Skocz do zawartości

Canyon Grail - jaki ROZMIAR?


Rekomendowane odpowiedzi

Przymierzam się do kupna gravela marki Canyon. Wybrałem Grail CF SL 8.0 (przeczytałem liczne opinie, porady, filmy, porównania,...) - mi się podoba, ale mam problem z rozmiarem. JA: 184 cm wzrostu, długość nogi 88 cm. Wg kalkulatora Canyon wychodzi M. Jestem dokładnie na granicy M i L. Boje się, ze M będzie za mały (przy 184 cm rozmiar M brzmi jakoś dziwnie). Ale też chciałbym mieć wygodny rower na ew. dłuższe wycieczki (żeby plecy nie bolały). Od lat jeżdżę na MTB, wiec pozycja szosowa będzie na początku wyzwaniem, ale po to kupuję gravela, żeby móc po asfalcie trochę pojeździć i możliwie szybko, aerodynamicznie.

Jak to jest z tą rozmiarówką Canyon - ktoś, coś?

 

 

Odnośnik do komentarza

Wybrałeś sobie trudny model. W standardowym rowerze można sporo zmienić w geometrii wymieniając mostek lub kierownicę. W tym Grailu nie masz obydwu tych możliwości. Również szansa że ktoś na forum ma już ten model i mógłby pomóc jest znikoma. Ja na Twoim miejscu wybrałbym coś ze standardową kierownica i mostkiem właśnie ze względu na możliwość korekty geometrii. Sam przez to przechodziłem, próby przyzwyczajenia się do niskiej pozycji zakończyły się problemami z kręgosłupem. Gdyby nie to, że podniosłem pozycję kierownicy, to musiałbym raczej sprzedać ten rower (też gravel ale znacznie tańszy). A tak, to jeżdżę na nim, jest wygodnie, nic nie boli. Wszystko dzięki prostym i stosunkowo tanim zabiegom których Ty nie będziesz mógł zrobić. Pozycję aerodynamiczną nadal mam, wystarczy przejść na dolny chwyt, który dzięki podniesionej kierownicy stał się znacznie bardziej użyteczny niż wcześniej. Wymiana czy obrócenie mostka to 10 minut roboty. Zakup nowego około 100 zł.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za poradę!!! Rozumiem ze mniejszy lepszy bo siedzi się wygodniej, a na szosie można przejść na chwyt dolny. Zatem utwierdzisz mnie w przekonaniu, że rozmiar M.

Taką też informację przeczytałem na forum, żeby w razie wątpliwości (jak się jest na granicy) brać mniejszą ramę.

Choć wciąż mam wiele wątpliwości, bo u innych producentów mam rozmiar L, a nawet XL (Ew. 56, 58). Canyon ma swój styl i jak pisałem mi się podoba.

Mam nadzieję, że na tym forum są użytkownicy Canyon Grail z kierownicą typu dobule-decker i mogą się podzielić praktycznymi wskazówkami - czy rzeczywiście Canyon ma zaniżoną rozmiarówkę (w sensie nazewnictwa), ale jeździ się wygodnie? Ktoś, coś?

Odnośnik do komentarza

Nie napisałem, że mniejszy rozmiar będzie lepszy. Napisałem żebyś lepiej nie wybierał takiego modelu w którym nie da się wymienić kierownicy ani mostka, a taki właśnie jest ten Canyon.  Zarówno mostek  jak i kierownica są niestandardowe. Będziesz miał praktycznie zerowe możliwości dostosowania geometrii. Tylko tyle.

Mniejsza rama niekoniecznie będzie wygodniejsza. Może być nawet odwrotnie. Małe ramy (w stosunku do wzrostu) są wybierane często właśnie po to żeby uzyskać bardziej sportową pozycję. Wprawdzie zasięg (reach) będzie mniejszy, ale stack (wysokość) też będzie mniejszy. Jeżeli jest znacznie mniejszy, to możesz być na takim rowerzy bardziej pochylony niż na większym rozmiarze. Zależy od producenta i konkretnego modelu roweru.

Odnośnik do komentarza

Kolega mieszkający w Szwajcarii twierdzi, ze najlepsze gravele to Grail i Orbea Terra. Nie da się ukryć, ze Grail ma zdecydowanie lepszy napęd jakim jest UDi2. Jest mocno promowany przez GCN, którego sponsoruje Canyon.

