Skocz do zawartości

Co powinien posiadać rower górski?


Rekomendowane odpowiedzi

@lukasz.przechodzen
Tak na szybko moje uwagi.

1. Rower nazywany mtb to nie jest rower górski. Bo jak dla mnie górski znaczy do jazdy po górach. A prosty mtb się do tego bardzo słabo nadaje. To jest rower terenowy. Więc może zmienić tytuł na "Co powinien posiadać rower terenowy?".
2. Rower górski musi posiadać odpowiednią geometrię, szerokie opony i myk-myka. Bo bez tego jazda po górach jest mocno utrudniona. Spróbuj pojechać jakąś  trasą enduro bez tego albo zjechać  jakimś bardziej stromym jarem. Zapewniam że zjazd po trasie z nachyleniem 30+% na rowerze z kątem główki rury sterowej 71 stopni bez myka-myka i  z tyłkiem na tylnej oponie jest poważnym narażaniem zdrowia. Wiem bo tak zjeżdżałem.
3. Napęd 1x11 jest do dupy i nie mam co do tego najmniejszej wątpliwości. Zmusza użytkowników do żonglowania wielkością przedniego blatu, w zależności od terenu, co jest nie do przyjęcia. Dopiero 1x12 oferuje pełny zakres mogący konkurować z 2x.

Screen-Shot-2016-08-04-at-09.55.41-e1470

Odnośnik do komentarza
3 godziny temu, jajacek napisał:

1. Rower nazywany mtb to nie jest rower górski. Bo jak dla mnie górski znaczy do jazdy po górach. A prosty mtb się do tego bardzo słabo nadaje. To jest rower terenowy. Więc może zmienić tytuł na "Co powinien posiadać rower terenowy?".

Ale takie jest nazewnictwo przyjęte. Nie ma czegoś takiego jak "rower terenowy" - tylko górskie, które mają swoje podgrupy jak XC, trail, enduro itd.

Odnośnik do komentarza

Sam sobie przeczysz ? Nazwano go po taką cholerę, żeby odróżniać go od tych trekkingów, które mają błotniki, bagażnik oraz dynamo w piaście. I to samo proponujesz Ty, chcąc nazwać "rowerami terenowymi" te górskie, którym do jazdy po górach czegoś brakuje. Tak że ta uwaga wydaje mi się totalnie bez sensu - to tak, jakbyś stwierdzał, że nie może być czegoś takiego jak adidasy firmy Nike albo że adidasy mogą być tylko do biegania czy koszykówki. Tymczasem mnóstwo tak zwanego sportowego obuwia i odzieży kompletnie do uprawiania sportów się nie nadaje. Część osób to wie i szuka czegoś o lepszych właściwościach, a część uprawia sport na takim poziomie, że nawet w klapkach jest w stanie jeździć na rowerze, a co dopiero w "sportowych adidasach".

Odnośnik do komentarza

A może i macie racje? ? A może nie? ? Ale jak dla mnie cross to trekking. A co to za różnica czy ma błotniki i bagażnik czy nie ma? Dla mnie ma znaczenie typ ramy i rozmiar kół. A te pierdolety na nim to już drugorzędna sprawa. Kiedyś trekkingowe to były taki co miały koła 28 cali i sztywny amor. Potem były trekkingowe z amorem. Ale nadal na kole 28 cali bo wszystkie mtb były 26 cali. A potem te trekingowe z amorem nie wiedzieć czemu nazwano cross. O tyle głupia nazwa że zawsze istniało pojęcie cyclocross czyli CX. Kiedyś przemknęło pojęcie ATB. All Terrain Bike. Może takie było lepsze?

Kiedyś mtb to było wszystko na szerokiej oponie. A dziś mamy downhille, ścieżkowce, enduro, all mountain, XC, sztywniaki, fulle, itd, itp...

Odnośnik do komentarza
Dnia 17.02.2019 o 20:15, jajacek napisał:

A może i macie racje? ? A może nie? ? Ale jak dla mnie cross to trekking. A co to za różnica czy ma błotniki i bagażnik czy nie ma? Dla mnie ma znaczenie typ ramy i rozmiar kół. A te pierdolety na nim to już drugorzędna sprawa. Kiedyś trekkingowe to były taki co miały koła 28 cali i sztywny amor. Potem były trekkingowe z amorem. Ale nadal na kole 28 cali bo wszystkie mtb były 26 cali. A potem te trekingowe z amorem nie wiedzieć czemu nazwano cross. O tyle głupia nazwa że zawsze istniało pojęcie cyclocross czyli CX. Kiedyś przemknęło pojęcie ATB. All Terrain Bike. Może takie było lepsze?

