Skocz do zawartości

merida big nine 500 lite


Rekomendowane odpowiedzi

X-Caliber 9 ma stosunkowo sportową geometrię ale jest to przeciętna rama o wadze 2,15 kg z pewną sporą dolegliwością jaką jest chory standard QR141. Nikt szanujący się nie produkuje takich piast więc potencjalna wymiana kół jest utrudniona ale jest możliwa. Jeśli model 2019 to rekreacyjny amor powietrzny RockShox Judy Silver TK z goleniami 30 mm, przyzwoity napęd SLX 2x11, przyzwoite koła Bontrager Kovee, podobne jak w Specu, hamulce MT400 ocierające się o przyzwoitość, kiepskie opony drutówki.

W modelu 2020 napęd SLX 1x12, reszta bez zmian.

Big Nine Lite NX Edition 2019 dobra rama o sportowej geometrii, ze sztywna osią i boost o wadze trochę ponad 1800 gram, rekreacyjny amor powietrzny Manitou Markhor Comp z goleniami 30 mm, przyzwoity napęd SLX 1x12 z przyoszczędzoną korbą FSA Gamma, kiepskie obręcze ale przyzwoite piasty, podłe hamulce, dobre opony.

W modelu 2020 napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimano MT500, o jedną klasę pogorszyły się piasty na Deore.

To nie jest żadna konkurencja do Chisela Expert 2019, który ma najlepszą ramę na świecie o sportowej geometrii ze sztywna osią i boost o wadze 1350 gram, sportowy amor RockShox Reba RL z goleniami 32mm,  przyzwoity napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce SRAM Level TL, dobre koła i dobre opony.

Jego konkurencją są:

XC500 2020 z Decathlonu mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 1700 gram, sportowy amor RockShox Reba RL z goleniami 32mm,  dobry napęd SRAM GX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce SRAM Level T, dobre koła i kiepskie opony drutówki.

Trek Procaliber 6 mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2kg z systemem IsoSpeed redukującym drgania (dlatego rama dużo waży),  rekreacyjny amor RockShox Judy Gold z goleniami 30mm, rekreacyjny napęd SRAM SX Eagle 1x12, ocierające się o przyzwoitość hamulce Shimano MT400, dobre koła, dobre opony. Jak widać żadna to konkurencja.

Scott Scale 950 2019 mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2kg, dobry amor Fox Rhythm z goleniami 32mm, przyzwoity napęd NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimno MT500, przyzwoite koła, dobre opony

Kellys Gate 90 2019 mający przyzwoitą ramę o rekreacyjne geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2,15kg, bardzo fajny trailowy amor RockShox Sektor RL z goleniami 32mm mający lepsze wybieranie małych nierówności niż Reba, przyzwoity napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimano MT500, dobre koła systemowe <avic Crossmax, kiepskie opony, szybkozamykacze RockShox Maxle Lite wartości 400 zł

W modelu 2020 sportowy RockShox Recon Gold z goleniami 32mm, napęd SLX 1x12, reszta ta sama.

Mamy też budżetowy bardzo dobry Gate 50 2019 z tą samą ramą, amorem Recon Gold, napędem Shimano SLX 2x11, hamulcami Shimano MT400, kiepskimi kołami, kiepskimi oponami i szybkozamykacami RS Maxle Lite. Ten kosi wszystkie te Meridy i X-Calibery.

Jeszcze mamy karbonowy Kross Tokyo 2020 na trochę przestarzałej ramie ze sztywną osią 12x142, amor Recon Gold, napęd Shimano SLX 1x12, podłe hamulce MT200, kiepskie koła i opony.

Z podobnych typu "wędka" mamy Scott 940 2019 karbonowy za ok. 6k, czyli rama karbon, reszta rekreacyjna.
Z budżetowych mamy całkiem przyzwoite Kross Level 7 i 8 2018 i 2019 i XC100 z Decathlonu.

Odnośnik do komentarza

Ogólnie opinie blogerów nie są dla mnie wskazówką ale ten gość jest mechanikiem a nie Fidelem Castro internetu jak jakiś tam Szakal i wie co mówi. Słuchałem jego parę razy na temat amorów. Jeśli chodzi o kasety, łańcuchy i smary to jest to temat rzeka. Dla mnie jest jeden zdecydowany autorytet w tym względzie, Adam Kerin. tu można poczytać co ma do powiedzenia:
https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/

a jeśli chodzi o pewne aspekty różnic między napędami i ich zużyciem, zgadam się z kolegą Uzurpatorem:
http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/Nie_lubie_1xX.html

Odnośnik do komentarza
Dnia 4.05.2020 o 07:36, thalcave napisał:

X-calibera9 i Chisela nie ma co porównywać. Procalibera 6 owszem, ale nie X-calibera.