Bardzo dziwne wartości podają dla reach. Jeżdżę czasem na przełajówce mojego młodego, Specu Crux, rozmiar 56, która ma reach 379 i całkiem dobrze mi się jeździ mimo 175 wzrostu i przekroku 85. A tu jakieś wartości bardzo dziwne. Trzeba się idealnie wstrzelić. Mam już jednego kolegę, który się nie wstrzelił z szosą aero Canyona ze zintegrowanym kokpitem i sprzedawał miesiącami z dużą stratą. Pomierzyłbym się dokładnie na Twoim miejscu i przesłał te pomiary do Canyona z prośbą o poradę. Jakby coś było nie tak, to będziesz miał podkładkę że ich wina że doradzili zły rozmiar.

Odnośnik do komentarza

Dzięki!

Niby mogę odesłać rower jak mi nie będzie pasował (standardowe 14 dni jak dla każdego zakupu internetowego), ale nie chcę się bawić w zamawianie, odsyłanie, zamawianie itd. 

Pomierzyłem się i wrzuciłem w kalkulator na pedalforce, który @jajacek polecałeś w jakiejś dyskusji, ale tam podają wymiary dla ROAD czyli standardowej szosy. Nie znalazłem kalkulatora dla graveli. Jak się to przekłada?

@pepe - dziękuję za zwrócenie uwagi na Stack. Rzeczywiście w M będę miał większy Drop o 3 cm co wymaga większego pochylenia a do tego nie jestem przyzwyczajony. Mam długie ręce wiec łatwiej mi sięgnąć coś dalej (REACH) zwłaszcza, ze różnica między M i L to tylko 17 mm. Natomiast Stack to różnica już 28 mm. Czyli chyba jednak L.... 

Najlepiej by było wziąć rower na dzień/dwa i porównać, ale takiej możliwości nie ma. Może ktoś ma jakąś radę dla kogoś, kto naprawdę chce Canyona?

 

Pytanie bonusowe: jaki serwis w Warszawie możecie polecić do zamontowania dodatkowych klamek hamulców w górnym chwycie? To jest hydraulika i nie chciałbym czegoś zepsuć nie mając doświadczenia i odpowiednich narzędzi.

Odnośnik do komentarza

Serwisy które zajmują się rowerami wysokiej klasy i nie podchodzą do nich z młotkiem, to CozmoBike (Bielany) z którego korzystam, Bicykleta (gdzieś po drugiej stronie Wisły :)) w której pracuje mój mechanik mieszkający na Bemowie, HiQ czyli Bartek Borowicz (Bemowo), który serwisuje rowery zawodników i jest powiązany z CozmoBike, Veloart (Sadyba), skleprowerowy.pl na Śniegockiej 2 (Powiśle) gdzie pracuje mechanik-magik Janek, który wszystko ogrania ale ma specyficzne poczucie humoru u którego czasem coś serwisujemy. Wiele osób, głównie triathlonistów serwisuje w Airbike (Ursynów). Ale jest mi do nich nie po drodze i miałem niezbyt pozytywne doświadczenia.

Co do kalkulatora najlepszy jest Competetive Cyclist Bike Calculator. Ale przez RODO-SRODO trzeba wejsć przez VPN bo z Europy nie wpuszcza. Na Androidzie mam zainstalowany SuperVPN, odpalam amerykańskie IP i wchodzę.

Odnośnik do komentarza

Ja bym skorzystał z ustawień dla road. Gravel jest to rower szosowy bardzo zbliżony do szosy endurance tylko na szerszych oponach. Pozycja nie powinna się raczej znacząco różnić. Przełajówka z kolei jest bardziej zbliżona do szosy race. Jak masz 250 zł na zbyciu to Jarek Dymek, zrobi Ci fitting online. Jest z najlepszych bike fitterów w PL.

Odnośnik do komentarza

The Traditions of Road Riding and Our Three Styles of Fit

When we look at the bikes we sell we recognize that most of them descend from the traditions of road racing and long distance riding. There are also bikes for time trialing, cyclocross, and other cycling "disciplines" and each of these has its own traditions and optimal fit options. Very few of us actually race and many of us don't ride as long as we might like, but the bikes we sell can all be fit to suit your preferred riding.

We see three basic styles of road riding fit, each designed to meet clear goals and expectations. We believe that a bicycle that fits your riding style is the one that creates the best experience. We need first to determine what style of fit (or combination of styles) matches you best before we go about achieving a precise, personal fit for you.

