Skocz do zawartości

regulacja przerzutki w piaście Nexus 7 SG-C3000-7R


Rekomendowane odpowiedzi

witam, mam wątpliwości co do poprawności pracy przekładni Nexus 7 SG-C3000-7R. Przekładnia pracuje w rowerze Gazelle Balance ze wspomaganiem elektrycznym  . Rower jest nowy , ma przejechane ok 300km  ale w czasie jazdy zauważyłem zwłaszcza na 5 biegu chwilowe stuknięcia a czasami mam wrażenie jakby "strzelał" łańcuch czyli tak jakby łańcuch był juz wyciągnięty. Podejrzewam, ze może łańcuch sie dopasowuje w pierwszym okresie eksploatacji. Nie zauważyłem innych objawów, przepuszczania czy jakiś innych dźwieków. To moja 3 przekładnia w piaście i drugi Nexus 7 . Wszystkie jak dotąd były bez zarzutu.

Odnośnik do komentarza

Jak Ci strzela a masz poprawnie ustawione kreski  to poluzuj nieco baryłkę przy manetce - trudno powiedzieć czy jest za wysoko czy za nisko ustawiona linka więc trzeba delikatnie spróbować "pomacać" w która stronę trzeba mocniej docisnąć - jak poluzowanie strzela bardziej to podciągnięcie powinno pomóc. Na czuja po prostu nie wchodzą wszystkie idealnie bo nie są idealnie wobec siebie ułożone w piaście - stąd  "linkowanie" to pierwszy stopień poprawek.

Odnośnik do komentarza

Napisałeś że miałeś 3 piasty z czego poprzednia i ta to Nexus 7 - jeśli nie masz zielonego pojęcia o regulacji ? to jesteś kompletnie zielony:

1. z jednej strony to dla użytkownika planetarek dobrze bo oznacza że skoro poprzednie działały i wracał do następnych znaczy, że planetarki trwałe są/były
2. z drugiej źle to świadczy bo możliwe (tu oczywiście może za dużo zakładam) że żywot poprzednich byłby dłuższy gdyby choć odrobina wiedzy

Reasumując prolog - wiedza o drobnych regulacjach - bo przy planetarkach przy prawidłowym użytkowaniu tylko takie wchodzi w grę - znacznie poprawia komfort użytkowania i w wersjach ekstremalnych (początki strzelania) nie zmusza do wyrzucania napędu tylko skłania do jego "naprawy".

Teraz konkret - biegi zmieniasz prawdopodobnie obrotowa manetką z cyferkami, kręcąc w czasie jazdy w lewo/prawo - w czasie obrotu na manetce biegi oznaczone cyferkami oznaczają że "właśnie zmieniłeś bieg".
Pierwsza zasada higieny i poprawnej zmiany to zanim obrócisz manetkę na wyższy/niższy bieg odpuszczasz nacisk na pedał i kręcisz z siłą na tyle mała aby wystarczała do  obrócenia się pedału - pomaga to lekko wejść biegowi z tyłu - trwa to krótko/ułamek sekundy. Po zmianie biegu można naciskać pełną siłą. Ta informacja ma taki sens że "siłowanie się" z napędem niszczy zębatki w planetarce (czyli "kruszy" mechanizm - zebatki) a powstające ubytki w ząbkach powodują ich degradację i powstawanie problemów ze zmiana biegów i ogólnie złe działanie.

Przy planetarce po prawej stronie tylnej osi (patrząc w kierunku jazdy) znajduje się takie plastikowe okienko gdzie jak się dobrze przypatrzyć (jak jest brudne należy wytrzeć) sa dwie białe lub żółte kreski - jeśli znajdują się w jednej lini - linka jest dobrze wyregulowana, jeśli zaś kreski NIE SĄ w jednej lini - potrzebna jest regulacja.