Kiedyś mtb to było wszystko na szerokiej oponie. A dziś mamy downhille, ścieżkowce, enduro, all mountain, XC, sztywniaki, fulle, itd, itp...

Starzejesz się ? A z wiekiem przychodzi na wspominki, że kiedyś to Panie było... ?

Odnośnie Twojego pierwszego posta:

1. Na takie prościutkie "górale", które nie nadają się do jazdy po górach, mówi się ATB (All Terrain Bike). Ale tego mało kto używa, górski to górski, nawet jak kosztuje 600 złotych. Nic z tym nie zrobimy.

2. Myk-myka dopisałem. Geometria i dobór roweru do konkretnego rodzaju jazdy, to już temat na inny wpis.


3. Wszystko zależy od potrzeb. Jeżeli ktoś chce jadąc z asfaltowej górki 50 km/h, jeszcze dokręcać, to zdecydowanie 2x, a może czasem 3x będzie mu niezbędne. Ostatnio na blogu ktoś chciał stworzyć korbę 52/42/22(!) + do tego kaseta 11-42. Ostatecznie znalazłem mu tarczę 24 do tego zestawu, ale czy to będzie działać i tylna przerzutka ogarnie? Tego nie wiem.

Natomiast pytający chciał stworzyć na maksa uniwersalny napęd, który pozwoli mu właśnie dokręcać na stromych zjazdach i wspinać się pod ciężkie podjazdy. W takich przypadkach pewnie 1x13 by nawet nie dogodził ? W pozostałych - zgadzam się, że 1x12 wypada lepiej niż 1x11, chociaż jeżeli nie potrzebujemy rozpędzać się powyżej pewnej prędkości, to i 1x11 wystarczy. Każdemu według potrzeb. To że komuś coś nie pasuje, nie znaczy, że cała koncepcja jest bez sensu ?

Odnośnik do komentarza
Dnia 17.02.2019 o 20:15, jajacek napisał:

A może i macie racje? ? A może nie? ? Ale jak dla mnie cross to trekking. A co to za różnica czy ma błotniki i bagażnik czy nie ma?

Cross to cross, trekking to trekking. To bardzo ułatwia rozróżnienie tych rowerów od siebie. Można oczywiście było stworzyć kategorię "rowery crossowe z wyposażeniem turystycznym", ale już OD LAT używana jest nazwa trekkingowe, czyli z błotnikami, bagażnikiem, osłoną łańcucha, bardzo często dynamem, stopką.

Odnośnik do komentarza

Ad 1. Przydałaby się jakaś taka kategoria mtb rekreacyjne czy właśnie ATB. Dużo jest takich rowerów. Tu często na forum się pojawiają. Niektóre mają trzyrzędowy napęd do wszystkiego jak Cube Analog.

To na szosie tak chciał? 52-42 jest super na szosę. Mój kumpel Cyborg ma 52-42-30. Ja mam 52-39-30 i być może zmienię środkowy blat na 42. Natomiast jedyna korba o ktore mi wiadomo że miala BCD, które mogło przyjąć mnie niż 30, to była Shimano 105 5700 trzyrzędowa. Chyba 26 brała ale głowy nie dam. Ale kaseta 11-42 do tego? to jakaś przeginka. Ale z WolfTooth Road Link może pójdzie...

1x11 niektórym oczywiście w pełni wystarczy. Bo są tacy którym 1x9 wystarcza. Ale jednak ludzie kupując nie zdają sobie sprawy że jest to napęd, który nie ogarnia całego zakresu i chcąć jeździć i po płaskimi i po górach można mieć problem.

 

Odnośnik do komentarza

@jajacek Zobacz co w dziale rowerów rekreacyjnych oferował Giant w 2008 roku ?

giant-strona.jpg

 

A facet chciał taką korbę wsadzić do górala, żeby móc na asfaltowych zjazdach dokręcać i jeździć za TIR-ami (już go za to ochrzaniłem). Znalazłem mu tarczę 24 z odpowiednim BCD, ale czy to fizycznie zagra, tego już obiecać nie mogłem. Sam jestem ciekawy jak to wyjdzie, ale z czystej ciekawości, bo mnie nie kręcą takie kombinacje.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...