Możesz podlinkować rowery bo nie wiem czy mówisz o modelach tegorocznych czy starszych.

 

 

Tak chodziło mi o tegoroczne rowery (i masz racje bardziej pasuje porównywanie tutaj procalibra, xcalibra bardziej chciałem do meridy lite 500):

https://www.specialized.com/pl/pl/chisel/p/171237?color=264078-171237&searchText=91720-7001

https://www.trekbikes.com/pl/pl_PL/rowery/rowery-górskie/rowery-xc/procaliber/procaliber-6/p/28098/

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/1571/bignine-500-lite

https://www.merida-bikes.com/pl-pl/bike/552/bignine-nx-edition

 

Dnia 4.05.2020 o 10:37, jajacek napisał:

X-Caliber 9 ma stosunkowo sportową geometrię ale jest to przeciętna rama o wadze 2,15 kg z pewną sporą dolegliwością jaką jest chory standard QR141. Nikt szanujący się nie produkuje takich piast więc potencjalna wymiana kół jest utrudniona ale jest możliwa. Jeśli model 2019 to rekreacyjny amor powietrzny RockShox Judy Silver TK z goleniami 30 mm, przyzwoity napęd SLX 2x11, przyzwoite koła Bontrager Kovee, podobne jak w Specu, hamulce MT400 ocierające się o przyzwoitość, kiepskie opony drutówki.

W modelu 2020 napęd SLX 1x12, reszta bez zmian.

Big Nine Lite NX Edition 2019 dobra rama o sportowej geometrii, ze sztywna osią i boost o wadze trochę ponad 1800 gram, rekreacyjny amor powietrzny Manitou Markhor Comp z goleniami 30 mm, przyzwoity napęd SLX 1x12 z przyoszczędzoną korbą FSA Gamma, kiepskie obręcze ale przyzwoite piasty, podłe hamulce, dobre opony.

W modelu 2020 napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimano MT500, o jedną klasę pogorszyły się piasty na Deore.

To nie jest żadna konkurencja do Chisela Expert 2019, który ma najlepszą ramę na świecie o sportowej geometrii ze sztywna osią i boost o wadze 1350 gram, sportowy amor RockShox Reba RL z goleniami 32mm,  przyzwoity napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce SRAM Level TL, dobre koła i dobre opony.

Jego konkurencją są:

XC500 2020 z Decathlonu mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 1700 gram, sportowy amor RockShox Reba RL z goleniami 32mm,  dobry napęd SRAM GX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce SRAM Level T, dobre koła i kiepskie opony drutówki.

Trek Procaliber 6 mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2kg z systemem IsoSpeed redukującym drgania (dlatego rama dużo waży),  rekreacyjny amor RockShox Judy Gold z goleniami 30mm, rekreacyjny napęd SRAM SX Eagle 1x12, ocierające się o przyzwoitość hamulce Shimano MT400, dobre koła, dobre opony. Jak widać żadna to konkurencja.

Scott Scale 950 2019 mający dobrą ramę o sportowej geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2kg, dobry amor Fox Rhythm z goleniami 32mm, przyzwoity napęd NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimno MT500, przyzwoite koła, dobre opony

Kellys Gate 90 2019 mający przyzwoitą ramę o rekreacyjne geometrii ze sztywną osią i boost o wadze ok. 2,15kg, bardzo fajny trailowy amor RockShox Sektor RL z goleniami 32mm mający lepsze wybieranie małych nierówności niż Reba, przyzwoity napęd SRAM NX Eagle 1x12, przyzwoite hamulce Shimano MT500, dobre koła systemowe <avic Crossmax, kiepskie opony, szybkozamykacze RockShox Maxle Lite wartości 400 zł

W modelu 2020 sportowy RockShox Recon Gold z goleniami 32mm, napęd SLX 1x12, reszta ta sama.