Od obrotowej manetki do planetarki prowadzi linka - z tyłu można przyjąć że jest mocowana na stałe (to że jest rozbieralna dla osoby "zielonej nie ma znaczenia a upraszcza wyjaśnienia ?) - linka jest mocowana za pomocą takiego czegoś https://www.narowery.pl/pl/p/Sruba-klamki-hamulca-regulujaca-naciag-linki-Saccon-M7/2185 .
Regulacja naciągu/popuszczania polega na tym że nakrętkę kręci się w jedną lub w druga stronę powodując mniejsze lub większe naprężenie pancerzyka z linką. Kręcąc nakrętką należy trzymać dwoma palcami (kciukiem i wskazującym palcem) pancerzyk aby nie obracał się wraz z z nakrętką. Kręcisz tak długo w lewo/prawo aż z tyłu dwie kreski utworzą jedna linię.

Powyższe to wersja optymistyczna zakładająca że rower został zmontowany ze sztuka tworzenia rowerów, a planetarka jest "zdrowa".

Tu masz najkrótszy film o regulacji jak wyżej - https://www.youtube.com/watch?v=5l85c9DNcYY - czyli jeśli wszystko w rowerze jest prawidłowo zamontowane to kręcenie do "równości kresek" jest jedynym zabiegiem poprawiającym prace napędu.

Jeśli mimo współgrania kresek występuje strzelanie napędu to niestety "dla zielonego" pozostaje tylko regulacja doświadczalna - czyli próbujesz tak długo aż przestanie CI trzaskać. Ta druga wersja, rzadka - tutaj regulacja polega na dość monotonnym zabiegu - kręcisz baryłka pół obrotu - jeździsz i czuwasz, jak jest poprawa to dodajesz pół obrotu i jest ok. Jeśli zaś masz kreski "rozbełtane" to takich prób "pół obrotu-jazda-pół obrotu-jazda" musisz wykonać kilka/naście razy.li 

Osoby znające się trochę na takie regulacji zrobią to w 15 minut a zielone niestety MUSZĄ się nauczyć na co zwracać uwagę.

Odnośnik do komentarza

Mociumpel, wyjaśniłeś mi to tak łopatologicznie, ze teraz mogę sie uważać za specjalistę. W niedziele będę regulować i dam znać czy mam sukces czy nie. To nowy rower, wiec chyba przekładnia jest "zdrowa", Troche mnie zawstydziłeś, bo pierwszy rower z takim Nexusem mam od blisko 15 lat , jest giant revive  i nigdy nie miałem z ta przerzutka kłopotów ale tez nigdy jej nie obsługiwałem. Ja wiem , ze jestem Hunem, abnegatem technicznym itd ale przekładnia pracowała poprawnie , wiec nie było sensu jej ruszać. Moja bardzo wielka wina. Mam jeszcze Canyona z Alfine 8 ale to świerzy rower i nie trzeba nic przy nim robić ale przekładnia jest zajebista, to fakt.

Gdybyś  jeszcze kolego zerknął na mój inny post i pomógł mi wyregulować łożyska kierownicy w gazella balance to chwaliłbym cię po wsze czasy. Kompletnie nie wiem jak sie do tego zabrać. 

Dzieki za pomoc

Odnośnik do komentarza

dzisiaj zacząłem regulacje tą baryłka. Wielkich zmian nie zauważyłem, no może trochę. Wiesz ja mysle, ze takie wrazenia moga tez byc spowodowane tym, ze silnik  włącza sie okresowo . Ten silnik nie pracuje cały czas i siła uciągu tez nie jest stała. Przestajesz pedałować silnik przestaje wspomagać, zaczynasz pedałować silnik włącza sie , naciskasz mocniej na pedały silnik pracuje z większa mocą. To moze powodować odczucia jakby coś sie działo w przekładni, moze chwilowo pojawia się luz, zeby za chwilę ten luz znikał . No tak sobie wyimaginowałem . Najgorsze jest to, ze ciężko wrzucic 7 bieg i tego nie da sie ustawić. 

Dzięki

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...