajomymi 10-15km, przy 40km mam średnią 20kmh. 
I tutaj pytanie i prośba o pomoc, co kupić na 95% asfalt,  5% ze znajomymi po utwardzonej drodze czy np szrucie. Zalezy mi na większej sredniej bo teraz bardzo odstaje

Mam do wydania 2500zl choć chętnie kupię za 1500 jak nie będzie dużej różnicy w osprzęcie bo jeżdżę tylko amatorsko.

Wybrac rower crossowy typu Kands Maestro, Avangarde lub Kross Evado 5.0 lub inne,  proszę o pomoc.

Czy bardziej celować w rower fitness typu Kross Pulso 1.0 lub 2.0

A może po prostu kupić crossowy i zmienić opony ma gładkie 30-35mm? Czy będzie duża różnica?

proszę o pomoc bo już się zastanawiam 3 tygodnie:)

 

Odnośnik do komentarza

Czemu baranek odpada? Sam kupiłem Tribana RC500 miesiąc temu. Pierwszy baranek w życiu i nie rozumiem co w nim nie wygodnego. Też jeżdżę ze znajomymi po 10- 15km na lody, a kiedy tylko mogę robię trasę 30 km swoim tempem bo oczywiście tempo ze znajomymi irytuje ? Jestem sam i chcę kręcić szybko to się bardziej pochylam i chwytam nisko. Jade rekreacyjnie za koleżankami z rowerami miejskimi/crossowymi po 16-20kg to chwytam jak najwygodniej i żeby móc szybko zahamować w razie czego. Z oponą 'fabryczną' 700x28c przejeżdżałem też przez lekkie bezdroża oczywiście nie szybko więc może na te 5% szutrów starczy. Zawsze możesz założyć coś szerszego.

Jak ci bardzo zależy na tempie na asfalcie to bierz jakąś szosę/fitnessa. Mimo, że pozycja bardziej pochylona to spokojnie wycieczkę ze znajomymi przejedziesz w miarę wygodnie, a będziesz miał lekki rower na treningi. Triban RC500 jest też w wersji z płaską kierownicą, ale pewno nigdzie nie dostępny.

To tyle z mojego krótkiego doświadczenia. Niech prawdziwi eksperci Ci jeszcze doradzą. Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza

Sama zmiana na fitnesa doda do średniej prędkości nie więcej niż 2-3 km/h. Zależy głównie od tego na ile pozycja będzie bardziej aerodynamiczna niż na mtb. Trochę dadzą też węższe lżejsze opony z drobniejszym bieżnikiem. Większy efekt uzyskałbyś po przejściu na rower szosowy lub gravel dzięki znacznie niższemu chwytowi który oferuje kierownica typu baranek, mniejszej wadze i większej sztywności ramy. Początkowo po przesiadce na fitnesa możesz mieć wyższe średnie, ale w dużym stopniu będzie to efekt większej motywacji do jazdy. Jest też opcja montażu lemondki, dzięki której najłatwiej zyskałbyś większą prędkość bez dodatkowego wysiłku,

Nawiasem mówiąc kierownica typu baranek zupełnie nie przeszkadza w rekreacyjnym użytkowaniu roweru. Jest wprawdzie węższa niż prosta kierownica fitnessa, ale szybko można się przyzwyczaić. Nie musisz cały czas jeździć w dolnym chwycie. Najczęściej używany jest chwyt górny tzw. "na łapach" nie wymuszający głębokiego pochylenia.

Odnośnik do komentarza

Ja na 26" mtb <13 kg za około 800 zł średnie tempo przejazdu po asfalcie na odcinku testowym (dom rodziców - sklep) 7 km średnia 25km/h opony continental race king 26x2,2 1,5 atmosfery, piasty deore,

mtb 29" mtb 13kg rockrider xc100 za 4100zł, średnie tempo na tym samym odcinku ok. 26 km/h opony hutchinson toro 29x2,1 ciśnienie około 1 atmosfery piasty z łożyskami maszynowymi

Szosa triban 520 za 2400zł średnie tempo na tym samym odcinku około 29km/h (oryginalne koła) lub 30 km/h (na mavic cosmic i continental ultrasport III 25 c na 8 atmosferach).