Mamy też budżetowy bardzo dobry Gate 50 2019 z tą samą ramą, amorem Recon Gold, napędem Shimano SLX 2x11, hamulcami Shimano MT400, kiepskimi kołami, kiepskimi oponami i szybkozamykacami RS Maxle Lite. Ten kosi wszystkie te Meridy i X-Calibery.

Jeszcze mamy karbonowy Kross Tokyo 2020 na trochę przestarzałej ramie ze sztywną osią 12x142, amor Recon Gold, napęd Shimano SLX 1x12, podłe hamulce MT200, kiepskie koła i opony.

Z podobnych typu "wędka" mamy Scott 940 2019 karbonowy za ok. 6k, czyli rama karbon, reszta rekreacyjna.
Z budżetowych mamy całkiem przyzwoite Kross Level 7 i 8 2018 i 2019 i XC100 z Decathlonu.

Dziękuję za bardzo obszerny wywód!

Dnia 4.05.2020 o 10:40, jajacek napisał:

W odpowiedzi na żywotność Shimano zabija SRAM. Wszystko co miałem ze SRAM miało taką jakość materiałów że po 5 latach intensywnego użytkowania się rozpadało. Moje 20-letnie Deore ma się bardzo dobrze do dzisiaj.

Dzięki - bardzo ważny argument.

 

Z powyższego wyłania mi się obraz taki: 

- jeśli z budżetem wchodzę powyżej 6k to Big 9 NX, Chisel lub Procaliber 6 / powyżej 7k już można probować Chisel Comp - choć wydaje mi się, że w moim przypadku to przesada 

- natomiast z budżetem do 5k to jednak Merida Big Nine 500 lite (ewentualnie upolowanie wersji limited) i w międzyczasie zbieranie na nowe hamulce, które bo wyeksploatowaniu zupełnie bez żalu można wymienić.

 

Wczoraj byłem w sklepie (Spece i Treki dostępne) po przymierzeniu obie ramy chisel,  procaliber 6 były dobre. Sprzedawca generalnie mocniej mnie namawiał na Speca Chisel Comp / ewentualnie zwykłego Chisela .

Dzięki za wszelkie komentarze - pozostaje jeszcze raz przymierzyć się do Meridy i Scotta (dzięki za wymienienie jeszcze większej ilości modeli - ale poszerzając wybór - oddalam się od zakupu ?

mam wrażenie że jak już się wchodzi w budżet powyżej 6k to jest mniej kompromisów ( i myślenia że cos juz trzeba wymienić)

