Skocz do zawartości

Wybór silnika do roweru


Rekomendowane odpowiedzi

Dobór silnika rowerowego

 

Wiele osób zastanawia się, jaki wybrać silnik do własnego roweru ???

Ja używam kilku rowerów z różnymi silnikami i wyposażeniem, nie, dlatego że nie mogę mieć jednego, lecz przez tyle lat uzbierało mi się trochę, do tego warunki mi na to pozwalały.

Należy się zastanowić, do czego będziemy używali tego roweru, jaką prędkością chcemy jeździć, w jakim terenie, oraz czy mamy warunki do serwisowania.

Podstawowa sprawa przed montażem silnika to należy zrobić przegląd i ew. naprawy samego roweru.

Opiszę kilka silników dedykowanych do montażu w rowerach.

 

GNOM

 

Kultowy już silnik rolkowy o pojemności 45cm produkowany w latach 50xx i mocy 0, 4 KM ( 0, 6 KM wersja wzmocniona) przez zakłady Mechaniczne we Wrocławiu.

Silnik na bazie Solex-a montowany był nad przednim kołem nie posiadał sprzęgła i bardzo niski stopień sprężania, umożliwiał jazdę z prędkością 27 Km/h wersja wzmocniona 35 Km/h.

Silnik wybitnie dla pasjonatów posiadających zaplecze serwisowe.

 

Silnik DONGO

 

 

Węgierski silnik rolkowy produkowany w latach 50-tych, przez blisko trzy lata, silnik pomocniczy do roweru.

Obecnie to silnik dla pasjonatów.

 

HONGDU

 

Silnik rolkowy na bazie francuskiego Solex produkowany przez Chińskie Zakłady Lotnicze Hongdu pojemność 48 cm. Posiada sprzęgło odśrodkowe, gaźnik bezpływakowy, potrafi rozpędzić rower do 40 Km/h.

Posiada możliwość montażu na przednie lub tylne koło oraz prądnicę 6V do oświetlenia.

Używam takiego silnika do dłuższych wycieczek ze względu na prędkość.

 

 

MAW

 

Silniki łańcuchowy MAW produkowano w latach 1954-1959 w Magdeburgu ( były DDR).

Podobnie jak inne silniki rowerowe z bloku wschodniego, MAW był wzorowany na zachodniej konstrukcji – na niemieckim silniku doczepnym AMO.

W tamtych czasach to był biały kruk w śród silników rowerowych, miał 1 Km i pozwalał rozpędzić rower nawet do 50 km/h ( po lekkim tuningu), rama była bardzo obciążona w miejscu montażu ( po trzykrotnym spawaniu ojciec wzmocnił mi ramę, miałem wtedy 16 lat.)

Silnik posiadał bardzo krótki łańcuch bez naciągacza ( był zbędny) i żadnych kłopotów ze spadaniem nie było.

Praktycznie żaden rowerzysta nie miał szans a i zużycie paliwa było niewielkie, silniki trwałe i solidne.

 

SACHS 301a

 

To bardzo znana i dobra konstrukcja najbardziej zaawansowana technicznie pojemność 30 cm napęd zintegrowany z tylnym kołem odlewanym ze stopu lekkiego, moc 0, 5 Kw.

To gotowy zintegrowany rower posiada hamulce bębnowe w obu kołach, prędkość nie powala i wynosi 25 km/ h dla rowerów z Niemiec i 30 km/h dla rowerów z Holandii.

Nie jest to sprzęt dla młodzieży nastawionej na osiągi, lecz doskonale się sprawdzi, jako rowerek turystyczny lub jako rower miejski.

Były wersje z rozrusznikiem elektrycznym, jednak myślę, że to przerost formy nad treścią tym bardziej, że silniki nie miały ładowania akumulatorka a sam akumulatorek doprowadza mnie do śmiechu (starcza na kilka rozruchów).

Rower doskonały zarówno do robienia zakupów, rekreacji jak i dla osób starszych

 

Rosyjskie silniki KO i pochodne

 

Tego silnika nigdy nie miałem, ale naprawiałem i zakładałem kilka nowych, wykonanie jakby to kowal produkował, przeraża mnie ten łańcuch, który jest długi i pracuje bardzo niestabilnie, silniki, mimo że są toporne osiągają większe moce, zaletą też jest to, że części są tanie i dostępne, a naprawa bardzo prosta.

W zasadzie nie daje się nimi jeździć bez silnika, ponieważ stawiają straszne opory i jedyną radą jest wtedy rozpięcie łańcucha.

 

Chińskie silniki 50 i 80 cm.

Są podobne do silników KO niektóre mają trochę lepsze wykonanie, ale jakością nie powalają, nie będę opisywał parametrów, ponieważ masa takich silników jest dostępnych choćby na allegro.

Silniki 80 cm. Osiągają moc ok. 3 Km. co oczywiście przekłada się na osiągi, należy jednak pamiętać że to jest silnik pomocniczy do roweru i zakładanie takiego silnika ma swoje konsekwencje.

Widziałem już rower z takim silnikiem jednak osobiście uważam to za nieporozumienie konstrukcja roweru nie jest przewidziana do takich obciążeń tym bardziej że te silniki są tanie i zazwyczaj nie są montowane do rowerów najwyższych lotów.

Nie wyobrażam sobie awaryjnego hamowania przy prędkości 75-80 km/h hamulcami takiego roweru, o chińskich kołach nie wspomnę.

 

KRUPET

 

Silnik rolkowy 29cm. I mocy 0,5 Kw. Waga 7 kg.

Montowany nad tylnym kołem posiada sprzęgło odśrodkowe i przekładnię pasową, o zintegrowany zbiornik, zapłon bezstykowy.

Silnik posiada bardzo prostą konstrukcję i ciekawy sposób mocowania wspornikowo-dzwigniowy,  oraz prostą regulację docisku rolki do opony ( bardzo ważna rzecz ).

Silnik jest fabrycznie „ przykrócony „ przez co pracuje niestabilnie ale po liftingu ( nie tuningu ) pracuje bardzo poprawnie.

Do zalet tego silnika należy dodać że jest umiejscowiony centralnie w osi roweru przez co roweru nie ściąga na żadną stronę

Obecnie używam takiego silnika do wyjazdów po zakupy szczególnie do centrum gdzie nie ma gdzie zaparkować samochodu a sam dojazd do samochodem sklepu zajmuje więcej niż całe zakupy z powrotem rowerem.

 

Wiem że to nie wyczerpuje tematu nie poruszyłem wielu spraw ale temat jest bardzo rozległy

 

Pozdrawiam Andrzej

sp8npc@o2.pl

Odnośnik do komentarza

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...