Są to prędkości jadąc rekreacyjnie, ale nogę mam już dość mocną, na godzinę jazdy średnią jestem w stanie uzyskać mniej więcej 28/29/32 km/h (26"/29"/28").

Różnica w oporach powietrza zaczyna się pojawiać przy 25km/h+, na MTB jadąc 20 km/h masz jakieś 10-20% większe opory wynikające z opon, przy 30km/h masz z 30% lżejszą jazdę na szosie, przy 35 km/h około 50% lżejszą jazdę.

Jeśli masz obecnie średnią 20km/h na mtb, średnia prędkość rzędu 30km/h jest nieosiągalne.

 

Nie mam problemu z jazdą na szosie z rodzicami 15km/h, do szosy mam 2 komplety kół, przy założeniu 35c jest wygodnie po leśnych drogach i szutrach. Szosa, ze względu na swoją kierownicę jest dużo wygodniejsza niż rower fitnesowy przy dłuższej jeździe. Baranek nie oznacza tylko sportowej pozycji i walki o zbicie każdej sekundy. Trzymając w górnym chwycie masz podobną pozycję co na crosie czy fitnesie,

Odnośnik do komentarza

To generalnie jest dobre pytanie.

przy sprzyjających warunkach, na prostej prędkości są podobne, bo przy mniejszej prędkości opory wiatru nie są znaczące. Różnica między mtb a rowerami szosowymi jest przy większej prędkości albo przy wietrze z przodu. Przy mocnym wietrze z przodu, mtb zwolni do 20 i będziesz miał wrażenie, że prawie nie jedziesz, na szosie złapiesz dolny chwyt lub położysz się na kierownicy i dalej możesz cisnąć. Na szosie masz pierdyliard różnych chwytów kierownicy więc przy dłuższej trasie ręce nie bolą. Różnica między szosą a mtb masz 4-5 km/h do 30 km/h, więc nie jakoś bardzo dużo, chyba, że jedziesz wycieczkę np. 90 km. Na szosie zrobisz to w 3 godziny na mtb zajmie Ci taka trasa 4 godziny. Plus masz różnice jeśli chodzi o odczucia, rower szosowy lepiej przyspiesza, jak depniesz, to czujesz, że wyrywa do przodu.

W MTB rower na 29" kołach generalnie więcej wybacza. Trochę lżej przejeżdża przez przeszkody typu korzenie, kamienie, siedzisz między kołami a nie na tylnym kole, więc masz większą stabilność, trudniej się przewrócić, wydanie pieniędzy w lepsze hamulce daje krótszą drogę hamowania, powietrzny amortyzator mogę na 29" w każdym momencie zablokować i urwać sekundę na podjeździe, napęd 1x12 sprawdza się lepiej w ciężkich warunkach, gdzie masz ciągłe zmiany z podjazdów na zjazdy. Na zawodach na rowerze 26" miałem porównywalne miejsca co na 29" z tym, że na zawodach na 26 walczyłem z rowerem i z opanowaniem roweru, na rowerze 29" mogę walczyć z innymi zawodnikami, zapominając, że muszę kontrolować rower.

W moim przypadku rower za 800 zł to był rower używany, na osprzęcie deore slx, z dobrym amortyzatorem z tłumikiem olejowym, rowery na kołach 26" używane są obecnie często śmiesznie tanie, bo nikt ich nie chcę. Nie są dobrą bazą do rozwijania, mają stare standardy, które nie są już wspierane.

