Skocz do zawartości

Giant Roam vs Giant Talon


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich,

Mam prośbę o radę na temat MTB vs Cross. Temat chyba najczęściej wałkowany - zdaję sobie z tego sprawę - Choć możliwości wyposażenia i rozmiar kół w nowych MTB chyba nieco zmieniają sytuację jeśli chodzi o uniwersalność.

Do tej pory jeździłem na Kross Hexagon V6 (prod. coś koło 2011). Początkowo na oponach 26x1,95,  a w ostatnich latach ze względu na to że codziennie do pracy i tak dojeżdżam po ścieżkach rowerowych  i robię więcej tras z bagażem (sakwy, namiot itp) po terenach leśnych żwirowych + trasy ala Green velo zmieniłem na semislicki 1,75. Jazda na twardych podłożach jest znacznie lżejsza. Co nie zmienia jednak tego że od czasu do czasu jest też rekreacyjnie trudniejszy teren (las, piach, korzenie, kamienie) - tutaj w ruch idą opony np kenda kinetics 26x2,1 (tak samo zdarza się w zimę po śniegu używać tych opon do rekreacyjnych wypadów - raczej krótkich).
Koniec końców rower już ma za dużo "luzów" elementów do wymiany, przekrzywień i zamocowanych przejściówek (np. do mocowania bagażnika) itp. i stwierdziłem że czas go zmienić na coś nowszego.

Patrząc procentowo na zrobione km to będzie jakieś 70-80% terenu utwardzonego (leśne ścieżki, drogi pożarowe, ścieżki rowerowe, boczne ulice, green velo). Do tego codzienne dojeżdżanie do pracy, zakupy i coś załatwić na mieście (jeśli tylko nie jest potrzebny samochód - wolę rower). Praktycznie zawsze mam bagażnik z sakwą na codzień (zawsze jest w niej kurtka przeciwdeszczowa ? ). W związku z planowanymi kilkudniowymi wypadami z bagażem rowerek będzie nieco obciążony. Ja sam ważę koło 95 kg + bagaż (sakwy, namiot, itp).
Jeśli chodzi o napęd to wydaje mi się że jednak wolałbym 3 zębatki z przodu - zdarza się i to nie rzadko że po paru godz. jazdy z bagażem pod górkę wjeżdżam na najniższym biegu z przodu i z tyłu ?

Wydawało by się że najlepszy będzie Cross : myślę tutaj o Giant Roam 1. 
Choć już o wypadach w trudniejszy teren raczej zapomnę. Jazda zimą po śniegu na wąskich oponach też raczej nieciekawa.

Z drugiej strony jak popatrzeć na Giant Talon 1 (koła 29 czy tam 28) - to ma wszystkie niezbędne otwory i możliwości do zamocowania bagażnika, błotników, sakw. Co do pozycji za kierownicą - to i tak na co dzień mam jakieś rogi przy kierownicy - dosyć często zmieniam pozycję rąk żeby nie bolały nadgarstki .W przyszłości i tak pewnie zamocuje ergon'y GP-5 - na dłuższe wypady muszę mieć możliwość kilku chwytów - raz bardziej pochylonych a raz bardziej na prosto . Dodatkowo w Talonie mogę zmienić opony na wąskie 28" i będzie się lżej jechało na "zwykłych" trasach.   W drugą stronę już tak nie zrobię tj do Roama nie założę szerokich opon - maks to chyba 1,75. Dodatkowo w talonie mam blokadę skoku w manetce - więc na twardych drogach mogę usztywnić widelec. (w roamie w sumie też z poziomu widelca).

W związku z powyższym zastanawiam się czy faktycznie Cross (Roam) będzie lepszym wyborem i bardziej uniwersalnym niż Talon w moim przypadku.
Czy jednak przy w/w trudniejszych trasach czy jeździe po śniegu z niewielką intensywnością w ciągu roku (powiedzmy te 20%) Cross w zupełności wystarczy ?
A może korzyści w Crossie będą pomijalne przy założeniu że i tak wymienię opony i założę chwyty umożliwiające zmianę pozycji.


_________________________

Z innych kwestii: Przez te parę lat przyzwyczaiłem się do mojego 26 calowca MTB z wąską kierownicą i jak próbowałem w sklepie talona i roama to jakoś tak mi niewygodnie się jeździło z szeroką kierownicą. Zakładam jednak że to kwestia przyzwyczajenia - a nie mam możliwości popróbować takich rowerów dłużej.

