Skocz do zawartości

Zakup i przeróbka Crossa na MTB


Rekomendowane odpowiedzi

Hej,

Planuje zakup używanego roweru.

Nastawiam się raczej na MTB ale bez jakiejś wyczynowej jazdy.

Istotnym dla mnie parametrem jest długość ramy. Chodzi mi o to aby pozycja nie była bardzo pochylona jak w typowych MTB lub XC. 

Zaczął chodzić mi po głowie pomysł aby kupić rower crossowy który z założenia ma krótszą ramę i dokupić do niego jakiś bardziej terenowy amor o skoku 100-120mm.

Co myślicie o takim pomyśle?

Czy taka rama nie złoży się podczas jazdy w terenie?

Pozdr

Michał 

Odnośnik do komentarza

W moim obecnym rowerze tak zrobiłem.

Zamiast fabrycznego mostka ~90mm o małym kącie dałem krótki regulowany mostek i ustawiłem go maksymalnie w górę.

Poprawiło to sytuację ale nie w takim stopniu jak bym chciał.

Nie do końca rozumiem o co chodzi bo analizując suche wymiary to w obecnym rowerze długość głównej rury mam 60cm więc dość typowo ale porównując odległość pomiędzy kolanem (w pozycji z przodu) a kierownicą to w obecnym rowerze ta odległość jest znacznie większa (~17cm) niż w innych rowerach które aktualnie przymierzałem w sklepie gdzie ta odległość wynosił ~5cm mniej.

Może ktoś cos podpowiedzieć gdzie popełnaim błąd?

Czy należy brac pod uwagę jeszcze jakis wymiar?

 

Co do amora to ja nie potrzebuje FOX'a32 za 2tyś. Myślałem raczej o jakimś RAIDONie za 500zł.

Odnośnik do komentarza

Jeżeli jesteś na kupnie roweru to nie kupuj crossa by przerabiać go na MTB (Z MTB na crossa ma już większy sens). Jeżeli do crossa który ma skok "amortyzatora" przeważnie od 63 do 75mm wstawisz bardziej rasowy amortyzator o skoku 100mm (bez zmniejszania skoku) to zmienisz geometrię roweru. Przód pójdzie w górę a obciążenie główki ramy może doprowadzić do jej zniszczenia.

Ewentualnie

Cytat

Każdy widelec  amortyzowany pod koła 27,5 cala bez problemu podejdzie do krosa pod koła 28 cali, ważne aby miał skok 100mm gdyż będzie odpowiadał widelcowi o skoku 65-70mm na koła 28 cali.

Na forach jest sporo tematów o rekreacyjnych MTB i zmianach amortyzatora w crossach (w tym na sztywny widelec). Kolejne zagadnienie to tematy cross czy MTB.

W sumie nie podajesz też swojej wagi, wzrostu, przekroku ani widełek cenowych w jakich chcesz się zmieścić. Jaki masz obecnie rower. Raidon za ~500zł to sprężyna stalowa lub używany powietrzny. Jeżeli używany to trzeba sprawdzić jak ma przyciętą rurę sterową by nie była za krótka i pod jaki typ sterów oraz pod jakie hamulce, sztywna oś czy QR9 - typowy szybkozamykacz. Cross nawet nowy w cenie 4-5 tyś będzie miał prawie na 100% ciężki sprężynowy amor 2-2,5kg (uginacz, kowadło choć niektóre są w miarę używalne) ale na ogół lepszy pozostały osprzęt względem roweru MTB. Jeżeli weźmiesz MTB z dobrą ramą (ważne by trafić z geometrią pod siebie co nie zawsze jest proste) i w miarę przyzwoitym amortyzatorem to masz bazę na dalsze modyfikacje w przyszłości choćby po zużyciu czy silnej chęci wymiany podzespołów.

