Skocz do zawartości

Jaki rower kupić - szosowy, przełajowy czy grawelowy


Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, rowerowy365 napisał:

Używanie rowerów na wyprawy to też innego rodzaju ograniczenia - nie jedzie się na czymś extra bo ciężej dostać części zamienne.?

Pełna zgoda ale w miejscach poza cywilizacją. Wtedy v-brake i żadnej hydrauliki.  Ale np. w zachodniej Europie. spoko można jeździć czymś lepszym. Z bardziej wyprostowaną sylwetką na crossie też zgoda.

Natomiast dużo zależy jak widać od otoczenia w którym się obracamy. Najwyraźniej obracasz się wśród osób jeżdżących rekreacyjnie. A ja wśród jeżdżących sportowo i treningowo. Ostatnio tak nam się rozwinęła nasza lokalna grupa ustawkowa Grupetto, że już ciężko mi nadążyć. Mamy ponad 500 członków, z tego ze 100 aktywnych. Jutro mamy imprezę grupową w knajpie. Na grupie główne tematy to gdzie jechać na wyścig i gdzie trenować. Czy jechać na Stelvio, na Kanary czy na Majorkę. Każdy ma po kilka rowerów. Do tego nieustanny handel częściamy co mnie cieszy. Sprzedałem koła, sztycę, rower, mam klienta na stary trenażer. Jutro na imprezę kolega ma przywieźć opony. Grupa umawia się na wspólne wyścigi na trenażerach na Zwift. Wspólne ustawki i treningi szosowe i mtb. Więc to jednak kompletnie inna bajka.

Odnośnik do komentarza

Suntoury są sprężynowe (za ugięcie i odbicie odpowiada sprężyna w jednej goleni) olejowo-sprezynowe (sprężyna w jednej goleni w drugiej nierozbieralny kardridz z olejem, ktory odpowiada za tłumienie ugięcia/odbicia i może służyć jako blokada sprężyny - zamykany jest przepływ oleju z jednej komory do drugiej) lub olejowo-powietrzne. Nie wiem czemu miałoby służyć zalanie goleni że sprężyna olejem, czy usuwali sprężynę i zalewali samym olejem, imo to raczej nie poprawia a pogarsza uginanie.

 

Czy się mylę w powyższej kwestii? Jeżeli tak to proszę o rozjaśnienie.

 

Też uważam że wrzucanie do Crossa amora za 1100zl to przesada, można pokombinować ze sprężyna pod swoją wagę, by trochę polepszyć działanie, lub zmienić ramę i amortyzato na MTB, bo wkładanie do Crossa amora 100 mm może nie być najrozsadniejsze.

 

Wysłane z mojego TA-1024 przy użyciu Tapatalka

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza

Jak zobaczysz jak jest zbudowany przyzwoity amor to w jednej goleni jest cartridge powietrzny a w drugiej pręt zalany w oleju. W prostych modelach olejowo-sprężynowych w jednej goleni mamy olej z zaworkiem regulującym jego przepływ a w drugiej sprężynę stalową. W suntour zwykle nie ma oleju w związku z czym rozprężanie się sprężyny odbywa się w sposób niemal niekontrolowany. Zalanie olejem ma służyć spowolnieniu rozprężania się.

71ab5009e068099ad9a9965422d94a50--mounta

Odnośnik do komentarza

Natomiast do crossa niektórzy, którzy chcieli mieć dobrą amortyzację montowali amory olejowo-spreżynowe RockShoxa do kół 27,5 cala. Np. RockShox XC30/32 albo Recon. 27,5 cala nie zmienia geometrii roweru bo jest niemal identyczny na wysokość jak ten z crossa 28 cali. A zyskujesz dobrze działający amor o bardzo niskich kosztach eksploatacji. Koszt zakupu rzędu 600-700 zł. Na wyprzedaży może ciut taniej. Sam kiedyś rozważałem takie rozwiązanie zanim się pozbyłem crossa. Wtedy jak założyć szersze opony to mamy rower, który da sobie radę w terenie. Alternatywnie może to też być jakiś tani Suntour powietrzny typu Raidon. Zresztą ich sprzedawca, firma Activia, często doradza takie rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza

Dzięki za wpisy. Temu nad tym amortyzatorem myślałem bo Activia właśnie mi go doradził. A o wykorzystaniu amora mtb nie myślałem , bo wyczytałem o zmianie geometrii i że rama może nie wytrzymać. Żałuję trochę, że nie wiedziałem wcześniej to bym dołożył do lepszego amortyzatora. Generalnie plany mam takie.  Do dobrej ramy , aczkolwiek troszkę za dużej to był najmniejszy rozmiar i dobrego napędu. Dać dobry amortyzator. Myślę też nad kołami lepszymi, z  tymi nic się nie dzieje na razie. I nie mam porównania z innymi kołami lepszymi ale pewnie nawet jako amator bym różnice odczuł. Moje koła obręcz gdzieś około 50-60 zł więc to kiepskie koła. Tylko pytanie czy kupiłbym dobre pod V-brake i czy jest sens czy może na tarczówki warto przejść. Najpierw będę chciał komputerek kupić, potem remont pokoju. A później będę myślał nad rowerem. Chociaż Łukasz mi kiedyś koła odradził, póki są dobre. 

Odnośnik do komentarza

Powiedziałbym tak: im więcej masz doświadczenia tym bardziej jesteś w stanie docenić klasę i jakość roweru. Nie trzeba do tego być zawodnikiem. Każdy,  nawet ktoś jeżdżący rekreacyjnie jest w stanie od razu poczuć różnicę między ciężkim i kiepskim rowerem a lżejszym i lepszym. Moja koleżanka, która jeździła sobie ciężkim 14-kg rowerem mtb za 2500, wcale nie takim tragicznym, po kupieniu używanego roweru 10-kg, za 3,5k, na dużo lepszym osprzęcie, kompletnie odleciała. Jeździ jak szalona, coraz szybciej i coraz dalej.

Natomiast jestem zdania że bazą dla dobrego roweru jest dobry frameset w przypadku szosy w odpowiednim rozmiarze a w przypadku mtb/cross dobra rama z dobrym amorem. Więc jeśli piszesz że masz za dużą ramę, kiepski amor, kiepskie hamulce i kiepskie koła to dla mnie taki rower nie kwalifikuje się na żaden upgrade tylko na wymianę na inny.

Odnośnik do komentarza

Ja jacek tu masz linka do opisu specyfikacji roweru mojego. Będzie łatwiej coś podpowiedzieć : https://www.forumrowerowe.org/garage/ve/garage/vehicle/5594-rower-na-ramie-muesinga-twinroad-lite/?show=tab_1 . Myślę też jak już wymieniać rower, to tak jak pisałeś na Mtb. a dać opony takie bardziej uniwersalne np. 42 mm co mam teraz. Gravela raczej nie chcę boję się trochę baranka czy bym dobrze  z nim jeździł. Spd się nie nauczyłem ponoć mogę mieć zaburzenia równowagi, przez uszkodzony wzrok słuch. Ramę w sumie mam na styk, mogło by być z parę centymetrów luzu nad kroczem. Niestety niskiego wzrostu jestem i to najniższy rozmiar ramy był. 

Odnośnik do komentarza

Świetny amor mtb 27,5 cala nowego typu, ze sztywną osią do rowerów ze zwężaną główką rury sterowej. Wymaga nowego koła:
https://www.rosebikes.pl/rock-shox-recon-silver-rl-275-boost-solo-air-federgabel-2017-881774

Standardowy amor mtb 27,5 cala do rowerów ze zwężaną główką rury sterowej. Z osią 9mm bez potrzeby wymiany koła:
https://www.rosebikes.pl/rock-shox-recon-rl-soloair-suspension-fork-100mm-2019--2676341

Amor crossowy z osią 9mm, bez potrzeby wymiany koła do rowerów z prostą główką rury sterowej:
https://www.rosebikes.pl/rock-shox-paragon-gold-rl-28-disc-suspension-fork-2651674

Masz prosta główkę czy zwężaną?

Rosebikes ma przedstawiciela w Polsce, we Wrocławiu, który może doradzić.

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...