Wolałbym chyba dobre mechaniczne tarczówki niż hydrauliki ze względu na łatwość naprawy/regulacji - ale to już chyba nie do spotkania w aktualnych ofertach.

Miałem jeszcze pomysł żeby ponaprawiać i powymieniać wszystko w krossie i zostawić go na trudniejsze wypady - już bez bagażnika i błotników. A nowego roma przystosować do dłuższych wypadów.

 

Odnośnik do komentarza
5 godzin temu, Merlinhs napisał:

Jeśli chodzi o napęd to wydaje mi się że jednak wolałbym 3 zębatki z przodu - zdarza się i to nie rzadko że po paru godz. jazdy z bagażem pod górkę wjeżdżam na najniższym biegu z przodu i z tył

Przy podjazdach nie tyle jest wane żeby mieć 3 zębatki z przodu, a po prostu miękkie biegi. W rowerach MTB z napędem 2x10 takich nie brakuje. Jest wręcz lepiej niż w w typowym Trekkingu pod tym względem. W moim mtb mam najlżejszy bieg : 22 z przodu, 36 z tyłu, co daje przełożenie : 22/36 = 0,61, to umożliwia wjechanie praktycznie pod każdą górkę. Tymczasem typowy trekking/cross ma najlżejszy bieg : 28 z przodu, 32 z tyłu, czyli wychodzi 0,875, to też nie jest źle, ale może jednak w niektórych przypadkach zabraknąć (dużo bagażu + długi podjazd). Czyli MTB w tym przypadku wygrywa niezależnie od ilości blatów korb.

5 godzin temu, Merlinhs napisał:

i jak próbowałem w sklepie talona i roama to jakoś tak mi niewygodnie się jeździło z szeroką kierownicą.

To akurat jest najmniejszy problem, trzeba się trochę przyzwyczaić, jak nie pomaga, wystarczy obciąć z obu stron ile trzeba ( u mnie z 72 cm zrobiłem 70 i jest ok), pomagają też rogi.

W sumie mtb jest bardziej uniwersalny niż cross. Jak znajdziesz odpowiedni model, to do wypraw też będzie ok. Jak dobierzesz dobre opony z drobnym bieżnikiem terenowym, to będzie szybko i na asfalcie i w terenie. Nie musisz zmniejszać szerokość do 1,75. Ważniejsza jest jakość i twardość gumy (lepsze modele mają twardą mieszankę na środku i miękką po bokach) . Twardość i jakość gumy plus wysokość i gęstość klocków jest ważniejsza niż sama szerokość opony.

Są jeszcze takie modele, przeznaczone do turystyki w mieszanym terenie:

https://www.giant-bicycles.com/pl/toughroad-slr-2-2019

https://cube.pl/2019/rowery/trekking/tour/travel/cube-travel-iridiumnred-2019/

Mają odpowiednio dużo miejsca na założenie opon mtb 29x2.0 czy 29x2,25, a jednocześnie są lepiej przygotowane do wypraw niż przeciętny mtb (np. dodatkowe mocowania na koszyki na bidon, bagażniki). Sztywny widelec też lepiej nadaje się na wyprawy niż amortyzator. Łatwiej jest zamocować bagażnik lub torbę pod kierownicą. Wożenie bagażu wyłącznie z tyłu nie jest wygodne (rower staje się mocno niestabilny). Rolę amortyzatora przejmują w dużym stopniu szerokie i wysokie opony.

Odnośnik do komentarza

Dziękuje wszystkim za odpowiedzi.
 

Dnia 6.06.2019 o 07:02, pepe napisał:

Przy podjazdach nie tyle jest wane żeby mieć 3 zębatki z przodu, a po prostu miękkie biegi. W rowerach MTB z napędem 2x10 takich nie brakuje. Jest wręcz lepiej niż w w typowym Trekkingu pod tym względem. W moim mtb mam najlżejszy bieg : 22 z przodu, 36 z tyłu, co daje przełożenie : 22/36 = 0,61, to umożliwia wjechanie praktycznie pod każdą górkę. Tymczasem typowy trekking/cross ma najlżejszy bieg : 28 z przodu, 32 z tyłu, czyli wychodzi 0,875, to też nie jest źle, ale może jednak w niektórych przypadkach zabraknąć (dużo bagażu + długi podjazd). Czyli MTB w tym przypadku wygrywa niezależnie od ilości blatów korb.

To akurat jest najmniejszy problem, trzeba się trochę przyzwyczaić, jak nie pomaga, wystarczy obciąć z obu stron ile trzeba ( u mnie z 72 cm zrobiłem 70 i jest ok), pomagają też rogi.