The three styles of fit work with the sometimes complementary and sometimes competing objectives of comfort, speed, efficiency, and power. Creating a great fit involves creating priorities among these objectives and knowing yourself. All bikes should fit comfortably, but this priority can be weighed against other objectives. Every choice we make about fit and the bike we choose (frame, fork, model, material, size, parts, etc.) has consequences for our cycling experience. We can explain either by e-mail or telephone how different choices will change your experience and what the advantages and relative compromises will likely be.

For example, the more aerodynamic and "aggressive" Competitive Fit emphasizes speed and efficiency but favors those who can adjust to positions that others will find difficult to maintain over long days in the saddle. In other words, the Competitive Fit may for some become uncomfortable over longer distances or it may not suit those for whom the priority of greater comfort actually increases speed. The slightly more relaxed Eddy Fit adds comfort but compromises some aerodynamic and power efficiency in order to gain endurance and ease. The exceptionally comfortable French Fit understands speed as a feature of comfort and puts power and efficiency in terms of longer endurance goals.

Each of the three styles of fit can be achieved on the same model bicycle, though perhaps not the same size or parts set up. Knowing how you want to ride will help determine what you want to ride.

The Competitive Fit.
It's called the Competitive Fit because it's our signature fit. We've found that this is the look and the feel that most of our customers expect out of their new bike. This is the most "aggressive" fit and suits those with an interest in racing, fast club riding, as well as those with a greater measure of body flexibility to work within the racer's comfort zones. Most modern road bikes, like the majority we offer at Competitive Cyclist, are usually pictured in sales catalogues with the Competitive Fit. But this doesn't mean that you should ride a bike that looks or fits like this.

Wanna look like a pro? This is the fit. It features a low, aerodynamic bar position that places slightly more weight on the hands than on the pedals and saddle, a close knee to pedal spindle ratio that emphasizes power and efficiency, and it puts the rider low in the handlebar drops. Typically the frame chosen will be the smallest that is appropriate. In fact, since the heyday of mountain bikes in the 1990s and more recent studies of professionals looking for an aerodynamic advantage, the Competitive Fit has become most bike shop's conventional wisdom.

After all, who doesn't want to look and ride like a pro? This fit is easy to sell but may not work for you since it actually best suits those who are willing to accept its clear emphasis on speed over comfort. For most of us, the pure Competitive Fit is too extreme even if it is still viable for young riders and racers, for those who love shorter, faster rides, and for those who just find this comfortable. Expect to be rather low even on the tops of the bars where you will spend the majority of your cruising time on the brake hoods, expect too to be lifting your neck slightly to see ahead of you with a rather "short and deep" reach into the bars as you push back on the saddle to stretch out.

The Competitive Fit creates a more compact body position with the chest low and the back as flat as is necessary to get down into the drops. The saddle to handlebar drop is sometimes as much 10cm or more.
The Eddy Fit.
Lots of folks find the Competitive Fit to be ideal. But for those who find its aerodynamic emphasis to be overly aggressive and uncomfortable, the Eddy Fit is almost certain to be ideal for you. It's a position that reminds us of the way Eddy Merckx looked on his bike in the early 1970s, and it dates from well before Eddy's time and continued in the pro peloton well into the 1980s.

There is nothing "dated" about this style of riding. We all know that Eddy, Bernard, and Guiseppe were all very, very fast riders! Bike design has not, in fact, changed that radically since their time---only the look, the fashion, and the style of riding. The Eddy Fit is simply no longer the "fashion" among pros who keep pressing the envelope of comfort to create more efficiency and power.

The Eddy Fit emphasizes less saddle to bar drop. You will notice less exposed seat post on traditional frames and a lower saddle to bar ratio on all fits, including compact designs. Typically it requires a size up of about 2-3cm in frame size from what is today usually offered by in current aero professional look of today. But make no mistake about it, this fit will get you down the road with speed, efficiency, and power.

A few differences from the Competitive Fit in addition to a taller front end and less saddle/bar drop is a less craned neck and easier forward-looking position, slightly less weight on the hands and more on the saddle and pedals, and a knee position that usually moves a bit behind the spindle (rather than a knee-over-the-spindle position, thus adding a bit of power). Bikes set up for the Eddy Fit change their look only subtly in comparison to the Competitive Fit though the results are dramatic in terms of greater comfort. This fit is easier on the neck and shoulders but no less suited for racing or fast solo or club riding.

