Skocz do zawartości

Rower na weekendowe wypady


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Szukam roweru do rekreacyjnej jazdy po mieście bądź w dalszą trasę drogą asfaltową na weekendowe wypady. Około 2 lata temu kupiłem rower Kross Hexagon X2 Disc 2017 za 1500zł i jestem zmuszony kupić coś innego w tym zakresie cenowym. Zmieniam rower z powodu ciężkiej jazdy rowerem po prostej drodze. Jazda ścieżką rowerową to udręka a wjechać na małą górkę to wyzwanie. Jazda powinna być przyjemna i lekka a nie żeby się męczyć. Po każdej jeździe moje uda nie wytrzymują. ? Nawet po oddaniu na przegląd nic to nie dało. Jak to możliwe, że rowerem kupionym z giełdy (bez amortyzatorów) za 150zł jeździ się lepiej niż tym za 1500zł (z amortyzatorami)? Nie wiem. Tak więc proszę o pomoc. Jedyne moje wymagania to żeby rowerem jeździło się lekko i żeby wyglądał młodzieżowo. Więc rowery trekkingowe czy miejskie opdadają. Mam 190 wzrostu, waga w przedziale 80-90kg. Dodam jeszcze, że lubię szybką jazdę więc żebym nie musiał kręcić szybko pedałami przy jeździe na największych przerzutkach ?

W oko mi wpadły te oto rowery

Spartacus Road Pro

Unibike Prime GTS

Kross Pulso 1.0

Romet Rambler R6

Odnośnik do komentarza

Sprawę powinien załatwić model fitness, czyli np. Kross Pulso z Twojej listy. Mógłbyś też od razu przesiąść się na szosę, z tym, że to już musiałbyś sam spróbować czy pasuje Ci taka pozycja za kierownicą.

Oprócz zmiany roweru warto zwrócić uwagę na kadencję czyli szybkość kręcenia korbami. Z tego co piszesz wynika, że w Twoim przypadku może być zbyt mała, stąd np. ból ud po wjechaniu pod górkę. Jest jeszcze wiele czynników które warto sprawdzić,  a które mogą utrudniać jazdę : np. prawidłowe ciśnienie w oponach, odpowiedni strój.

Odnośnik do komentarza

Po pierwsze Kross Hexagon ma szerokie opony. Szerokie opony stawiają większe opory toczenia co sprawia, że po asfalcie czy ścieżkach rowerowych jeździ się gorzej. Mógłbyś wymienić opony na slikowe. Powiedz, ten rower z giełdy ma sporo węższe opony, prawda?

Druga sprawa amortyzator waży. Im tańszy tym cięższy, a jego praca zostawia wiele do życzenia. Rower za 1500 ma atrapę amortyzatora. I w sumie lepiej go wymienić na sztywny widelec.

5 godzin temu, Sumiru napisał:

Dodam jeszcze, że lubię szybką jazdę więc żebym nie musiał kręcić szybko pedałami przy jeździe na największych przerzutkach

To nie jest tak. Nie powinno się jeździć siłowo, czyli przy 10 pachnięciach korbą jedziesz 30km/h tylko na kadencję. Zdrowo powinno się kręcić korbą około 90 razy na minutę. Przerzutkę powinieneś dostosować do tego by kmóc robić te 90 obrotów i z tego wyjdzie Ci jakaś prędkość, Jasne, pod górkę, z górki trochę inaczej to wygląda. Na rowerze MTB (w terenie) też trochę inaczej wygląda rzeczywistość ale te 90 obroty to dobra praktyka (zdrowa dla kolan).

 

Zgadzam się z pepe do Twojego stylu jazdy rower fitness będzie jak znalazł.

Odnośnik do komentarza

@thalcave podał Ci receptę na sprytniejszy i prawidłowy sposób jazdy a ja dorzucę i podsumuje po co to:

1. Odpowiednio dobrany rozmiar ramy (tj. taki abyś nie czuł się jak fakir w szafce czy rozciagnieta guma w majtkach) pozwoli Ci przyjąć swobodna rekreacyjna wygodna pozycje w czasie jazdy. 

2. Odpowiednio ustawione siodełko - wyciągnięte noga powinna się opierać na pedałem piętą - ma być prosta, przy pedalowaniu poduszką pod palcami lekko zgięta. 