Tu masz przykład jak mierzyć. Jedno to suche liczby jak mierzone a kolejna sprawa przy pozycji na rowerze to budowa twojego ciała, ustawienia siodełka, rodzaju mostka itd. Długość ramy to jedno a rozmiar tylnego widelca to drugie. Jakie są odległości osi kół od osi supportu. Każdy producent może mieć swoją specyfikę. Królowie allegro np. Kands, Lazaro, Spartacuss mieli dłuższe rury główne i trzeba było inaczej patrzyć na ich rozmiarówkę. Gdzieś mi się obiło że już w nowych są skrócone.

gts_frame.png  

Odnośnik do komentarza

Są tacy co przerabiają crossa i wstawiają amor mtb. Ma to jakiś sens, jeśli kupiliśmy nie ten rower co trzeba, wstawi się amor z roweru na kołach 27,5, żeby nie zmieniać znacząco geometrii. Tylko czy nie lepiej kupić używany rower mtb? Taki używany Cube Attention kosztuje ok. 2000 zł. Ma amor mtb, rekreacyjną ramę, która dużo od crossa się nie różni i potrójną korbę. I nie trzeba uprawiać jakiegoś druciarstwa. Kupowanie crossa pod przeróbkę uważam za bzdurę.

Odnośnik do komentarza

Mierzysz pewnie po prostu długość górnej rury. Jeżeli już, to musiałbyś zmierzyć efektywną długość, czyli odcinek poziomy odpowiadający górnej rurze. Im bardziej jest ona nachylona, tym większa będzie różnica pomiędzy zwykłą długością a długością efektywną. Możesz też porównywać reach, czyli odległość od osi suportu do główki ramy. 

Rower mtb w wersji do rekreacji wcale nie musi mieć bardziej agresywnej geometrii niż rower crossowy. Dla przykładu możesz porównać geometrię Cube Attention 29er mtb ( https://www.cube.eu/pl/2020/bikes/mountainbike/hardtail/attention/cube-attention-greyngreen-2020/ ) z crossem Kross Evado (https://kross.eu/pl/rowery/turystyczne/cross/evado-6-0-czarny-niebieski-matowy) .

Dla rozmiaru 19 cali parametry efektywna długość górnej rury, reach, stack wynoszą odpowiednio:

Cube : 595,  407,  633,   stack/reach : 1,56

Kross: 582,  395,  610,   stack/reach: : 1,54

Parametrem który wskazuje na ile wyprostowana będzie pozycja jest stosunek stack/reach. Wartość w okolicach 1,5 to już dość rekreacyjna geometria. Im ta wartość większa, tym bardziej będziesz wyprostowany (bez uwzględnienia korekt które można zrobić przez wymianę mostka lub kierownicy).

Z danych powyżej widać, że to wlaśnie Cube Attention w rozmiarze 19 będzie miał bardziej rekreacyjną geometrię niż Kross Evado w tym samym rozmiarze. Cube ma wprawdzie trochę ponad 1 cm dłuższą rurę górną (efektywnie), podobnie reach, ale za to ma o ponad 2 cm większy stack (co wpływa na wysokość na jakiej znajdzie się kierownica).

Możesz to sobie sam posprawdzać dla rozmiaru ramy która Ci pasuje. Mój wniosek jest taki, że lepiej kupić MTB, oczywiście taki model który ma podobną geometrię co Cube Attention, bo jak trafisz jakiś model wyścigowy, to będzie zupełnie co innego. Taką rekreacyjną geometrię mają rowery Cube przeznaczone do rekreacji, na tej stronie  https://www.cube.eu/pl/2020/bikes/mountainbike/hardtail/ są to (prawdopodobnie) wszystkie modele z zakładki CMPT (Acid, Attention, Aim , Analog). Sam mam Cube 29er z tej kategorii z tym że rozmiar 17 i faktycznie pozycja jest mocno rekreacyjna, aktualnie mam mostek odwrócony na negatyw, bo jak dla mnie pozycja była zbyt wyprostowana.

Odnośnik do komentarza

Mam 181cm i 87kg.

Obecnie jeżdże na Unibike Fusion z 2008 rozmiar ramy 19cali.