We adjust this fit by "sizing up" the frame and adjusting the stem lengths to create proper balance, proportion, and to maximize the frame's potential. This position lets you into the drops with less stress on the neck and back and so encourages you to go low into the bars for longer periods. The Eddy Fit typically features a saddle/bar drop of only a few centimeters.
The French Fit.
This fit is so named because of its legacy in the traditions of endurance road riding such as brevet rides and randonneuring. However, the French Fit isn't merely about touring, riding long, or even sitting more upright. It is about getting the most out of a bike that fits larger and provides much more comfort to the neck, back, and saddle position.

While the Competitive Fit generally puts you on the smallest appropriate frame and the Eddy Fit sizes up a bit or raises the bars, the French Fit puts you on the largest appropriate frame. While this bucks some current conventional wisdom - and is, in fact, the least commonly used position of the three we espouse - it is still the position advocated by some of cycling's wisest and most experienced designers, who also happened to be riders who like to go fast and far with an ideal amount of comfort.

This fit features a taller front end (with a larger frame and/or head tube extension and stem), handlebar to saddle drops that are much closer to level, and favors riders who are looking to ease stress on the neck and back, ride as long and as far as they like, and are not concerned with the looking like an aggressive professional. In comparison to the Eddy Fit, the rider has even more weight rearward and a slightly more upright position such that "hands in the drops position" is close to the Competitive Fit's "hands on the hoods position." Some may say that this was not how modern race bikes were "meant" to fit but we have learned that the French Fit's size up tradition works great on the most modern bikes.

By increasing the frame size we raise the bars without radical riser stems and still create balance and proportion with respect to the important knee-to-pedal dynamic. It is important to remember that as frames get larger the top tube effectively shortens. This means that the longer top tube on a larger frame is appropriate because as the bars come "up" and the ratio of saddle to bar drop lessens, the rider achieves a "reach" from the saddle to the handlebars that is just right!

We recommend this fit for riders who really want to be comfortable and fast over longer distances. Please note that the French Fit disregards all emphasis on stand over height (standing with the bike between your legs and your shoes flat on the ground) because the French Fit school believes that this measurement has little actual value regarding fit. An ideal compromise for those who can't shed their concern regarding stand over height is the choice of a "sized up" compact design to achieve a higher relative handlebar position.

Nevertheless, a French Fit can work with traditional, non-sloping frames as well. As an example, a person who might ride a 55cm or 56cm frame to achieve the Competitive Fit, might ride as much as a 59cm or 60cm in the French Fit. While bikes in the French Fit are not the racer's fashion they tend to look elegant, well proportioned, and ride like a dream.

Our Three Styles of Fit are dynamic and flexible programs that are molded to suit your needs and expectations. Elements of one style can be worked into another precisely because there is more than one perfect fit for everyone.
 

Odnośnik do komentarza

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi!!!

Szczerze to wróciłem do punktu wyjścia tzn. Canyon mi odpisał, że mniejsza rama będzie wygodniejsza więc lepsza na dłuższe trasy, a z tego co pisze @jajacek oraz @pepe wychodzi wręcz przeciwnie! I bądź tu mądry...

Kalkulator od @MARIUSZZZ też sugeruje większy rozmiar, ale Canyon wie swoje. 

Mogę bezkosztowo odesłać im rower i zamówić z inną ramą, a jak w ogóle zrezygnuje to oddają 100% kosztów! Na testy dali mi 30 dni i mogę jeździć po lesie - tzn użyte opony im nie przeszkadzają. Wciąż oddadzą mi 100% ceny zakupu, transportu itd. Tak przynajmniej stwierdził dziś polski oddział.  Jednym słowem przekonali mnie :) 

Biorę M (jak zalecają) pojeżdżę i ew odeślę. 

Jeśli ktoś ma doświadczenia że w praktyce odsyłanie nie wygląda tak różowo to będę wdzięczny za info!

Jeszcze raz dziękuję wszystkim za naprawdę cenne porady. Na razie zaufam Canyon'owi ale uważnie przetestuję bo jestem pełen obaw, a tylko tak je rozwieję ?

 

Odnośnik do komentarza

Jak bym tyle wydał na rower, to bym się umówił na konsultację u Mateusza Naworola w Veloarcie. I tak pewnie będzie wskazany bike fitting. A podpowie czy zostawić ten rozmiar czy nie. To jest najlepszy bike fitter w Warszawie. Fittinguje się u niego Majka Włoszczowska, CCC i Mazowsze Serce Polski Team w którym jeździ mój młody. Duża wiedza i doświadczenie. Skończył też rehabilitację.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...