3. Rower ma być mechanicznie sprawny! Koła po pokreceniu maja się długo obracać (obydwa tył i przód bez oporów hamulca czy innego tarcia), a korba pod naciskiem palca lekko napędza tył. 

4. Bezwzględnie korzystać często z biegów! Jadąc po płaskim utrzymywać kadencję na poziomie minimum 75/min

5. Rozebrać amor odpowiednio go nasmarowac - nawet jeśli to gowniana rzecz jest to zdecydowanie poprawi to jego prace

Powyższe nie wymaga nic poza dbałością o sprzęt i zmianą nawyków w sposobie jazdy - nic nie kosztuje! 

6. Opony wymienić na tzw. Semislicki lub nawet sliki jeśli jeździsz tylko po asfalcie - to wydatek max 150 zł za 2 b.dobre opony, potem je odpowiednio napompowac.

Podsumowujac - jeśli punkt po punkcie zrobisz co wyżej w tym głównie NAUCZYSZ SIĘ JEŹDZIĆ KADENCJA powinieneś bezkosztowo poprawić swoje osiągi i odczucia co najmniej 3-krotnie. Czyli zamiast wydawać kasę zmień siebie i swoje nawyki, nowy rower nie poprawi Twoich osiągnięć jeśli nie poprawisz siebie. Daje głowę że ja na swoim rowerze miejskim z piasta planetarna będę pod każdym względem lepszy szybszy i mniej zmęczony mimo tego że każdy inny kto wsiada na niego mówi że to ciezka niezdarna krowa - w moich rękach dziwnie nabiera lekkości i zwinnosci i opad kopary... 

Odnośnik do komentarza

Trudno argumentowac na odległość, proponowane przeze mnie "sposoby" znacznej poprawy osiągów na rowerach uważanych za "krowy" przyniosły w 2/3 dobre rezultaty - postepy tyczyly głównie zmiany złych przyzwyczajeń użytkowania roweru. Oczywiście zawsze łatwiej powiedzieć "grube opny są złe" bez wnikania dlaczego te klockowate narosle na nich tak nas spowalniaja i wydać kolejne 2000 na super rower. 

Odnośnik do komentarza

@Sumiru : Posprawdzaj wszystko po kolei tak jak radzą koledzy. Na pewno nie jest tak że rowery jednego producenta będą super a innego do kitu, jak to podejrzewasz. Jest po prostu masa czynników które wpływają na odczucia z jazdy. Oprócz już wymienionych jest jeszcze np.ogólne samopoczucie, to czy jedziesz z wiatrem czy pod wiatr i jeszcze sporo innych.

Faktem też jednak jest że o ile dobrze sprawdziłem masz obecnie rower na kołach 26 cali. Jeżeli jeszcze dodatkowo masz np. za mały rozmiar, to też mogło by mieć znaczenie.

A swoją drogą, to zaczął bym jednak od ciśnienia w oponach. Jeżeli nie masz manometru i pompujesz na tzw. oko, to na pewno jeździsz na zbyt małym ciśnieniu i to może być głównym powodem problemów.

Odnośnik do komentarza

Żaden element roweru nie ma tak dużego wpływu na szybkość i komfort jazdy jaz dobór odpowiednich opon i ciśnienia w nich.

Miałem tani rower mtb na kołach 29 cali, czołowego producenta Specialized, Hardrock, który po prostu "nie jechał". Wynikało to głównie z wyjątkowo podłych kół, na beznadziejnych piastach i drutowych oponach o wadze chyba niemal kilo każda z agresywnym bieżnikiem. Plus nędzna korba i nędznej klasy napęd Suntour/Altus/Acera. Plus koszmarna atrapa amora Suntour XCT. Suma tych czynników powodowała że energia przekazywana na pedały, bardzo słabo przekazywana była na ruch. Ale w połowie odpowiadały za to koła i opony.

Odnośnik do komentarza

Któryś z tych rowerów godny polecenia? Testowałem w decathlonie Riverside 900 i jeździ się super, wąskie opony, jest bardzo wygodny ale minusem jest chyba tylko jedna tarcza z przodu. Boje się że demonem prędkości to nie będzie. Za Unibike Shadow przemawiają do mnie koła 29'', zależy mi na prędkości. Natomiast 540st kusi wyglądem ale koła 27,5'' to chyba słabo... 