W sumie mtb jest bardziej uniwersalny niż cross. Jak znajdziesz odpowiedni model, to do wypraw też będzie ok. Jak dobierzesz dobre opony z drobnym bieżnikiem terenowym, to będzie szybko i na asfalcie i w terenie. Nie musisz zmniejszać szerokość do 1,75. Ważniejsza jest jakość i twardość gumy (lepsze modele mają twardą mieszankę na środku i miękką po bokach) . Twardość i jakość gumy plus wysokość i gęstość klocków jest ważniejsza niż sama szerokość opony.

Są jeszcze takie modele, przeznaczone do turystyki w mieszanym terenie:

https://www.giant-bicycles.com/pl/toughroad-slr-2-2019

https://cube.pl/2019/rowery/trekking/tour/travel/cube-travel-iridiumnred-2019/

Mają odpowiednio dużo miejsca na założenie opon mtb 29x2.0 czy 29x2,25, a jednocześnie są lepiej przygotowane do wypraw niż przeciętny mtb (np. dodatkowe mocowania na koszyki na bidon, bagażniki). Sztywny widelec też lepiej nadaje się na wyprawy niż amortyzator. Łatwiej jest zamocować bagażnik lub torbę pod kierownicą. Wożenie bagażu wyłącznie z tyłu nie jest wygodne (rower staje się mocno niestabilny). Rolę amortyzatora przejmują w dużym stopniu szerokie i wysokie opony.

Choć z początku wydawało mi się że przy takich proporcjach tras utwardzonych w stosunku do terenowych będzie lepszy Cross to licząc plusy i minusy też mi wychodzi że jednak MTB.

Co do opon to nie mam dużego doświadczenia w różnych typach będę dopiero testował, ale jak już kupię nowy rower - do 26" nie ma co pakować już kasy na testy.
Dlatego też myślę że większy wybór różnych opon będę miał do Gianta 29 niż do Gianta 27,5. Nie wiem czy mam rację.
Możesz polecić coś dobrego na różne tereny (asfalt, szutry itp bez szaleństw) o średnicy do 1,75 co można nabić do ciśnienia większego niż 4,5 bara ?

Co do prezentowanych modeli rowerów to mimo wszystko odpadają właśnie ze względu na brak amorka - jakiegokolwiek. Sam dodatkowy ciężar ma pomijalne znaczenie a na pewno będzie przydatny. Zwłaszcza z możliwością jego wyłączenia (czy to na manetce czy na widelcu).

 

Dnia 6.06.2019 o 09:11, thalcave napisał:

Te rowery zaproponowane przez pepe wydają się bardzo fajne - zwłaszcza Cube.

Jeśli chciałbyś hamulce, które są proste w naprawie to V-breaki wydają się najlepsze, ale coraz ciężej o nie w przyzwoitych rowerach. A tego Krossa został na zimę - po co zużywać nowy, dobry napęd na śniegu?

Co do Krossa to racja - lepiej go zostawić na zimę ?
V-braaki jednak chyba nie dadzą rady. Co do prostoty w naprawie linka stalowa na tarczówkach jest w zupełności wystarczająca.
Już się pogodziłem z hydraulicznymi tarczami. A jak będą kiedyś mi sprawiać problemy to zamienię na jakieś dobre mechaniki.

 

Dnia 6.06.2019 o 10:15, jajacek napisał:

A ja na takie potrzeby sugeruję Cube Attention 29. 3x10 i wszystko co potrzeba. Nie ma w sprzedaży rowerów mtb z tarczówkami mechanicznymi. dobre mechaniki 500. Do kiery trzeba się przyzwyczaić. Też tak miałem.

Szczerze mówiąc nie znam zupełnie tej marki. Ale po szybkim przeglądzie ten model wygląda bardzo zachęcająco ? 
Obawiam się tylko że nie będę miał możliwości zobaczenia go na żywo u siebie w mieście.

Odnośnik do komentarza
24 minuty temu, jajacek napisał:

Nie pompuje się takich szerokich opon wysoko. To tak jakbyś do samochodu wbił 8 barów. 3 bary z tyłu, 2,5 z przodu. Pół więcej w porywach. Opony uniwersalne to np. Schwalbe SmartSam. Do 29 dużo większy wybór.

No tak dlatego zapytałem o opony o szerokości do 1,75. Rozważam opcję na twardsze trasy z węższymi oponami. Tak jak pisałem wyżej mimo wszystko większość drogi będzie taka.

