Skocz do zawartości

[OPONY] Uniwersalne opony w lekki teren+asfalt do Treka Dual Sport 1


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć wszystkim,

Niedawno nabyłem Treka Dual Sport 1 i po krótkim czasie zorientowałem się, że przydałaby się zmiana fabrycznie zamontowanych opon. Rower ten kupiłem z nastawieniem, że będzie w miarę uniwersalny i teraz, korzystając z dość szerokiego prześwitu, chciałbym spróbować zamontować bardziej uniwersalne opony MTB, radzące sobie relatywnie dobrze też na asfalcie. Choć producent sugeruje opony 29x1.8, spotkałem się z opiniami, że pasują nawet 29x2.1. Mam w tym temacie nikłą wiedzę - słyszałem jedynie, że do rozważenia są modele z dość gładkim czołem, gdzieś czytałem o Schwalbe Smart Sam i Maxxis Crossmark (choć ta druga to już chyba rzecz typowo sportowa). Wizualnie idealna wydaje się Schwalbe Hurricane choć akurat problem jest z szerokością.

Używam roweru głównie do dojazdu do pracy, ale na drogę składają się dość urozmaicone odcinki - gładki, ale też w róznym stanie rozkładu asfalt, drogi szutrowe i polne, żwir, czasami kamienie, wały wzdłuż rzeki, generalnie różne nierówności. Chciałbym po prostu czuć się pewniej poza asfaltem bo ostatecznie spędzam tam zwyczajnie więdzej czasu i chciałbym móc się bardziej zapuszczać w teren (pamiętając, rzecz jasna, że nie kupiłem "górala").

 

Z góry dzięki za sugestie.

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Coś mi się kojarzy że widziałem podobny wątek dotyczący tej serii rowerów. Jeśli się nie mylę mówił o nas że maksymalna szerokość opony to 700x42 mm czyli 1,6 cala. Najlepiej napisać do Treka, bo stosowanie opon szerszych niż zaleca producent, może wpłynąć na warunki gwarancji jeśli coś się stanie z tego powodu z ramą.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za odpowiedź. Słuszna uwaga z tą gwarancją.

Na stronie Treka jest informacja:

Przystosowany do opon 700x35 z błotnikami lub do opon górskich 29x1,8 cala bez błotników.

 

No nic, ale nadal będę wdzięczny za jakieś sugestie opon. Zapomniałem też wspomnieć o zabezpieczeniu antyprzebiciowym, które raczej jest dużym bonusem...

Odnośnik do komentarza

Na takie warunki jak piszesz powinny wystarczyć opony w okolicach 42 mm. Jak chcesz trochę szerzej to masz Smart Samy 28x1,75 https://www.centrumrowerowe.pl/opona-schwalbe-smart-sam-pd8088  Mieszczą się w zaleceniach Treka. Wg mnie nie potrzebujesz opon mtb, nawet jeżeli jakoś byś upchnął 29x2.1 z niskim bieżnikiem, to mogłyby być problemy jeżeli został by bardzo mały prześwit (np. łatwo zapchać błotem). Możesz tez poszukać innego modelu 28x1,8 (29x1,8 to jest to samo) z gładszym bieżnikiem.

Odnośnik do komentarza

Dzięki wielkie. Rzeczywiście, "upychanie" opony nie brzmi mi rozsądnie. Rozumiem, że Smart Sam jest rzeczywiście taką trochę asfaltowo-(bardziej)terenową hybrydą? Teraz w rowerze mam te, standardowe opony: https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/pl/pl_PL/części-rowerowe/komponenty-rowerowe/opony-rowerowe/opony-rowerowe-na-szuter-i-przełaj/opona-na-szuter-bontrager-gr1-comp/p/26804/

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Tak, SmartSam jest oponą uniwersalną. Na pierwszy rzut oka wygląda na oponę terenową, ale kluczowe są ciasno ułożone klocki na środku opony. Opona przy jeździe na wprost styka się z nawierzchnią głównie w środkowej części, dlatego opory toczenia na asfalcie są w przypadku tych opon znacznie mniejsze niż w oponach typowo terenowych z luźno ułożonymi klockami. Generalnie jeśli nie planujesz jazdy po błocie, a głównie twarde nawierzchnie czy piasek, to lepiej sprawdzą się opony z niskim drobnym bieżnikiem. W sumie to już teraz takie masz. 

Ewentualnie możesz też rozważyć coś dedykowanego dla graveli, np. https://allegro.pl/oferta/opona-panaracer-gravelking-700x43c-czarno-brazowa-8951980470  . Mam te opony w wersji 38 mm założone w grawelu i są bardzo fajne, lekkie, dają bardzo dobra przyczepność w terenie i małe opory na asfalcie. No i jest to opona z segmentu premium, lepsza mieszanka gumy i mniejsza waga, ale cena też odpowiednio wyższa. Na na moich w wersji 38 mm (realnie mają 40 mm na obręczach 23 mm) spokojnie zapuszczam się do lasu, czy na polne drogi, jakiś nieduży piach też da się przejechać   

Tak że zależy w jaki teren chcesz się zapuszczać, jeżeli długie piaszczyste odcinki na polnych drogach, to im szerzej tym lepiej.  Podobnie jeśli dużo korzeni, bardzo dziurawe drogi polne itp.

Jeżeli cięższy teren, w tym błoto, to i duża szerokość i wysoki, luźny bieżnik (chyba mało prawdopodobne w Twoim przypadku).

Jeśli głównie jakieś ubite ziemne drogi, ścieżki rowerowe, czasami asfalt, nierówne chodniki, nie za dużo piachu,  itp. to jakieś 40-44 mm wystarczą bez problemu, plus drobny bieżnik.

Odnośnik do komentarza

Mam Smart Samy rozmiar 37 jako drugi komplet kół do szosy. W terenie naprawdę fajnie się zachowują, ale to są opony 70% teren (jakieś szutry, leśne ścieżki itp) i 30% asfalt. Jeśli Twoja standardowa wycieczka to 20 km asfalt i 5 km dojazd do jeziora - zostałbym przy Twoich obecnych oponach, jeśli jedziesz 5 km asfaltem aby jeździć później poza asfaltem 20 km, smart samy są fajne.

 

Odnośnik do komentarza

Przede wszystkim jestem zdumiony, że te fora nadal działają w 2020 roku ?

 

Moja codzienna trasa to kilkanaście kilometrów w jedną stronę (i z powrotem), kawałek asfaltem, później szutry i wąskie, czasami wyboiste ścieżki, jakieś błoto czasami też jest. Weekendowo to jeszcze mniej asfaltu. Powinienem był kupić od razu jakiegoś lekkiego MTB, ale sam nie wiedziałem jak będę jeździł. Perspektywicznie, raczej się rozejrzę za czymś terenowym.

 

Tak czy siak, myślę, że kupię tego Smart Sama, tylko się zastanowię nad szerokością (i sprawdzę u Treka jak oni to widzą).

 

 

Dzięki jeszcze raz

 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...