Oczywiście do jazdy po ścieżkach rowerowych i wzniesieniach (Na niektórych MTB też się dobrze jeździ po mieście)

Unibike Shadow

Rocrider ST 540

Riverside 900

Ewentualnie jakiś Giant do 2000zł.

Odnośnik do komentarza
13 godzin temu, Sumiru napisał:

... tylko jedna tarcza z przodu. Boje się że demonem prędkości to nie będzie. Za Unibike Shadow przemawiają do mnie koła 29'', zależy mi na prędkości. Natomiast 540st kusi wyglądem ale koła 27,5'' to chyba słabo...

Nie wiem czy rozumiesz mechanikę jazdy na rowerze w "powietrzu" - gdzieś @jajacek temat założył gdzie przy pewnych ustalonych pozycjach "kolarskich" czyli pochylonego do przodu nad barankiem drobne kortekty ciała powodowały przyrosty prędkości (przy czym pedkości nalezy rozumieć cos pomiędzy 35-40 i więcej) - prędkości nie zrobisz samymi "blatami" i ich rozmiarem - prędkośc to pozycja "podkulonego w przód" i masz tak wytrzymać 1-2h aby nazwać to "prędkością" - krótkie 2-3 minutowe zrywy pod 30-35/h to ... animacja ambicji i co najwyżej "próba siły".

Prędkość nie zależy od rozmiaru kół tylko od przełożeń i SIŁY w nogach aby je napędzać - kiedyś bito rekordy na czymś takim"
1991RichardGrigsby.jpg

ostatecznie UCI wycofało te rowery z wyścigów bo "były zbyt dobre" ?
Duże koło pozwala jedynie lepiej utrzymac prędkość na prostych a i to nie "pompnięte na kamień" bo takie tylko na równiutkie asfalty sie nadaje - trzeba w sam raz aby i pneumatyka opony miała sens i żeby kapeć nie przeszkadzał.
Oczywiście można inaczej ale to nie w cenie 1500 zł.

Odnośnik do komentarza

Co do ostatniego roweru (Riverside 900), parę postów niżej jest temat Riverside 920 vs 900. Tam opisałem swoje wrażenia z użytkowania właśnie 900. Ogólnie ja jestem zadowolony, po szczegóły odsylam do tego tematu.

Temat: Riverside 900 vs 920. Czy warto dopłacić 1000 zł?

-z jakiegoś powodu nie mogę wstawić linka do tego tematu-

Odnośnik do komentarza

Moim łupem padł jednak Unibike Shadow

Chciałbym mieć 2 komplety kół do tego MTB. Te które są terenowe zostawić do nauki wheelie a do jazdy po mieście kupić coś cieńszego.

Jakie wąskie oponki polecacie na asfalt/ścieżki?

Myślę nad 

-Schwalbe Kojak Race 28x1.35

-Vredestein trekking DYNAMIC TOUR 28x1.5/8x1.3/8 (37-622)

- Vittoria Adventure 700X35C (37-622) 

ale nie mam pojęcia czy będą one pasować do tej obręczy. A jak nie to jaką obręcz kupić do tych opon. 

Ewentualnie podać przykłady gotowych obręcz+opona

Odnośnik do komentarza

Obręcze masz prawdopodobnie 19 mm. Jeśli tak, to możesz założyć dowolne opony 28 cali (od około 30mm szerokości). Pewnie trzeba będzie też kupić inne dętki, 29 calowe mogą być zbyt duże.

Inna sprawa, czy jest sens do roweru mtb zakładać takie wąskie opony. Możesz po prostu wybrać jakieś 29x2.0 z drobnym bieżnikiem, np. Continental Double Fighter. Wbrew obiegowym opiniom opona wcale nie musi być wąska żeby zapewnić niskie opory toczenia. Na takich oponach bez problemu pojeździsz też w terenie, pod warunkiem, że będzie sucho. Wymiana opon czy nawet kół za każdym razem gdy chcesz się wybrać do lasu, jest dość uciążliwa.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...