Na zdjęciach tego Cube Attention  nie widzę otworów do mocowania bagażnika (góra tylnego trójkąta) ? czy mocowanie tylko przez przejściówkę ?

Odnośnie samego rozmiaru ramy. Mam 180 cm - więc tak akurat pomiędzy dwoma typowymi rozmiarami się plasuje przeważnie.
W giancie talonie 29 ramie 19 przy siodełku jest ok -troszkę luzu, ale już przy kierownicy zahaczam trochę kroczem o ramę. Teraz w starym krossie na całej długości górnej ramy nie zahaczam wcale. Trochę się do tego przyzwyczaiłem. Jak to powinno być poprawnie ?

Co sądzicie o Giant Talon 1 ? Te dwa modele najbardziej przejrzałem i posprawdzałem.
 

Odnośnik do komentarza

Nie jeździ się stojąc nad ramą. Jest to wartość bez większego znaczenia. Rower ma być dopasowany przede wszystkim na długość. Normalnie masz rozmiar 19 cali. W Cube jesteś pomiędzy 19 (w rzeczywistości 18) i 21 (20) cali. Żeby wybrać odpowiedni rozmiar sugeruję użyć kalkulatora ze strony Pedal Force.

Cube Attention ma mocowania bagażnika i błotników.

Odnośnik do komentarza
  • 3 tygodnie później...
Dnia 7.06.2019 o 23:42, jajacek napisał:

Cube Attention ma mocowania bagażnika i błotników.

Udało mi się zobaczyć Cube Attention na żywo. Poza samą wysokością ramy w stosunku do przekroku (tak na styk) pasował bardzo dobrze.
Opony na pewno do zmiany na co dzień na jakieś 1,75.

Niestety w wersji 2019 nie ma otworów montażowych w tylnym trójkącie do mocowania bagażnika. Z tego co patrzyłem wcześniejsze modele miały te otwory.
Tylko teraz pozostaje pytanie jak zamocować zwykły bagażnik do takiej ramy ? (mam np. Kross Travelrack).

NA stronie pisze : "Nowością w modelu 2019 jest udoskonalenie tylnego trójkąta, dzięki czemu mocowanie bagażnika i błotnika jest jeszcze łatwiejsze i schludniej wygląda, a nam pozwala na szybkie i sprawne dopasowanie roweru do codziennych dojazdów do pracy czy weekendowych wypadów"
 

Tylko nie rozumiem jak to udoskonalenie ma wyglądać ? Poprzez usunięcie otworów montażowych ?
Czy teraz montaż bagażnika jest możliwy tylko poprzez jakieś dedykowane przez cube przejściówki ?
Znalzałem coś takiego :
Link 1

Link 2

Czy ktoś ma doświadczenia jak wygląda mocowanie bagażnika w modelach rowerów Cube 2019 ?

Odnośnik do komentarza
13 godzin temu, pepe napisał:

Odnośnie otworów do montażu bagażnika (czy też raczej ich braku) to nie powinno być problemu. Prawdopodobnie wraz z rowerem dostarczany jest mały adapterek który przykęca się w otworze do montażu błotnika i do niego te dwa pałąki od standardowego bagażnika. Powinno to tak wyglądać : http://crosso.pl/pl/produkt/adapter-c/

Obawiam się że nic z tego.
Tak to teraz wygląda :

Zdjęcie

51280478150739761245.png

Ale nakombinowali.
Można oczywiście mocować do widelca na obejmy - mam tak obecnie. Ale to tylko ostateczne i raczej kiepskie rozwiązanie. Rysuje ramę, tragicznie wygląda, przesuwa się itp.

 

 

Odnośnik do komentarza

Szukałem modelu z 2018 ale bardzo ciężko znaleźć cokolwiek na kołach 29" i rozmiar ramy 19".
Jak już coś znalazłem to w kolorze który nie powoduje u mnie sypmatii do roweru. Niby pierdoła ale jednak ...

Znalazłem coś wysyłkowo ale attention SL, za 3500. Cena chyba dobra. Nie wiem tylko jak to będzie z kosztami serwisu takiego amora. Wolałbym bardziej coś bezobsługowego.
Niebieski połysk (ostatecznie mógłby być). Wolałbym matowy. Kolorystyka z tego roku mi pasuje ?

Wysłałem pytanie do producenta o możliwość mocowania tradycyjnego bagażnika i błotników. A nóż odpowiedzą.
 

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...