Odnośnik do komentarza

W przypadku nowych rowerów dopłacając do roweru, nie tyle co zyskujesz na średniej prędkości jazdy na rowerze a zyskujesz niezawodność i wygodę. Jeśli rowerem za 1000 zł mtb zaczniesz jeździć w XC to po 2 przejazdach przegrzejesz hamulce, rozwalisz amortyzator i przerzutka w ciężkich warunkach nie będzie dawała rady zmieniać biegów. W rowerach za 2000 masz dalej amortyzator, który więcej przeszkadza niż pomaga, ale dostajesz już napęd, który potrafi zmienić bieg jak trzęsie i na większym obciążeniu, dostajesz też więcej biegów, więc łatwiej dobrać przełożenie. Rowery za 3 k to takie trochę lepsze rowery za 2 k ? W rowerach za 3500-4000 dostajesz już amortyzatory, które rzeczywiście poprawiają trakcje, które możesz dostosować do swojej wagi i napęd, który na dziurach nie będzie obijał się o ramę. W rezultacie, w dłuższym rozrachunku, przy mocnym użytkowaniu, rower za 3-4k może być tańszy niż ten za 1000, jednak przy założeniu takich samych opon, różnica w jeździe na prostej będzie praktycznie niezauważalna, różnice mogą się pokazać jeżdżąc po technicznych leśnych kawałkach - te droższe będą bezpieczniejsze, więcej wybaczały i dawały więcej frajdy, będą też o parę sekund szybsze na podjazdach, ze względu na niższą masę.

Odnośnik do komentarza

Dodając do tego co Oskarr napisał - dlatego na forum wielokrotnie było pisane, że crossówki i fitnessy to taki ni pies, ni wydra. Sprawdzają się dla początkujących rowerzystów, którzy nie wiedzą czego chcą, lub właśnie dla świadomych, którzy mają konkretnie wymagania i znają wady i zalety (ale ta grupa jest już mniejsza).

Jak chcesz być szybki, to szosa, ewenualnie gravel, jak chcesz mieć wygodnie do jazdy po mieście i w terenie, to dobry mtb o rekreacyjnej geometrii. 

Odnośnik do komentarza

Mniej się zmęczysz na pulso 2, ale jeszcze lepszy będzie rower z barankiem na takie dystanse ?

W moim odczuciu rower fitnesowy będzie bardzo dobry dla kogoś, kto dużo jeździ po mieście, potrzebuje zwinnego, szybko rozpędzającego się roweru. Do jazdy 40 km dziennie zdecydowanie jakaś szosa endurance, jeśli jeździsz po kiepskich powierzchniach, rower z możliwością włożenia opon 35-38c.

Ja 2 lata temu też się przymierzałem do pulso 2, później kuzyn dał mi pojeździć na szosie i wszystkie moje wyobrażenia na temat niewygody i problemów jazdy na szosie zniknęły.

Jak masz gdzieś w okolicy decathlona, idź, pojeździj po sklepie na rc 500, jak Ci w sklepie przypasuje, wynajmij go na jeden dzień za 50 zł, zrób 50 km i zobaczysz, czy Ci to pasuje (jeśli się zdecydujesz na tribana, na którym jeździłeś, decathlon zmniejsza Ci cenę roweru o tyle, ile zapłaciłeś za wynajem). Ewentualnie poszukaj sobie szosy endurance na olx i w ramach jazdy próbnej przejedź się 200 metrów, też zweryfikujesz swoje wyobrażenia o szosie.

@mumbai21 ma racje, najmniej się zmęczysz na rowerze elektrycznym, do 4 k już coś można elektrycznego kupić.

Odnośnik do komentarza

Ja wolę swojego gravela od elektryka. Kilka lat temu rozważałem kupno elektryka na dojazdy do pracy i testowałem kilka modeli. Owszem pierwsze wrażania są fajne, łatwiej się rozpędzić i wjechać pod górkę. Problemy zaczynają się jak się trochę rozpędzisz. Przy prędkość w okolicach 25 km/h (zgodnie z przepisami) stopniowo wyłącza się wspomaganie, co nie jest wcale przyjemne. Ciężko wykręcić więcej z uwagi na dużą masę roweru. A noga jest rozleniwiona przez to wspomaganie. Dla odmiany gravel czy inna szosa przyspiesza wcale nie gorzej pomimo braku wspomagania a przy jeździe powyżej 25 km/h jest dramatycznie lepiej niż na takim elektryku z blokadą max prędkości. 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...