Skocz do zawartości

rower szutrowy/przełajowy


Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie, 

na wstępnie chciałbym zaznaczyć że jestem zielony w temacie, nie mam czasu na zaznajomienie się z tematem na tyle żeby samodzielnie podjąć decyzje ponieważ jest to bardzo rozległy temat, więc proszę o pomoc.

Potrzebuję roweru który będzie mi na co dzień służył jako środek transportu również w zimę (asfalt), który będzie szybki w terenie (weekendowa jazda) jaki i na szosie. Teoretycznie z tego co się dowiedziałem wybór padł na rower szutrowy lub przełajowy. 

Rowerem planuję jeździć przy nadmorskich lasach oraz plaży. Mam pytanie czy jest możliwość założenia na taki rower kół typowo szosowych jeśli najdzie mnie ochota na jezydę typowo szosową  ?

wzrost 196 cm

waga 100 kg

cena: do 4000 tyś MAX

 

Odnośnik do komentarza

Proponuję gravela, np. któryś z modeli Marin : https://www.marinbikes.com/pl/bikes/type/pavement-drop-bar

albo taki : https://www.goride.pl/przelajowe/author-ronin-2018?gclid=EAIaIQobChMIkaTO88rb3QIVyuR3Ch2l4gW_EAQYASABEgKCNfD_BwE

ewentualnie : https://www.goride.pl/przelajowe/accent-furious-2018?gclid=EAIaIQobChMIlsCMjcvb3QIVROR3Ch3uRQBEEAQYASABEgI5g_D_BwE

 

plus wiele innych, do znalezienia w internecie w kategorii: "gravel".

 

Do każdego z tych modeli będą pasować opony szosowe 28 cali. Trzeba się tylko ewentualnie upewnić co do zgodności szerokości obręczy z szerokością opony, sa do tego tabele, np : https://roweroweporady.pl/rozmiary-opon-rowerowych/

Odnośnik do komentarza

To już nie wiem, są różne metody wstępnego liczenia, możesz tu zobaczyć, kategoria w tym przypadku "szosa" : http://sklepzrowerami.pl/kalkulator-rowerowy#1

 

Czasami producenci podają też orientacyjny zakres wzrostu, np. Marin Four Corners, rozmiar XL dla wzrostu od  185 do 193 : https://www.marinbikes.com/pl/bikes/2019-pavement-drop-bar-utilitour-four-corners

Odnośnik do komentarza

Moim zdaniem - nie istnieje rower, który by jeździł po plaży (w ogóle) i jednocześnie - po asfalcie  - szybko.

Opcje są różne:

- 2 rowery

- uszosowiony  MTB z pod-opcją wymiennych kół.

- uterenowiony gravel. Ale to akurat do mnie nie przemawia. Nie wejdą opony, na których przejedziesz przez głęboki piach.

W zeszłym roku widziałem gościa na rowerze, który sam sobie skomponował:

- rama i widły (z amorem) od MTB

- kiera prosta, trochę węższa

- korba i kaseta - szosowe.

- opona z przodu gdzieś tak 1,5"

- z tyłu - chyba 23C. 

Trochę śmiesznie to wyglądało, bo tylne koło wydawało się przez to b. małe, ale ten rower jeździł. Tzn - jeździł rowerzysta. Po prostu - był mocny. Urwał mnie.

Przy tej wadze - nie idź w wylajtowane koła. Sprawdź, czy siodełko i opony są do niej dostosowane. Jeśli założysz opony szosowe - musisz się liczyć z tym, że będą szybko znikać. Zwłaszcza - tylna. Proponował bym tanie, albo twarde.

Z moich skromnych doświadczeń - budżetowa opona, odporna na ścieranie, a przy okazji - na przebicia, to Continental Ultra Sport. Przyczepność tyłka nie urywa, ale mnie można mieć jednocześnie wszystkiego.