To co zmierzyłem to efektywna długość mierzona w poziomie a nie rzeczywista długość górnej rury.

Niestety nie jestem w stanie porównać ze wspołczesnymi geometriami bo nigdzie nie moge znlaeźć rysunku czy tabeli z poszczególnymi wymiarami.

Celuję raczej w używkę bo budżet jest ograniczony chciałbym zamknąć się w 2000-2500.

Gdzie tego Cuba Attention można kupić za 2000?

Ja widze raczej cene 3500PLN.

Na oku mam Meridę Big Seven 40 D z 2015 plus jakiś dodatkowy amor powietrzny

Jedyna watpliwość to to że w tej ramie sterówka jest nietaperowana (a przynajmniej tak mi się wydaje bo fabrycznie siedzi tam XCM) a powietrzne amory w większości jeśli nie w całości są taperowane.

Jakie jeszcze inne firmy i modele mają krótkie ramy?

Podpowiedzcie coś pliss

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

a co z tą Meridą Big Seven?

Ma to sens aby wziąc taki rower i podmienić mu Amora?

Jesli tak to na jakiego?

Celuję w używkę powietrzna za ~500zł ale jestem otwarty na sugestie.

No i oczywiście nie może być tapered. Chyba że da sie tam podmienić stery na na takie które umożliwią założenie amora ze sterówka taperowaną.

Jeśli palnałem jakąś herezję to prosze o info.

Natknałem sie tez na taka używkę:

https://kross.eu/pl/rowery/gorskie/mtb-xc/level-3-0-2018-czarny-stalowy-niebieski-matowy

co o tym myslicie?

 

Ja juz zdurniałem z tymi wszystkimi wymiarami.

Jak poszedłem do sklepu z pytaniem o krótka ramę to mi sprzedawca zaproponował Unibike Fusion rozmiar 21" na kole 29".

Obecnie jeżdżę na Fusionie 19" (koło 26") więc na tym ze sklepu czułem sie jak na 2 rozmiary za dużym ale sprzedawca powiedział że tak ma byc i że herezje prawie że chcę mieć mniej wyciągnieta pozycję.

 

Odnośnik do komentarza
Dnia 14.05.2020 o 09:19, pepe napisał:

Parametrem który wskazuje na ile wyprostowana będzie pozycja jest stosunek stack/reach. Wartość w okolicach 1,5 to już dość rekreacyjna geometria. Im ta wartość większa, tym bardziej będziesz wyprostowany (bez uwzględnienia korekt które można zrobić przez wymianę mostka lub kierownicy).

Z danych powyżej widać, że to wlaśnie Cube Attention w rozmiarze 19 będzie miał bardziej rekreacyjną geometrię niż Kross Evado w tym samym rozmiarze. Cube ma wprawdzie trochę ponad 1 cm dłuższą rurę górną (efektywnie), podobnie reach, ale za to ma o ponad 2 cm większy stack (co wpływa na wysokość na jakiej znajdzie się kierownica).

 

Czy aby na pewno te parametr (stosunek parametrów) jest najlepszym wyznacznikiem wygody pozycji?

Wyobraźmy sobie trzecią sytuację gdzie Stack=682    a Reach=440. Stosunek tych dwóch parametrów nadal wynosi ~1,55 tak jak w pozostałych przykładach nie mniej jednak odległość do kierownicy wzrosła w związku z czym rowerzysta bardziej musi się wyciągnać aby sięgnąć do kierownicy..

To nie sa realne wymiary jakiegos konkretnego roweru ale na tym przykładzie chciałem poddac pod dyskusje sensowność tego parametru (stusunku Stack/Reach).

Czy nie lepiej jednak posługiwac się efaktywna długością ramy?

W moim przypadku mam wrażenie że główny problem leży w tym że muszę daleko sięgać do kierownicy a nie że jestem pochylony.

Mam wrażenie że gdybym miał kierownice na tej samej wysokości ale 3-4 cm bliżej było by znacznie lepiej.

Czy ma to sens?

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...