Odnośnik do komentarza

@karol1994czx a skąd u Ciebie taki smut, że wypowiadać sie na dowolny temat może tylko osoba z wykształceniem kierunkowym, doświadczeniem w temacie i dorobkiem naukowym? nie musi - zauważ jednak, że im więcej ktoś wie na dany temat tym więcej drobnych szczegółów wpływających na jakośc wypowiedzi zaczyna razić lub cieszyć - po prostu wraz z "uszczegóławianiem" i merytorycznością potrzeba coraz większej wiedzy i umiejetności czucia tematu aby zachować jej wysoką smakowitość i soczystość - to tak w uproszczeniu n/t rozmowy na jakikolwiek temat w wersji PRO.
Z jednej strony ma to sens gdy  w rozmowie uczestniczą osoby na poziomie i w wyniku wymiany argumentów czy oświecania maluczkich sprawiają, że rzeczy trudne stają sie proste (pytania : jaki rower wybrać - ten i już).
Oczywiście niesie taka "prosta podpowiedź" ze sobą niebezpieczeństwo niezrozumienia i "spaczenie profesjonalizmem" (np. opinia p/t: "dlaczego dobry rower kosztuje 3000 zł? skoro sa "dobre" rowery za 700 zł, a tu mówiaa, że 1300 to minimum...) bo z punktu widzenia osób bardziej doświadczonych, które "niejeden rower zjadły" pewien poziom doskonałości (np. "Alivio i nic poniżej') MUSI zostac zachowany - bo to "sie czuje w palcach i nogach".
Poza tym forum rowerowych porad jest "niewielkim stadem" i wobec ciagle przewijających sie "jednopostowych" zapytań "jakirower" trudno rozwijać "gurkowatość prawdziwną" ale jeśli ktoś posiedzi dłużej "dowidzi", że sa osoby, które w sposób w miarę jasny i czytelny tłumaczą co jest dobre w jakiej kwocie - a dlaczego? a no własnie z doświadczenia i obycia w temacie - bez koniecznego w tym kierunku naukowego wykształcenia czyli co: można? można ;).
Jesli masz jednak dalej problem ze zrozumieniem skąd sie bierze wrażenie "obcości" wejdź na forum z 10 letnia tradycją np. bez-kabli.pl, zadaj głupie pytanie i pokłóć się w temacie, który modem lepszy w danym miejscu, bez wsparcia swoich doświadczeń merytorycznymi danymi - zrozumiesz że nie masz tam co szukać - hermetyczność tematu WYMAGA spoistej, mięsistej i mocno tehcnicznej wypowiedzi z przykładami - tutaj wykształcenie pomaga.
Jesli dalej miałbys wątpliwości to wejdź na elektrode i autorytarnie zadaj głupie pytanie - tam dbałość o jakość i merytoryczność jest tak wysoko postawiona że zanim zyskasz odpowiedź zostaniesz zbanowany na zawsze ...
Z jednej strony tam dbałość adminów o to aby zachować "elytarność" i jakść ma GIGA sens bo spaczeni wiedzą "doktorowie nauk internetowych" sa często bardzo mądrymi osobami (z tytułami naukowymi - znam osobiście dwóch doktorów z elektrotechniki i jednego podstarzałego docenta z mechaniki), lecz nie cierpią niedouczonych młodych wilków którzy EMPIRIĄ dokonując "wynalazków" i nie są w stanie wyjasnic ich fizycznie czy matematycznie - bo oświadczenie "wiem i już" wobec "wiem bo przeanalizowałem, sprawdziłem i ostatecznie wybrałem" jest cenniejsze bo tłumaczy zasadę działania i interakcje między elementami, szczególnie że elktrode każdy kto sie sparzy postrzega jak "jakis pie..ny Olimp dla poj..ych bokuf".
I na koniec - samo stwierdzenie że jeden łańcuch lepszy od drugiego bez pokazania tła i punktów brzegowych (czyli okliczności pracy) nic nie wnosi, a czyjas opinia bez wsparcia wiedzy i EMPIRII (te rzeczy powinny iść w parze - na poziomie takim jaki kto posiada ale powinny).
Czasem przewijany tutaj http://uzurpator.com.pl/new_blog/documents/__006__O_mnie.html - gość o szerokiej wiedzy praktycznej technicznej teoretycznej i praktycznej w sposób fajny i przystepny łamiąc wiele mitów tłumaczy rzeczy skomplikowane w sposób prosty - niestety wymaga to giga czytania ale gdy sie przebrnie przez wiele danych i wzoró i zrozumie, wtedy doceni się to w co wątpisz zadając pytanie w swoim poście.
Wiedza ma sens a im wyżej w niej siedzisz tym bardziej irytują CIe ludzie którzy jej nie maja  na  "hurra" chca zbawiac świat ...
I na koniec - zanim zrobiłem swojego rowera wertowałem przez pół roku pewne forum celem zebrania wiedzy co mi tak naprawde potrzebne (poza przeknaniem że TYLKO taki i żaden inny, bo od tego zaczyna sie sens poszukiwan), efektem czego powstał profi taczka wyścigowa full suspension o wysokości małego psa która rok do roku potwierdza że analiza i założenia lus dobrze dobrane części sa lepsze niz "na pałe".

Odnośnik do komentarza
Dnia 5.05.2020 o 20:26, jajacek napisał:

bike24.com

Dzięki za wszelkie porady - naprawdę bardzo obszerne i treściwe posty.

w bike24 obecnie infolinia nie działa ( i też na stronie napisane jest, że znacząco wydłuża się teraz proces dostawy), więc znalazłem Chisela Comp X1 2019  w PL, też w przystępnej cenie (a z kolei łatwiejszy dostęp do sklepu bo PL, w razie jakichś nieprzyjemnych sytuacji ze sprzętem).

Bardziej kierowałem się w stronę napędu 2x, ale z drugiej strony stwierdziłem, że spróbuję sobie jazdy na napędzie 1x (tym bardziej, że ostatnio właściwe w obecnym rowerze jeżdżąc po lesie praktycznie używałem tylko środkowego blatu z przodu, bo przerzutka nie zawsze chciała współpracować)

Odnośnik do komentarza
  • 2 tygodnie później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...