Odnośnik do komentarza

Trudny temat. Po plaży najlepiej jeździ fat bike i 27,5+. W terenie typu lesie MTB z amorem. Po szutrach i gruntówkach albo MTB albo podobno gravel (nie mam, testowałem tylko godzinę, mnie nie przekonał), na szosie szosa/gravel/przełajówka.
Ja akurat wybrałbym MTB 29 cali. Ale gravel też wchodzi w grę pod warunkiem że nie będzie ostrych zjazdów w terenie i korzeni bo na nich gravel jest do niczego. No i pod warunkiem że da się założyć do niego szerokie opony. Minimum 1,75 cala. Może wtedy ma to sens. Zimą trzeba znacząco obniżyć ciśnienie żeby mieć przyczepność na śliskim, więc wtedy chyba raczej opony bezdętkowe. Nie wiem jakie teraz są zimy nad morzem. Jak mieszkałem jako dziecko w Koszalinie to do łagodnych nie należały. Może kolega Morgens nam poopowiada o jego doświadczeniach z gravelem na różnych nawierzchniach.

Odnośnik do komentarza

 Zimą trzeba znacząco obniżyć ciśnienie żeby mieć przyczepność na śliskim, więc wtedy chyba raczej opony bezdętkowe. 

Nie wiem jaką zimę i jaką jazdę masz na myśli? Mnóstwo lat jeździłem na 1,75" pompowanych - tak na oko - 2,5 bara. Przesiadłem się na 25C/7-8 bar i różnica jest jak dzień, a noc.

 

 Jak mieszkałem jako dziecko w Koszalinie to do łagodnych nie należały. 

 

Koszalin, to jest prawdopodobnie jakiś biegun zimna. Generalnie - jak na Mazowszu jest -10*C, to w Gdańsku tak ok. 0.

Odnośnik do komentarza

mieszkam w Kołobrzegu, zima jest tu delikatna. Tak naprawdę może jakieś dwa tygodnie śniegu maks miesiąc. Rower będzie służył do przemieszania się po mieście, jeździłem meridą szosową kolegi kilka dni niestety jest za dużo krawężników, nierównego asfaltu, dziury itd szosówka zbyt delikatna natomiast chce coś co będzie odporne a jednocześnie szybkie. Dodatkowo w wolnych chwilach coś czym będę mógł poruszać się po lesie w miarę utwardzonych ścieżkach leśnych. Dlatego zastanawiam się nad rowerem typu gravel. Z tą plażą to przesadziłem może. 

@jajacek posiadasz może kontakt do Morgensa?

 

Odnośnik do komentarza

Kontakt nie. Masz go w tym wątku. Możesz napisać PW albo czekać aż odpowie. Pamiętam że za młodu takie były zimy że szło się do szkoły w śniegu po pas. Na Mazowszu w tym roku było zimy i śniegu 2 tygodnie. Parę lat temy byłem w Łazach, w okolicach Ustronia i jeździłem na szosie. Asfalty były takie sobie i było też trochę płyt betonowych. Jeździłem wtedy na trekkingu na oponach ok. 35 i był to dobry wybór. Alternatywnie masz też Tribana 540 do którego wchodzą opony do 35 i jest jednocześnie szosą. A i otwory montażowe na błotniki tez posiada.

Odnośnik do komentarza

mieszkam w Kołobrzegu, zima jest tu delikatna. Tak naprawdę może jakieś dwa tygodnie śniegu maks miesiąc. Rower będzie służył do przemieszania się po mieście, jeździłem meridą szosową kolegi kilka dni niestety jest za dużo krawężników, nierównego asfaltu, dziury itd szosówka zbyt delikatna natomiast chce coś co będzie odporne a jednocześnie szybkie. Dodatkowo w wolnych chwilach coś czym będę mógł poruszać się po lesie w miarę utwardzonych ścieżkach leśnych. Dlatego zastanawiam się nad rowerem typu gravel. Z tą plażą to przesadziłem może. 

 

 

Zima  - każda jest inna.

Po mieście - jeżdżę na ostrym kole. Stara rama szosowa, stal Cr-Mo, obręcze krosowe na 36 szprych, opony 25C. 

Na niedzielę - szosa-retro, 32 szprychy 23C. Po szutrach i ubitych ścieżkach - daje radę, ale jak piach trochę głębszy - to już nie.

Odnośnik do komentarza

Na horyzoncie jest seria nowych Tribany

 

https://www.decathlon.pl/rower-szosowy-triban-rc-500-id_8518726.html

 

Ale z oponami 35c , będzie trochę udawanym gravelem (jak wiele innych tanich graveli. Te droższe potrafią mieścić opony 45c, a ramy mają tak wyprofilowane by w rozmiarze 27,5 zmieścić jeszcze większa oponę. Ale jak np rag czy ruut są poza zasięgiem twojego budżetu.

 

Wysłane z mojego TA-1024 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...